عشق وسواس گونه | اختلال وسواس عشقی و درمان

نوشته شده برای at 8:21 ب.ظ
426 0

درمان عشق وسواس گونه و اختلال وسواس عشقی چگونه است؟ اختلال وسواس عشقی (OLD) که با نام های عشق بیمارگونه و بیماری توهم عشق ، وسواس عاطفی ، بیماری عاشق پیشگی و اختلال عشق نامیده می شود به شرایطی گفته می شود که فرد احساس می کند باید از کسی که دوستش دارد محافظت کند، حتی اگر این حفاظت به قیمت کنترل کردن و مالکیت فرد باشد.

یکی از عمیق ترین خواسته های مردم اشتیاق به احساس عشق و مقبولیت می باشد. در حقیقت، از زمان تولد نوزاد این نیروی نامرئی وجود دارد. اما مواردی وجود دارد که اختلالات شخصیتی بر توانایی فرد در ایجاد یک رابطه سالم تأثیر می گذارد. یک نمونه از این اختلال، اختلال وسواس عشقی است، اختلالات مرتبط دیگر نیز در پایان مقاله ذکر شده اند.

چه عشقی وسواس گونه نیست؟

شیفتگی عاشقانه معمولاً در ماه های اولیه رابطه عاشقانه سالم رخ می دهد. این موضوع می تواند شامل افکار مداوم در مورد عشق و تمایل به گذراندن هر لحظه با آن شخص باشد.

یک رابطه عاشقانه سالم معمولاً با گذشت زمان تکامل می یابد، به گونه ای که شیفتگی شدید اولیه کمرنگ تر می شود و تعادل پیدا می کند.

روابط سالم به هر دو فرد این امکان را می دهد که  احساس دوست داشته شدن و احترام را تجربه کنند و همچنین به آن ها اجازه می دهد تا فردیت داشته و زندگی حرفه ای، فعالیت های تفریحی و رابطه دوستی خود را دنبال کنند.

متأسفانه، عشق وسواسی قرن هاست که در ادبیات و همچنین رسانه ها ترویج شده است. از خودکشی رومئو و ژولیت تا حتی بسیاری از فیلم های جدید عاشقانه، عشق بیمارگونه به عنوان یک ویژگی عشق حقیقی شناخته می شود.

در فرهنگ ما همیشه زمانی که حرف عشق حقیقی می گردد، صحبت از «لیلی و مجنون» یا «شیرین و فرهاد» می شود. در حالی که با احترام به ارزش ادبی این آثار، این عشق نوعی رابطه وسواس گونه بوده و یک رابطه سالم نیست.

این نوع رابطه ها با کلماتی همچون عشق بیمارگونه و بیماری توهم عشق ، وسواس عاطفی ، بیماری عاشق پیشگی و اختلال عشق توصیف می شوند.

 

تفاوت بین عشق سالم و عشق وسواس گونه چیست؟

تفاوت بین عشق سالم و وسواسی این است که در عشق وسواس گونه فرد احساس شیفتگی شدیدی را تجربه می کنند و این احساس تا حد وسواس پیش می رود.

عشق وسواس گونه شامل هذیان و مشکلات روحی و روانی است. افرادی که از حسادت خیالی رنج می برند، غالباً اتفاقات جزئی مانند سلام کردن همسرشان به یک همکار، نگاه کردن به یک رهگذر یا یک تماس ناشناس را به اشتباه تفسیر می کنند و این را اثبات خیانت همسر خود می دانند.

ثابت شده است که مصرف مشروبات الکلی در ایجاد حسادت واهی نقش دارد.

در برخی از موارد خاص عشق وسواس گونه شامل خشونت می شود و به نظر می رسد که آمار زنان و مردان در ارتکاب به چنین خشونتی برابر هستند.

علائم عشق وسواسی چیست؟

جدا از حسادت توهم آمیز، عشق وسواس گونه خصوصیات اعتیاد آور دیگری نیز دارد:

به عنوان مثال، شخصی که از عشق وسواسی رنج می برد تمایل دارد وقت زیادی را با عشق خود بگذراند، به گونه ای که بیش از حد درباره او فکر می کند.

آن ها همچنین ممکن است فعالیت های تفریحی یا سایر روابط اجتماعی را محدود کنند، حتی تا جایی که دیگر توانایی کار کردن را از دست می دهند.

شخصی که درگیر وسواس عاشقانه است هرکاری می کند تا بتوانید عشق خود را کنترل کند. نمونه هایی از این موضوع شامل کنترل مالی و در موارد شدید، تعقیب یا استفاده از خشونت می شود.

فردی که درگیر وسواس عشقی است، طوری رفتار کند که گویی به عشقش معتاد شده. عشق وسواسی باعث می شود تا تعیین مرزها برای فرد دشوار گردد.

موارد زیر برخی دیگر از ویژگی های عشق وسواسی است:

  • عشق واقعی مستلزم سازش و مذاکره است، در حالی که عشق بیمار ایجاب می کند که خواسته های یکی از شرکای زندگی بر دیگری ارجح است.
  • در عشق واقعی رفاه فرد مقابل در اولویت قرار دارد، در حالی که عشق وسواس گونه شامل خشونت جسمی یا سو استفاده عاطفی است.
  • عشق واقعی شامل پذیرش طرف مقابل با وجود نقص های او است اما عشق وسواسی شامل پرستش و امتناع از پذیرش هرگونه نقص است.
  • عشق وسواس گونه گاهی اوقات شامل رابطه ای می شود که در واقع وجود ندارد، مثلاً با یک فرد مشهور یا یک غریبه.
  • در این روابط معمولا فرد حسود از اعتماد به نفس پایینی برخوردار است، البته همیشه اینگونه نیست.

رفتارهای زیر نمونه از این رفتارهای وسواس گونه هستند:

  • پیامک، ایمیل و تماس های تلفنی مکرر
  • نظارت بر اقدامات شخص دیگر
  • کنترل اینکه شخص مقابل کجا می رود و فعالیت هایی که انجام می دهد.
  • محدود کردن رفت و آمد های فرد
  • گریه و تهدید به خودکشی هنگام جدایی

عشق وسواس گونه  اختلال وسواس عشقی و درمان

دلایل اختلال وسواس عشقی

چه عواملی باعث می شوند که فرد دچار اختلال وسواس عشقی بشود؟

دلیل مشخصی برای این موضوع وجود ندارد ولی این مشکل ممکن است به دلیل برخی از اختلالات زیر باشد:

اختلال دلبستگی

این اختلال زمانی ایجاد می شود که فرد دارای مشکلات دلبستگی عاطفی مانند کمبود همدلی است. این اختلال ممکن است در دوران کودکی از تجربیات منفی با والدین یا سایر مراقبان بزرگسال شکل گرفته باشد.

اختلال شخصیت مرزی

این اختلال می تواند باعث می شود تا فرد احساسات ناپایداری را تجربه کند، این بی ثباتی در روابط و اعمال آن ها نیز کاملا مشخص است.

این افراد همچنین اعتماد به نفس پایینی داشته و برای جبران نقص های خود دست به رفتارهای پر ریسک، مصرف مشروبات و مواد مخدر، بروز خشم و خشونت رفتاری و کلامی می شوند.

اگر این اختلال شدت بگیرد، فرد حتی ممکن است که به خودش نیز آسیب وارد کند.

اختلالات زیر با وسواس عشقی همپوشی دارند:

آروتومانیا یا سندرم فریما

این اختلال نوعی بیماری اختلال هذیان است که که طی آن فرد نسبت به فرد مورد علاقه اش، متوسط یا پایین تر قرار دارد.

در این شرایط اختلالی ایجاد می شود که در طی آن بیمار تصور می کند که یک فرد مشهور یا مهم تر از خودش، مانند یک هنرمند یا فوتبالیست مطرح به او علاقه مند است.

اختلال وسواس فکری- عملی

اختلال وسواس فکری عملی (OCD) ترکیبی از افکار وسواس گونه و عملکرد اجباری است. این اختلال به قدری شدید است که در زندگی روزمره تداخل ایجاد می کنند. این اختلال همچنین می تواند بر روابط و کار شما نیز تاثیر بگذارد.

اختلال هذیانی

اختلال هذیان (Delusional disorder) نوعی روانپریشی است، اینگونه افراد معمولا دچار انزوا می شوند. این اختلال باعث می شود که فرد احساس خود بزرگ بینی، بددلی پیدا کند او همچنین تصور می کند که دیگران برعلیه او دسیسه می چینند.

 این موضوع در برخی از افراد باعث می شود که تصور کنند همسر آن ها خیانت کار است و او را در خانه حبس کنند.

 

درمان عشق بیمارگونه

برای درمان ابتدا نیاز است که فرد دلیل و ریشه این اختلال را پیدا کند، برخی از نکته ها می تواند به شما در کنترل اختلال عشق وسواس گونه کمک کند:

  • نوشتن تمام احساسات وسواس گونه ، سپس پاره کردن آن صفحه به عنوان تخریب نمادین آن احساس
  • استفاده از کش پلاستی بر مچ دست و کشیدن و رها کردن آن هنگام فکر در مورد احساسات بیمارگونه
  • پیدا کردن سرگرمی های سالم و جذاب، مانند کتاب خواندن، نقاشی کردن، فیلم دیدن یا نواختن یک ساز موسیقی
  • وقت گذراندن با دوستان و تلاش برای مشغول بودن

به یاد داشته باشید که عشق وسواس گونه ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی روانی باشد و در صورت عدم درمان می تواند عشق و رابطه را نابود سازد.

اختلال وسواس عشقی درمان های متفاوتی مانند، گفتگو درمانی، بازی درمانی، رفتاردرمانی و رفتار درمانی شناختی دارد و این انواع بستگی به ریشه مشکل دارد.

آیا اختلال وسواس عشقی خطرناک است؟ | عوارض عاشقی

اختلال وسواس عشقی نوعی اختلال شخصیت است که می تواند عواقب جدی و نگران کننده ای به همراه داشته باشد.

در صورت عدم درمان این اختلال باعث بروز اختلال شخصیت وسواسی می شود.

افراد مبتلا به این اختلال دارای دلبستگی های بیمارگونه می شوند که رابطه و زندگی آن ها و همسرشان را به سمت نابودی می کشاند. این موضوع همچنین می تواند منجر به خشونت شدید خانوادگی شود.

توجه داشته باشید که این رفتار بین اعضای خانواده نیز ممکن است رخ دهد و محدود به رابطه زوجین نیست.

منبع : عشق وسواس گونه | اختلال وسواس عشقی و درمان 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: عشق وسواس گونه | اختلال وسواس عشقی و درمان. آخرین ویرایش: ژانویه 19, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=5177

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *