انواع ازدواج |اسرار ازدواج در ایران و جهان

نوشته شده برای at 1:28 ق.ظ
266 0

انواع ازدواج، ازدواج را تعریف کرده و شکل آن را بکشید!

انواع ازدواج و پیمان زناشویی به هر شکلی که باشد نشان دهنده شراکت عاطفی و احساسی در میان زوجین است. در حالت معمولی و عرفی جامعه ازدواج بستری است که زن  و مرد با یکدیگر محرم، متعهد و شریک می شوند و خانواده را تشکیل می دهند.

امروزه اشکال مختلفی از ازدواج وجود دارد که اهداف ازدواج عرفی را زیر سوال برده است، مانند ازدواج سفید و ازدواج های غیر متعارف دو همجنس.

افراد باید در مورد ازدواج آگاهی خودشان را افزایش دهند تا با شرایط و مسئولیت هایی که در ازدواج بر روی دوش زوجین قرار می گیرد بیشتر آشنا شود، شناخت ازدواج مستلزم آگاهی و بینش می باشد. امروزه با گستردگی مفهوم ازدواج با متخصصان در حوزه زناشویی و ازدواج مشورت کرده و می توانیم بهترین تصمیم ها را در این خصوص بگیریم.

انواع ازدواج کدامند؟

ازدواج انواع مختلفی دارد که به دلیل تفاوت در دیدگاه و فرهنگ افراد به وجود می آید، از طرفی به خاطر تفاوت های فرهنگی و اجتماعی و یا قومی برخی از افراد انواع دیگری از ازدواج ها برای آن ها اتفاق می افتد.

به طور کلی می توانیم انواع و اشکال ازدواج را به ترتیب زیر بیان کنیم:

متاسفانه جوانانی که با انواع ازدواج آشنایی ندارند، در دوران جوانی دچار مشکلات قانون و روانی می شوند. برخی ازدواج ها از نظر فرهنگی و دینی مشکل ساز می شوند و برخی دیگر مشکلات قانونی برای زوجین ایجاد می کند.

  1. .ازدواج موقت و دائم

ازدواج موقت که به عنوان صیغه شناخته می شود ازدواجی است که زن و مرد برای مدت معینی به یکدیگر محرم می شوند و در این مدت مهریه ای برای زن مشخص می شود، ازدواج موقت یا صیغه به راحتی باطل می شود و در صورتی که زمان آن تمام شد این رابطه زناشویی خود به خود فسخ می شود.

ازدواج دائم بدون زمان مشخص است و تا زمانی که زوجین طلاق نگیرند ادامه دارد. این ازدواج به زوجین کمک می کند تا در یک رابطه پایدار قرار گیرند، نیاز جنسی خود را به صورت دائم برطرف کنند و فرزندان خود را در بستری امن تربیت کنند.

البته این ازدواج باید با شناخت و تفاهم، آموزش های دوران ازدواج و مشاوره خانواده همراه باشد.

  1. ازدواج مجدد

افرادی که طلاق گرفته اند و یا همسرشان را از دست داده اند به طور معمول دوباره تصمیم به ازدواج می گیرند. ازدواج مجدد در افرادی که طلاق گرفته اند بسیار بیشتر از کسانی می باشد که همسرشان را از دست داده اند.

بر اساس تحقیقات انجام شده ازدواج مجدد برای سلامت جسمی و روحی افراد بعد از طلاق و بیوه شدن بسیار مفید می باشد البته باید توجه داشته باشید که ازدواج مجدد در جامعه با چالش هایی همراه است و حساسیت های خاصی را به همراه دارد.

معمولا ازدواج دوباره به دلیل این که از ازدواج قبلی تجربه تلخی داشته اید با مشکلاتی رو به رو می شود و هم چنین مواردی مانند وسواس فکری در انتخاب همسر، غم و اندوه و خاطرات تلخ ازدواج قبل می تواند شرایط را برای ازدواج مجدد سخت کند و در این شرایط فرد نیاز به توجه و صرف انرژی بیشتری دارد.

  1. ازدواج فامیلی

ازدواج هایی که زن و مرد با یکدیگر جد مشترکی داشته باشند به عنوان ازدواج فامیلی معروف است به عنوان مثال دختر عمو و پسر دایی، دختر عمو و پسر عمو و غیره.

این نوع ازدواج در خاورمیانه نسبت به نقاط دیگر دنیا رایج تر می باشد. البته در ازدواج فامیلی امکان معلول شدن فرزند بیش تر از سایر ازدواج ها می باشد و قبل از این که با یکدیگر ازدواج کنند باید از مشاوره ژنتیک کمک بگیرند تا آزمایش های لازم انجام گیرد.

بیماری های ازدواج فامیلی یکی از مشکلاتی است که در ازدواج فامیلی شایع می باشد و برای پیشگیری از آن باید اقدامات پیشگیرانه پزشکی صورت گیرد.

مشاورانه : مشاوره ازدواج

  1. ازدواج اجباری یکی از انواع ازدواج است؟!

ازدواج اجباری یعنی این که یکی از طرفین را برای ازدواج مجبور کنیم  در این حالت یکی از طرفین به وسیله فشار روانی یا فشار و سوء استفاده جسمی و فیزیکی مجبور به ازدواج می شود، در بیشتر موارد قربانیان این نوع ازدواج زنان هستند.

  1. انواع ازدواج سفید

در ازدواج سفید، زوجین بدون این که ازدواج خود را ثبت قانونی کنند و عقد شرعی بخوانند، زندگی مشترک شان را آغاز می کنند.

در برخی کشورها ازدواج سفید پیش زمینه ای برای ازدواج رسمی می باشد اما در ایران ازدواج سفید در ایران مورد قبول نمی باشد و مردم نسبت به آن ازدواج دیدگاه منفی دارند. و این نوع ازدواج را به رسمیت نمی شناسند.

مشکل ازدواج سفید عدم حمایت قانونی زوجین است و رابطه وجه قانونی پیدا نمی کند.

مشاورانه : ازدواج

  1. ازدواج مصلحتی

در ازدواح مصلحتی افراد به دلیل سیاسی یا هر چیز دیگری که مصلحت ازدواج در آن باشد تصمیم به ازدواج می گیرند، در ازدواج مصلحتی عشق و علاقه پایه ازدواج نمی باشد و در واقع وجود هم ندارد.

  1. ازدواج صوری هم از انواع ازدواج محسوب میشود؟

ازدواج بدون عشق مهم ترین نشانه ازدواج صوری می باشد، در ازدواج صوری هدف تشکیل خانواده نمی باشد بلکه فرد برای فرار از قانون آن را انجام می دهد.

مثلا قصد مهاجرت دارد یا اقامت یک کشور را می خواهد بگیرد با فردی که از آن کشور یا اقامت آن کشور را دارد، ازدواج می کنند. این نوع ازدواج نمونه ای از ازدواج های بدون عشق است و معمولا مشکلات زیادی را به همراه دارد.

  1. ازدواج میان گرایشی یا ازدواج بنفش

ازدواج میان گرایشی شکلی از ازدواج است که در آن زن و مرد گرایش های جنسی متفاوتی دارند  اما از لحاظ گرایش روحی و جنسی با یکدیگر متناسب نیستند. به عنوان مثال ازدواج یک زن دگر جنس گرا با مردی که هم جنس گرا است یک ازدواج میان گرایشی می باشد.

این نوع ازدواج به طور معمول برای مخفی کردن گرایش جنسی یکی از طرفین انجام می گیرد و بیشتر در میان افراد مشهور صورت می گیرد. اگر هدف از ازدواج مخفی کردن گرایش جنسی باشد به آن ازدواج بنفش می گویند، در واقع ازدواج میان گرایشی نوعی از ازدواج مصلحتی می باشد.

  1. ازدواج کودکان

در بسیاری از کشورها سن ازدواج ۱۸ سال مشخص شده است و در صورتی که افراد در سن کمتر ازدواج کنند، کودک محسوب می شوند و ازدواج آن ها به عنوان ازدواج کودکان شناخته می شود. در صورتی که فرد مقابل سن قانونی داشته باشد و یا بسیار بزرگتر باشد به آن کودک همسری گفته می شود.

  1. ازدواج غیابی

در این نوع ازدواج یکی از طرفین حضور ندارد و ازدواج بدون حضور او صورت می گیرد.

ممکن است یکی از زوجین به دلایل مختلفی خارج از کشور باشد و یا بنا به دلایل و معذوریت های قانونی امکان حضور در مراسم عقد خود را نداشته باشد و با حضور نماینده قانونی با در دست داشتن وکالتنامه رسمی و معتبر از جانب زوج غائب صیغه عقد جاری می شود.

  1. ازدواج با خود یکی از انواع ازدواج است؟

سولوگامی یا ازدواج با خود شیوه ای جدید از ازدواج است که  در آن فرد تصمیم می گیرد با خودش ازدواج کند، در نگاه اول این امر امکان پذیر نمی باشد و فرد را به صورت یک بیماری نشان می دهد اما در سال ۱۹۹۳ این جریان توسط لیندا بیکر آغاز شد.

لیندا بیکر در یک مراسم رسمی با حضور جمعی از آشنایان در مقابل آینه ایستاد و بعد از خواندن خطبه عقد توسط عاقد به خودش بله گفت، لیندا بعد از ازدواج به تنهایی خود ادامه داده و با خودش وارد رابطه عاطفی می شود و این نوع ازدواج در کشورهایی مانند آمریکا، ژاپن، تایوان و انگلستان و غیره اتفاق می افتد.

انواع ازدواج در اهل سنت

انواع ازدواج اهل سنت به دو صورت کلی است: یک: ازدواج دائم و دو: ازدواج میسار. این نوع ازدواج در سال‌های اخیر در برخی از کشورهای اسلامی رواج یافته است. از آنجا که اهل تسنن ازدواج موقت را مشروع نمی‌دانند؛ برای پاسخ به نیازهای برخی از مردان و زنان جوان ازدواج مسیار را مطرح نموده‌اند. مسیار، نوعی ازدواج دائم است که در آن شرط می‌شود، زن حق نفقه و همخوابگی نداشته و شوهر مختار است، هروقت بخواهد نزد زن برود. زن نیز در زندگی خود آزاد بوده و مرد نسبت به وی ریاست و مدیریتی ندارد(صادقی، ۱۳۸۷).

نکته مهم این است که در این ازدواج تعادلی بین حقوق و تکالیف زوجین نمی‌باشد و زنان از بلاتکلیفی بیشتری رنج می‌برند، در این نوشتار شرایط ازدواج مسیار و ادله علمای موافق و مخالف اهل تسنن مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و برخی این ازدواج را از انواع ازدواج در دوران جاهلیت (انواع ازدواج قبل از اسلام) می دانند.

در دوران جاهلیت ازدواج، روابط خارج از محدوده ازدواج صورت می گرفته است به گونه ای که برخی از زنان با چند مرد رابطه داشته اند و کودک حاصل با نام مادر نامگذاری می شد.

انواع ازدواج در ایران

بر اساس آمار و تحقیقات پژوهشی کشور، تمامی انواع ازدواج در ایران وجود دارد ولی به صورت رسمی و قانونی، ازدواج دائم تنها ازدواجی است که وجه قانونی دارد.

ازدواج موقت نیز در ایران از نظر شرعی و برای افرادی که شرایط فقهی آن را دارند، صورت می گیرد.

نوع آشنایی برای ازدواج در ایران به صورت مدرن و سنتی است. در حالت مدرن، زوجین با هم آشنا شده و با مطرح کردن موضوع با خانواده ها، ازدواج صورت می گیرد. در ازدواج سنتی، زوجین از طریق خانواده ها آشنا شده و مراحل ازدواج اتفاق می افتد.

مشاورانه : مشاوره ازدواج تهران

انواع ازدواج در غرب

ازدواج در کشورهای غربی دامنه وسیعی دارد و ازدواج را قرار دادی میان زوجین می دانند. افراد کاتولیک به ازدواج دائم و عدم رابطه پیش از ازدواج اعتقاد دارند.

انواع ازدواج از جمله: ازدواج سفید، بنفش و غیره در کشورهای غربی رخ می دهد ولی در بیشتر کشورهای اروپایی ازدواج یک قرار داد دائمی است که نیاز به امضای مدارک و قبول تعهدات است و مشابهت زیادی به ازدواج دائم در ایران دارد.

در کشورهای غربی مهریه وجود دارد و اموال و دارایی که بعد از دوران ازدواج اندوخته شده است (در صورت طلاق) میان زوجین به صورت مساوی تقسیم می شود.

در کشورهای غربی محدودی ازدواج همجنس ها وجاهت قانونی دارد. این نوع رابطه در کشورهای اسلامی ممنوع است.

انواع مهریه ازدواج

قانونا و شرعا میزان مهریه بر عهده زوجین است و باید مرد استعانت مالی پرداخت ان را داشته باشد. ولی متاسفانه در کشور ما، برخی افراد برای چشم و هم چشمی مهریه های سنگینی را تعیین می کنند. مانند:

  • سکه معادل سال تولد
  • اسامی ابجد
  • تعداد پیامبران
  • سال سالگرد

ازدواج یک رابطه دو طرفه است و مهریه به عنوان پشتوانه برای دختر در نظر گرفته می شود و باید اندازه معقولی داشته باشد.

خوشبختانه در سال های اخیر به دلیل افزایش سطح تحصیلی زوجین و بهبود فرهنگی خانواده مهریه های معقول تری تعیین می شود. برخی مهریه ها در سال های اخیر شامل:

  • ۱۴ سکه
  • ۱۱۴ سکه
  • ۱۰۰ سکه
  • نیمی از خانه
  • نیمی از زمین

از نظر روانشناسی رضایت زوجین و توان مالی زوجین مهم است وگر نه زوجین احساس شکست و فریب خوردگی را در تجربه می کنند.

پیشنهاد می شود خانواده ها به جای تاکید بر مهریه بالا، بر جلسات مشاوره پیش از ازدواج و انتخاب صحیح زوج تاکید کنند.

مرکز مشاوره روانشناسی ستاره ایرانیان

با استفاده از خدمات روانشناسی می توانید در زمینه ازدواج اطلاعات خوبی را به دست آورید و با بررسی همه جوانب ازدواج موفقی داشته باشید.

در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان خدماتی را به صورت تلفنی و حضوری ارائه می دهد تا هر کجا که هستید به صورت تلفنی با مشاوران و متخصصان تماس گرفته و در این خصوص با آن ها مشورت کنید.

منبع : انواع ازدواج |اسرار ازدواج در ایران و جهان

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: انواع ازدواج |اسرار ازدواج در ایران و جهان. آخرین ویرایش: مارس 15, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8769

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *