لب ها در مرکز مغز نوزادان قرار دارند

لب ها در مرکز مغز نوزادان قرار دارند

629 0

یک کودک 2 ماهه ای که به طور معمول در حال رشد است می تواند برای تلفن های موبایل صدای خود را بچرخاند، برای او آرام لبخند بزند.

در آن دوران، تمرکز اصلی دهان است .این نوزادان هنوز برای دستیابی به اشیا با دستان خود و یا استفاده از پاهای خود برای دور شدن از خود دست و پنجه نرم نمی کنند، بنابراین لب ها برای غذا خوردن، آرامش و برقراری ارتباط چند کار را انجام می دهد.

و در عین حال، تحقیقات جدید نشان می دهد یک علامت ویژه عصبی مربوط به لمس کردن لب های کودک، نشان دهنده اینکه چگونه مغز نوزادان شروع به حس بدن خود و اولین گام به سوی نقاط عطف رشد دیگر است.

مطالعه ای که توسط موسسه آموزش و علوم مغز دانشگاه واشنگتن (I-LABS) انجام می شود از تصویر برداری مغز نوزاد استفاده می کند تا بتواند نحوه دست، پاها و لب ها را در مغز 2 ماهه نشان دهد ، بسیار جوانتر از قبلا مطالعه شده است. اعتقاد بر این است که اولین عامل بزرگتر عصبی در ارتباط با لب ها را نسبت به سایر قسمت های بدن نشان می دهد.

ملتزف، استاد روانشناسی UW و مدیر اجرایی I-LABS گفت: “ما اکنون قادر به استفاده از فن آوری های دانش ایمنی مغز هستیم تا مطالعه کنیم که چگونه نوزادان خود و دیگران را نمایندگی می کنند. این زمینه جدید علوم اعصاب اجتماعی نوزادان ما را قادر می سازد تا تغییرات فعالیت مغز را تشخیص دهند، زیرا نوزادان می بینند، میشنوند و تجربه لمس را دارند.”

این مطالعه که در 25 ژوئن در Science Developmental منتشر شد ، شامل 25 کودک 2 ماهه بود که هر کدام از آنها دارای یک مگس با سنسور ویژه بود که فعالیت مغز را به وسیله سیگنالهای الکتریکی بر روی پوست سر کودک تشخیص می دهد که یک روش الکتروانسفالوگرافی (EEG) به حساب می آید . محققان از یک جفت دستی استفاده کرده اند تا چندین شیپور خاموشی نور را به پای چپ، دست چپ و وسط لب بالا بفرستند. EEG فعالیت مغز نوزادان را به لمس هر بخش بدن ثبت کرد.

مغز انسان، قسمت اعظم بدن را نشان می دهد، به نام “نقشه بدن عصبی”، در بزرگسالان مورد مطالعه قرار گرفته است، اما در نوزادان بسیار کمتر است. فعالیت عصبی ایجاد شده توسط لمس بدن در قشر Somatosensory، نوار بافتی که بین گوش ها، بالای سر قرار می گیرد متمرکز شده است. در مکان های مختلف و درجه قدرت، مغز پردازش تماس وجود دارد. برای مثال، لمس به دست، در یک مکان جداگانه ثبت می شود و با یک سیگنال قوی تر از قشر Somatosensory نسبت به لمس به یک قسمت کمتر حساس بدن مثل ساعد، پشت و یا پا می باشد.

تحقیقات جدید نشان می دهد که بچه ها تا 2 ماهگی، نقشه بدن آنها درست تشکیل شده اند. آنها یک علامت عصبی متمایز برای لمس به قسمت های مختلف بدن نشان می دهند. لمس به پا باعث فعالیت در نزدیکی بالای مغز در حدود خط میانی می شود؛ لمس به یکی از دستها، فعالیت در بخش های جانبی مغز را ایجاد می کند، در مقابل دست های لمس شده است. لمس به وسط لب، قوی ترین پاسخ همه را در ناحیه های جانبی در هر دو طرف مغز ایجاد می کند.

محققان گفتند که این یافته ها اهمیت لب ها را به نقشه بدن نوزاد نشان می دهد. سیگنال برجسته مغز به دست آمده از تماس با لب های کودک می تواند مربوط به وابستگی کودک به دهان برای مکیدن و همچنین به تکامل زبان مربوط شود.

ملتزف گفت: “لب ها برای نوزادان مهم هستند.” “آنها از لب برای مکیدن استفاده می کنند، اما لب ها نیز برای بیان صداهای گفتاری و ارتباط دادن احساسات استفاده می شود . بچه های جوان در لبخند متخصص هستند، و مغز آنها منعکس کننده این عمل می باشد.”

این مطالعه به دنبال سایر تحقیقات I-LABS که در اواخر سال جاری منتشر شد، توسعه یافته در زمینه توسعه اجتماعی نوزادان را با استفاده از دستگاه مغناطیسی (MEG)، یک تکنولوژی پیچیده تر مورد بررسی قرار داد. در این مطالعه، نوزادان فیلم هایی از یک دست و پا بزرگسال را تماشا می کردند و دست و پا خود را نیز لمس می کردند. فعال سازی مناطق مشابهی از قشر Somatosensory مغز در طول لمس را انجام دادند ، احساس  مشاهده شده نشان داد که مغز نوزاد قادر به تشخیص شباهت بین “خود” و “دیگر” است.

این ارتباط بین خود و دیگران، یک قدم به سوی تقلید است، خود راه اصلی است که نوزادان از افراد دیگر قبل از زبان یاد می گیرند. نوزادان می توانند حرکات دست و صورت خود را از والدین تقلید کنند؛ زیرا مغز آنها به رسمیت می شناسد، به عنوان مثال، دست آنها به دست مادر مربوط می شود و لب هایشان به لب های مادری مربوط می شود. محققان حدس می زنند که توانایی کودک برای شناختن این که فرد دیگری “مانند آنها” است، از لحاظ بدن آنها، بر روی نقشه های بدن عصبی استوار است.

پیتر مارشال، رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تمپل، گفت: “مطالعه جدید درباره نوزاد 2 ماهه، گام مهمی در جهت درک اینکه چگونه نقشه های بدن در مغز کودک رشد می کند و تغییر می کند، جذاب خواهد بود. بررسی کنید که آیا تغییرات در نمایش های دست ها زمانی رخ می دهد که نوزادان شروع به دیدن می کنند، نمایه های پا همانطور که شروع به راه رفتن می کنند، نمایه های لب هم شروع به صحبت می کنند. ”

هم چنين مفاهيم عملي  در اين پژوهش وجود دارد. جونی سابی، همکارش محصل در بیمارستان کودکان فیلادلفیا بیان می کند که این یافته لمس ملایم با یک پاسخ قابل اندازه گیری و سازماندهی همراه است، ما را قادر می سازد تا مزایای لمس برای رشد مغز کودک و بررسی تفاوت های فردی برای لمس را بررسی کنیم.”

منبع:

موارد ارائه شده توسط دانشگاه واشنگتن .

بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: لب ها در مرکز مغز نوزادان قرار دارند. آخرین ویرایش: سپتامبر 2, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=3066

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *