دست های سرد

نوشته شده برای at 3:22 ب.ظ
234 0

اگر دست‌های شما حتی در هوای گرم یا معتدل احساس سردی می‌کنند، یا بعد از قرار گرفتن در معرض سرما، مدت زیادی طول می‌کشد تا گرم شوند، ممکن است به بیماری یا شرایطی مبتلا باشید که جریان خون را در دست‌ها محدود می‌کند.

بررسی اجمالی

دست سرد: چه چیزی طبیعی است و چه چیزی نیست؟

سرد بودن دست ها یک تجربه رایج است. گذراندن وقت در خارج از منزل در هوای سرد یا یک فضای دارای تهویه مطبوع در داخل خانه می تواند باعث شود دستان شما موقتاً سرد شوند. بیرون آوردن وسایل از یخچال یا فریزر یا فرو بردن دست ها در آب سرد نیز می تواند باعث ایجاد احساس سردی در آنها شود.

اگر دست‌های شما حتی در هوای گرم یا معتدل احساس سردی می‌کنند، یا بعد از قرار گرفتن در معرض سرما، مدت زیادی طول می‌کشد تا گرم شوند، ممکن است به بیماری یا شرایطی مبتلا باشید که جریان خون را در دست‌ها محدود می‌کند. خون از قلب به دست ها از طریق شریان اولنار و شریان رادیال جریان می یابد. قرار گرفتن در معرض دمای سرد باعث سفت شدن یا انقباض عضلات اطراف این شریان ها می شود. این یک پاسخ طبیعی است، به طوری که بدن می تواند گرما را حفظ کند و از اندام های حیاتی مانند قلب و ریه ها در برابر آسیب محافظت کند.

با این حال، گاهی اوقات رگ های خونی به طور ناگهانی منقبض می شوند، حتی زمانی که هیچ دلیل ظاهری وجود نداشته باشد. این انقباض یا وازواسپاسم باعث احساس سردی دست ها می شود. پوست انگشتان و دست ها نیز ممکن است از صورتی به آبی یا سفید تغییر رنگ دهد. هنگامی که جریان خون از سر گرفته می شود، دستان شما ممکن است قرمز به نظر برسند و احساس گرما کنید.

وازواسپاسم مکرر یا طولانی می تواند منجر به زخم های پوستی (زخم) یا آسیب بافت شود.

کلینیک کلیولند یک مرکز پزشکی دانشگاهی غیرانتفاعی است. تبلیغات در سایت ما به حمایت از ماموریت ما کمک می کند. ما محصولات یا خدمات غیر کلینیک کلیولند را تایید نمی کنیم. خط مشی

علل احتمالی

چه بیماری ها و شرایطی می تواند باعث ایجاد سردی دست شود؟

جدای از قرار گرفتن در معرض دمای سرد یا دست زدن به اشیاء سرد، برخی بیماری ها یا شرایط می توانند باعث احساس سردی دستان شما شوند. علائم ممکن است از خفیف یا متوسط تا شدید متغیر باشد. اگر علائم شما خفیف است یا گاهی اوقات رخ می دهد، ممکن است آنها را نادیده بگیرید. اگر علائم مکرر یا شدیدتر شوند، ممکن است وضعیت شما نیاز به درمان داشته باشد.

رینود این یک اختلال نسبتاً شایع است که بر شریان‌هایی که خون را از قلب به سایر قسمت‌های بدن می‌رسانند، تأثیر می‌گذارد. منجر به انقباض یا باریک شدن موقت رگ های خونی می شود که به آن وازواسپاسم می گویند. معمولاً انگشتان و دست ها تحت تأثیر قرار می گیرند. در حدود 40 درصد موارد، انگشتان پا نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. رینود ممکن است فقط یک یا دو انگشت یا پا را درگیر کند. ممکن است در زمان های مختلف قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. در طی یک حمله یا اپیزود، جریان خون به دست‌ها و/یا پاها محدود می‌شود حملات ممکن است از چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشد. حمله می تواند در اثر استرس یا قرار گرفتن ناگهانی یا کوتاه در دمای سرد ایجاد شود.

دو شکل سندرم رینود وجود دارد: اولیه و ثانویه.

اختلال رینود اولیه هیچ علت شناخته شده ای ندارد. این بیماری بیشتر از نوع ثانویه رخ می دهد و معمولاً جدی تر است.

اختلال رینود ثانویه با یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تر، بیماری یا عامل مرتبط است. برخی از این علل زمینه‌ای شامل بیماری‌های بافت همبند یا اختلالات سیستم ایمنی است.

برخی از علل شایع رینود ثانویه عبارتند از:

  • آرتریت روماتوئید (بیماری که باعث التهاب در مفاصل و در نتیجه بدشکلی های دردناک می شود)
  • لوپوس (بیماری که در آن سیستم ایمنی به بافت های سالم حمله می کند)
  • اسکلرودرمی (سخت شدن پوست و سایر بافت های بدن)
  • آترواسکلروز (رسوب پلاک های مواد چرب در دیواره داخلی شریان ها)
  • فشار خون ریوی (نوعی فشار خون بالا که بر شریان‌های ریه‌ها و سمت راست قلب تأثیر می‌گذارد)
  • برخی اختلالات خونی مانند کرایوگلوبولینمی (که باعث آسیب و التهاب رگ های خونی در سراسر بدن می شود)؛ و پلی میوزیت (یک بیماری التهابی که باعث ضعف عضلانی می شود)
  • سندرم شوگرن (اختلالی که باعث خشکی چشم و دهان می شود)
  • سندرم بورگر (انسداد عروق پا و دست، منجر به درد و آسیب بافتی)

سایر علل رینود ثانویه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حرکات تکراری – حرکات تکراری مرتبط با تایپ کردن یا نواختن یک آلت موسیقی برای مدت طولانی ممکن است یک عامل باشد. استفاده از ابزارهای الکتریکی که می لرزند، مانند مته یا چکش، ممکن است باعث حملات شوند.
  • صدمات به دست ها – آسیب به دست ها که در اثر تصادف، جراحی یا سرمازدگی ایجاد می شود.
  • استفاده از برخی مواد شیمیایی محل کار مانند وینیل کلرید.
  • استفاده از داروها – برخی از داروهای مرتبط با رینود ثانویه عبارتند از عوامل شیمی درمانی، قرص های ضد بارداری، داروهای سرماخوردگی و آلرژی بدون نسخه، و مسدود کننده های بتا برای درمان فشار خون بالا. سایر داروها شامل مواد مخدر، داروهای سردرد میگرنی حاوی ارگوتامین و قرص های لاغری است.

سردی دست ها نیز ممکن است از علائم زیر باشد:

  • کم کاری تیروئید – کم کاری غده تیروئید ممکن است تحمل سرما را برای فرد دشوارتر کند. همچنین با بیماری های دیگری مانند آرتریت روماتوئید، سندرم شوگرن و لوپوس همراه است.
  • بیماری شریان محیطی (PAD) – هنگامی که پلاک (یک ماده چرب) روی دیواره رگ ها ایجاد می شود، ممکن است مسدود شده و باعث سردی دست و پا شود. PAD اغلب در بزرگسالان 50 ساله یا بالاتر رخ می دهد. کسانی که دیابت دارند یا سیگار می کشند در معرض خطر بیشتری هستند.

مراقبت و درمان

دکتر من چگونه تشخیص می دهد که چه چیزی باعث سردی دستان من شده است؟

پزشک از شما در مورد سابقه پزشکی شما، از جمله جراحات، تصادفات یا جراحی هایی که شامل دست یا انگشتان می شود، می پرسد. پزشک در مورد علائم شما می پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. او انگشتان دست، انگشتان پا و ناخن های شما را از نظر ناهنجاری معاینه می کند. برخی از آزمایشات مربوط به تشخیص رینود اولیه و ثانویه عبارتند از:

  • تست تحریک سرد یک دستگاه کوچک به انگشتان چسبانده می شود تا پاسخ آنها به تغییرات دما را اندازه گیری کند. دست ها اغلب با فرو بردن آنها در آب یخ در معرض سرما قرار می گیرند. این دستگاه تشخیص می دهد که چقدر طول می کشد تا انگشتان به دمای طبیعی خود برگردند.
  • کاپیلاروسکوپی ناخن قبل از اینکه ناخن زیر میکروسکوپ بررسی شود، یک قطره روغن روی پایه ناخن گذاشته می شود. اگر سرخرگ ها غیر طبیعی به نظر می رسند، می تواند نشان دهنده بیماری مانند اسکلرودرمی باشد.
  • آزمایش خون – آزمایش خون ممکن است برای بررسی سایر شرایط و علل رینود ثانویه یا رد سایر شرایط انجام شود.

سردی دست ها چگونه درمان می شوند؟

درمان به بیماری یا شرایط زمینه ای بستگی دارد. هیچ راهی برای پیشگیری یا درمان رینود اولیه وجود ندارد. با این حال، تعداد یا شدت حملات را می توان با اتخاذ تغییرات خاصی در سبک زندگی یا مصرف داروهای مختلف کاهش داد.

در مورد رینود ثانویه، باید علت اصلی آن مشخص شود تا بتوان آن را درمان کرد.

تغییرات سبک زندگی که ممکن است به کاهش تعداد یا شدت آن کمک کند عبارتند از:

  • استفاده از محصولات تنباکو را محدود یا اجتناب کنید. از مصرف سیگار یا سایر محصولات حاوی نیکوتین باید خودداری شود. قرار گرفتن در معرض دود سیگار را محدود کنید.
  • هنگام گذراندن وقت در خارج از منزل از دستکش (به جای دستکش)، کلاه و سایر لباس های محافظ استفاده کنید. هنگام دست زدن به اجسام سرد، مانند اقلامی که در یخچال یا فریزر نگهداری می شوند، ممکن است دستکش یا دستکش استفاده شود. از گرمکن های دستی مانند دستگاه هایی که با باتری کار می کنند یا بسته های حرارتی استفاده کنید. گرمکن پا ممکن است مفید باشد.
  • از تغییرات ناگهانی دما خودداری کنید. تغییرات ناگهانی دما ممکن است باعث حمله شود، مانند ورود به اتاقی با تهویه مطبوع. تهویه مطبوع را روی دمای بالاتر تنظیم کنید، لباس گرم بپوشید یا به منطقه گرمتر بروید.
  • از استرس دوری کنید. تکنیک های کاهش استرس را تمرین کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • از نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.
  • از دست ها و پاها در برابر صدمات، از جمله بریدگی و کبودی محافظت کنید.
  • از نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.

داروها برخی داروها ممکن است در افزایش جریان خون در دست ها و انگشتان مفید باشند. آنها شامل برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا هستند، مانند

  • مسدود کننده های کانال کلسیم
  • مسدود کننده های آلفا
  • مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE).

ممکن است برای درمان زخم های پوستی ناشی از عفونت در انگشتان یا دست ها آنتی بیوتیک تجویز شود.

جراحی اگر درمان‌های دیگر مؤثر نباشند، ممکن است جراحی برای مسدود کردن اعصاب دست‌ها ضروری باشد. تزریق برای مسدود کردن اعصاب ممکن است جایگزینی برای جراحی باشد.

اگر آسیب بافتی رخ دهد، ممکن است بافت بیمار با جراحی برداشته شود. در جدی ترین موارد، قانقاریا (مرگ بافت بدن) ممکن است ایجاد شود. این ممکن است نیاز به قطع (برداشتن جراحی) بخشی از دست داشته باشد.

پیش آگهی چیست؟

اکثر افراد مبتلا به رینود اولیه می توانند علائم خود را با اتخاذ تغییراتی در شیوه زندگی و از طریق درمان مداوم پزشکی مدیریت کنند. بیماران مبتلا به رینود ثانویه ممکن است نیاز به درمان تخصصی برای مدیریت شرایط زمینه ای خود داشته باشند. مهم است که برای جلوگیری از آسیب به دست ها یا انگشتان، معاینات منظم را با پزشک خود برنامه ریزی کنید. هرگونه تغییر یا بدتر شدن علائم را فوراً به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود گزارش دهید. اگر متوجه زخم‌هایی در دست‌ها یا انگشتان خود یا در سایر نواحی بدن شدید، به دنبال درمان فوری باشید.

چه زمانی با دکتر تماس بگیرید

علاوه بر سرد بودن دست، چه علائم دیگری نشان می دهد که باید به پزشک مراجعه کنم؟

علائمی که نشان می دهد ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک باشد عبارتند از:

  • درد در دست ها و انگشتان که چندین بار در روز و به مدت چند روز رخ می دهد.
  • تغییرات در رنگ پوست. انگشتان ممکن است سفید، آبی یا ارغوانی به نظر برسند.
  • ضخیم شدن یا سفت شدن پوست.
  • هنگامی که جریان خون از سر گرفته می شود، احساس سوزن سوزن شدن، ضربان، بی حسی یا سوزش می شود. ممکن است پوست قرمز به نظر برسد.
  • تغییر در ظاهر ناخن.
  • ترک یا زخم در نوک انگشتان که به سختی پاشنه می‌شوند.

 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: دست های سرد. آخرین ویرایش: آوریل 25, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=9190

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *