مطالعه آپنه ناشی از خواب، تفاوت های مرد و زن را در ضخامت مغز مغزی، علائم پیدا می کند

مطالعه آپنه ناشی از خواب، تفاوت های مرد و زن را در ضخامت مغز مغزی، علائم پیدا می کند

نوشته شده برای at 2:37 ب.ظ
869 0

محققان از مدرسه پرستاری UCLA، پرونده های بالینی ، اسکن مغناطیسی و رزونانس مغناطیسی بیماران که اخیرا با آپنه انسدادی تشخیص داده شده بودند را مورد بررسی قرار دادند و چندین ارتباط ظاهری بین نازک شدن قشر مغزی و علائم آپنه را کشف کردند. محققان همچنین می توانند تغییرات متمایزی در ساختار مغز و علائم همزمان که بین مردان و زنان متفاوت است، تشخیص دهند. به عنوان مثال، بیشتر مناطق لوب غده فوق کلیوی در زنان دارای آپنه نسبت به مردان یا گروه های کنترل ضعیف تر هستند، که ممکن است نقص شناختی افزایش یافته را در زنان مبتلا به اختلال نشان دهد. بیماران آپنه خواب هیچ گونه ضخیم شدن قشر مغزی نداشتند. علاوه بر این، آپنه انسدادی خواب، که شامل اختلال در راه هوایی فوقانی است، حدود 10 درصد از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. علت آن ناشناخته است. مردان دو برابر احتمال ابتلا به آپنه خواب را زنان دارند و علائم و عملکرد مغز در مردان و زنان متفاوت است. با این حال، در حالی که مطالعات قبلی ارتباطات بین تغییرات ساختاری مغز و علائم بالینی عمومی ایجاد کرده اند، در هیچ کدام به طور قطع ارتباط رابطه جنسی در ساختار مغز با علائم آپنه در خواب وجود ندارد.

محققان با استفاده از اسکن تصاویر رزونانس مغناطیسی با وضوح بالا، ضخامت قشر 12 زن و 36 مرد که دچار آپنه انسدادی خفیف تا شدید بودند (که تحت درمان با آنها قرار نگرفتند) را بررسی کردند و این یافته ها را با 40 مرد و زن مقایسه کردند. محققان سپس یافته های بالینی هر بیمار را با شواهد نازک شدن قشر مغز مقایسه کردند.

این مطالعه یکی از اولین مطالبی است که تا کنون تفاوت های قابل توجه بالینی بین مردان و زنان مبتلا به آپنه خواب را برجسته کرده است و نیاز به روش های مختلف درمان برای این علائم متفاوت است. آسیب مغزی بزرگتر در مراكز شناختی مغز زنان ممكن است مشكلات شناختی شایعتری را در مقایسه با مردان داشته باشند، در حالی كه نازایی در ارتباط با مردان و زنان دارای آپنه خواب ممكن است در پشت اختلال تنفسی بین هر دو دیده شود. مشخص نیست که آیا این تغییرات مغزی فیزیکی قبل از اختلال آپنه خواب اتفاق می افتد یا علائم آپنه خواب را بدتر می کند؟

منبع:

موارد ارائه شده توسط دانشگاه کالیفرنیا – علوم بهداشتی لس آنجلس 

بازنشر(Cite this article as):
سارا نظری مقدم. تاپ نیوز: مطالعه آپنه ناشی از خواب، تفاوت های مرد و زن را در ضخامت مغز مغزی، علائم پیدا می کند. آخرین ویرایش: اکتبر 2, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=4294

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *