مشکل در بلعیدن (دیسفاژی)

مشکل در بلعیدن (دیسفاژی) می تواند مرگ بار باشد؟

244 0
مشکل در بلعیدن یا دیسفاژی (Dysphagia (Difficulty Swallowing)) نشانه بسیاری از شرایط پزشکی مختلف است. این شرایط می تواند شامل اختلالات سیستم عصبی و مغزی، اختلالات ماهیچه ای و انسداد فیزیکی در گلو باشد. درمان مشکلات بلعیدن بسته به علت مشکل متفاوت است، اما می تواند شامل آنتی بیوتیک، تغییر در عادات غذایی شما و گاهی اوقات جراحی باشد.
  • درمان خانگی مشکل بلع 
  • خلط گلو و مشکل بلع 
  • درمان مشکل بلع غذا 
  • تیروئید و مشکل بلع 
  • مشکل بلع و تنگی نفس 
  • مشکل در بلع آب دهان

بررسی اجمالی

دیسفاژی یک اختلال بلعیدن است که اغلب در بازماندگان سکته مغزی دیده می شود. می تواند بر فاز دهانی و یا حلقی بلعیدن تأثیر بگذارد.

دیسفاژی چیست؟

دیسفاژی به سادگی به عنوان یک اختلال بلعیدن تعریف می شود. این می تواند در هر یک از سه مرحله بلع رخ دهد:

  1. دهانی
  2. حلق
  3. مری

دیسفاژی اغلب در بازماندگان سکته مغزی مشاهده می شود و می تواند بر فاز دهانی و یا حلقی بلعیدن تأثیر بگذارد. بیمار ممکن است در حین تلاش برای قورت دادن بزاق، مایعات یا غذا، سرفه یا خفگی کند. آسیب شناس گفتار زبان اغلب توانایی بیمار را برای بلعیدن به منظور تعیین خطر آسپیراسیون (غذا یا مایعاتی که وارد ریه ها می شود) ارزیابی می کند که به طور بالقوه ممکن است منجر به عفونت ریه یا ذات الریه شود.

بازماندگان سکته مغزی در معرض خطر آسپیراسیون خاموش هستند. آسپیراسیون خاموش زمانی است که غذا و مایع بدون سرفه یا خفگی وارد ریه ها می شود. در این بیماران هیچ علامت یا نشانه ظاهری مشکل بلعیدن وجود ندارد.

مشکل در بلعیدن (دیسفاژی)مشکل در بلع به چه معناست؟

هنگامی که ما قورت می دهیم، بسیاری از ماهیچه ها و اعصاب با هم کار می کنند تا غذا یا نوشیدنی را از دهان به معده ما برسانند. مشکل بلع می‌تواند در هر جایی از دهان، گلو یا مری ایجاد شود. مری یک لوله عضلانی در گلو است که غذا و آب را به معده شما می‌برد.

مشکلات بلعیدن می تواند خفیف یا شدید باشد. درمان بسته به علت ایجاد مشکل متفاوت است. گاهی اوقات، پزشکان می‌توانند دارویی را برای کمک به بلعیدن تجویز کنند. اگر اصلاً نمی توانید چیزی را قورت دهید، ممکن است برای دریافت غذای مورد نیاز به یک لوله تغذیه نیاز داشته باشید.

علل احتمالی

چه چیزی می تواند باعث مشکل در بلعیدن شود؟

بسیاری از اختلالات، بیماری ها و شرایط می توانند باعث مشکل در بلعیدن شوند. پزشکان مشکلات بلعیدن را به سه نوع تقسیم می کنند:

  • دیسفاژی حفره دهان: مشکل در دهان است. علل معمولی عبارتند از ضعف زبان پس از سکته مغزی، مشکل در جویدن غذا یا مشکلات عصبی عضلانی.
  • دیسفاژی اوروفارنکس: مشکل در گلو است. این می تواند نتیجه یک مشکل عصبی یا عضلانی باشد.
  • دیسفاژی: این مشکل مربوط به مری است. این می تواند زمانی ایجاد شود که چیزی مری را مسدود یا فشرده کند، اختلال عضلانی وجود داشته باشد یا کیسه هایی در مری وجود داشته باشد.

چه شرایطی می تواند باعث مشکلات بلعیدن شود؟

دلایل احتمالی مشکلات بلعیدن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اختلالات سیستم عصبی و مغز: شرایط خاصی بر مغز و سیستم عصبی شما (شبکه اعصاب کنترل کننده عضلات و اندام ها) تأثیر می گذارد. بیماری پارکینسون ، مولتیپل اسکلروزیس ، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و سکته مغزی می تواند منجر به مشکلات بلعیدن شود.
  • اختلالات عضلانیمیاستنی گراویس (یک بیماری خود ایمنی) و دیستروفی عضلانی بر عضلات سراسر بدن تأثیر می گذارد. اختلالات مری، مانند آشالازی ، اسکلروز سیستمیک (اسکلرودرمی)، اسپاسم کریکوفارنکس و اسپاسم مری می‌توانند بر توانایی شما برای بلعیدن تأثیر بگذارند.
  • باریک شدن و انسداد مری: سرطان مری ، تومور یا غده تیروئید متورم می تواند مری را منقبض کند (آن را باریکتر کند). باریک شدن مری می‌تواند بلعیدن را به یک چالش تبدیل کند. برخی از افراد تار یا حلقه های شاتزکی (تکه های بافت داخل مری) ایجاد می کنند. این بافت لوله را باریک می کند و بلعیدن تکه های غذا را سخت می کند. اختلالات باز شدن مری نیز می تواند به مشکل در بلعیدن کمک کند مانند هیپرتروفی کریکوفارنکس. اگر چیزی در گلوی شما گیر کرده باشد، بلعیدنیدن می تواند دشوار یا غیرممکن باشد.
  • اسکار ناشی از رفلاکس اسید: بافت اسکار می تواند در نتیجه GERD (بیماری ریفلاکس اسید) در مری شما ایجاد شود. GERD می تواند منجر به مری بارت (تحریک در پوشش مری) شود.
  • عفونت: التهاب لوزه (گلودرد) باعث درد و التهاب می شود. می تواند بلعیدن را دردناک کند.

مراقبت و درمان

دیسفاژی چگونه تشخیص داده می شود؟

تست های تشخیصی برای اختلالات بلعیدن متفاوت است. آزمایشات معمولی عبارتند از:

  • لارنگوسکوپی انعطاف پذیر : این تست توسط متخصص گوش و حلق و بینی (گوش، حلق و بینی) انجام می شود. این شامل قرار دادن یک میدان کوچک در بینی و نگاه کردن به گلو و تارهای صوتی است.
  • ارزیابی فیبر نوری آندوسکوپی بلعیدن (FEES): این آزمایش که توسط یک گفتاردرمانگر انجام می‌شود، شامل عبور یک دوربین کوچک در بینی و تغذیه مایعات رنگ‌شده و غذا برای مشاهده نحوه بلعیدنیدن شما می‌شود. در طول آزمایش، ارائه دهنده شما همچنین بررسی خواهد کرد که آیا غذا وارد راه هوایی شما می شود (آسپیراسیون).
  • بلعیدن باریم اصلاح شده: در طی این آزمایش، یک گفتاردرمانگر به شما غذاها و مایعات مختلفی می دهد تا بجوید و ببلعیدنید. غذا با باریم، مایعی با طعم نعناع یا مواد خمیری پوشانده می شود. باریم اجازه می دهد تا تصاویر دهان، گلو و مری در تصاویر اشعه ایکس دیده شود. گفتار درمانگر به شما می گوید که چه زمانی بجوید و قورت دهید و رادیولوژیست تصاویر اشعه ایکس را در حالی که در حال بلعیدنیدن هستید می گیرد.
  • مری: در این آزمایش باریم می نوشید و رادیولوژیست از مری شما عکس می گیرد.
  • ازوفاگودئودنوسکوپی (EGD) یا آندوسکوپی فوقانی: این آزمایش شامل یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به نام متخصص گوارش (GI) است که یک اسکوپ را در گلوی شما قرار می دهد. دامنه در گلو، مری و معده شما ادامه دارد. این آزمایش برای بررسی هرگونه تنگی، تومور یا مری بارت استفاده می شود.

دیسفاژی چگونه درمان می شود؟

درمان مشکل در بلعیدن بستگی به علت و شدت مشکل دارد. درمان شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آنتی بیوتیک ها: ممکن است پزشک آنتی بیوتیک ها را برای درمان لوزه های باکتریایی ( گلودرد استرپتوکوکی ) تجویز کند.
  • تغییر دارو و شیوه زندگی: درمان GERD شامل داروهایی برای کنترل رفلاکس اسید است. همچنین ممکن است پزشک شما تغییر رژیم غذایی و عادات غذایی خود را توصیه کند.
  • سایر درمان‌های پزشکی: اگر یک بیماری عصبی بلعیدن را برای شما دشوار می‌کند، پزشک می‌تواند راه‌حل‌هایی ارائه دهد. گزینه های شما ممکن است شامل تزریق سم بوتولینوم (Botox) برای تسکین اسپاسم عضلانی یا جراحی برای بزرگ کردن مری باشد.

چه نوع توانبخشی به مشکلات بلعیدن کمک می کند؟

برخی افراد توانبخشی را مفید می دانند. آسیب شناس گفتار زبان (SLP) می تواند تمریناتی را برای تقویت عضلات بلعیدن به شما آموزش دهد. برای بلعیدن ایمن، SLP شما ممکن است توصیه کند:

  • تغییر نحوه خوردن و آشامیدن : درمانگر شما را راهنمایی می کند که لقمه های کوچکتر بخورید و غذا را به طور کامل بجوید. ممکن است لازم باشد پودر غلیظ کننده خاصی را به نوشیدنی های خود اضافه کنید، زیرا قورت دادن مایعات آبکی ممکن است سخت باشد.
  • عمود نشستن در حین غذا خوردن : برای کاهش خطر خفگی، درمانگر بهترین روش نشستن در حین غذا خوردن را به شما نشان می دهد. همچنین می توانید یاد بگیرید که سر خود را کج کنید تا بلعیدن را آسان تر کنید. این تکنیک‌ها خطر ورود مایعات به راه هوایی (آسپیراسیون) را کاهش می‌دهند.
  • پاکسازی گلو : درمانگرها می توانند به شما آموزش دهند که اگر مایع یا تکه کوچکی از غذا گیر کرد چگونه گلوی خود را با کمی سرفه پاک کنید.

آیا برای مشکل در بلعیدن به لوله تغذیه نیاز دارم؟

اگر نمی توانید ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز خود را به اندازه کافی دریافت کنید، مقدار قابل توجهی از وزن خود را از دست می دهید، یا اگر خطر خفگی بالایی دارید، پزشک ممکن است لوله تغذیه را توصیه کند. این دستگاه پزشکی مواد مغذی را مستقیماً به روده یا معده شما می رساند. پزشک گزینه های شما را با شما در میان خواهد گذاشت.

چه زمانی با دکتر تماس بگیرید

در مورد مشکل در بلعیدن چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرم؟

برای تعیین علت مشکلات بلعیدن باید به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکل تنفسی دارید یا فکر می کنید ممکن است چیزی در گلویتان گیر کرده است، فوراً با پزشک تماس بگیرید. اگر ضعف یا فلج ناگهانی عضلانی دارید و اصلا نمی توانید قورت دهید، با 115 تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.

بازنشر(Cite this article as):
گروه محتوایی دکتر آزمندیان. تاپ نیوز: مشکل در بلعیدن (دیسفاژی) می تواند مرگ بار باشد؟. آخرین ویرایش: آوریل 21, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=9081

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *