لمس درمانی (انرژی درمانی) به چه نحوه ای صورت می گیرد؟

لمس درمانی (انرژی درمانی) به چه نحوه ای صورت می گیرد؟

1024 0

لمس درمانی یک روش از مجموعه های انرژی درمانی می باشد که طی آن، برای افزایش و تسهیل کردن سلامتی ذهنی، بدنی و روحی از یک لمس ملایم استفاده می شود. این روش درمانی بر مبنای این ایده که انسان ها از انرژی ساخته شده اند، ایجاد شده است. باور بر این است زمانی که عدم تعادل و اختلالات در بدن، ذهن و روح مانع از جریان بهبود طبیعی در فرد شوند، این انرژی بر روی رویه درمانی و بهبود فرد اثر می گذارد.

متخصصان صلاحیت دار می توانند در فرآیند درمانی افراد درمانجو با استفاده از این روش، و تحریک کردن میدان های انرژی در بدن فرد از طریق لمس، نظم مربوط به انرژی بدن آنها را دوباره برقرار کنند.

  • تاریخچه و توسعه لمس درمانی
  • لمس درمانی به چه نحوی صورت می گیرد؟
  • در طول دوره های لمس درمانی چه اتفاقاتی صورت می گیرد؟
  • مشکلات درمان شده با استفاده از لمس درمانی
  • آموزش برای لمس درمانی
  • مشکلات و محدودیت ها

تاریخچه و توسعه لمس درمانی

لمس درمانی در اواخر دهه 1980 و توسط جانت منتگن[1] معرفی شد. منتگن در طی کار خود به عنوان یک پرستار به اهمیت انرژی و خواص درمانی لمس پی برد، و در سال 1989 به صورت رسمی لمس درمانی را به عنوان یک برنامه پزشکی انرژی تاسیس کرد. در سال 1993، انجمن پرستاران کل نگر آمریکا (AHNA)، لمس درمانی را به عنوان یک روش درمانی مورد پذیرش قرار داد و آن را مجاز اعلام کرد. از آن زمان به بعد، این روش درمانی به عنوان یک شرکت بین المللی لمس درمانی توسعه یافت که یک سازمان آموزشی غیر منتفع می باشد و در سال 1996 توسط منتگن تاسیس شده است تا برای طیف وسیع تری از افراد علاقمند، مجوز ها و گواهی نامه های مورد نیاز را ارائه کند.

امروزه لمس درمانی در بیمارستان ها، کلینیک ها، آموزشگاه های پرستاری و مراکز مراقبت بلند مدت در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

لمس درمانی به چه نحوه ای صورت می گیرد؟

این تکنیک بر اساس اصولی مشابه با اصول روش های درمانی مرسوم آسیایی، همانند طب سوزنی و کیگونگ[2] ایجاد شده است و بر مبنای مفهوم مربوط به انرژی های زندگی و ضرورت ثابت نگهداشتن جریان متوازن این انرژی ها به منظور دستیابی به سلامت فیزیکی، ذهنی و عاطفی می باشد. ارائه دهندگان لمس درمانی پزشکی، تلاش می کنند تا با استفاده از این روش درمانی مشکلات و ایرادات موجود در میدان انرژی بدن را مرتفع سازند.

لمس درمانی یک روش درمان دارای زمینه های زیستی (میدان مغناطیسی)  می باشد و متعلق به گروه بزگتری است که به صورت انرژی درمانی ها شناخته می شود و یک رهیافت درمانی مکملی و غیر اجباری می باشد. باور بر این است در زمانی که جریان انرژی بدن به دلیل عواملی از قبیل بیماری، استرس و یا مشکلات دیگر دچار اختلال شده باشد،  تکنیک های دستی استفاده شده در این فرآیند درمانی منجر به برگرداندن توازن به جریان انرژی موجود در بدن می شود. نظریه لمس درمانی، همانند نظریه مربوط به دیگر روش های انرژی درمانی، اصولا بر مبنای زمینه های مربوط به بهبود کلی و فیزیک کوانتوم می باشد؛ بنابراین نتایج به دست آمده از این رهیافت درمانی به صورت مناسب، قابل محاسبه و کمّی سازی نیستند.

در طول دوره های لمس درمانی چه اتفاقاتی صورت می گیرد؟

در یک دوره معمولی لمس درمانی، شخص درمانجو با لباس کامل بر روی نیمکت ماساژ دراز می کشد و یا به صورت راحت در روی یک صندلی می نشیند، و درمانگر با استفاده از فرآیندی که “تمرکز” نامیده می شود، متمرکز می شود و ساکت می ماند. در طول این فرآیند، درمانگر در یک وضعیت تفکری قرار می گیرد تا اختلالات را کاهش دهد و با شخص درمانجو رابطه بهتری برقرار کند. بعد از آن درمانگر لمس درمانی با استفاده از حرکات دست، میدان انرژی فرد درمانجو را شناسایی می کند و این میدان انرژی را بررسی می کند تا احساسات و عدم تعادل های را کشف کند. بعد از آن، معمولا درمانگر لمس غیر بدنی (لمس مربوط به نزدیک بدن است، ولی هیچ ارتباطی فیزیکی با بدن فرد برقرار نمی کند) و یا لمس آرام را بر روی نقاط مختلفی از بدن فرد انجام می دهد تا میدان انرژی را اصلاح کند. بعد از آن درمانگر یک بار دیگر وضعیت فرد را بررسی می کند تا مطمئن شود که عدم تعادل انرژی اصلاح شده است. در آخر، درمانگر شخص درمانجو را به حالت اول بر می گرداند و به وی کمک می کند تا به وضعیت هوشیاری کامل دست یابد.

دو تکنیک اساسی که در تماس درمانی مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از ارتباط چاکرا[3] و مسیرهای مغناطیسی:

  • ارتباط چاکرا عبارت از این است که درمانگر دست خود را بر روی شخص درمانجو بگذارد، و این کار را از سمت پاها شروع کند و به سمت مفاصل بالایی بدن حرکت کند. این تکنیک برای متوازن کردن چاکرا ها (مراکز انرژی بدن) طراحی شده است.
  • مسیر های مغناطیسی عبارت از حرکات آرام دست ها می باشد که بر روی کل بدن فرد درمانجو صورت می گیرد. انگشت های درمانگر با میدان انرژی بدن فرد تماس برقرار می کند تا دفع موارد انسداد یافته در بدن سریع تر صورت گیرد، ولی در این تکنیک تماس فیزیکی واقعی صورت نمی گیرد.

در اغلب موارد، افراد واکنش های متفاوتی نسبت به لمس درمانی نشان می دهند. ممکن است برخی از آنها هیچ حسی نداشته باشند، در حالی که افراد دیگر می توانند احساسات و تجسم ها، ریلکسیشن و تمدد اعصاب، احساس آرامش و / یا آزاد سازی عاطفی و هیجانی را تجربه کنند.

مشکلات درمان شده با استفاده از لمس درمانی

لمس درمانی به طور گسترده و به منظور درمان تعدادی از مشکلات فیزیکی و عاطفی به کار گرفته شده است. این یک روش درمانی مکمل است که بیشتر به منظور افزایش کارایی روش های درمان مرسوم طراحی شده است و هدف از آن، کاربرد داشتن به عنوان یک روش درمان بخش نبوده است. همچنین، این روش درمانی در زمینه های پزشکی و در مجموعه های متنوع از قبیل مراکز پرستاری، بیمارستان ها، روش های درمای شخصی و تجهیزات بیمارستانی مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین این روش درمانی برای درمان کردن دردها، علائم سرطان، بهبود و بازگشت به وضعیت عملکردی قبلی، بیماری قلبی – عروقی، و بدکاری غده درون تراو مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آن، لمس درمانی در اغلب زمینه های روان شناسی و روان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد  تا مشکلاتی از قبیل اضطراب، استرس، و استرس بعد از آسیب را شناسایی کند. همچنین استفاده کنندگان از این روش درمانی گزارش کرده اند که بعد از درمان، یک حس ارتباطی عمیق با خود معنوی شان پیدا کرده اند.

همچنین افرادی که نسبت به پزشکی سنتی و یا درمان روان پزشکی با احتیاط عمل می کنند و افرادی که تمایل دارند تا از یک رهیافتی استفاده کنند که تمرکز کمتری بر روی اختلالات و بیماری ها داشته باشد و روش های جایگزین را برای درمان پیشنهاد دهد، می توانند از روش لمس درمانی به عنوان یک روش بهینه استفاده کنند. با این وجود، به دلیل اینکه هدف این روش فقط کامل کردن سایر روش های درمانی می باشد، به عنوان یک روش درمان و یا روش درمانی مجزا بکار گرفته نمی شود، ممکن است که درمانگران لمس درمانی افراد درمانجو را تشویق کنند تا در دوره درمان از سایر روش های درمانی استفاده کنند.

بیشتر افرادی که در دوره های لمس درمانی شرکت کرده اند، قبل و بعد از پروسه های پزشکی خاص، دوره های بهبود کوتاه مدت تر و / یا درمان بهتر و فراتر از حد انتظار را گزارش کرده اند.

آموزش لمس درمانی

این رهیافت درمانی مربوط به درمان انرژتیک، در سرتاسر جهان به عنوان روش درمانی موثر شناخته شده است و لمس درمانی در مدارس و دانشگاه های پزشکی موجود در سرتاسر ایالات متحده و تعدادی از کشورها آموزش داده می شود. اطلاعات مربوط به دوره آموزش لمس درمانی و کلاس های آن از طریق وب سایت برنامه لمس درمانی در دسترس می باشد. آموزش لمس درمانی به تخصص های خاص مراقبت سلامت روانی و یا فیزیکی محدود نمی باشد، و منتگن بر این باور است که هر شخصی می تواند روش لمس درمانی را یاد بگیرد و با استفاده از آن، یک مراقبت مناسب و دلسوزانه نسبت به دیگران داشته باشد. کلاس های مربوط به لمس درمانی توسط پزشکان و درمانگران مجاز این روش درمانی ارائه می شود.

نگرانی ها و محدودیت ها

در روان شناسی مرسوم، لمس به عنوان یک کار حرام و ممنوع در نظر گرفته شده است. با این وجود، درمانگران زیادی به این تشخیص رسیده اند که استفاده از لمس می تواند یک نقش با ارزش و مشروعی در طول دوره درمان داشته باشد. به دلیل اینکه لمس می تواند منجر به ایجاد حس های آسیب پذیری در افراد درمانجو شود، انتظار می رود درمانگرانی که در طول درمان از لمس استفاده می کنند، برای اطمینان نسبت به کاربرد امن و درمانی این روش درمانی، بر استاندارد ها و اصول اخلاقی خاصی پایبند باشند. ضروری است که درمانگران لمس درمانی، درمانجو ها را از ریسک ها و مزایای این روش درمانی مطلع سازند و قبل از شروع لمس درمانی رضایت همراه با اطلاع فرد درمانجو را کسب کرده باشند. علاوه بر آن، انتظار می رود که درمانجو ها تناسب این روش درمانی را در مورد هر یک از افراد درمانجو مورد ارزیابی قرار داده باشند. دانشجویان لمس درمانی، معمولا به عنوان بخشی از آموزش خود تلاش می کنند که یک سری فرم های رضایت نامه شخصی شده را تهیه کنند تا در مراحل بعد و طی درمان مورد استفاده قرار دهند.

منبع : مرکز روانشناسی و بیماری های روانی اروپا

[1] Janet Mentgen

[2] Qiging

[3]  Chakra

بازنشر(Cite this article as):
گروه محتوایی دکتر آزمندیان. تاپ نیوز: لمس درمانی (انرژی درمانی) به چه نحوه ای صورت می گیرد؟. آخرین ویرایش: سپتامبر 5, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=2935

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *