نشانه ها و دلایل خیانت به همسر، چرا همسرم به من خیانت کرد؟

نوشته شده برای at 6:44 ب.ظ
285 0

بسیاری از افرادی که به مشاوره خانواده مراجعه می کنند نسبت به همسرشان بی اعتماد می باشند و به دنبال نشانه ها و دلایل خیانت به همسر می باشند تا بتوانند میزان وفاداری او را مورد سنجش قرار دهند برخی از رفتارهای نامناسب می تواند به شما هشدار دارد که احتمال خیانت همسرتان وجود دارد. در این مقاله به دلایل خیانت به همسر پرداخته شده است که می تواند به بسیاری از زوجین کمک کند.

با این وجود ممکن است شما رفتارهایی در جایگاه همسرتان انجام دهید که احتمال خیانت در همسرتان افزایش یابد اگر نسبت به ویژگی ها رفتاری شناخت داشته باشید و در مورد آن آگاه باشید می توانید زندگی مشترک تان را نجات دهید و برای نجات آن اقداماتی را انجام دهید.

برای این که با نشانه ها و دلایل خیانت به همسر آشنا شوید باید این مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید و هم چنین می توانید از مشاور و روانشناس کمک بخواهید تا عوامل زمینه ساز خیانت را کاهش دهید و در این خصوص به شما کمک کند.

دلایل خیانت به همسر، عوامل زمینه ساز فردی

هنگامی که خیانت در زندگی زناشویی اتفاق می افتد نمی توان تنها یک نفر یا یک عامل را مقصر این اتفاق دانست زیرا عوامل درون فردی و میان فردی بسیاری وجود دارد که با یکدیگر در تعامل هستند و باعث خیانت و برقراری روابط فرازناشویی از جانب هر کدام از زوجین می شود.

در بسیاری از اوقات خیانت به خاطر مشکلات ارتباطی به وجود نمی آید بلکه ممکن است فرد در شرایط و موقعیت های خاصی قرار گرفته و یا مشکلات و شرایط خاصی داشته باشد که او را به سمت خیانت سوق دهد در این صورت عوامل زمینه ساز مشکل، عوامل فردی می باشد که در ادامه سعی می کنیم در مورد آن ها توضیحاتی بیشتری را بیان کنیم

1.دلایل خیانت به همسر، اعتیاد

اعتیاد چه به صورت وابستگی به مواد اعتیاد آور و مشروبات الکلی باشد و چه به صورت اعتیاد رفتاری، یکی از عوامل مهمی است که باعث ایجاد شدن خیانت می شود و افرادی که به موادی مانند الکل اعتیاد دارند بازداری رفتاری آن ها کم می شود و فرد کارهایی را انجام می دهد که در شرایط عادی آن ها را انجام نمی دهد و این مسئله باعث شده است تا رفتارهای پرخطری مانند برقراری رابطه جنسی متعدد و محافظت نشده را افزایش دهد و در این صورت به سمت رفتارهای خیانت آمیز کشیده می شود.

2.سابقه خیانت قبلی

در سال 2017 مطالعه ای بر روی افرادی که در زندگی زناشویی خود خیانت کرده اند وجود دارد و نتایج آن نشان می دهد که احتمال تکرار رفتارهای خیانت آمیز در افرادی که 1 تا 3 بار سابقه خیانت کردن دارد نسبت به افراد دیگر بیشتر می باشد و در صورتی که همسرتان یک بار به شما خیانت کرده است باید از روانشناس کمک بگیرید تا از خیانت مجدد او جلوگیری کنید، درمانگر ارزیابی دقیق انجام می دهد و ریشه های این مشکل را مورد بررسی قرار می دهد تا به شما کمک کند تا از رخ دادن مکرر این اتفاق جلوگیری کنید و دیگر شاهد خیانت همسرتان نباشید.

نشانه ها و دلایل خیانت به همسر، چرا همسرم به من خیانت کرد؟

3.اختلالات شخصیت و مشکلات درون روانی

افرادی که دچار اختلال شخصیت خود شیفته و اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند بیش تر از دیگران به همسرشان خیانت می کنند و احتمال خیانت در آن ها زیاد است زیرا افرادی که به این اختلالات دچار می شوند معمولا خود محور هستند و هنگامی که مرتکب خیانت می شوند همچنان خودشان را محق می دانند.

علاوه بر مشکلات شخصیتی برخی از سبک های دلبستگی مانند دلبستگی اجتنابی باعث می شود تا فرد نتواند ارتباط سالمی با جنس مخالف برقرار کند و در این راه با مشکلاتی رو به رو می شود هم چنین به دلیل این که در برقراری روابط صمیمانه با طرف مقابلش ناتوان است احساس شکست می کند و به روابط دیگری پناه می برد.

4.مشکلات ذهنی و اختلالات روانی

افرادی که دچار اختلالات روانی مانند اختلال دو قطبی هستند معمولا خیانت می کنند و این امری در میان آن ها مشکل رایج و شایع می باشد، زیرا این افراد دچار بیش فعالی جنسی هستند و به خاطر حالت های تکانشگری که دارند در بسیاری از موارد به سمت رفتارهای جنسی پر خطر کشیده می شود و ممکن است به صورت همزمان با افراد متعددی در ارتباط باشند.

5.مشکلات دوران کودکی

افرادی که در کودکی بحران های خاصی را تجربه می کنند مانند کسانی که در بچگی به آن ها تجاوز جنسی شده است بیش از دیگران در بزرگسالی به سمت رفتارهای خیانت آمیز می روند البته این رفتارها در صورتی انجام می دهند که فرد تحت درمان قرار نگرفته باشد و مشکلات و مسائل او به صورت حل نشده باقی مانده باشد. و در صورتی که درمان شود می تواند رفتارهای معمولی در زندگی داشته باشد و احتمال خیانت کردن کاهش می یابد.

دلایل خیانت به همسر، عوامل زمینه ساز بین فردی و ارتباطی

در بسیاری از موارد خیانتی که بین زوجین به وجود می آید به خاطر عدم ارتباط سالم و موثر آن ها می باشد که در این زمینه عوامل بسیاری دخیل می باشند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم ارتباط کافی میان زوجین
  • سردی و فاصله عاطفی
  • نداشتن ارتباط جنسی کافی یا عدم رضایت از رابطه جنسی
  • عدم سازگاری زوجین با یکدیگر
  • خشونت و جر و بحث خانگی
  • فشارها و تنش های مالی
  • ازدواج اجباری از دلایل خیانت به همسر
  • نبود درک و احترام متقابل در رابطه و زندگی مشترک

باید این نکته را در نظر داشته باشید که این عوامل به صورت کلی بیان شده اند و باعث خیانت می شوند و نمی توان به صورت صد در صد این عوامل را به خیانت کردن همسر ربط داد و به جای آن که فرد را قضاوت کنید بهتر است با روانشناس و مشاور در این زمینه صحبت کرده و از او کمک بخواهید.

نشانه های خیانت زوجین به همسر خود

نشانه های خیانت در زنان و مردان با یکدیگر متفاوت می باشد اما به طور کلی افرادی که در رابطه با شخص دومی درگیر می شوند برخی از ویژگی های رفتاری خاص خودشان را نشان می دهند که می توان به شما در تشخیص خیانت همسرتان کمک کند در ادامه این مبحث به ده مورد از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

  1. نامنظم بودن حضور زوج در خانه
  2. بهانه گیری مکرر و بی دلیل زوج به خصوص مرد در خانه
  3. نوسانات رفتاری در میان شادی و عصبانیت
  4. صحبت کردن در مورد طلاق بدون این که برای آن اقدام کند
  5. کاهش مسئولیت زوج در قبال همسر و فرزندان
  6. تغییرات ظاهری غیر عادی
  7. رفت و آمد های بی موقع به خانه
  8. تفاوت میزان شادی و غمگینی همسر در خانه در مقایسه با بیرون و محل کار و ارتباط با دوستان
  9. ارتباط تلفنی و پیامکی مشکوک
  10. در دسترس نبودن همسر در زمان های مهم و خاص

اگر با هر یک از موارد بالا رو به رو شدید سریعا به همسرتان تهمت نزنید و او را متهم نکنید برای این که بتوانید بهترین رفتار را با او داشته باشید می توانید از روانشناس کمک بخواهید تا در این زمینه شما را راهنمایی کند و با دریافت مشاوره خیانت و شناسایی دلایل خیانت به همسر از راهنمایی لازمی بر خوردار شوید و به صورت صحیح خیانت همسرتان را تشخیص دهید.

کلام آخر

خیانت کردن به همسر موضوعی می باشد که تاثیرات نامطلوب بر روی زندگی مشترک می گذارد و این رفتار در جامعه ناپسند می باشد و باعث می شود تا طرف از جانب اطرافیانش طرد شود با این حال شرایط بعضی از زوجین به گونه ای پیش می رود که باعث می شود همسر خیانت کند و در کنار آن ها عوامل اجتماعی و فردی نیز تاثیر بسیار مهمی دارد و باعث بروز خیانت در فرد می شود.

بهتر است قبل از ازدواج یا در حین ازدواج فرد با علل خیانت آشنا شود و آن ها را بشناسد تا در آینده از بروز خیانت پیشگیری کند و تاثیرات عوامل زمینه ساز را به حداقل برساند.

در صورتی که احساس کردید همسرتان به شما خیانت می کند تصمیمات احساسی و هیجانی نگیرید بلکه از مشاور و روانشناس کمک گرفته و با مشورت کنید، مشاور همه جوانب را در نظر می گیرد و راهکارهای لازم را در اختیار شما قرار می دهد، هم چنین در این زمینه مرکز مشاوره ستاره ایرانیان خدماتی را ارائه می دهد و به صورت تلفنی و حضوری پاسخ گو می باشد و در صورتی که به خاطر کمبود وقت، ناراحتی و احساس خجالت به صورت حضوری به نزد روانشناس نرفتید می توانید از مشاوره تلفنی استفاده کنید.

منبع : نشانه ها و دلایل خیانت به همسر، چرا همسرم به من خیانت کرد؟ 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: نشانه ها و دلایل خیانت به همسر، چرا همسرم به من خیانت کرد؟. آخرین ویرایش: ژوئن 12, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=6209

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *