گاهی اوقات پیش می آید که فرد بعد از طلاق و یا فوت همسرش عاشق فرد دیگری می شود و قصد ازدواج مجدد پیدا می کند، گاهی هم افراد با همسر قبلی خود ازدواج مجدد کرده و رابطه ای را از نو می سازند و زندگی عاشقانه خود را دوباره آغاز می کنند.

بر اساس تحقیقاتی که در زمینه ازدواج مجدد انجام شده است ممکن است بسیاری از ازدواج های مجدد موفق تر از ازدواج های اول باشد و باعث سلامتی در روح و روان فرد شوند.

اما بسیاری از ازدواج های مجدد ممکن است به دلایلی شکست بخورند و باعث جدایی و طلاق شوند، عوامل بسیاری وجود دارد که ممکن است منجر به شکست و موفقیت در ازدواج مجدد شود که در این خصوص اطلاعات متفاوتی وجود دارد.

در ازدواج دوم می توان موفق بود، اما برای این موفقیت باید راه ها و روش هایی را به کار بگیریم که سرنوشت آن مانند ازدواج اول نشود و بتوان این ازدواج را با موفقیت پیش برد.

گاهی اوقات مسائل و مشکلاتی وجود دارد که ممکن است زمان ازدواج مجدد را به تاخیر بیندازد که این عوامل عبارت اند از: داشتن فرزند از همسر قبلی خود، وجود فرزند همسر جدید از ازدواج قبلی او، قضاوت مردم و مخالفت های آن ها و موارد دیگر.

در این مقاله به بررسی ازدواج مجدد می پردازیم و توضیحاتی در مورد ازدواج مجدد، شرایط لازم، عواملی که منجر به موفقیت در این ازدواج شده و مشکلاتی که در این ازدواج وجود دارد می پردازیم، همچنین مطالبی در مورد ازدواج مجدد با همسر سابق ارائه شده است.

ازدواج مجدد چیست؟

گاهی اوقات علاوه بر گذشتن از تجربه طلاق و فوت همسر و عواقب آن، فرد نسبت به ازدواج مجدد بدبین می شود، زیرا نمی تواند شکست عشقی ازدواج قبلی خود را فراموش کند و این مسئله کاملا طبیعی می باشد.

در بعضی اوقات فرد بعد از گذر از شکست عشقی و فراموشی آن، عاشق فرد دیگری می شود و دیدگاهش نسبت به ازدواج و عشق تغییر می کند و به همین دلیل به ازدواج مجدد فکر می کند.

در بسیاری از موارد ازدواج مجدد موفق بوده است و فرد از ازدواجش راضی است اما در بعضی اوقات این ازدواج با شکست هایی رو به رو می شود و از هم می پاشد، البته تاکنون به صورت ثابت تحقیقاتی در مورد ازدواج دوم و موفقیت آن ارائه نشده است.

عوامل بسیاری در موفقیت و شکست ازدواج مجدد تاثیر می گذارد که در زیر نمونه هایی از آن را ذکر می کنیم.

  • تحصیلات فرد
  • موافقت خانواده فرد
  • دید جامعه نسبت به ازدواج دوم
  • وجود فرزند از ازدواج اول
  • ازدواج قبلی و تاثیر آن
  • ویژگی های فردی

عوامل ذکر شده و بسیاری از عوامل دیگر باعث می شود تا ازدواج مجدد شما با شکست و یا موفقیت رو به رو شود.

چه زمانی شرایط برای ازدواج مجدد مناسب است؟

بسیاری از افراد ممکن است در ازدواج اول خود شکست عشقی را تجربه کرده باشند و از طلاق خاطره تلخی داشته باشند یا ممکن است همسرشان فوت کرده باشد، در بعضی اوقات ممکن است ازدواج موقت با چالش هایی همراه باشد و موفقیتی را به همراه نداشته باشد.

اما در برخی از دوره ها ممکن است فرد سوگواری بعد از طلاق و فوت همسرش را گذرانده باشد و با شناخت فرد جدید تصمیم گرفته باشد تا زندگی جدید و خوبی را برای خود بسازد.

در این مقاله 6 مورد از شرایطی که برای ازدواج مجدد موفق لازم است را مورد بررسی قرار می دهیم که عبارت اند از:

  • تجربه دوباره عشق

اگر شما دوره سوگواری که بعد از طلاق به وجود می آید را به خوبی گذرانده باشید و با این قضیه کنار آمده باشید در این صورت احتمال این که دوباره عاشق شوید بسیار زیاد می باشد.

زمانی که شما گرمای عشق را به خوبی در خود حس کردید و توانستید با تمام بالا و پایین ها و مشکلاتی که در رابطه جدید به وجود می آید کنار بیایید در این صورت ازدواج قبلی شما تاثیر منفی بر روی افکار و رفتار شما نمی گذارد در این صورت می توانید به ازدواج مجدد فکر کنید و دوباره عشق را تجربه کنید.

هنگامی که تصمیم به ازدواج مجدد دارید باید مراحل شکست عشقی را به پایان رسانده باشید و برای فرار از رابطه خود وارد رابطه جدید عاطفی نشده باشید در این صورت خواهید توانست به صورت منطقی در مورد ازدواج مجدد تصمیم بگیرید.

ازدواج مجدد

  • عدم وجود نیاز به ازدواج

زمانی که فرد شکست عشقی می خورد و به ازدواج و رابطه خود پایان می دهد دنبال راهی است تا بتواند از آن شکست دوری کند و ممکن است در دام ازدواج دوم قرار گیرد.

چون در آن زمان شرایط او برای ازدواج مجدد مناسب نیست بنابراین ممکن است دوباره شکست بخورد و ازدواج موفقی نداشته باشد.

زمانی ازدواج مجدد موفق است که فرد به آن نیازی نداشته و تنها تصمیم به ازدواج داشته باشد و ارتباط قبلی خود را به خوبی فراموش کرده و با شکست قبلی کنار آمده است.

  • تمام خود را در رابطه گذاشتن

ازدواج نیاز به انرژی گذاشتن و مراقبت از یکدیگر دارد، هنگامی که شما وارد ازدواج دوم می شوید باید مطمئن باشید که می توانید دو طرفه به یکدیگر محبت کنید و شرایط مراقبت دو طرفه را داشته باشید.

در صورتی که فقط می خواهد شما مورد مراقبت قرار بگیرد تا شکستی که خورده اید جبران شود و زخم هایتان بهبود یاید در این صورت تن به ازدواج مجدد ندهید که احتمال شکست آن وجود دارد.

در بسیاری از اوقات ممکن است زنان و مردان از ازدواج قبلی خود فرزندی داشته باشند هنگامی که آن ها به ازدواج مجدد فکر می کنند باید ابتدا مطمئن شوند که آیا توانایی رسیدگی به همسر و فرزند خود را دارند و یا اگر همسر جدید دارای فرزند می باشد می توانند برای او انرژی بگذرانند و او را بپذیرند.

  • نقش علاقه بیشتر از شهوت

گاهی اوقات افراد برای این که نیاز جنسی خود را رفع کنند تصمیم می گیرند تا ازدواج مجددی را انجام دهند، یکی از عواملی که باعث ازدواج مجدد می شود نیاز جنسی می باشد اما نباید تنها دلیل باشد و باید در کنار آن عوامل دیگری مانند تعهد، عشق و علاقه را در نظر گرفت.

باید در مورد احساس خود نسبت به شخص جدی مطمئن شوید که چیزی بیشتر از میل جنسی در تمایل به ازدواج مجدد در شما وجود دارد و باید عواملی مانند صمیمت و تعهد که در مثلث عشقی وجود دارد در شما پررنگ تر شود.

  • سازگاری همسر جدید

برای ازدواج مجدد باید از همسر جدید خود مطمئن باشید و با شناخت او را انتخاب کنید تا در مورد برخی از مسائل مثل طلاق قبلی شما و یا وجود فرزند از ازدواج قبلی مشکلی نداشته باشد و با این مسائل به خوبی کنار آمده و سازگار باشد.

  • علاقه نزدیکان به همسر جدید

برای این که در ازدواج مجددتان موفق باشید باید افراد نزدیک از ازدواج شما راضی بوده بنابراین با آن ها مشورت کنید، در بسیاری از اوقات ممکن است شما از ازدواج قبلی خود فرزندی داشته باشید که با این ازدواج راضی نیست و اگر تن به این کار بدهید ممکن است آسیب ها و مشکلات زیادی برای شما، فرزند و همسرتان به وجود آید.

مشکلات ازدواج مجدد

در بسیاری از مواقع ممکن است فرد از ازدواج مجدد خود شکست خورده و جدا شود که ممکن است این جدایی دلایل متفاوتی داشته باشد که در این جا بعضی از مشکلاتی که باعث شکست می شود را ارائه می دهیم.

  • اشتباهات قبلی تکرار شده

افراد ممکن است هنگامی که از ازدواج اول خود شکست خورده است تمام تقصیر ها را به گردن فرد مقابل بندازد و بدون در نظر گرفتن سهم خود از شکست قبلی وارد ازدواج دوم شده و همان الگو و رفتار ها را انجام دهد.

در این صورت ممکن است با شکست هایی رو به رو شود زیرا اشتباهات قبلی خود را تکرار کرده اند.

افراد قبل از این که رابطه جدیدی را تجربه می کنند باید نسبت به اشتباهات و رفتارهای غیر سازنده خود آگاهی های لازم را داشته باشند و با همان الگوی رفتاری قبل وارد ازدواج دوم نشوند.

  • مقایسه دو رابطه

گاهی افراد هنگامی که ازدواج مجدد را تجربه می کنند ممکن است فرد و رابطه جدید را با رابطه قبلی مقایسه کنند و ذهن خود درگیر کمبود ها و کاستی های رابطه کنید در این هنگام همسر جدید ممکن است متوجه این قیاس شود و مشکلاتی زیادی برای فرد در زندگی زناشویی به وجود آید.

  • چالش برای فرزندان

ازدواج مجدد زمانی که فرد از ازدواج قبلی خود فرزند دارد ممکن است مشکلاتی برای آن ها به وجود آورد و رابطه آن ها با اختلالاتی همراه شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده بعد از ازدواج دوم سطح تحصیلی افراد تا حدی پایان آمده و باعث می شود تا استرس و اضطراب آن ها به شدت افزایش یابد.

این امر باعث می شود که برخی از رفتار های ناسازگار مانند لجبازی، نافرمانی، گوشه گیری و انزوا طلبی و غیره در فرد ایجاد می شود.

  • ارتباط با همسر قبلی

در بعضی از مواقع ممکن است به خاطر داشتن فرزند از ازدواج قبلی فرد با همسر سابق خود در ارتباط باشد که در این صورت برای رابطه زناشویی جدید آن ها مشکلاتی به وجود می آید.

اگر همسر جدید این موضوع را به خوبی درک نکند و درگیر افکار منفی، بی اعتمادی و حسادت شود، این مشکلات بسیار زیاد خواهند شد.

  • شور و هیجان پایین

معمولا افراد در ازدواج اول ذوق و شوق بسیار زیادی دارند و در آن ها حس خوشایندی و تازگی نیز به وجود می آید اما در ازدواج دوم ممکن است به دلیل تجربه تلخ ازدواج قبلی شور و هیجان در آن ها کم شده و مشکلاتی به وجود آید.

ازدواج مجدد با همسر قبلی

در بسیاری از مواقع ممکن است بعد از این که دو طرف از یکدیگر طلاق گرفتند دوباره با یکدیگر ازدواج کنند و زندگی جدید خود را آغاز کنند، این ازدواج مجدد دلایل متفاوتی دارد که در زیر نمونه هایی از آن را مورد مطالعه قرار می دهیم.

  • زوجین متوجه اشتباه خود می شوند و از نظر ذهنی و رفتاری رشد می کنند.
  • بخشیدن و بخشیده شدن توسط یکدیگر باعث می شود کدورت ها را از بین ببرد.
  • نسبت به خانواده قبلی و رابطه شان و زحمتی که برای آن ها کشیده اند، دلتنگ می شوند و می خواهند با آن ها باشند.
  • متوجه عشق و علاقه نسبت به همسر خود می شوند و هنوز احساس می کنند که او را دوست دارند.
  • در مرحله چانه زنی پس از مرحله جدایی بوده و سعی می کنند دوباره فرد را به زندگی برگردانند.
  • به دلیل فرزندانشان و برای جلوگیری از آسیب به آن ها دست به ازدواج مجدد می زنند.

برخی  از این عوامل برای ازدواج مجدد معقول بوده و ازدواج با موفقیت رو به رو می شود اما بعضی از دلایل غیر منطقی می باشد و ممکن است منجر به شکست شود و بازگشت دوباره زوجین کار اشتباهی باشد.

کلام آخر

بر اساس مطالبی که بیان شده است نتایج ثابتی در مورد شکست و موفقیت ازدواج مجدد بیان نشده است اما مردان بیشتر از زنان به ازدواج مجدد فکر می کنند.

فرد برای این که رابطه جدید را تجربه کند باید اراده فردی و ذهن باز داشته باشد تا بتواند به طور منطقی به شناخت برسد و در ازدواجش موفق باشد.

افراد برای این که این موفقیت را در زندگی خود تجربه کنند باید با یکدیگر تلاش کرده و درک و همدلی درستی از یکدیگر داشته باشند.

قبل از ازدواج مجدد بهترین راه مراجعه به مشاور و روانشناس می باشد تا در این زمینه بتوانید به درستی تصمیم بگیرید.

سوالات متداول

  • ازدواج مجدد چیست؟

افراد به علت طلاق و جدایی و یا فوت شدن همسر ممکن است به خاطر دلایلی ازدواج مجدد را تجربه کنند که بسته به عوامل مختلف این ازدواج ممکن است با شکست یا موفقیت رو به رو شود.

  • چه زمانی برای ازدواج مجدد مناسب است؟

زمانی برای ازدواج مجدد مناسب می باشد که فرد بتواند ازدواج قبلی را فراموش کرده و به خوبی مراحل آن را بگذراند، در متن مقاله توضیحاتی بیشتری بیان شده است.

  • ازدواج مجدد با همسر قبلی درست است؟

عوامل مختلفی ممکن است باعث شود تا فرد با همسر قبلی خود دوباره ارتباط گرفته و ازدواج مجدد صورت گیرد که این ازدواج گاهی اوقات موفق بوده و گاهی اوقات ممکن است با شکست رو به رو شود که در متن مقاله در این مورد توضیحاتی را ارائه داده ایم.

منبع : نکات طلایی در ازدواج مجدد