اعتیاد به بازی های ویدیویی تا حد جنون و خودکشی

نوشته شده برای at جولای 23, 2022
174 0

اعتیاد به بازی های ویدیویی

اعتیاد به بازی های ویدیویی (VGA) استفاده اجباری یا بیش از حد نسبت به بازی های ویدیویی است که می تواند پ بر جنبه های مختلف زندگی افراد از جمله سلامت جسمی و مالی و همچنین رفاه اجتماعی تاثیرات منفی داشته باشد.

بازی‌های مدرن به گونه‌ای توسعه یافته‌اند که در حال حاضر راه‌های مختلفی وجود دارد که افراد می‌توانند به آن‌ها معتاد شوند و بازی‌ها را روی رایانه، کنسول‌ یا حتی با تلفن همراه انجام دهند.

افراد مبتلا به اعتیاد بازی های ویدیویی ممکن است برایشان سخت باشد که سایر فعالیت های روزانه را بر بازی های ویدیویی اولویت دهند،

زیرا وابستگی عاطفی قوی به بازی ها دارند و احساس می کنند نمی توانند از بازی دور شوند. افراد مبتلا به این عارضه بیشتر احتمال دارد افسردگی و اضطراب را تجربه کنند و گزارش دهند که از نظر اجتماعی منزوی شده اند.

دلایل اعتیاد به بازی های ویدیویی چیست؟

اعتیاد به بازی های ویدیویی به دلیل صرف زمان زیاد برای بازی ایجاد می شود. اشاره شده است که بازی‌های چندنفره می‌تواند اعتیاد بیش تری ایجاد کند.

بازی‌های چند نفره می‌توانند باعث شوند کاربران زمان را از دست بدهند، علاوه بر این بازی هایی که شامل قمار می شوند نیز توسط بسیاری از دولت ها به دلیل اعتیاد زیاد ممنوع شده است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) به افرادی که بازی های ویدیویی انجام می دهند توصیه می کند که نسبت به مدت زمانی که صرف فعالیت های بازی می کنند هوشیار باشند و زمان مشخصی را باید به آن اختصاص دهند.

مراحل مختلف اعتیاد به بازی های ویدیویی چیست؟

چهار مرحله اعتیاد به بازی های ویدیویی وجود دارد:

  1.  علاقه  گاه به گاه:

    مردم اغلب برای اوقات فراغت شروع به بازی های ویدیویی می کنند و چند ساعت در هفته را صرف این فعالیت می کنند.

  2.  علاقه  عمیق تر:

    زمانی این علاقه عمیق تر می شود که علاقه به بازی افزایش می یابد و عمیق تر می شود. به مرور بازی‌های ویدیویی اهمیت بیشتری در زندگی افراد پیدا می‌کنند و ممکن است پول بیشتری برای آن خرج کنند.

  3.  علاقه فزاینده:

    این زمانی است که بازی های ویدیویی تمرکز اصلی افراد می شوند و دیگر به فعالیت های دیگر علاقه نشان نمی دهند. بنابراین زمانی که بازی های ویدیویی انجام نمی دهند، ممکن است بی قرار یا مضطرب شوند و سایر سرگرمی ها را نادیده بگیرند.

  4. اعتیاد به  بازی:

    فرد دچار وسواس شده و الگوی خواب و غذا خوردن او نامنظم شده است. آن ها تمام وقت و انرژی خود را روی بازی متمرکز می کنند. کسانی که اعتیاد به بازی های ویدیویی را تجربه می کنند ممکن است خود را از دوستان، خانواده و همکاران دور کنند. همچنین ممکن است زمان کمتری را برای بهداشت شخصی صرف کنند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که برای تشخیص اختلال بازی، الگوی رفتاری باید «شدت کافی» داشته باشد تا منجر به آسیب‌های قابل‌توجه در عملکرد فردی، خانوادگی، اجتماعی، آموزشی، شغلی یا سایر زمینه‌های مهم شود و حداقل به مدت ۱۲ ماه طول بکشد.

چگونه اعتیاد به بازی های ویدیویی را تشخیص دهید؟

علائم مشخص یک فرد مبتلا به اعتیاد به بازی های ویدیویی عبارتند از:

  • فکر می کنید یا می خواهید دائماً بازی های ویدیویی انجام دهید.
  • دروغ گفتن در مورد اینکه چقدر زمان صرف بازی های ویدیویی می شود.
  • احساس ناتوانی در کاهش زمان بازی
  • نادیده گرفتن سایر سرگرمی ها با دوستان یا خانواده
  • عملکرد تحصیلی ضعیف
  • علائم تحریک پذیری، اضطراب یا عصبانیت هنگام بازی نکردن
  • عدم رعایت بهداشت فردی مناسب
  • بیخوابی

آیا اعتیاد به بازی می تواند مضر باشد؟ عواقب آن چیست؟

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که اعتیاد به بازی می تواند منجر به تغییراتی در سلامت جسمی یا روانی و عملکرد اجتماعی فرد شود. مبتلایان می توانند سلامت روانی ضعیف تری را تجربه کنند و بیش تر به افسردگی یا اضطراب مبتلا می شوند.

افرادی که دارای اعتیاد به بازی ویدیویی هستند، به ویژه کودکان، افزایش پرش افکار و رفتارهای پرخاشگرانه را تجربه می کنند.

سایر پیامدهای مضر این اعتیاد عبارتند از:

  • رابطه اجتماعی ضعیف
  • افزایش وزن
  • مشکلات وضعیت بدن که منجر به کمردرد می شود

درمان اعتیاد به بازی های ویدیویی

اعتراف به مشکل و جستجوی کمک حرفه ای اولین قدم برای داشتن یک زندگی رضایت بخش، سالم و شاد است.

افرادی که VGA را تجربه می کنند می توانند از درمان شناختی رفتاری (CBT) برای درمان اعتیاد بهره ببرند .

همچنین ممکن است به آن ها توصیه شود که درمان انگیزشی (MT) را همراه با CBT و همچنین درمان های دیگر مانند فیتنس درمانی را انجام دهند.

درمان اعتیاد به بازی در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان

در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان، برنامه‌های درمان اعتیاد به بازی‌های ویدیویی به صورت شخصی سازی شده ارائه می شود که به فرد کمک می کند با همراهی مشاور درمان را شروع و ادامه دهد.

با رویکرد استراتژیک، روش‌های درمانی ترکیبی و مشاورانی با سال ها تجربه، مرکز مشاوره ستاره ایرانیان منابع و ابزارهای لازم را برای بهبودی کامل افراد فراهم می‌کنند.

اگر به بازی های ویدیویی اعتیاد دارید، یا نگران یکی از عزیزان خود هستید، لطفاً برای اطلاع در مورد گزینه های درمان با ما تماس بگیرید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.

منبع : اعتیاد به بازی های ویدیویی تا حد جنون و خودکشی

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: اعتیاد به بازی های ویدیویی تا حد جنون و خودکشی. آخرین ویرایش: جولای 23, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=10571

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *