مردان غالبا سریع تصمیم می گیرند

مردان غالبا سریع تصمیم می گیرند

657 0

سلسله مراتبی در همه جوامع بشر و حیوانات وجود دارد که توسط دانشمندان رفتاری به عنوان سلطه پذیری سازمان یافته است. افراد غالبا، بالاترین سطح نهادهای سلسله مراتبی جامعه خاص خود را دارند، و دسترسی اولویتی به منابع را به دست می آورند.

اما مسلط بودن به بخشی از توانایی تصمیم گیری دیگران بستگی دارد. این اجازه را می دهد که فرد برای اولین بار در موقعیت های اجتماعی عمل کند که ممکن است مزیت تکاملی را به ارمغان بیاورد. با این حال، دانشمندان رفتاری نمی دانند که آیا افراد غالبا این تصمیم گیری سریع را در خارج از محیط اجتماعی نشان می دهند؟

در حال حاضر، آزمایشگاه کارمن سندی و مایکل هرزوگ در EPFL یک مطالعه رفتاری بزرگ در مورد مردان برای بررسی این سوال انجام داده اند. این مطالعه نشان می دهد که بین سلطه بالاتر اجتماعی و تصمیم گیری سریع تر در خارج از محدوده رقابت اجتماعی ارتباطی وجود دارد.

این مطالعه شامل 240 دانشجوی پسر در EPFL و دانشگاه لوزان (UNIL) بود. مردان با استفاده از پرسشنامه «غلبه بر استاندارد» که در بسیاری از مطالعات قبلی تأیید شده بودند، به گروه های بالا یا پایین سلطه رسیدند. سرعت تصمیم گیری با پنج آزمایش (“وظایف”) و آزمون حافظه شرکت کنندگان، شناخت، توانایی تشخیص احساسات، یادگیری مسیر و پاسخگویی اندازه گیری شد.

اولین وظیفه شامل تفکیک بین احساسات در تصاویر مختلف چهره بود. سپس آنها به کار حافظه و به تشخیص دادند آن پرداختند، جایی که از آنها خواسته شد به یاد داشته باشند و تشخیص یک سری از چهره ها را انجام دهند. آزمایش سوم، شرکت کنندگان در یادگیری و به یاد آوردن مسیر مشغول به کار بودند و چهارمین آزمایش کنترل  شرکت کنندگان در زمانی که یک مربع خاکستری بر روی یک صفحه نمایش داده می شد،  از روی صفحه کلید فاصله گرفتند. در این قسمت از مطالعه، هیچ یک از گروه ها سریعتر از دیگران ظاهر نشدند.

سپس دانشمندان یک آزمایش پنجم را برای شناسایی سیگنال های عصبی انجام دادند که ممکن است تفاوت هایی را در سریع بودن پاسخ دهنده بین شرکت کنندگان بالا و پایین وجود داشته باشد. برای انجام این کار، محققان سیگنالهای مغز را با یک الکتروانسفالوگرام با تراکم بالا (EEG) اندازه گیری کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد بین چهره های شاد و غمگین و سپس چهره های عصبانی و خنثی تفاوت را پیدا کنند، در حالی که EEG اندازه گیری کرد که چگونه سیگنال الکتریکی مغز آنها با توجه به سرعت و یا کُندی در هر کار انجام می شود.

این بخش مطالعه نشان می دهد که سرعت واکنش مردان پرقدرت نسبت به مردان کم تسلط با یک سیگنال چشم مغزی تقویت شده حدود 240 میلی ثانیه پس از دیدن چهره ها همراه بود. علاوه بر این، هنگامی که محققان تصاویر EEG از شرکت کنندگان پرطرفدار را تجزیه و تحلیل کردند، در مقایسه با شرکت کنندگان کم تسلط فعالیتهای بیشتری را در زمینه مغز مرتبط با احساسات و رفتار شناسایی کردند.

این مطالعه نشان می دهد که مردان غول پیکر بدون در نظر گرفتن زمینه اجتماعی، در موقعیت هایی که نیاز به انتخاب دارند، سریع تر پاسخ می دهند. این بی نظمی در تصمیم گیری می تواند به عنوان یک شاخص زیست شناختی برای نظم اجتماعی عمل کند.

کارمن سندی می گوید: “در آینده، مهم است که متوجه شویم که حتی سیگنال مغز قوی تر در افراد به ویژه افراد غالب مانند مدیران اجرایی دیده می شود.” همچنین می تواند درک کند که آیا این تفاوت ها در پاسخ سریع و سیگنال های مغز در زنان که در سلطه متفاوت هستند و اینکه آیا آنها در حال حاضر در کودکان حضور دارند مشاهده شده است. یافته های ما می تواند یک روش تحقیق جدید با استفاده از امضاهای EEG به عنوان یک اندازه گیری برای سلطه اجتماعی باشد. ”

منبع:تاپ نیوز،1397

بازنشر(Cite this article as):
سارا نظری مقدم. تاپ نیوز: مردان غالبا سریع تصمیم می گیرند. آخرین ویرایش: آگوست 22, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=2589

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *