مشروب و ترامادول | مصرف همزمان مشروب و ترامادول

نوشته شده برای at 10:00 ب.ظ
223 0

مشروب و ترامادول، مصرف همزمان مشروب و ترامادول

در بسیاری از مواقع مصرف همزمان مشروب و ترامادول به صورت ناآگاهانه اتفاق می افتد و بسیاری از تهیه کنندگان مشروبات الکلی به صورت خانگی و زیر زمینی بدون این که موارد بهداشتی را در نظر بگیرند به تولید مشروبات الکلی می پردازند که متاسفانه بسیاری از افراد با مصرف این مشروبات دچار مسمومیت و مرگ شده اند.

بر اساس بررسی هایی که انجام شده است علت اصلی مسمومیت ها را وجود ترکیباتی مانند ترامادول در مشروبات الکلی بیان کرده اند.

زیرا تولید کنندگان بدون اطلاع از خطرات همزمان این داروها با مشروبات الکلی از داروهای آرام بخش، مواد مخدر، متادون، ترامادول و دیازپام استفاده می کنند و آن را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند، تا اثرات سرخوشی و آرام بخش مشروبات الکلی را افزایش دهند

برخی از مصرف کنندگان به صورت خودسرانه ترامادول را با الکل مصرف می کنند که در ادامه این مقاله در مورد خطرات مصرف همزمان این دو می پردازیم.

ترامادول چیست؟

ترامادول یک داروی مسکن می باشد که خاصیت شبه افیونی دارد و مانند مورفین برای کاهش شدت درد مورد استفاده قرار می گیرد هم چنین باعث کم کردن سرعت تنفس، کاهش ضربان قلب و احساس آرامش می شود  و فردی که ترامادول استفاده می کند گیرنده های لذت و شادی در مغز را با یکدیگر درگیر می کند و باعث به وجود آمدن احساس شادی و سرخوشی می شود و به همین دلیل بسیاری از افراد به اشتباه از موادی مانند ترامادول استفاده می کنند تا افسردگی خود را درمان کنند بدون آن که از تاثیرات اعتیاد آور آن اطلاع داشته باشند.

مشروبات الکلی چگونه عمل می کنند؟

ماده اصلی که مشروبات الکلی را از آن می سازند اتانول نام دارد که با ورود به خون بر روی بدن اثر می گذارد اما تاثیر اصلی آن اثری است که اتانول برای روی مغز می گذارد اتانول باعث می شود تا دوپامین و گاما در مغز احساس شادی و لذت درکنار احساس خواب آلودگی و گیجی به وجود آورد.

علاوه بر این مشروبات الکلی بر روی قسمت پیشانی مغز اثر می گذارند و باعث کاهش فعالیت ها می شوند به طوری که بازداری رفتار فرد بسیار کاهش می یابد و زمانی که بازداری رفتار کاهش یابد محدودیت ها را از پیش روی فرد بر می دارد و فرد کارها و رفتارهایی را انجام می دهد که نامناسب بوده و قبلا آن را انجام نمی داد.

مصرف همزمان مشروب و ترامادول چه عوارضی دارد؟

مصرف همزمان مشروب و ترامادول خطرناک است و زمانی که با یکدیگر مصرف می شوند تاثیرات آن بسیار خطرناک تر از زمانی است که به صورت مجزا مورد مصرف قرار می گیرند، عوارض آن ها به حدی شدید است که باعث مرگ و مسمومیت می شود.

مشروبات الکلی و ترامادول هر دو باعث می شوند تا فعالیت مغز کند شود و زمانی که به صورت همزمان استفاده می شوند اثرات خود را افزایش می دهند و تاثیرات آسیب زایی به بدن وارد می کنند، این مواد عوارض بسیاری دارند که در زیر مهم ترین عوارض مصرف همزمان مشروب و ترامادول را بیان می کنیم:

  1. کندی تنفسی ناشی از مشروب و ترامادول

مصرف همزمان این دو مواد باعث کندی تنفس می شود به طوری که احتمال دارد کاهش سرعت و سخت شدن تنفس به وجود آید که به آن Hypoventilation می گویند، در این حالت مواد مخدر بر روی مراکز تنفسی مغز و کند کردن عملکرد آن باعث کند شدن تنفس می شود.

در صورتی که دوز مصرفی این مواد بالا باشد یا همزمان با الکل مورد استفاده قرار گرفته باشد باعث می شود تا کندی تنفس با شدت بیشتری اتفاق بیفتد و عوارض و آسیب های بیشتری را برای فرد ایجاد کند شرایط به وجود آمده احتمال دارد باعث قطع تنفس نیز شود و در بسیاری از مواقع بعد از مدت کوتاهی احتمال دارد فرد دچار بیهوشی، ایست قلبی و حتی مرگ شود.

 

  1. آسیب های کبدی

برخی از قرص های ترامادول دارای مقداری استامینوفن می باشند که در این صورت اگر ترامادول با مشروبات الکلی به طور همزمان مصرف شود باعث به وجود آمدن اختلالاتی از جمله اختلالات کبدی خواهد شد، که از جمله علائم و نشانه های این اختلالات عبارت اند از:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • کاهش اشتها
  • تیره شدن رنگ ادرار
  • درد در قسمت راست شکم
  • احساس خستگی زیاد
  • زردی پوشت و چشم ها
  1. اقدام به خودکشی بعد از مصرف هم زمان مشروب و ترامادول

زمانی که مقدار کمی الکل استفاده می کنید بازداری رفتاری شما کاهش خواهد یافت یعنی رفتارهایی که قبلا آن ها را نامناسب می دانستید و حاضر نبودید انجام دهید و یا به سختی راضی به انجام آن می شدید اکنون ساده تر انجام می دهید و کمتر به عواقب و نتیجه آن توجه می کنید.

هم چنین استفاده از ترامادول باعث فعال تر شدن و کمتر شدن اضطراب و استرس شما خواهد شد و زمانی که این مشروب و ترامادول را به صورت همزمان مورد استفاده قرار دهید اثرات و عوارض آن شدت خواهد یافت و در صورتی که قبلا از افکار خودکشی و افسردگی خود رنج می برده اید احتمال دارد بعد از مصرف این دو ماده اقدام به خودکشی نمایید.

  1. دیگر عوارض مشروب و ترامادول

اگر الکل و ترامادول به تنهایی استفاده شود عوارضی مانند تشنج و سرگیجه را به همراه خواهد داشت و در صورتی که با هم ترکیب شوند اثرات آن شدت می یابد و استفاده همزمان آن عوارضی مانند مشکلات حافظه، از دست دادن هشیاری و مشکلات گوارشی را در پی خواهد داشت.

ترک اعتیاد به الکل و ترامادول، بدون مشورت متخصص اقدام به ترک نکنید

اگر زمان طولانی است که به طور همزمان ترامادول و الکل استفاده می کنید و نوعی وابستگی در شما به وجود آمده است، در قدم اول باید از مصرف همزمان ترامادول با هر ماده دیگر خودداری نمایید و هم چنین دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و مقدار ترامادول و الکل را زیاد نکنید.

باید این نکته را در نظر بگیرید که اگر به صورت ناگهانی موادی مانند مشروبات الکلی، تریاک، ترامادول، متادون و دیگر داروهای آرام بخش را قطع کنید عوارض و آسیب های خطرناکی را بر جای خواهد گذاشت و در صورتی که تمایل دارید مصرف این مواد را قطع کنید باید از متخصص کمک بگیرید و در محیط درمانی ترک را انجام دهید و خودسرانه اقدام به ترک مواد نکنید.

مشاوران مرکز ستاره ایرانیان به صورت تلفنی و حضوری پاسخ گو شما می باشند و بهترین خدمات درمانی برای ترک مواد را در اختیارتان قرار می دهند.

با مسمومیت همزمان الکل و ترامادول چه کار کنیم؟

اگر فردی به صورت همزمان مشروب و ترامادول استفاده کرد و علائمی مانند اوردوز و مسمومیت شدید را تجربه کرد و هم چنین علائمی مانند کند شدن تنفس، انجام دادن رفتارهای غیر عادی و تکانشی، رنگ پریدگی، سرگیجه، تشنج و درد قفسه سینه در او ایجاد شد برای حفظ سلامتی او اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. از دادن خوراکی ها و نوشیدنی به ویژه الکل خودداری نمایید و الکل را از او دور کنید تا در دسترس او نباشد.
  2. شخص را روی زمین بخوابانید.
  3. از درستی تنفس او مطمئن شوید.
  4. در کنار فرد مسموم بمانید و مراقب او باشید.
  5. مطمئن شوید که به طور دقیق چه موادی را مصرف کرده است.
  6. با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.
  7. هر چند دقیقه یک بار نبض و تنفس او را اندازه بگیرید و چک کنید.
  8. اگر متوجه شدید که علائم حیاتی او کاهش یافته است اقدام به احیای قلبی (CPR) کنید.

مرکز مشاوره روانشناسی ستاره ایرانیان

همان طور که بیان شد ترک اعتیاد به مصرف همزمان مشروب و ترامادول نباید به صورت خودسرانه انجام شود و باید حتما تحت نظر مراکز درمانی صورت گیرد و از فرد متخصص کمک بگیرید.

اما بسیاری از افراد به دلایلی مانند مشکلات رفت و آمد، هزینه های ناشی از درمان ، ترس آبرو، معذب بودن در جلسات حضوری ترک اعتیاد و یا مشاوره های حضوری شرکت نمی کنند و در نتیجه بیشتر گرفتار اعتیاد شده و در دام آن فرو می روند.

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان در این زمینه امکان ارائه خدمات به صورت تلفنی را فراهم کرده است تا فرد راهنمایی های لازم را دریافت کند و با روش صحیح اقدام به ترک نماید.

منبع : مشروب و ترامادول | مصرف همزمان مشروب و ترامادول

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: مشروب و ترامادول | مصرف همزمان مشروب و ترامادول. آخرین ویرایش: دسامبر 6, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=7994

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *