دردهای جسمانی ترک اعتیاد و راه های درمان آن، پا درد، درد دست و عضلات بدن

نوشته شده برای at اکتبر 24, 2021
290 0

دردهای جسمانی ترک اعتیاد و راه های درمان آن، پا درد، درد دست و عضلات بدن

راه درمان درد جسمانی ترک اعتیاد چه می باشد؟ امروزه اعتیاد به مواد مخدر یکی از شایع ترین بیماری ها می باشد که با عوارض جسمانی و روانی زیادی همراه است و به فرد و جامعه آسیب های جبران ناپذیری وارد می کند، ترک کردن و کنار گذاشتن مواد فرایند بلند مدتی می باشد که نیاز به مراقبت دارد همچنین بعد از ترک اعتیاد و سم زدایی بدن مدت زمان بسیاری نیاز است تا عوارض که به دلیل اعتیاد به وجود آمده است از بین برود.

یکی از شایع ترین عوارض و پیامد های ترک اعتیاد درد جسمانی آن می باشد در صورتی که فرد درد های جسمانی (به خصوص پا درد، درد دست و عضلات بدن) را نادیده بگیرد احتمال دارد فرد سال های سال این درد ها را همراه خود داشته باشد، در این مقاله به بررسی علائم و نحوه درمان دردهای جسمانی ( پا درد، دست درد و درد های عضلانی) می پردازیم.

دردهای جسمانی ترک اعتیاد

ترک اعتیاد با توجه به این که فرد به چه موادی اعتیاد دارد، چالش های مخصوص به خود را دارد، ترک برخی از مواد با علائم جسمی همراه می باشد و برخی دیگر باعث بروز علائم روانی می شود، مواد مخدری مانند تریاک، شیره، هروئین و غیره در زمان ترک درد ها و مشکلات جسمانی زیادی را به همراه دارد که از جمله آن می توان به درد های عضلانی، مفصلی و حالات ناخوشایندی مانند اسهال و استفراغ اشاره کرد. علت به وجود آمدن این علائم به خاطر خماری و یا همان نرسیدن مواد مخدر به فرد می باشد.

گاهی اوقات درد های جسمانی ترک اعتیاد بسیار زیاد و شدید می شود به حدی که فرد نمی تواند آن را تحمل کند و برای فرار از درد ها دوباره به سمت مواد مخدر می رود، بنابراین پرداختن به درد ها و درمان آن اهمیت بسیاری دارد زیرا با درمان این درد ها می توان یکی از عوامل موثر بر عود اعتیاد را از میان برداشت.

دردهای جسمانی ترک اعتیاد و بیماری های روان تنی

دردهای جسمانی که به خاطر ترک اعتیاد به وجود می آید ممکن است مدت ها بعد از ترک کامل ادامه داشته باشد و این درد ها بدون این که علت جسمانی مشخصی برای آن ها وجود داشته باشند همچنان ادامه دارند  در این زمان مشکل احتمالا به خاطر بیماری های روان تنی می باشد.

اختلالات و بیماری های روان تنی به بیماری هایی گفته می شود که با نشانه ها و علائم بیماری های بدنی و جسمی شروع شده اند و جسم فرد را درگیر می کنند اما منشا اصلی آن مشکلات روانی و ذهنی می باشد.

اگر چه این بیماری جسمی هستند و درد های جسمی را شامل می شوند اما برای درمان آن باید روان درمانی صورت گیرد و درد های روان تنی معمولا ۶ ماه بعد از ترک اعتیاد از بین می روند اما برای بسیاری از افراد با گذشت سال ها بعد از ترک از بین نرفته و همراه آن ها خواهد بود.

برای درمان این دردها حتما باید به مشاوره روانشناسی و مشاوره اعتیاد مراجعه کنید تا راهکار لازم برای درمان آن را در اختیار شما قرار دهند.

رد جسمانی ترک اعتیاد، درد های عضلانی، پا درد و دست درد ناشی از اعتیاد

یکی از دردهایی که اکثر افرادی که در حال ترک هستند با آن دست و پنجه نرم می کنند درد های عضلانی مانند کمر درد و پا درد می باشد این درد ها در عضلات و ماهیچه های پشت ساق پای افراد ایجاد می شود و علائمی مانند سندروم پاهای بی قرار را در فرد ظاهر می کند در این سندروم افراد حالت های ناخوشایندی در پاهای خود احساس می کنند و نیاز شدیدی دارند تا پاهایشان را تکان دهند.

همچنین فرد ممکن است احساساتی مانند سوزن سوزن شدن، خارش، ضربان و کوبیدن، سوزش، کشش و خزیدن چیزی روی پاها را در خود احساس کند، این مشکلات بیش تر در زمان های قبل از خواب، هنگام دراز کشیدن و یا نشستن طولانی مدت بر روی صندلی به وجود می آید و دست و سایر عضلات فرد هم ممکن است این نشانه ها و علائم دیده شود.

درمان درد های جسمانی ترک اعتیاد

درد های جسمانی که فرد در زمات ترک اعتیاد با آن رو به رو می شود معمولا درمان آن به صورت پزشکی و دارویی صورت می گیرد اما در صورتی که این درد ها شدت یابد و مزمن شود به خصوص زمانی که این درد ها ناشی از بیماری های روان تنی باشند در این حالت از راهکارهایی استفاده می شود تا استرس کاهش یابد و همچنین با رفع مشکلات روانی مانند استرس و اضطراب این درد ها کاهش می یابد، درمان های زیر به این منظور استفاده می شوند:

  1. درمان وسواس

استرس و عوامل بیرونی با عود دردهای روان تنی ( پا درد و سایر عضلات بدن) که ناشی از اعتیاد می باشد رابطه مستقیمی دارد و زمانی که استرس افزایش یابد درد های روان تنی بیشتر خواهد شد، در روان تنی به افراد کمک می کنند تا راه های مقابله با استرس را بیاموزند و شرایط و موقعیت های محیطی خود را تحت کنترل قرار دهند تا بتوانند استرس کاهش دهند.

زیرا افراد با تحت کنترل داشتن تنش های روزمره زندگی تا حد زیادی می توانند دردهای جسمانی مانند پا درد، دست درد و درد های عضلانی که منشا آن اعتیاد است را کاهش دهند و همچنین برای شرکت در جلسات روان درمانی می توانند به روانشناس مراجعه کنند و استرس و اضطراب خود را کاهش دهند.

  1. درمان درد جسمانی ترک اعتیاد، گروه درمانی

در گروه درمانی افرادی که مشکلات آن ها با یکدیگر مشابه است به دور هم جمع می شوند و با نظارت و کمک روانشناس در مورد مشکلات خود با یکدیگر به صحبت می پردازند، صحبت کردن با افرادی که شرایطی همانند شما را دارند و می توانند به راحتی درکتان کنند باعث می شود تا اضطراب و استرس شما کاهش یابد و به دنبال درد های جانبی شما کم تر شود.

 

  1. داروهای طبیعی

از نظر طب سنتی بسیاری از گیاهان آرام بخش هستند و برای کاهش درد پا و سایر درد ها که ناشی از اعتیاد به وجود می آید موثر می باشند، از جمله داروهای طبیعی می توان به دمکرده زرشک یا بید و یا نوشیدن آب گوجه فرنگی اشاره نمود.

همچنین گیاه بابونه به دلیل داشتن خاصیتی شبیه بنزودیازپینی به طور وسیع در کنترل اضطراب و درمان دردهای ناشی از ترک اعتیاد تجویز می شود همچنین استفاده از ویتامین ث به شما کمک می کند تا اضطراب شما کاهش یابد.

  1. درمان درد جسمانی ترک اعتیاد، روش های آرام سازی

استفاده از روش های آرام سازی در کاهش درد های جسمانی بسیار موثر است و افراد می توانند از روش هایی مانند ریلکسیشن، ذهن آگاهی، یوگا و مراقبه استفاده کند که استرس و اضطراب او کاهش یابد و زمانی که استرس او کمتر شود درد های عضلانی و پا درد که به خاطر ترک اعتیاد به وجود آمده اند کاهش می یابد.

  1. مشاوره ترک اعتیاد

اگر فرد معتاد در هنگام ترک اعتیاد از مشاوره کمک بگیرد علاوه بر آن که راهکار ها و روش های آسان و راحت، متناسب با شرایط و وضعیت جسمانی و ماده ای که فرد به او اعتیاد دارد در اختیار فرد قرار می دهند به کاهش دردهای جسمانی و استرس و اضطراب او کمک می کند.

فرد متخصص در زمینه ترک اعتیاد راهکارها و آموزش هایی که هنگام ترک اعتیاد نیاز است و باعث کاهش علائم ترک اعتیاد، درد های جسمانی، کنترل افکار و نحوه عدم بازگشت به مصرف مجدد مواد اعتیاد آور و مخدر می شود را به فرد ارائه می دهد و اطلاعات کافی را در اختیارش قرار می دهد، همچنین در این زمینه مرکز مشاوره ترک اعتیاد ستاره ایرانیان به صورت تلفنی و حضوری پاسخ گوی مشکلات شما می باشند.

مرکز مشاوره روانشناسی ستاره ایرانیان

بر اساس مطالبی که بیان شد مشاوره ترک اعتیاد در فرایند ترک و کاهش مشکلاتی که به خاطر اعتیاد به وجود می آیند مانند درد های جسمانی ترک اعتیاد ضروری می باشند و به فرد کمک بسیاری می کنند تا ترک راحت تری داشته باشد اما امروزه به خاطر دغدغه های زندگی و کمبود زمان بسیاری از افراد امکان حضور در جلسات حضوری مشاوره را ندارند و یا در جلسات حضوری معذب می باشند و به راحتی نمی توانند مشکلشان را مطرح نمایند در این صورت می تواند از امکانات تلفنی و اینترنتی مشاوره استفاده کنند تا در وقت و هزینه آن ها صرفه جویی شود.

منبع : دردهای جسمانی ترک اعتیاد و راه های درمان آن، پا درد، درد دست و عضلات بدن

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: دردهای جسمانی ترک اعتیاد و راه های درمان آن، پا درد، درد دست و عضلات بدن. آخرین ویرایش: اکتبر 24, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=7596

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *