معیارهای ازدواج موفق براساس تحقیقات جهانی

نوشته شده برای at 10:49 ب.ظ
318 0

آیا می دانید چه معیارهایی برای ازدواج موفق لازم است؟ انتخاب همسر یکی از دغدغه های مهم در زندگی هر فرد می باشد، زیرا این معیارها کل زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود فرد انتخاب سرنوشت سازی داشته باشد.

آمادگی برای ازدواج و آگاهی از معیارهای ازدواج موفق در خوشبختی زوجین نقش بسیار مهمی دارد و باعث به وجود آمدن رابطه ای پایدار می شود، توجه داشته باشید که آمادگی برای ازدواج تنها به وضعیت مالی و اقتصادی مربوط نمی شود بلکه فرد باید از لحاظ احساسی و فکری برای شروع زندگی مشترک آمادگی لازم داشته باشد تا بتواند ازدواج موفقی را تجربه کند.

در واقع زمانی که تصمیم به ازدواج می گیرید باید آمادگی لازم برای ازدواج داشته باشید و هم چنین طرف مقابل آمادگی لازم برای ازدواج را داشته باشد و معیارهای صحیح ازدواج را به درستی بشناسید، هم چنین می توانید از مشاور خانواده کمک بگیرید تا در انتخاب و پایه ریزی یک زندگی موفق به شما کمک کنند و راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

پیشنهاد مشاور: روانشناسی ازدواج چه کمکی به ما می کند؟

تعریف ازدواج موفق

ازدواج موفقی به ازدواجی می گویند که زوجین با شناخت از یکدیگر ازدواج کنند و ویژگی های زیر را در زندگی مشترک شان مورد توجه قرار دهند.

  • در ازدواج موفق زوجین پذیرای یکدیگر هستند و به یکدیگر احترام می گذارند و احترام و صداقت در زندگی مشترک پایه و اساس ازدواج شان می باشد.
  • هر سه ضلع مثلث عشق استرنبرگ که شامل صمیمیت، تعهد و رابطه جنسی می شود در زندگی شان وجود دارد.
  • افراد شناخت کاملی از نقاط ضعف و قوت یکدیگر دارند.
  • رابطه زوجین با از خودگذشتگی و توقعات واقع بینانه همراه می باشد و انتظارات غیرمنطقی در زندگی زناشویی آن ها هیچ جایگاهی ندارد.
  • زوجین رویاها و توهمات دوران کودکی شان را رها می کنند و نسبت به ازدواج دیدی عمیق و دقیق دارند.
  • در ازدواج موفق افراد برای یکدیگر وقت می گذازند و کیفیت زندگی در ازدواج موفق بسیار بالا می باشد.
  • زوجین در عین حال که برای یکدیگر وقت می گذارند و زمان هایی را به خود اختصاص می دهند اما به نیازهای همسرشان توجه می کنند.

ازدواج موفق، معیارهای ازدواج موفق چیست؟

سن ازدواج موفق

بر اساس مطالعات جدیدی که صورت گرفته است سن ازدواج موفق بین 28تا 30 سال می باشد اگر چه در این خصوص تفاوت هایی وجود دارد، اما در صورتی که ازدواج در اواخر دهه بیست تا اوایل دهه سی صورت گیرد به دلیل این که افراد به بلوغ کافی رسیده اند و تحت تاثیر هورمون ها قرار نمی گیرند می توانند در مورد آینده شان منطقی تصمیم بگیرند، زیرا میزان سازش، تفاهم و افزایش مسئولیت پذیری در این سن بیشتر می باشد.

از سوی دیگر تحقیقات نشان می دهد که ازدواج در سنین بالاتر به دلیل این که انعطاف ناپذیر بودن افراد و سخت گیری در انتخابشان با موفقیت کمتری رو به رو خواهد شد در این خصوص نظرات بسیار زیاد می باشد اما آن چه اهمیت دارد منحصر به فرد بودن سن ازدواج برای هر فردی است .

هر خانواده ای برای ازدواج ملاک خاص خودش را دارند برخی از آن ها به پایان رسیدن تحصیلات، رفتن به سربازی را سن مناسبی برای ازدواج می دانند و عده ای وضعیت مالی مناسب یا رسیدن به بلوغ عاطفی  فکری را ملاک متاسبی برای ازدواج می دانند و بر اساس آن تصمیم به ازدواج می گیرند.

نقش معیارهای ازدواج موفق در داشتن رابطه ای ماندگار

در صورتی که معیارهای صحیحی برای ازدواج موفق تان داشته باشید تضمین کننده رابطه زیبا و لذت بخش در کنار فردی خواهد بود که عاشق او هستید، برای این که زندگی موفقیت آمیزی داشته باشید در ابتدا باید به خودشناسی برسید و بعد همسر آینده تان را به خوبی بشناسید. مسئله خودشناسی در امر ازدواج اهمیت بسیاری دارد و تاثیر بسیاری بر روی ازدواج می گذارد در این حالت شما باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید، هم چنین قبل از این که همسر آینده تان را انتخاب کنید باید مهارت هایی که برای ازدواج لازم است را به درستی یاد بگیرید.

توجه داشته باشید که برای ازدواج عشق تنها کافی نمی باشد و باعث ازدواج موفقیت آمیزی نمی شود، بسیاری از افراد در شروع رابطه فقط به عشق و علاقه در آن رابطه توجه می کنند و با مشکلات و چالش های بسیاری رو به رو می شوند. برای آن که بتوانند این مشکلات و چالش ها را حل نمایند نیاز به کسب آگاهی و مهارت هایی دارند تا بتوانند به درستی این مشکلات را حل نمایند.

برای داشتن ازدواج موفقیت آمیز باید در ابتدا معیارهایی را برای خود تعیین کنید و خود و طرف مقابل تان را به خوبی بشناسید تا بتوانید رابطه تان را به درستی هدایت کنید.

معیارهای ازدواج موفق چیست؟

برای این که ازدواج موفقی داشته باشید در ابتدا باید انگیزه های ازدواج خود را به درستی مشخص کنید برخی از نشانه های ازدواج عبارت اند از:

  • صمیمیت بین زوجین
  • احترام به همسر
  • شاد بودن در کنار همسر

برای این که بتوانید به این ویژگی ها برسید باید آگاهی تان را افزایش دهید در این خصوص معیارهایی برای ازدواج موفق مشخص کرده ایم که در ادامه مقاله به شرح آن می پردازیم:

  1. تجربه و درک افراد از زندگی

یکی از معیارهای ازدواج موفق داشتن تجربه و درک بالا می باشد، افرادی که در سختی ها و مشکلات زندگی به صورت معقول و منطقی رفتار می کنند بهتر می توانند با شرایط دشوار سازگار شوند و میزان آمادگی روحی برای ازدواج در آن ها بیش تر می باشد.

توجه داشته باشید که میزان پختگی و استقلال افراد با سن آن ها رابطه مستقیم دارد، در صورتی که فرد ازدواج زودهنگامی در سنین پایین داشته باشد درک و تجربه های کافی را نخواهد داشت و به همین دلیل احتمال طلاق و جدایی آن ها بسیار بیشتر می باشد. در صورتی که فرد درک درستی داشته باشد این درک به او کمک می کند تا به طور منطقی با گذشته همسرش کنار بیاید.

2. داشتن عزت نفس بالا

اگر خودتان را دوست نداشته باشید نمی توانید دیگران را دوست داشته باشید و به آن ها محبت و ابراز عشق کنید. یکی از معیارهای ازدواج موفق، داشتن عزت نفس بالا و احساس ارزشمندی می باشد. این ویژگی به شما کمک می کند تا زندگی زناشویی موفقی داشته باشید به طور کلی عزت نفس بالا رابطه مستقیمی با موفقیت در ازدواج دارد و تاثیرات مثبتی بر روی آن می گذارد و این اثرات مثبت باعث می شود تا احساس توانمندی فرد در مقابله با مشکلات افزایش یابد، به این ترتیب این افراد به عنوان یک بازوی قدرتمند در زمان رو به رو شدن با سختی های زندگی مشترک خواهند توانست همسرشان را همراهی کنند و در کنار یکدیگر برای مقابله با مشکلات تلاش کنند.

3. توانایی شاد بودن در زمان مجردی و تنهایی

برای این که زوجین به روابط متعادلی برسند باید بتوانند از تنهایی شان به خوبی استفاده کنند و با آن کنار بیایند یعنی خودآگاهی داشته باشند اوقاتی که فعالیت های جداگانه ای انجام می دهند بتوانند به خوبی از زندگی شان لذت ببرند و توانایی شاد بودن در زندگی را داشته باشند. زیاده روی در با هم بودن می تواند برای آن ها مشکل آفرین باشد و منجر به عادی شدن و یکنواختی در امر ازدواج شود.

4. ازدواج موفق، داشتن ثبات در شغل و حرفه

در صورتی که  فرد به کار مناسب و رضایت بخشی مشغول باشند به ثبات مالی می رسد و این امر باعث ایجاد امنیت ذهنی و هیجانی در او می شود، در واقع شادابی در شغل و حرفه بر روی روابط صمیمانه ازدواج تاثیر مثبتی می گذارد و هم چنین عکس این مسئله هم درست می باشد و در صورتی که استرس کاری تان بسیار زیاد باشد فشار کاری انرژی تان را مورد تحلیل قرار می دهد و بر روی روابط تان تاثیرات منفی و نادرستی می گذارد. در این رابطه بهتر است اطلاعات خود را در خصوص مشکلات اقتصادی و تاثیر آن بر روی روابط را مورد بررسی قرار دهید.

5. شناخت کافی از خود و طرف مقابل

زوج ها قبل از ازدواج باید بتوانند نقاط قوت و ضعف های خود را به خوبی بشناسند و سعی کنند کاستی های خود را قبول کرده و برای بهبود آن ها تلاش نمایند در صورتی که قبل از ازدواج به شناخت صحیحی برسند می توانند به خوبی نسبت به خواسته ها و نیازها، علایق، سرگرمی ها و خط قرمزهای یکدیگر آگاهی پیدا کنند، که این امر منجر به افزایش آمادگی در ازدواج می شود و برای داشتن ازدواج موفق مفید و تاثیرگذار بوده است.

6. ازدواج موفق، قاطعیت در بیان خواسته ها و انتظارات

در صورتی که بتوانید خواسته های خود را به طور واضح بیان کنید و در بیان خواسته ها و انتظارات قاطعیت لازم را داشته باشید این مسئله بر روی صمیمت در ازدواج شما تاثیر می گذارد، افرادی که از این توانایی برخوردار نیستند نقش منفعل – پرخاشگر را خواهند داشت. توجه داشته باشید که جسارت در بیان خواسته ها با خشونت تفاوت بسیاری دارد در صورتی که خشونت یک رفتار پرخاشگرانه و کنترل گرایانه می باشد اما جسارت در صورتی که با صداقت و صراحت و رعایت حق طرف مقابل به بیان خواسته ها بپردازد بر روی پایداری زندگی زناشویی اثرات مثبتی گذاشته و کمک شایانی می کند.

ازدواج موفق، معیارهای ازدواج موفق چیست؟

در نظر گرفتن اولویت ها در معیارهای ازدواج موفق

تا حدودی نگرش افراد در مورد معیارهای ازدواج موفق می تواند متفاوت باشد، در صورتی که فرد اولویت های خود را در معیارهای مناسب ازدواج و هم چنین انگیزه های ازدواج تعیین کنند، می تواند با آمادگی ذهنی لازم برای ازدواج اقدام کند و برای تشکیل خانواده قدم بردارد. توجه داشته باشید که هر دو طرف باید تلاش کنند تا معیارهای ازدواج موفق شان را بشناسند و آمادگی برای ازدواج را به دست آورند در این شرایط می توانند از مشاور قبل از ازدواج کمک بگیرند تا از شک ها و تردیدهایی که در انتخاب همسر با آن رو به رو می شوند رهایی یابند و بتوانند همسر آینده شان را با استفاده از معیارهای صحیح و به طور آگاهانه انتخاب نمایند.

برای داشتن یک ازدواج موفق چه کار کنیم؟

با توجه به این که برای ازدواج موفق معیارهای بسیاری وجود دارد اما سوالی که در این شرایط به وجود می آید این است که برای دست یابی به این معیارها باید چه کارهایی صورت گیرد، در ادامه این مقاله به بررسی چند راهکار عمومی می پردازیم. هم چنین توجه داشته باشید برای این که به مهارت های تخصصی تر دست پیدا کنید و ارتباط مناسبی با همسرتان داشته باشید باید از روانشناس متخصص در حیطه زوج و خانواده کمک بگیرید تا راهکارهای لازم را در اختیار شما قرار دهند.

  1. برای هویت مستقل فرد مقابل ارزش قائل شوید

ازدواج به معنای شریک شدن با فردی دیگر در بسیاری از جنبه های زندگی می باشد، اما توجه داشته باشید که این شراکت نباید به بهای از دست دادن هویت فردی شما یا طرف مقابل تان باشد، در ازدواج موفق باید برای هویت مستقل فرد مقابل ارزش قائل شد و زن و شوهر با توجه به آن که برای زندگی مشترک شان تلاش می کنند و سعی می کنند زندگی مشترک موفقیت آمیزی داشته باشند می توانند توانمندی های فردی بالاتری به دست آورند و این بدین معناست که طرفین برای رشد شخصیتی فرد دیگر به اندازه رشد شخصیتی خود ارزش قائل هستند و برای آن وقت می گذارند و به او کمک می کنند تا به درستی اهداف و خواسته هایش را دنبال کند.

افرادی در زندگی زناشویی تمام علایق و خواسته های شخصی خود را نادیده می گیرند و برای رسیدن به آن ها تلاش نمی کنند از زندگی زناشویی شان رضایت کافی نخواهند داشت و احساس شکست و ناکامی را در درون خو پرورش می دهند.

2. یاد بگیرید که ابتدا خودتان را دوست بدارید

ابتدا سعی کنید خودتان را دوست داشته باشید و به رفتارهایی که با خود دارید توجه کنید و آن ها را مورد بررسی قرار دهید که تا چه حد برای زندگی تان ارزش قائل هستید و آیا به درستی از جسم و روان تان مراقبت می کنید؟

افرادی که برای خود ارزشی قائل نسیتند و دائما خودشان را تحقیر می کنند در این صورت برای خودشکوفایی شان قدمی بر نمی دارند و در دوست داشتن فرد دیگر با شکست رو به رو می شوند، چرا که عشق و محبت آن ها به صورت افراطی می باشد یا خالی از توجه و مراقبت می باشند.

در این شرایط برای این که بتوانید رابطه سالم و صحیح با همسرتان داشته باشید ابتدا باید سعی کنید با خودتان در صلح باشید و خود را دوست داشته باشید، هم چنین برای ارتقای عزت نفستان کاری را انجام دهید. اگر احساس می کنید در این خصوص با مشکلاتی رو به رو هستید می توانید از روانشناس کمک بگیرید تا در بهبود شرایط به شما کمک کند و راهکارهای لازم را در اختیار شما قرار دهد.

3. در مورد مستقل بودن آگاهی بیشتری پیدا کنید

همه افراد تا حدودی نسبت به این موضوع آگاهی دارند که ازدواج به معنای کسب استقلال از خانواده می باشد و افراد تا زمانی که به درستی از والدین خود مستقل نشوند، نخواهند توانست ازدواج موفقی داشته باشند البته توجه داشته باشید که تعریف افراد از استقلال بسیار محدود می باشد برخی از آن ها همین که از نظر فیزیکی از مادرشان جدا شده اند خیال می کنند به استقلال رسیده اند. البته توجه داشته باشید که باید فرد از مرحله وابسته به والدین در بزرگسالگی عبور کرده باشد و در زمینه های دیگری از جمله مالی و هیجانی به استقلال رسیده باشد.

در زمینه مالی بدون وابستگی به والدین باید بتوانند مخارج زندگی اش را تامین کند و شغل مناسبی داشته باشد و استقلال هیجانی به این معناست که به بلوغ روانی رسیده و تمام احساساتش در گروه رفتارهای پدر و مادرش قرار ندارد.

4. خودآگاهی تان را تقویت کنید

در ازدواج علاوه فرد علاوه بر معیارهای عمومی، ملاک های شخصی خاص خودش را دارد که بی توجهی به آن می توان باعث شکست و ناکامی پس از ازدواج شود، شناخت این معیارها اهمیت بسیاری دارد شما باید سعی کنید به درستی این معیارها را بشناسید  و در مورد آن ها با همسر آینده تان گفت و گو کنید.

مقدمه اصلی شناخت ملاک های شخصی این است که خودتان را به خوبی بشناسید و از خودتان بپرسید که کیستید؟ علایق خود را بشناسید و مهم ترین ارزش های شما در زندگی چه چیزهایی می باشد؟ در صورتی که احساس کردید در دوران نوجوانی در مورد خود و اهدافتان سردرگم هستید و نمی توانید به شناخت درستی از خود برسید باید قبل از انتخاب همسر و تصمیم گیری برای ازدواج از روانشناس کمک بگیرید تا در بهبود مهارت های خود آگاهی به شما کمک کند و راهکارهای لازم را در اختیار شما قرار دهد.

5. مهارت های ارتباط موثر را فرا بگیرید

برای این که بتوانید زندگی موفقی داشته باشید باید مهارت های ارتباطی موثر را به خوبی یاد بگیرید تا بتوانید با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنید. برای مثال باید تمرین کنید تا یک شنونده همدل باشید و بتوانید هیجانات ناخوشایند خود را نظیر خشم و عصبانیت در موقعیت پرفشار کنترل کنید.

هم چنین باید مهارت گفت و گو موثر زوجین را فرا بگیرید تا بتوانید به خوبی با خواسته های نامعقول همسرتان مخالفت کنید و در این خصوص تمرین های لازم را انجام دهید تا ارتباط صحیحی با یکدیگر داشته باشید.

6. ازدواج موفق، الگوهای تربیتی فرد را بررسی کنید

زمانی که تصمیم به ازدواج می گیرید بسیار مهم است که الگوی تربیتی فردی که می خواهید با او ازدواج کنید را بشناسید و ببینید در چه فضا و خانواده ای رشد کرده است و چه سبک تربیتی داشته است. ممکن است تفاوت سبک تربیتی تا قبل از بچه دار شدن مشکل و بحرانی ایجاد نکند اما بعد از به دنیا آمدن فرزندان مشکلات و تعارضات بسیاری را به وجود می آورد در این خصوص باید از مشاور پیش از ازدواج کمک بگیرید تا در این خصوص به شما کمک کنند.

7. بالا بردن قدرت پذیرش در خود

توجه کنید که در امر ازدواج هیچ چیز طبق خواسته های شما پیش نمی رود و به طور طبیعی هر شخصی فیزیکی های نا پسندی دارد و هیچ کس کامل نمی باشد به همین دلیل نسبت به این موضوع همسرتان مستثنی نمی باشد و ممکن است خصوصیات و ویژگی های داشته باشد که شما آن را نمی پسندید.

در این شرایط برای این که هر اختلافی باعث تعارض و اختلاف عمیق در زندگی تان نشود باید سعی کنید انعطاف پذیری ذهنی تان را بالا برده و تلاش کنید پذیرش بیشتری نسبت به یکدیگر داشته باشید و باید همسرتان را همانطور که هست بپذیرید و بعد از ازدواج سعی در تغییر همسرتان نداشته باشید و با انتقاد و سرزنش کردن او را مورد آزار و اذیت قرار ندهید.

. بیرون راندن عوامل مخرب رابطه

برخی از زوجین بعد از ازدواج درگیر مشاجرات عمیقی می شوند و همین عوامل باعث فروپاشی زندگی آن ها شده و در از بین رفتن ازدواج موفق تاثیر دارد که برخی از آن ها شامل موارد زیر است:

  • تحقیر: یکی از مهم ترین عواملی که باعث نابودی یک زندگی مشترک می شود تحقیر شدن در رابطه می باشد، زوجینی که به طور مداوم از هم انتقاد می کنند و با دشنام و توهین کارشان را پیش می برند در معرض جدایی هستند، جدایی آن ها می تواند عاطفی و روانی باشد و بعد از مدتی نسبت به یکدیگر بی تفاوت شده و زندگی مشترک برای آن ها اهمیتی نداشته باشد. به طوری که از مهم ترین پیامدهای تحقیر شدن در رابطه دلزدگی زناشویی و طلاق عاطفی زوجین می باشد.
  • حالت تدافعی گرفتن: در صورتی که در زندگی اشتباهی رخ می دهد یکی از زوجین حالت تدافعی گرفته و به صورت دیگری را مقصر می داند.
  • انتقاد و تعریف نکردن: زوجینی که به طور مداوم از یکدیگر ایراد می گیرند و با کوچکترین اشتباهی کل شخصیت شان را زیر سوال می برند به رابطه شان آسیب زده و مشکلاتی برای خود ایجاد می کنند.
  • گوشه گیری و طفره رفتن: به طور معمول این کاری است که مردان برای فرار از مشکلات آن را انجام می دهند.

هر یک از عوامل بیان شده می تواند بر روی زندگی آن ها آسیب زده و مشکلاتی را به وجود آورد.

سخن آخر

ازدواج انتخابی است که کل زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و برای این که فرد ازدواج موفقی داشته باشد باید به بررسی و شناخت جامعی نسبت به خود و طرف مقابل داشته باشد، کمک گرفتن از مشاوره های قبل از ازدواج و مشاوره زوج اهمیت بسیاری دارد و به حل مسائل و تصمیم گیری مناسب به زوجین کمک می کند.

در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان آماده ارائه به زوجینی هستند که علاج واقعه را قبل از وقوع می دانند و قبل از ازدواج مشاوره های لازم را دریافت می کنند. مطمئنا با راهنمایی متخصصان امر ازدواج و ارتقا سطح آگاهی می توان انتخاب اصلح و درستی داشت. در این خصوص مرکز مشاوره خدماتی را به صورت غیرحضوری و تلفنی ارائه می دهد تا افراد بتوانند راحت تر مشاوره های تخصصی را دریافت کنند و زندگی موفقیت آمیزی داشته باشند.

منبع : معیارهای ازدواج موفق براساس تحقیقات جهانی 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: معیارهای ازدواج موفق براساس تحقیقات جهانی. آخرین ویرایش: ژانویه 4, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8297

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *