نظریه تنفس درمانی هولو تروپیک / رفع خاطرات تجربه شده (HMR)

نظریه تنفس درمانی هولو تروپیک / رفع خاطرات تجربه شده (HMR)

1014 0

اصلاح خاطرات تجربه شده (HMR)، افرادی که آسیب و صدماتی را تجربه کرده اند قادر می سازد تا به خاطرات مربوط به تجارب قبل خود دسترسی داشته باشد و بدون اینکه دوباره دچار آسیب شود و یا اینکه احساسات دردناک وی دوباره تحت تاثیر قرار گیرد، از خاطرات آسیب زای خلاص شوند و آن را رفع کنند.

این روش درمانی یک رهیافت خلاقانه ای می باشد که در حوزه روان شناسی بدنی ایجاد شده است، بر رابطه ذهن – بدن تمرکز دارد و متخصصان آموزش دیده می تواننداز این تکنینک استفاده کرده و به افراد درمانجو کمک کنند تا آسیب ها و دردهای عاطفی و فیزیکی گذشته خود را از بین ببرند.

  • توسعه HMR
  • نظریه HMR
  • HMR به چه نحوی کار می کند؟
  • مشکلات درمان شده با استفاده از HMR
  • آموزش و گواهی نامه های HMR
  • انتقادات و محدودیت های مربووط به HMR

توسعه رفع خاطرات تجربه شده HMR

HMR که برای اولین بار در دهه 1990 معرفی شد، همچنان یک رهیافت درمانی تقریبا جدیدی در نظر گرفته می شود. برنت باوم[1] که یک مشاور اعتیاد و درمانگر هیپنوتیزم بالینی بود، مولفه های بدن، رنگ و روان شناسی های انرژی را با هم ترکیب کرد و با بسط دادن کار روان شناسی به اسم دویدگراو[2]، این تکنیک مربوط به ایجاد مجدد خاطرات، که یک روش غیر اجباری است را ایجاد کرد.

هر چند که در ابتدا این تکنیک به عنوان یک استراتژی برای کمک به افراد دارای بیماری های سرپایی و همچنین افرادمعتاد بکار گرفته می شد تا خاطرات دردناک خود را فراموش کنند و بتوانند از این وضعیت خلاص شوند، ولی در کار درمانی باوم بر روی افراد بازمانده از بمب گذاری شهر اوکلاهاما، 9 نفر از هر 11 نفر تحت درمان گزارش کردند که HMR یک روش مفید در از بین بردن استرس های بعد از آسیب، چه آسیب هایی که یک بار صورت می گیرند و چه آسیب های که به صورت موارد تکراری سوء استفاده هستند، می باشد.

این رهیافت درمانی مبتنی بر شخص، تکنیک هایی را بکار می گیرد و در نتیجه منجر به ترغیب افراد برای بررسی دوباره و تجسم کردن خاطرات در یک محیط امن و مطمئن می شود. در حال حاضر، تعداد زیادی از متخصصان سلامت روانی برای کمک  به افرادی که می خواهند خاطرات آسیب زای خود را از بین ببرند، از روش HMR بهره می گیرند تا این کار را در یک محیط امن و بدون نیاز به تجربه مجدد و یا مشاهده مجدد آن خاطرات صورت دهند. در مقابل، افراد می توانند خاطرات خاصی را شناسایی و مشخص کنند و در اغلب موارد به بهبود مورد نظر دست یابند.

نظریه رفع خاطرات تجربه شده HMR

آسیب های درمان نشده می توانند بر روی سطح روان شناسی، شناختی و عاطفی فرد تاثیرات بلند مدت و منفی داشته باشند. در دهه 1970، روان شناسی به نام میلتون اریکسون[3] بیان کرد که درد های عاطفی مرتبط با آسیب های گذشته، در زمانی که راه اندازی و تحریک شوند می توانند منجر به وضعیت خود خواب آوری شوند: در زمانی که خاطرات اولیه دوباره ایجاد می شوند، بدن و ذهن تلاش می کنند تا با فعال کردن وضعیت خود هیپنوتیزمی، از بروز درد مانع شوند. این وضعیت ها که به صورت وضعیت های خلسه یا بی هوشی شناخته می شود، می تواند منجر به بروز شرایط روان شناختی متعدد و ایجاد مشکلات مربوط به این شرایط خاص در افراد بالغ شود.

استرس ها و آسیب های بلند مدت، به خصوص موارد مرتبط به نگرانی های رشدی، در سطوح فیزیکی و عاطفی انباشت می شوند. هدف از HMR از بین بردن خاطرات انباشت شده ای – رمز گذاری شده  ای– است که به صورت خاطرات آسیب زا ایجاد می شوند. به وسیله طراحی مجدد کد گذاری ها، واکنش های مربوط به خاطراتی که دارای انگیزش عاطفی و هیجانی هستند، می توانند تغییر یابند و منجر به بروز واکنش های طبیعی تر و مثبت تر شوند. بنابراین، این فرد از تاثیرات عاطفی منفی  که در نتیجه خاطره ایجاد می شود، بهبود می یابد. هدف از HMR این است که به افراد درمانجو اجازه داده شود که قادر به تجربه خاطره باشد و هیچ نوع دردی که در نتیجه این خاطره ایجاد می شود، را تجربه نکند.

HMR به چه نحوی کار می کند؟

در دوره های HMR، درمانگر از طریق حمایت و از بین بردن درد با استفاده از شکل دهی مجدد خاطرات، بر روی فردی که می خواهد خاطره آسیب زای خود را اصلاح کند، کار می کند. معمولا HMR با انرژی درمانی شروع می شود. نشان داده شده است که یک خلسه هیپنوتیزمی آرام به ذهن خودآگاه فرد این اجازه را می دهد تا در یک وضعیت آرام قرار بگیرد و به بخش نیمه هوشیار دسترسی داشته باشد. معمولا درمانگران برای شناسایی تاریخچه مربوط به مشکل موجود و ارتباطات عاطفی آن، از روش تجسم راهنمایی شده استفاده می کنند و در طول فرآیند از رنگ ها استفاده می شود. درمانگران HMR به افراد کمک می کنند تا حوزه هایی از بدن خود را شناسایی کنند که خاطرات مشکل زا در آن انباشت شده اند و به آنها کمک کنند تا با استفاده از شکل دهی عاطفی مجدد، این خاطرات را رها و اصلاح کنند. افراد ترغیب می شوند تا حوادث را تجسم کنند و عواطف و هیجانات تجربه شده را از طریق رنگ ها و نماد ها تجربه کنند و اتفاقات دردناک و چالشی را آنقدر تجسم کنند تا هیچ نوع اثر آسیب زای مشابهی در فرد باقی نماند.

افراد استفاده کننده از HMR گزارش کرده اند که این روش درمانی باعث قدرتمند تر شدن آنها و معمولا منجر به از بین رفتن مشکلات بلند مدت شده است. همچنین این افراد دنیا را با یک دید جدید و مثبت تر می دیدند.

معمولا HMR یک روش درمان طولانی مدت نیست. اغلب افراد استفاده کننده از HMR اظهار کرده اند که طی درمان، علائم آسیب در آنها به سرعت از بین رفته است.

درمانگران HMR به افراد کمک می کنند تا حوزه هایی از بدن خود را شناسایی کنند که خاطرات مشکل زا در آن انباشت شده اند و به آنها کمک کند تا با استفاده از شکل دهی عاطفی مجدد، این خاطرات را رها و اصلاح کنند.

مشکلات درمان شده با استفاده از HMR

در اغلب موارد، آسیب رفع نشده می تواند منجر به ایجاد تاثیرات منفی بر روی زندگی فرد گردد. این امر نه تنها بر روی وضعیت روانی و عاطفی فرد تاثیر گذار است، بلکه تاثیرات جنبی آسیب حل نشده می تواند بر روی عملکردها و فرآیند های فیزیکی هم تاثیر گذار باشد. نظریه های HMR بر این باور هستند که ترمیم عملکرد مناسب ساختار های سلولی، علاوه بر بهبود بهزیستی روانی و عاطفی، می تواند منجر به افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن و ممانعت از بیماری ها گردد.

مطالعات نشانگر این است که HMR برای درمان تعددی از مشکلات بدنی و روان شناختی موثر می باشد که عبارتند از:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • درد مزمن
  • استرس بعد از آسیب
  • اعتیاد

همچنین این تکنیک درمانی می تواند در شناسایی احساساتی از قبیل ترس، عدم توانایی و عصبانیت در افراد دارای تجربیات آسیب زای حل نشده مفید باشد. بیشتر افراد به این نتیجه رسیده اند که با استفاده از HMR می توانند خاطرات خودشان را از نو ایجاد کنند، و در نهایت قادر باشند که این خاطرات را به عنوان مضامین دارای تهدید کمتر در نظر بگیرند. به دلیل اینکه این تکنیک منجر به بهبود علائم مربوط به آسیب های رفع نشده می شود، می تواند بر روی سلامت روانی و عاطفی هم تاثیر مثبتی بگذارد. HMR می تواند برای افراد آسیب دیده برخی مزایا داشته باشد که عبارتند از:

  • یک روش مختصری درمانی می باشد و نتایج بلند مدتی را به دنبال دارد.
  • در مواردی که سایر روش های درمانی ناموفق می باشند، این روش درمان می تواند به افراد کمک کند تا به خاطرات آسیب زای خود دسترسی داشته باشند.
  • در این روش نیاز نیست که افراد تجربه های گذشته خود را تحلیل و یا دوباره تجربه کنند.
  • در اغلب موارد منجر به قدرتمند تر شدن فرد می شود.
  • این روش می تواند برای افرادی که تمایل به استفاده از هیپنوتیزم و یا تجسم سازی ندارند، یک روش جایگزین مناسبی باشد.

آموزش و گواهی نامه های HMR

HMR توسط یک سری از متخصصان امداد رسان، همانند روان پزشکان، روان شناسان، فعالان اجتماعی و مشاوران مجاز ارائه می شود. درمانگر برای استفاده از HMR باید یک گواهی نامه آموزشی را با عنوان درمانگر رفع کننده مشکلات تجربه شده داشته باشد. همچنین آموزش رسمی این روش درمان برای افرادی که تمایل دارند به صورت شخصی از HMR استفاده کنند، قابل دسترس می باشد. ولی گواهی نامه های رسمی که اجازه می دهد فرد استفاده کاملی از این تکنیک داشته باشد، فقط توسط افرادی قابل دریافت است که اعتبار نامه های لازم را دارا باشند و مطالعات موردی و دوره اجرای این روش تحت نظارت را بعد از اتمام آموزش، کامل کنند. همچنین درمان آسیب شخصی هم جزو ملزومات  مربوط به دریافت این اعتبار نامه ها می باشد.

در حال حاضر، آموزش این تکنیک درمانی در برخی از کشورها همانند ایالات متحده، انگلستان، کانادا، ژاپن و پاناما قابل دسترسی می باشد.

انتقادات و محدودیت های مربوط به HMR

مطالعات صورت گرفته در زمینه کارایی HMR محدود است که احتمالا به دلیل رهیافت شخصی سازی شده این روش می باشد. با این وجود، این روش برای شناسایی بیش از 20000 فرد آسیب دیده بکار گرفته شده است. همچنین باوم به همراه تعدادی از درمانگران، نتایج مثبت تعدادی از مطالعات موردی را همراه با جزئیات گزارش کردند که منجر به حمایت بیشتر از از HMR به عنوان یک رهیافت درمانی مفید گردید.

درمانگران این روش درمانی، از قبیل خود باوم، تاکید دارند که متخصصان و درمانگران باید قبل از بکارگیری تکنیک HMR، دوره های آموزشی مناسبی را پشت سر گذاشته باشند.

 

تنفس درمانی هولوتروپیک

تنفس درمانی هولو تروپیک[4] یک روش درمانی می باشد که برای تحریک و بهینه کردن وضعیت تغییر یافته هوشیاری فرد درمانجو طراحی شده است. نظریه مربوط به این روش درمانی بیان می دارد که نفس نفس زدن  منجر به ایجاد سطوح هوشیاری خاص و منحصر به فرد می شود. باور بر این است که از طریق نفس نفس زدن (تنفس زياد و طولانی مدت بطوري که مقدار دى اکسيد کربن در خون از مقدار عادى آن کمتر مي شود و سبب تشنج سرگيجه و غش مي گردد)، بدن با کمبود اکسیژن مواجه می شود – و سطح پایین اکسیژن منجر به ایجاد تغییر در وضعیت هوشیاری فردی می شود. در این شرایط، درمانگران آموزش دیده (که به عنوان تسهیل کننده ها یا پیشبر (پیشرفت دهنده) ها شناخته می شوند) از موسیقی های مهیج و اظهار نظر یا بیان هنری استفاده می کنند تا به فرد درمانجو کمک کنند که به سطح مناسبی از خویشتن شناسی دست یابد.

  • توسعه تنفس درمانی هولوتروپیک
  • نظریه تنفس درمانی هولوتروپیک
  • در دوره تنفس درمانی هولو تروپیک چه چیزی صورت می گیرد؟
  • مشکلات درمان شده با استفاده از تنفس درمانی هولو تروپیک
  • آموزش تنفس درمانی هولوتروپیک
  • نگرانی ها و محدودیت های مربوط به تنفس درمانی هولو تروپیک

توسعه تنفس درمانی هولو تروپیک

هولو تروپیک یک واژه یونانی می باشد که از holo (کل، تمام، سلامتی) و tepein (حرکت به سمت) ایجاد شده است، و به معنای حرکت به سمت تمامیت (سلامتی) می باشد. این روش توسط استانیسلاو و کریستینا گروف[5] معرفی شد که یک تیم و در واقع زن و شوهری بودند که در روش درمان روان کاوی سنّتی آموزش دیده بودند. در دهه 1970، آقا و خانم گروف علاقه خاصی به وضعیت های تغییر یافته هوشیاری و کاربرد آن در روش درمان روان شناختی داشتند. آنها در نتیجه آزمایشات گسترده، که به منظور کمک به افراد درمانجو صورت می گرفت تا به وضعیت هوشیاری تغییر یافته دست یابند( و شامل استفاده از داروهای ساکدلیک[6] همانند LSD بود و  قبل از اینکه در دهه 80 میلادی ممنوع اعلام شوند، استفاده می شد)، به این نتیجه رسیدند که نفس نفس زدن می تواند تاثیر قابل توجه بر روی وضعیت فرد بگذارد.

هدف از این رهیافت درمانی بررسی مولفه های تشکیل دهنده مردم شناسی، تحقیقات هوشیاری، روان شناسی ترانس پرسونال (وضعیت ها یا هوشیاری های فراتر از محدودیت های هویت شخصی) و عمیق و رسوم عرفانی و مرموز در سرتاسر جهان است.

نظریه تنفس درمانی هولو تروپیک

بر اساس نظریه تنفس درمانی هولو تروپیک، وضعیت تغییر یافته شده در نتیجه نفس نفس زدن می تواند باعث شود که فرد بر بخش های هوشیار خود دسترسی داشته باشد که معمولا غیر قابل دسترس هستند. استانیسلاو گروف، روان پزشک و یکی از موسسین روان شناسی ترانس پرسونال،  از نظریه جامع روان شناسی انسانی که بیان می دارد سطوح هوشیاری شامل خاطرات گذشته، تجارب شخص در مورد تولد خودش و تجارب زندگی گذشته فرد می باشد، حمایت کرده است. طرفداران این روش درمانی استدلال می کنند که ممکن است افراد با استفاده از این روش ها بتواند به سطوح مختلف هوشیاری دست یابد. هر چند که وضعیت های هوشیاری تغییر یافته (ASCs) بر اساس تاریخچه خودش، در روش های درمانی گسترده ای بکار گرفته شده است، ولی یک روشی می باشد که در روش های درمان معاصر، به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است.

در دوره تنفس درمانی هولو تروپیک چه چیزی چیزی صورت می گیرد؟

دوره های مربوط به این دوره می تواند مابین درمانگر و افراد درمانجو به صورت رو در رو و یک به یک انجام گیرد، ولی در اغلب موارد این تکنیک به صورت دوره های گروهی ارائه می شود. شرکت کنندگان به صورت جفتی و به همراه یک فردی با عنوان “هوا کش” این دوره های را انجام می دهند.شخص دیگری به عنوان، یک شخص “نشسته” در دوره درمان حضور دارد که در صورت نیاز به شخص هوا کش کمک می کند، ولی این شخص فقط نقش حمایتی را دارد و تا زمانی که نیاز نباشد در رویه درمانی دخالتی نمی کند. پیشبر یا شخص ارائه دهنده آموزش که دوره را هدایت می کند، افراد درمانجو را در تمرین ریلکسیشن راهنمایی می کند، آنها را ترغیب می کند تا سرعت و عمق تنفس خود را افزایش دهند، ولی تعیین کردن ریتم تنفس مربوط به راحت ترین حالت، به عهده خود آنها گذاشته می شود.

یک دوره می تواند بین دو تا سه ساعت طول بکشد، و در طول دوره هوا کش بر روی حصیر دراز می کشد و با استفاده از تنفس و موسیقی مهیج در یک وضعیت هوشیاری متفاوت قرار می گیرد. مضامین و نحوه اجرای دوره ها قابل تغییر است و به منظور اینکه به افراد کمک شود تا مکانیزم درمان درونی خود را تحریک کنند و در سریع ترین زمان، تجارب درونی منحصر به فردی را با محدودیت های کمتر نسبت به دوره های درمان معمولی بدست بیاورند، دوره ها دارای زمان پایان مشخصی نمی باشند. در طی دوره ها، از ریتم های تکراری موسیقی، به عنوان یک روش اضافی به منظور بهبود وضعیت ذهنی شبه خلسه ای استفاده می شود.

برخی افراد با آهنگ، مهیج می شوند و برخی افراد گریه می کنند، در حالیکه برخی دیگر از افراد هیچ واکنشی نسبت به آن ندارند. ممکن است تجربه قبلی افراد درمانجو تکرار شود، خودشان را در وضعیت شاد، آرام و یا تفکری ببنید؛ و یا اینکه بیداری روحی را تجربه کنند. برخی افراد تجارب موهوم و معنوی را گزارش می کنند، در حالی که برخی افراد به سطوح بالاتر از اعتماد به نفس دست می یابند، استرس خودشان را آزاد می کنند و توانایی و درک بیشتری را برای شناسایی و غلبه بر مشکلات آزار دهنده پیدا می کنند. بعد از دوره تنفس، یک دوره بیان خلاقانه – ایجاد شکل های ماندالا – و دوره اشتراک گذاری و بحث شروع می شود. پیشبر ها سعی می کنند که در تجربه هیچ دخالتی نکنند، ولی می توانند درمانجو را ترغیب کنند تا به صورت جزئی و مشخص گذشته خود را توضیح دهد و یا به تجارب گذشته اشاره کند تا به شرکت کنندگان کمک کند که یک شناخت بهتری نسبت به تجارب خود را داشته باشد.

برخی از متخصصان تنفس درمانی، هولو تروپیک را با استفاده از تمرینات تفکری / اندیشه ای شدیدتر اجرا می کنند. تعدادی از افراد که یک دوره را پشت سر گذاشته اند، به این نتیجه می رسند که این روش درمانی یک فرآیند عاطفی سختی می باشد و ممکن است برخی افراد، در مراحل اول از تغییرات، عواطف و خاطره هایی که تجربه می کنند، وحشت زده شوند. به همین دلیل ارائه کنندگان این تکنیک توصیه می کنند که فقط تحت نظارت یک پیشبر و درمانگر آموزش دیده این دوره ها را اجرا کنند، چرا که درمانگر یک دوره آموزشی طولانی مدت و زیادی را پشت سر گذاشته است تا در موقعی که افراد تغییرات غیر معمول و در برخی موارد چشم گیر را در وضعیت هوشیاری خودشان تجربه می کنند، بتواند افراد را سرپرستی کند. درمانگران قادرند تا لزوم توجهات و مراقبت های پزشکی در نتیجه درمان نامطلوب را تشخیص دهند.

مشکلات درمان شده با استفاده از تنفس درمانی هولو تروپیک

مطالعات نشان گر این است که این تکنیک در درمان تعدادی از مشکلات مفید می باشد. برای مثال افرادی که در نتیجه استفاده از روش های درمانی مرسوم به یک بهبود محدود دست یافته اند و یا هیچ بهبودی را تجربه نکرده اند، می توانند از این رهیافت درمانی بهره مند شوند.

بر اساس گزارش های دریافت شده، رفتار های اجتنابی در نتیجه استفاده از این روش درمانی به صورت قابل توجهی کاهش یافته است. همچنین نشان داده شده است که این روش درمانی در پرهیز بلند مدت از الکل و مواد دیگر مفید می باشد.

افراد درمانجو گزارش کرده اند که استفاده از روش تنفس درمانی هولو تروپیک منجر به پیامد های مثبتی می شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • از بین رفتن استرس
  • تقلیل یافتن درد های مزمن
  • علائم بهبود یافته در مورد شرایطی از قبیل افسردگی
  • بهبود خود آگاهی
  • افزایش چشم انداز مثبت
  • کاهش جنبه های منفی مربوط به آسیب

آموزش برای تنفس درمانی هولو تروپیک

برنامه آموزشی ترانس پرسونال گروف ارائه دهنده گواهی نامه رسمی برای افرادی است که تمایل دارند تا به درمانگر و پیشبر تنفس درمانی هولو تروپیک تبدیل شوند. دوره های آنها شامل 600 ساعت آموزش می باشد و معمولا دوره آموزشی بیش از دو سال طول می کشد. آموزش تکنیک ها به نحوی طراحی شده است که بتواند انعطاف پذیر و قابل تغییر باشد.

بر اساس اعلامیه های موسسه گروف، متخصصان امداد رسان و همچنین متخصصان رشته های علمی دیگر (تجارت، هنر، آموزش و غیره) می توانند در این دوره ها شرکت کنند تا به یک درمانگر یا پیشبر مجاز تبدیل شوند. همچنین افرادی که می خواهند تا این تکنیک را در سطوح عمیق یاد بگیرند، باید در دوره های آموزشی شرکت کنند.

موسسه گروف، یک لیست در مورد افراد و متخصصان مجاز ارائه کرده است که در صفحات وب قابل دسترسی می باشد و تنها افرادی که از موسسه گروف مجوز های لازم را کسب کرده باشند، می توانند در دوره ها و درمان ها، از این روش درمانی استفاده کنند.

محدودیت ها و نگرانی های مربوط به تنفس درمانی هولو تروپیک

هدف از تنفس درمانی هولو تروپیک، نفس نفس زدن کنترل شده و اختیاری می باشد. به دلیل اینکه نفس نفس زدن منجر به ایجاد سطح پایین کربن دی اکسید در خون می شود، این فرآیند می تواند منجر به تغییرات رفتاری و روان شناختی شود، و این تغییرات می تواند شدید باشد. بنابراین تنفس درمانی هولو تروپیک برای افرادی که دارای شرایط پزشکی خاص زیر هستند، قابل اعمال نمی باشد:

  • سابقه بیماری قلبی – عروقی (شامل حملات قلبی و گلو درد)
  • فشار خون بالا
  • آب سبز (کوری تدریجی)
  • گسست شبکیه ای
  • اوستئو پروسیس (از دست دادن بافت های خونی زیاد)
  • صدمات و جراحی های مهم در سال های اخیر
  • بارداری
  • شرایطی که نیاز به مراقبت های پزشکی دارد

مشاهده شده است که استفاده از تنفس درمانی هولو تروپیک منجر به ایجاد ناراحتی در برخی افراد شده است و این تکنیک حتی می تواند منجر به ایجاد درد های مزمن در فرد شود. بنابراین، استفاده از تنفس درمانی هولو تراپیک برای افرادی که مستعد حملات مزمن هستند، توصیه نمی شود. افرادی که سابقه پسیکوز (روان پریشی) و یا ناراحتی شخصیتی و یا حالت روانی را دارند،  ممکن است که در نتیجه تجربه احساسات شدید مربوط به روان درمانی هولو تروپیک تحت تاثیر قرار گیرند و مضمحل شوند. این مضمحل شدن می تواند منجر به بدتر شدن وضعیت علائم موجود شود.

در آخر، برخی از متخصصان بالینی منجر به ایجاد نگرانی می شوند و بیان می دارند که تنفس درمانی هولو تروپیک منجر به تجربه کردن عواطف و هیجانات قوی و خاطرات دردناک می شود، ولی باید توجه داشت که این رویه درمانی در یک فاصله زمانی کوتاه مشکلات موجورد از بین می روند و این حالت ایجاد شده، ماندگاری و ثبات زیادی ندارد. با توجه به این نگرانی ها، تعداد زیادی از کارشناسان توصیه می کنند که تنفس درمانی هولو تروپیک بای به عنوان بخشی از روش درمانی مداوم اجرا شود و به صورت یک روش مستقل درمانی به کار گرفته نشود.

به دلیل اینکه هزینه های مربوط به تنفس درمانی هولو تروپیک بستگی زیادی به عواملی از قبیل آموزش پیش زمینه ای پیشبر، محل ارائه خدمات و پوشش بیمه ای مشکلات مربوط به افراد مراجعه کننده به درمان دارد، هزینه های این روش درمانی برای تعدادی از افراد قابل تقبل نمی باشد و آنها نمی توانند از این روش بهره مند شوند.

منبع :

[1] Brent Baum

[2] David Grove

[3] Milton Erickson

[4] Holotropic breathwork

[5] Stnislay and Christina Grof

[6] استفاده از این داروها منجر به ایجاد اختلال در احساسات و هیجانات می شود و فرد در یک وضعیت تغییر یافته ای از هوشیاری قرار می گیرد و در برخی موارد به جنون فرد منتهی می شود.

بازنشر(Cite this article as):
گروه محتوایی دکتر آزمندیان. تاپ نیوز: نظریه تنفس درمانی هولو تروپیک / رفع خاطرات تجربه شده (HMR). آخرین ویرایش: سپتامبر 7, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=2950

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *