تفاوت سنی مناسب در ازدواج چقدر است؟

نوشته شده برای at 7:35 ب.ظ
275 0

یکی از معیارهای که در زمان ازدواج باید به آن توجه شود اختلاف سنی در ازدواج می باشد، در بسیاری از باورهای فرهنگی و اعتقادی برای زن و مرد اختلاف سنی مناسب را تعیین می کنند، بسیاری از خانواده ها اعتقاد دارند باید سن مرد بیش تر از زن باشد در این صورت زندگی زوجین ثبات بیش تری خواهد داشت.

زمانی که موضوع ازدواج را مورد بررسی قرار می دهند برخی از موضوعات زیر را مورد بررسی قرار می دهند که عبارت اند از:

  • رشد روانشناختی
  • شناخت پیش از ازدواج
  • تشابهات شخصیتی

موارد بیان شده از مولفه های تاثیرگذار در امر ازدواج می باشند، و زوجینی که دوره سنی آن ها با یکدیگر مشابه باشند به احتمال زیاد در مولفه های بیان شده همسو هستند، با این حال تفاوت سنی در میان زوجین عامل اصلی در میزان موفقیت زندگی آن ها به شمار نمی آید و برای این که ازدواج موفق تری داشته باشید باید سعی کنید با آگاهی بهتر تصمیم بگیرید و در زمینه ازدواج و مشکلات خانوادگی تصمیم گیری صحیحی داشته باشید در این شرایط می توانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید تا در این خصوص به نتیجه گیری صحیحی برسید.

باورهای جامعه درباره اختلاف سنی در ازدواج

در جامعه ما از نظر اعتقادی و فرهنگی بر روی اختلاف سنی زوجین تاکید بسیاری دارند و این الگو بیش تر طرفدار بزرگتر بودن مرد از زن می باشند و اعتقاد دارند هر چه سن مرد از زن بیش تر باشد آن زندگی ثبات بیش تری خواهد داشت و از سوی دیگر عواملی مانند افزایش فعالیت زنان در جامعه، اهمیت دادن به تحصیلات، پا به عرصه گذاشتن زنان با اعتماد به نفس به بازار کار، باعث شده است تا مسئله بزرگ تر بودن مرد از لحاظ سنی در امر ازدواج برای ثبات زندگی زناشویی زیر سوال برود.

در این خصوص افراد به توان مدیریتی در مردان اعتقاد دارند و حس می کنند که مردان در کنار توان تربیتی زنان می توانند زندگی زناشویی متعادلی داشته باشند.

تفاوت سنی مناسب در ازدواج چقدر است؟

امروزه بیش تر از گذشته شاهد بزرگ تر بودن زن از مرد در امر ازدواج می باشیم و بر اساس ازدواج های صورت گرفته مشخص شده است که اختلاف سنی به تنهایی و به صورت مستقیم بر روی رضایت زناشویی تاثیری نمی گذارد و این مسئله به تفاوت سنی زن یا مرد مربوط نمی شود.

در این خصوص تحقیقات بسیاری صورت گرفته است و بر اساس تحقیقات انجام شده این موضوع نه تنها قواعد را بر هم زده است بلکه باعث شده است افراد در امر ازدواج به عوامل روانشناختی توجه بیش تری داشته باشند و آن ها را بیش از گذشته مدنظرشان قرار دهند، شناخت پیش از ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردار است و بیش از گذشته باید به آن توجه کنند.

عوامل تاثیرگذار بر رضایت زناشویی

عواملی که بر روی زندگی زناشویی اثر می گذارد و از مولفه های تاثیرگذار زندگی زناشویی است می توان به بلوغ روانشناختی طرفین و شناخت دقیق زوجین نسبت به یکدیگر اشاره نمود در صورتی که زن و مرد از نظر شخصیتی، شباهت هایی با یکدیگر داشته باشند سلایق، فعالیت ها و اهداف مشترکی خواهند داشت و در این شرایط روابط زناشویی آن ها از ثبات بیش تری برخوردار می شود.

هم چنین توجه به انگیزه های ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردار است در صورتی که فرد از انگیزه های ازدواجش آگاه باشد و این انگیزه ها بیش تر مربوط به عوامل درونی شود تا بیرونی، فرد در امر ازدواج موفق تر خواهد بود و احتمالا آمادگی او برای ازدواج بالاتر است.

برخی از جوانان ممکن است به بلوغ عاطفی، اجتماعی و اقتصادی نرسیده باشند و به خاطر فشار والدین و اطرافیانشان تصمیم به ازدواج گرفته اند، آن ها چون مهارت های لازم برای ازدواج موفق را کسب نکرده اند نمی توانند انتخاب صحیحی داشته باشند.

تصمیمی که نوجوان در این شرایط می گیرد به خاطر فشار محیط می باشد و در این شرایط ممکن است فرد آمادگی برای ازدواج نداشته باشد. عوامل موثر در ازدواج می توان به هم سو بودن و شباهت طرفین اشاره نمود البته توجه داشته باشید هیچ کدام از زوجین به صورت صددرصد به یکدیگر شبیه نیستند، اما هر چه میزان شباهت بیش تر باشد احتمال صمیمیت، ثبات و رضایت طرفین افزایش می یابد، توصیه می شود اگر تصمیم به ازدواج گرفته اید قبل از ازدواج با معیارهای انتخاب همسر مناسب آشنا شوید.

اختلاف سنی زن و مرد و تاثیر آن در رضایت زناشویی

در صورتی که تنها اختلاف سنی را مورد بررسی قرار دهید و میزان تاثیر آن را در رضایت زناشویی در نظر بگیرید به نتیجه خاصی نخواهید رسید زیرا اختلاف سنی تاثیر مستقیمی بر روی رضایت زناشویی نمی گذارد، افرادی که رنج سنی آن ها مشابه است و در یک محدوده سنی یکسانی هستند به طور معمول از نظر فرهنگی و اجتماعی شباهت های بیش تری با یکدیگر دارند، اما در صورتی که بخواهیم فرضیاتی که مربوط به این متغیر سن است را  مورد بررسی قرار دهیم، افرادی که اختلاف سنی کمتری دارند از نظر تجربه و رشد شخصیتی شباهت های بیش تری با یکدیگر خواهند داشت و به خاطر شباهت های زیاد آن ها سلایق، علایق، نگرش های آن ها به یکدیگر نزدیک تر است.

البته توجه داشته باشید که تفاوت سنی به تنهایی نمی تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی در رابطه شود و آن چه در این شراط اهمیت دارید احترام به تفاوت ها و عقاید می باشد که باعث می شود ازدواج موفق تری داشته باشید به طور کلی اختلاف سنی عامل قدرتمندی بر روی روابط زوجین به شمار نمی آید البته باید به فرایند های رشدی موجود در اختلاف سنی توجه کرد و آن ها را جدی گرفت، فرایند های رشدی شامل مواردی مانند تجارب مشترک، رشد شخصیتی و روانشناختی نزدیک به هم و غیره می شود.

اختلاف سنی در ازدواج، اختلاف سن روانی در ازدواج

عوامل تشکیل دهنده سن روانی شامل، بلوغ عاطفی، اجتماعی و اقتصادی می شود  و این عوامل اولویت بیش تری نسبت به سن تقویمی دارند.

با بررسی کردن موارد زیر می توان به این نتیجه رسید که آیا فرد به بلوغ عاطفی رسیده است یا خیر:

  • طرفین نسبت به هیجانات و سلایق خود تا چه حد شناخت دارند و بررسی میزان شناخت آن ها از یکدیگر
  • هیجانات و احساسات خود را چگونه بروز می دهند.
  • توان مدیریتی و مهارت کنترل احساسات آن ها چطور می باشد.

هم چنین عواملی مانند داشتن ثبات، مسئولیت پذیری و احساس رضایت از شغل منجر به ازدواج موفق و سازگاری فرد با طرف مقابل و محیط اطرافش می شود، در واقع باید میان سن عقلی، سن عاطفی و سن شناسنامه ای افراد تفکیکی قائل شد زیرا هر کدام از این سن ها بر اساس و مبنای خاصی می باشد به عنوان مثال سن عقلی بر مبنای رشد عقلانی افراد است و سن عاطفی به خاطر پرورش درست احساسات و درک فرد از هیجاناتش تخمین زده می شود با بررسی این شرایط می توان فرد سن ازدواجش را بشناسد زیرا این موارد تعیین کننده سن ازدواج هستند و نقش موثری در ازدواج موفق دارند.

اختلاف سنی زیاد در ازدواج و دلایل آن

تفاوت سنی در بین زن و مرد اگر بیش از 10 سال باشد به عنوان اختلاف سنی زیاد شناخته می شود و عوامل مختلفی باعث می شود تا گرایش به ازدواج با فرد بزرگتر از خود داشته باشد که از جمله مهم ترین آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. نداشتن حمایت کافی از جانب والدین

برخی از افراد قادر نیستند نقش های مختلف را از یکدیگر تفکیک کنند به عنوان مثال از همسرشان انتظار دارند تا نقش پدر و مادرشان را ایفا کند و جای آن ها را در زندگی بگیرد، این افراد در گذشته ارتباط خوبی با پدر و مادرشان نداشته اند و بیشتر از آن که هدفشان همسر باشد می خواهند کسی را انتخاب کنند تا مثل پدر و مادر از آن ها حمایت کند، همین امر باعث می شوند تا بیش از سایرین به ازدواج با افراد مسن تمایل داشته باشند.

به عنوان مثال کسی که رابطه خوبی با مادرش نداشته و از محبت و عاطفه مادری برخوردار نبوده است در این شرایط تمایل دارد با دختری بزرگتر از خود ازدواج کند او در این شرایط سعی دارد محبت و حمایت های مادرانه که سال ها از آن محروم بوده است را از همسر بزرگتر از خود دریافت کند تا کمبود محبت مادرانه او جبران شود.

2. اختلاف سنی در ازدواج، داشتن مشکلات مالی

به طور معمول افراد مسن وضعیت مالی باثبات تری دارند و راحت تر می توانند امنیت مالی همسرشان را برآورده سازند و همین مسئله باعث می شود افرادی که از نظر مالی دچار کمبود شده اند تمایل دارند با افراد مسن تر ازدواج کنند تا آن را حمایت کنند.

3. کمبود اعتماد به نفس

بسیاری از افراد در برابر افراد همسن خود از اعتماد به نفس خوبی برخوردار نمی باشند و در روابط عاطفی شان سعی می کنند با افراد مسن در ارتباط باشند چون با آن ها احساس راحتی بیش تری دارند. در واقع زمانی که خود را با همسن سالانشان مقایسه می کنند احساس می کنند به اندازه کافی خوب نیستند اما در برخورد با افراد مسن نگرانی های کمتری دارند و در مورد ظاهر و ویژگی های دیگر خودشان را با مسن تر ها مقایسه نمی کنند.

زمانی که احساس می کنید اعتماد به نفس پایینی دارید و آسیب پذیر هستید به جای تصمیم گرفتن بر پایه ضعف های وجودی سعی کنید اعتماد به نفس تان را افزایش دهید در این شرایط به روانشناس مراجعه کنید و در جلسات روان درمانی شرکت کنید و با مطالعه کتاب هایی در زمینه اعتماد به نفس می توانید تا حد زیادی اعتماد به نفس تان را افزایش دهید.

4. اختلاف سنی در ازدواج، پیدا نکردن مورد مناسب برای ازدواج

برخی از افراد به خصوص دختران از بالارفتن سن خود و ازدواج نکردن واهمه دارند این امر فشار روحی بسیاری بر روی آن ها وارد می کند و باعث می شود ملاک هایی نظیر ازدواج با همسن خود را نادیده بگیرند، همیشه این نکته را در نظر بگیرید که ترس از مجرد بودن نباید باعث یک ازدواج بد شود شما مجبور نیستید به خاطر ترس از سن ازدواج ب کسی که ملاک های ذهنی شما را برآورده نمی کند، ازدواج کنید.

به جای آن که ملاک های اصلی تان را نادیده بگیرید سعی کنید به به روانشناس و مشاوره مراجعه کنید تا روابط اجتماعی شما را گسترش دهد و فرصت بیشتری برای انتخاب همسر پیدا کنید در این شرایط ازدواج  موفق تری خواهید داشت.

نکاتی که در خواستگاری باید به آن توجه کنید| اختلاف سنی در ازدواج

برای بررسی تفاوت های سنی و تاثیرات آن در زندگی مشترک در جلسات خواستگاری موارد زیر را در نظر بگیرید.

1. ملاک های خود را فراموش نکنید

برخی شرایط در جلسه خواستگاری باعث می شود تا فرد ملاک های خود را فراموش کند و در جلسات خواستگاری شتاب زده و عجولانه تصمیم بگیرد، به طور مثال اگر یک خواستگار پولداری داشته باشد ممکن است به بسیاری از معیارهای خود توجهی نکند و در این شرایط مسائلی مانند تفاوت سنی و پیامدهای ازدواج با افراد سن بالا و مسن برای او مهم نباشد.

در حالی که بی توجهی به معیارها تاثیرات خود را بعد از ازدواج نشان می دهد به همین دلیل باید ملاک ها و معیارهای خود را در امر ازدواج بشناسید و در جلسات خواستگاری به این مسئله توجه کنید که به ازای به دست آوردن هر ملاک چه چیزی را می خواهید نادیده بگیرید و آن را از دست بدهید.

2. با قطعیت به موضوع سن نگاه نکنید

بر اساس مطالبی قبلا بیان شده است امروزه متخصصین در کنار سن تقویمی به سن روانی توجه می کنند و این مسئله را یادآور می شوند که لزوما دست یابی به سن خاصی نشان دهنده پختگی و آمادگی برای ازدواج نمی باشد به طور مثال افرادی هستند که سن آن ها از 30 سال گذشته است اما آمادگی لازم برای شروع زندگی مشترک را ندارند و مهارت های که برای ازدواج لازم و ضروری است را یاد نگرفته اند به همین دلیل سعی کنید هرگز بر اساس سن، توانایی های فرد را مورد قضاوت قرار ندهید و با قطعیت به موضوع سن نگاه نکنید.

3. با ویژگی های شخصیتی خود و همسر آینده تان آشنا شوید

افرادی که مسن تر هستند تمایل دارند که کنترل روابط را در دست بگیرند و حس ریاست طلبی دارند در حالی که افرادی که از نظر شخصیتی اط سلطه پذیری پایینی برخوردارند نمی توانند با این مسئله کنار بیایند و پذیرفتن آن برای آن ها دشوار است همین مسئله در روابط زناشویی اختلافات بسیاری به وجود می آورد در این شرایط علاوه بر سنصفات شخصیتی را در نظر بگیرید تا بتوانید پیش بینی های بهتر در مورد همسر آینده تان داشته باشید و سعی کنید با ویژگی های شخصیتی او آشنا شوید.

در این زمینه می توانید به روانشناس مراجعه کنید تا  قبل از ازدواج در این زمینه مشاوره لازم را دریافت کنید.

4. چشم انداز رابطه را در نظر بگیرید

برای این که بتوانید از تاثیرات اختلاف سنی در امر ازدواج آگاه شوید باید کمی آینده نگر باشید و به چشم اندازهای رابطه تان در بلند مدت توجه کنید به طور مثال اگر تفاوت سنی شما با همسرتان بسیار زیاد است باید خودتان را برای موضوعاتی مانند درگیری همسرتان با بیماری یا کهولت سن آماده کنید.

در صورتی که نسبت به آینده چشم اندازی داشته باشید واقع بین تر می شوید و قبل از آن که وارد زندگی مشترک شوید در مورد آینده و مشکلات احتمالی آن اطلاعاتی خواهید داشت هم چنین مطالعه های کتاب هایی در مورد اختلافات در ازدواج می تواند اطلاعات بیشتری در این خصوص در اختیار شما قرار دهد تا شما با چشم باز انتخاب کنید و انتخاب صحیح در امر ازدواج داشته باشید.

سخن آخر در مورد اختلاف سنی در ازدواج

بر اساس مطالب گفته شده اختلاف سنی در امر ازدواج به تنهایی عامل تعیین کننده برای تضمین موفقیت یا شکست در ازدواج نمی شود و در صورتی که در شرایطی قرار گرفتید که نگران تفاوت سنی خود در امر ازدواج هستید باید از مشاور قبل از ازدواج کمک بگیرید تا در این خصوص شما را راهنمایی کنند و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند هم چنین از سردرگمی رهایی می یابید.

زمانی در جلسات مشاوره شرکت می کنید با گرفتن شرح حال، بررسی انگیزه هایی ازدواج زوجین و تست تفاهم ازدواج،  میزان موفقیت ازدواج شما را با توجه به تفاوت سنی تان مورد بررسی قرار می دهند در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان از متخصصانی مجرب و کارآزموده تشکیل شده اند که در تصمیم گیری های درست در امر ازدواج شما را راهنمایی می کنند و همراه تان هستند.

منبع : تفاوت سنی مناسب در ازدواج چقدر است؟ 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: تفاوت سنی مناسب در ازدواج چقدر است؟. آخرین ویرایش: دسامبر 4, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=7950

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *