ادامه ازدواج ناموفق یا طلاق | ادامه زندگی بخاطر فرزند

نوشته شده برای at 6:20 ب.ظ
287 0

آیا ازدواج ناموفق بهتر از خانواده از هم گسیخته است؟ ازدواج بی عشق همواره با احساس گناه، ناراحتی و ناامنی همراه است، اینگونه ازدواج ها توخالی و پوچ هستند و فقط به دلیل فشار های اجتماع یا فرزندان ادامه می یابند. ادامه زندگی بخاطر فرزند درست است؟

ازدواج ناموفق یا طلاق

اگر ازدواج فقط بخاطر فرزندان تداوم پیدا کند، باعث قربانی شدن آن ها هم می شود. خانه ای که در آن ارزش های یکسانی وجود نداشته باشد باعث سردرگمی کودک می شود.

بسیاری از مردم بخاطر عقاید اشتباه و سنتی که طلاق را منع می کند زیر یک سقف زندگی می کنند و بعضی از خانم ها مشکلات و خشونت های رفتاری را بخاطر مسائل اقتصادی تحمل می کنند.

زندگی کردن با یک مرد بددهن، خشن و معتاد ممکن است سخت باشد، ولی پیدا کردن شغلی مناسب با درآمد متوسط می تواند برای فرد سخت تر به نظر بیاید. برای همین این خانم ها اغلب به بهانه مراقبت از فرزندانشان خود را قانع می کنند.

برخی افراد اعتقاد دارند که طلاق گناه است در صورتی که طلاق در ادیان و کتوب دینی مختلف به عنوان راه حل آمده است و پروردگار این راه را برای بشر قرار داده است.

پیشنهاد مشاور: ازدواج ناموفق یا طلاق

محمد دوست قدیمی من برای رفع مشکلات افسردگی و جنسی اش پیش من مراجعه کرد او در حالت عادی مشکل جنسی نداشت ولی زمانی که روابطش جدی می شدند به مشکل بر میخورد.

مشکل او مانند مشکل بقیه کسانی بود که همیشه می شنیدم، او می گفت که مادر و پدرش همیشه با هم در حال دعوا بوده اند و همیشه از صدای دعوای آن ها از خواب می پریده.

در تمام دوران کودکی مادر او همیشه غمگین بوده و پدرش ناراحتی و عصبانیش را بر سر بچه هایش تخلیه می کرده است.

وقتی هم که محمد از مادرش درخواست کرده که جدا شود و طلاق بگیرد او می گفته که بخاطر فرزندانش نمی تواند طلاق بگیرد. ولی او آرزو می کرده که کاش پدر و مادرش طلاق بگیرند تا او بتواند در آرامش زندگی کند.

او می گفت که دوستان دیگرش که فرزند طلاق بودند در آرامش زندگی می کردند و از سطح رفاهی بالاتری برخوردار بودند. او پدر ومادرش را مقصر وضعیت خود می دانست و اظهار داشت که بخاطر روابط غلط آن ها باید از روانپزشک کمک بگیرد.

مراجع دیگری داشتم که برعکس محمد پدر و مادرش تنش بین خود را پنهان می کردند.

 پدر و مادر او پس از بیست سال زندگی که به نظر عالی می آمد جدا شده بودند و این جدایی برای همه تعجب آور بود زیرا همه فکر می کردند آن ها یک زوج خوشبخت هستند.

اصطلاح از هم گسیخته دارای بار منفی زیادی است.

متاسفانه خیلی از افراد طلاق را با خانواده از هم گسیخته یکی می دانند و طلاق را مانند یک لکه ننگ بر دامان خانواده و فرزندان آن می دانند و اعتقاد دارند کودکانی که در این محیط بزرگ می شوند دچار اختلالات روانی می شوند.

اما طلاق اگر درست انجام شود این مشکلات را به دنبال ندارد و دیگر به یک بحران خانوادگی و احساسی تبدیل نمی شود.

من در طول جلسات مشاوره ای که انجام می دهم به زوجین کمک می کنم تا به احساساتشان توجه کنند.

معمولا اگر بچه دارند سعی می کنم تا جایی که می شود به حفظ ازدواج آن ها کمک کنم.

اما وقتی که مشاهده کنم هیچ راهی برای کمک به زوج وجود ندارد و ناراحتی و کینه میان آن ها عمیق است به آن ها طلاق دوستانه پیشنهاد می کنم که از گسستگی خانواده ها جلوگیری می کند.

زوجی را می شناختم که بسیار خوشبخت به نظر می رسیدند، ناصر که نان آور خانه بود از یک خانواده پولدار و مرفح بود و همسرش شیما زن خانه دار، با سلیقه، مهربان و دوست داشتنی بود.

ادامه ازدواج ناموفق یا طلاق | ادامه زندگی بخاطر فرزند

آن ها دو کودک داشتند و بسیار خوشبخت به نظر می رسیدند ولی در طول جلسات مشاوره مشخص شد که آن ها تفاهم ندارند و رابطه جنسی آن ها از بد هم خراب تر است.

هردوی آن ها با طلاق موافقت کرده بودند ولی از حضانت بچه ها چشم پوشی نمی کردند و حاضر نبودند که بچه ها را با یکدیگر شریک شوند.

با دعواهای پیش آمده قرار شد پای بچه ها به دادگاه باز شود سعی کردم به آن ها کمک کنم که چیزی که برای بچه ها بهتر است را در نظر بگیرند.

تمام دعواها و مشکلات باعث آسیب روحی و روانی به بچه ها می شد. انتخاب کردن بین والدین به هیچ عنوان کار آسانی برای بچه ها نیست و به احساسات آن ها آسیب بلندمدت می زند.

من به آن ها پیشنهاد دادم که از حضانت مشترک استفاده کنند و کینه توزی را کنار بگذارند و آن ها هم منطقی جلو رفتن و اکنون که سه سال از آن ماجرا می گذرد دوستان بسیار خوبی برای یکدیگر هستند و هردو ازدواج کرده اند.

طلاق اگر به شکل نادرستی صورت بگیرد در بزرگسالی کودکان تاثیرات مخربی می گذارد، این کودکان عموما الگوی مناسبی برای روابطشان پیدا نمی کنند.

توضیح دادن موضوع طلاق و سازگار کردن کودکان با این موضوع امر مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. خیلی وحشتناک است که کودک ناگهان متوجه می شود که یکی از والدینش دیگر در کنار او نیست.

منبع : ادامه ازدواج ناموفق یا طلاق | ادامه زندگی بخاطر فرزند

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: ادامه ازدواج ناموفق یا طلاق | ادامه زندگی بخاطر فرزند. آخرین ویرایش: آوریل 19, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=5662

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *