اختلاف سنی با فرزندان

نوشته شده برای at 9:35 ب.ظ
654 0

یکی از مسائلی که بر نحوه تربیت فرزندان تاثیر می‌گذارد، اختلاف سنی است.

در واقع اختلاف سنی بین والدین و فرزندان باعث می شود که کودک احساس نزدیکی با والدین خود داشته باشد و نظم و قانون مندی مناسب را در یابد.

اختلاف سنی با فرزندان چه کم و چه زیاد پیامدهای خود را به همراه دارد اما همیشه راهکارهایی برای غلبه بر این مشکلات وجود دارد.

قبلا شرایط اجتماعی به گونه‌ای بود که ازدواج در سنین پایین اتفاق می‌افتاد.

در آن زمان جوانان چه از نظر پختگی و چه از نظر مالی و مسئولیت پذیری تفاوت فاحشی با جوانان امروزی دارند.

با تغییر شرایط جامعه و تخصصی شدن مشاغل مدت زمانی که جوانان به تحصیل می‌پردازند افزایش یافته و دیرتر وارد بازار کار می‌شوند، همچنین مسئولیت پذیری جوانان کاهش پیدا کرده و دیرتر به فکر تشکیل خانواده می افتند.

یکی از پیامدهای ازدواج در سن بالا، دیر بچه دار شدن است، این موضوع باعث اختلاف سنی زیاد با فرزند می شود.

اختلاف سنی کم بین والدین و فرزندان

وقتی مسئله اختلاف سن والدین با فرزندان مطرح می شود ذهن مردم به سمت پدیده افزایش اختلاف سن می رود.

ازدواج در سنین پایین و تولد فرزندان علی رغم سن پایین پدر و مادر ممکن است به نظر خوب باشد، اما آسیب هایی که بارداری در سن پایین برای مادر و جنین دارد می تواند روی روحیه و تربیت فرزندان تاثیر بگذارد.

مادرانی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند هنوز به بلوغ لازم نرسیده اند و اگر درسنین پایین بچه دار شوند شاید نتوانند به خوبی از پس این مسئولیت بر بیایند، ممکن است بیشتر از رابطه والد- فرزندی رابطه دوستی با کودکانشان برقرار کنند شاید رابطه دوستانه با کودک خوب باشد ولی کودک نیاز به محدودیت، قوانین و مقررات دارد.

اختلاف سنی زیاد با فرزندان

اینکه چه سنی زیاد محسوب می‌شود را نمی‌توان به شکل دقیق بیان کرد، اختلاف سنی زیاد مسئله ای است که از فردی به فرد دیگر و از شرایطی به شرایط دیگر متفاوت است اما به طور کلی اختلاف سنی زیاد باعث می‌شود نحوه تفکر، رفتار والدین و فرزندان متفاوت باشد.

برخی از فرزندان از اینکه والدینشان سن بیشتری دارند خجالت می کشند، این والدین فرزندانشان را درک نمی‌کند یا ازاینکه از فضای فکری آن ها دور هستند اذیت می شوند.

 

اختلاف سنی زیاد باعث می‌شود کودکان تلاش کنند که از پدر و مادرشان دور شوند زیرا شوق و ذوق مادران و پدران با افزایش سن کم تر می شود و حتی ممکن است که والدین در سن  بالا حوصله فرزندان را نداشته باشند.

اما مهم‌ترین موضوعی که در اختلاف سنی زیاد مطرح می‌شود تفاوت نسل هاست، در واقع بچه دار شدن در سنین بالا مسئولیت مضاعفی برای پدر و مادر دارد.

پدر و مادری که در این سن بچه دار می شوند باید بدانند که برای فرزندشان نیاز به انرژی بالایی دارند.

 

 راهکارهایی برای غلبه بر معضلات مرتبط با اختلاف سنی

والدینی که با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کنند و دغدغه اختلاف سنی با فرزندشان را دارند باید به نکاتی توجه کنند.

  • کودک در هر سنی نیاز به مهر و محبت دارد و این مهر و محبت باید به صورت کلامی و غیرکلامی به آن ها ابراز شود. با افزایش سن ممکن است حوصله شما برای بچه داری کمتر شود ولی باید نیاز کودکانتان را در اولویت قرار دهید و صمیمیت بین خود و فرزندتان ایجاد کنید.

عدم توجه کافی به کودک منجر به شکل گیری شخصیت وابسته در بزرگسالی می شود.

 نکات مهم در حل مشکلات اختلاف سنی با والدین و فرزندان

  • علیرغم تفاوت هایی که وجود دارد سعی کنید برنامه‌های مشترک داشته باشید.
  • شما باید به دنیای کودکان وارد شوید و از مسائلی که کودکان به آن علاقه دارند سر در بیاورید.
  • در مقابل کودکان صبور باشید علت خستگی و مشکلات شما کودکان نیستند.
  • زمانی را برای تفریحات مشترک در نظر بگیرید.
  • علاوه بر مهر، محبت و قانونمندی و نظم را به کودکانتان بیاموزید

بدانید که دوران جوانی شما با دوران جوانی امروز متفاوت است پس دست از مقایسه بردارید و دیدی وسیع نسبت به شرایط اجتماعی داشته باشید، در مقابل اشتباهات صبوری کنید و به جای لجبازی سعی کنید با آرامش به آن ها کمک کنید.

داشتن یک رابطه سالم بین والدین و فرزندان می‌تواند در زمینه‌های مختلف تاثیر بگذارد چرا که خانواده نقش مهمی در تمام ابعاد زندگی دارد.

یک خانواده گرم و صمیمی بستری از محبت را برای فرزندان فراهم می کند به فرزندان اجازه رشد و پیشرفت می دهد.

شاهد این هستیم که جوانانی که رابطه عاطفی مناسبی با والدین ندارند دچار مشکلات شدیدی مثل اعتیاد، فرار از مدرسه و حتی خودکشی می شوند.

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: اختلاف سنی با فرزندان. آخرین ویرایش: مارس 2, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=5457

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *