کنترل جاه طلبی و چگونه دوچرخه سوار جاه طلب پیروز می شود

کنترل جاه طلبی

78 0

چگونه به کنترل جاه طلبی بپردازیم؟ چه چیزی جاه طلبی را ترویج می کند و چه چیزی آن را کند می کند؟ چرا وقتی کسی به نظر می رسد که اصلاً جاه طلبی ندارد – یا شاید خیلی چیز خوبی است؟

از آنجا که درجه بالایی از جاه طلبی همراه با ویژگی های مثبت مانند نظم، پشتکار، صبر و تلاش است، ارتباط با موفقیت نهفته است – همانطور که دربخش اول مقاله توضیح داده شده – واضح: جاه طلبی انگیزه برای عملکرد برتر را افزایش می دهد و تضمین می کند که استعدادهای ذاتی می توانند رشد کنند و اهداف شخصی می توانند محقق شوند .

اما این تنها نیمی از حقیقت است. اگرچه ایده های اجتماعی در مورد اینکه چه کسی موفق و چه کسی نیست وجود دارد، در عین حال “موفقیت” نیز یک مسئله تعریف فردی است . باورهای رایج نباید معیاری برای تعریف شما از موفقیت باشند. برای نزدیک شدن به این موضوع، از خود بپرسید: «موفقیت در زندگی من به چه معناست؟ من شخصاً از موفقیت چه می فهمم؟ چه زمانی احساس موفقیت می کنم؟ از نظر من، یک فرد موفق، یک روز موفق، یک زندگی موفق چیست؟» 

برای برخی، موفقیت با مراحل شغلی، سطح حقوق، موقعیت و قدرت مرتبط است، برای برخی دیگر موفقیت می‌تواند به معنای داشتن پدری مهربان، رئیسی دلسوز یا حتی کیک‌ساز، خواننده یا مینی گلف‌باز پرشور باشد. موفقیت ارتباط زیادی با تحقق دارد – با تحقق رویاهای مهم، انجام وظایف یا وظایف و همچنین انجام شدن با اعمال خود.

بررسی دلیل کنترل جاه طلبی

بعد از اینکه به این نتیجه رسیدید که در کل به اندازه کافی جاه طلب نیستید – یا اینکه در طرف دیگر مقیاس هستید و جاه طلبی بیش از حد شما رانده می شود – باید خودتان را وقف بررسی علل کنید. برای اینکه به دلایل سطح بلندپروازی شخصی خود برسید ، توصیه می شود علاوه بر خود اندیشی عمومی به گذشته نیز نگاه کنید، زیرا تمایل به جاه طلبی ما از قبل در کودکی ایجاد شده است.

چرا وقتی جاه طلبی زیادی داریم؟

برخلاف انتظار، جاه طلبی بیش از حد اغلب به دلیل کمبود عزت نفس است . اگر قرار باشد این امر صرفاً از طریق عملکرد و شناخت از بیرون حفظ شود، تلاش اغلب از کنترل خارج می‌شود و از نقطه‌نظر فراتر می‌رود. در پس این باور یا ترس نهفته است که آنچه انجام می دهد، می دهد یا ممکن است کافی نباشد، به همین دلیل است که باید انجام دهد، بدهد، به دست آورد و حتی بیشتر باشد. در کودکی، افرادی که از طریق جاه‌طلبی کور به دنبال شناسایی هستند، اغلب آرزوی پذیرشی را داشتند که احساس می‌کردند دریافت نکرده‌اند. در این مورد، جاه طلبی یک استراتژی جبرانی برای پر کردن کمبود درونی یا عدم احساس آن است.تا با عیوب و محدودیت های خود مواجه نشویم. این اغلب فشار داخلی زیادی ایجاد می کند که با نیاز به دستیابی یا دستیابی به چیزی برجسته همراه است و به این معنی است که فرد نمی تواند به خود اجازه وقفه یا زمان “عدم اجرا” بدهد. 

جاه طلبی اغراق آمیز همچنین می تواند نتیجه تفکر بیش از حد رقابتی یا رقابتی باشد. کسانی که اغلب در دوران کودکی خود با دیگران مقایسه می‌شوند و این تصور را داشتند که موفقیت‌های دوستان یا همکلاسی‌هایشان به‌ویژه تأیید والدینشان را جلب کرده است، اغلب هنوز ارزش خود را در بزرگسالی با پیشی گرفتن از اطرافیانشان می‌سنجید. مشکل این است که پروژه افزایش عزت نفس با پشت سر گذاشتن دیگران به موفقیت نمی رسد، زیرا نیاز واقعی به رسمیت شناختن توسط افراد مرجع اولیه و در نهایت توسط خود شخص است. 

دلیل دیگر برای جاه طلبی ناسالم را می توان در این واقعیت جستجو کرد که سایر زمینه های زندگی که ربطی به عملکرد و موفقیت ندارند در اوایل نادیده گرفته شدند . در نتیجه، تمرکز بیشتر و بیشتر به منطقه ای که امروزه جاه طلبی بیش از حد در آن یافت می شود، معطوف شده است. به عنوان مثال، اگر عملکرد مدرسه، نمرات یا موفقیت های ورزشی در خانه والدین به عنوان معیاری برای سنجش میزان پذیرش کودک در نظر گرفته شود، این امر تعهد را در این زمینه ها افزایش می دهد، در تمایل به دریافت بیشتر و بیشتر به رسمیت شناختن و محبت نسبت به فرزند. دستاوردهای حاصل شده در بزرگسالی، این الگو می تواند ادامه یابد و خود را از طریق جاه طلبی شدید یا اعتیاد به کار نشان دهد . 

چرا ما جاه طلبی کافی نداریم؟

یکی از دلایل فقدان جاه طلبی می تواند انتظار کم از خودکارآمدی باشد . اگر متقاعد نشده اید که می توانید به هدفی برسید، هیچ تلاشی نمی کنید و حتی سفر خود را شروع نمی کنید. مفهوم “درماندگی آموخته شده” در جهت مشابهی است، اما با بیان افراطی تر. این باور را توصیف می کند که فرد هیچ تاثیری بر زندگی خود ندارد یا توانایی تغییر موقعیت زندگی خود را از دست داده است. در هر دو مورد، فقدان اعتماد به نفس نقش کلیدی در فقدان جاه طلبی دارد. 

دلیل دیگری که چرا کسی جاه طلبی نشان نمی دهد این است که یاد نگرفته است از موانع عبور کند و بر موانع غلبه کند . به عنوان مثال، اگر همه چیز از کودک گرفته شده باشد یا آسان شود، یعنی سهم شما در رسیدن به هدف کم بوده یا قابل توجه نباشد، می تواند چنین باشد. 

عدم یادگیری پشتکار نیز می تواند به این دلیل باشد که کودک همه چیز را آسان می بیند و هرگز لازم نبود تلاش واقعی برای یادگیری یا دستیابی به چیز جدیدی انجام دهد. اگر بعداً این تجربه ایجاد شود که انجام یک کار به این راحتی نیست یا به هدفی به این سرعت نمی توان رسید، ناامیدی به وجود می آید. تجربه ای که شامل اشتباه کردن، شکست خوردن، تلاش مجدد و بهبود تدریجی عملکرد شما می شود، به ندرت در گذشته تجربه شده است، که می تواند منجر به فقدان انضباط برای مدت طولانی در بزرگسالی شود.

تجارب دوران کودکی همچنین می تواند برای رشد جاه طلبی از جهت دیگری شکل دهنده باشد، یعنی زمانی که در اوایل تجربه شد که “جاه طلب بودن” تشویق یا پاداش نمی شود، بلکه حتی مجازات می شود . هنگامی که افراد ذاتاً انگیزه یادگیری، درک، مهارت‌ها و مهارت در چیزی را دارند، احتمالاً از یادگیری لذت می‌برند و به طور مداوم عملکرد یا دانش خود را بهبود می‌بخشند. بازخورد منفی از خارج می تواند این پیشرفت را کند کند:تمسخرهایی مانند «نادان» یا «باهوش» عمیق است و می‌تواند به تصمیم درونی منجر شود: «اگر بخواهم تعلق داشته باشم، نمی‌توانم جاه‌طلب باشم یا از دیگران بهتر عمل کنم.» این می‌تواند منجر به چیزی شود که زمانی یک جاه‌طلبی سالم بود. سرکوب شده است که فرد در طول زندگی رفتارهای غیر جاه طلبانه ادراک شده از خود نشان می دهد.

عملکرد، تعهد و موفقیت در یک جامعه عملکرد محور ترویج و شناسایی می شود. تضاد بین الزامات آنها و تجربه شخصی تحریم یا طرد شدن دقیقاً به دلیل این رفتار می تواند منجر به تضاد درونی بین “من باید انجام دهم” و “نباید انجام دهم” شود که به نوبه خود منجر به  انسداد در عمل می شود.

با این حال، ممکن است انگیزه و جاه طلبی هم نداشته باشید، زیرا به دنبال “اهداف اشتباه” هستید – و بنابراین فقط با اشتیاق محدود پیش بروید. هدفی که مدام در دستیابی به آن شکست می خورید ممکن است آن چیزی نباشد که می خواهید یا برای رسیدن به آن برنامه ریزی می کنید. شاید فکر می‌کنید باید به این مدرک، این مرحله شغلی یا این سطح دستمزد برسید ، اما در واقع در موقعیت خود احساس راحتی می‌کنید و ترجیح می‌دهید تعهد خود را در انجام اشتیاق موسیقی در اوقات فراغت خود قرار دهید؟ 

اگر تصمیم گیری، پرداختن به پروژه های جدید یا خارج شدن از منطقه آسایش برای شما دشوار است، ترس در پس زمینه نیز می تواند اثر بازدارنده ای داشته باشد. چیزی که در نگاه اول مانند کمبود جاه طلبی به نظر می رسد در واقع ترس از شکست خوردن، به اندازه کافی خوب نبودن، کنار گذاشته شدن، طرد شدن یا ناتوانی در ادامه دادن است.

در نتیجه، این نگرانی ها منجر به تلاش نکردن می شود. معمولاً جملاتی مانند: “اوه، من حتی نیازی به درخواست برای این موقعیت ندارم، به هر حال شانسی ندارم.” زیرا ترس از رد شدن و در نتیجه تجربه نوعی رد شدن بسیار زیاد است، شما آن را امتحان کنید. ترجیح می دهید برای محافظت از خود در برابر این تجربه دردناک اصلاً این کار را انجام ندهید. سپس باورهای درونی منفی و عزت نفس ضعیف را انجام دهید(منبعRagnhild Struss).

اما در درازمدت، این رفتار بیشتر از محافظت آسیب می‌رساند، زیرا فرصت شگفت‌انگیز مثبت، استفاده از فرصت‌ها و داشتن تجربیاتی که ترس و نگرانی‌های شما را رد می‌کند را از خود سلب می‌کنید.

نکاتی برای کنترل جاه طلبی

اینکه بلندپروازی ما چقدر قوی است تغییر ناپذیر نیست. جاه طلبی به عنوان یک ویژگی که بر رفتار ما تأثیر می گذارد، قابل آموزش و تنظیم است – این نکات به شما کمک خواهد کرد.

کاری که می توانید برای مهار جاه طلبی بیش از حد انجام دهید:

1. تغییر تمرکز

از هدف بلندپروازی خود دور شوید و به کل تصویر نگاه کنید: چه چیز دیگری در زندگی شما وجود دارد که برای شما مهم است، به جز هدفی که برای آن هدف گذاری کرده اید (مثلاً ارتقاء، موفقیت ورزشی، عنوان دانشگاه)؟ چه حوزه های دیگری از زندگی می تواند مستحق توجه بیشتر باشد؟ در مورد روابط، سرگرمی ها، اوقات فراغت چطور؟

2. انگیزه را روشن کنید

از خود بپرسید: چرا این هدف برای من اینقدر مهم است؟ چرا واقعا می خواهم به این موقعیت برسم؟ من به چه امیدی هستم؟ اساساً، اهداف هرگز در مورد چیزی نیستند، بلکه همیشه در مورد یک احساس یا یک تجربه من از آنچه می خواهیم با آن تولید کنیم، نیستند. دریابید که چه نیازی در پشت هدف شما نهفته است که ممکن است از راه های دیگر برآورده شود – به عنوان مثال. ب- میل به پیوند، تعلق، پذیرش. با خیال راحت کمی به تاریخ خود برگردید. زیرا جاه طلبی به عنوان مکانیزم جبران، ویژگی های خود خرابکاری را به خود می گیرد. از خود در مورد اشتیاق پشت نیاز به شناسایی برای موفقیت بپرسید.

3. شکست خوردن را یاد بگیرید

کسانی که به شدت جاه طلب هستند اغلب برایشان سخت است که اول، بهترین یا حتی آخرین نباشند. بنابراین: یاد بگیرید که آخرین باشید! باخت را در حوزه‌هایی خارج از حوزه جاه‌طلبی خود تمرین کنید، شکست خوردن را یاد بگیرید. به عنوان مثال، با مواجه شدن با چالش های جدید در زمینه ای که در آن کاملاً بی تجربه هستید. به خودتان اجازه دهید دوباره مبتدی باشید و خود را وقف فعالیت‌هایی کنید بدون اینکه هدفتان لزوماً خوب و موفق شدن در آن‌ها باشد. این می تواند بولینگ و همچنین یادگیری یک زبان برنامه نویسی یا فعالیت های خلاقانه مانند نقاشی یا بافندگی باشد. دریابید که در چه زمینه‌هایی می‌توانید رها شوید و به خودتان بگویید: «مهم نیست، آن را همین‌طور رها می‌کنم!» تجربه‌ای که در اینجا یاد می‌گیرید روی بخش‌های زندگی شما نیز تأثیر خواهد داشت.

4. خط را بکشید

در حالی که برخی از افراد برای انجام کار باید تحت فشار قرار گیرند، شما باید سرعت خود را کاهش دهید. آیا شما از آن دسته افرادی هستید که نمی توانند متوقف شوند؟ که وقتی کاری را شروع می کنند پایانی پیدا نمی کنند؟ آیا همیشه «حتی بیشتر»، «حتی بهتر» است؟ آن وقت به راحتی در دام اعتیاد موفقیت گرفتار می شوید. ساختارهای واضح می توانند در اینجا به شما کمک کنند، که جایگزین فقدان اراده برای ترک سیگار و فقط خوب بودن می شود: برای مواقعی که وظایف یا فعالیت های خاصی را دنبال می کنید، نیت خود را اعلام کنید – و به آنها پایبند باشید. وقتی زمان تمام شد، پروژه را کنار بگذارید و کار دیگری انجام دهید که ربطی به عملکرد یا اهداف ندارد. آگاهانه زیر وظایف، تکمیل‌ها و گام‌های فردی در مسیر رسیدن به هدف مورد نظر خط بکشید.

5. پایان دادن به رقابت

جاه طلبی بیش از حد اغلب با فشار رقابتی قوی همراه است. هدف این است که بهتر، سریع تر، باهوش تر، زیباتر و موفق تر از دیگران باشیم. برای خارج شدن از این چرخه، ارزش های خود را در خارج از حوزه خدماتی بررسی کنید. ارتباط، همدلی و اصالت مهارت هایی هستند که شاید از درجه، اعداد یا نمرات ارزشمندتر باشند. 

6. بیشتر بازی کنید

از طریق فعالیت‌های خلاقانه و سرگرم‌کننده، که تماماً در مورد لذت بردن از کاری است که انجام می‌دهید، می‌توانید یاد بگیرید که سبکی بیشتری را در زندگی خود ادغام کنید و بنابراین تعادلی را در زمینه‌های مرتبط با عملکرد ایجاد کنید. به خود اجازه بازی بیشتر بدهید. شما احساس خواهید کرد که چقدر می تواند رهایی بخش باشد که دوباره احمق کنید، خودتان را احمق کنید و همه چیز را خیلی جدی نگیرید.

چگونه جاه طلبی خود را توسعه یا افزایش دهید:

1. آنچه را که می خواهید پیدا کنید

افراد جاه طلب دقیقا می دانند که برای چه تلاش و فداکاری می کنند، هدفی دارند که به آنها انگیزه می دهد. بنابراین، آغاز سفر برای توسعه جاه طلبی شما این است که از خود بپرسید هدف شما چیست. در زندگی می خواهید به چه چیزی برسید؟ چه خوابی می بینید (شاید مخفیانه، بدون اینکه آن را با صدای بلند بگویید)؟ همیشه می خواستی چه کار کنی؟ دوست دارید روزی چگونه به زندگی (حرفه ای) خود نگاه کنید؟ دوست داری کی بوده باشی؟ این همچنین شامل رها کردن یا حداقل تغییر اهدافی است که در حال حاضر مناسب شما نیستند، یعنی پاسخی به سؤالاتی که اخیراً پرسیده شده را نشان نمی دهند.

2. دزدان انرژی و مخالفان درونی را شناسایی کنید

همانطور که انگیزه “به سوی” جاه طلبی را تقویت می کند، انگیزه “دور” می تواند موتور درونی را روشن کند. چه حالتی را دیگر نمی خواهید تجربه یا احساس کنید؟ برای انجام این کار چه اقداماتی باید انجام دهید؟ برای تقویت انگیزه درونی، داشتن قدرت کافی در دسترس مهم است. به همین دلیل است که تا آنجا که ممکن است دقیقاً متوجه می شوید: “چه چیزی در زندگی من انرژی را از من سلب می کند – هم از نظر بیرونی و هم درونی؟” چه شرایط یا صداهای درونی مانع جاه طلبی هستند؟ چگونه باید آنها را تغییر دهم تا قدرت و تمایلی برای تغییر داشته باشم، که سپس می تواند در جاه طلبی بیان شود؟

3. از منفی گرایی دوری کنید

جاه طلبی اغلب در جوانه با نگرش های منفی خفه می شود. حتما برنامه های خود را مثبت و خلاقانه تدوین کنید. به جای اینکه بگویید: «حوصله ندارم.» از خود بپرسید: «چطور می توانستم از آن لذت ببرم؟» ناخودآگاه نیز نمی تواند نفی را پردازش کند. بنابراین وقتی می گویید «قطعاً نمی خواهم آخرین باشم»، مغز شما دستور «آخر باشید!» را به عنوان دستور می گیرد. در عوض، بگویید: “من تمام تلاشم را می کنم تا یک صندلی خوب داشته باشم.”

4. اهداف ملموس را دنبال کنید

هدف باید تا حد امکان مشخص باشد. تصمیم به “ورزش بیشتر” طرحی است که معمولاً شکست می خورد. یک راه حل امیدوارکننده تر می تواند این باشد: “از امروز به بعد هر یکشنبه ساعت 7 بعد از ظهر به دور دیوار دویدن می روم.” هدف از انجام ورزش بیشتر در اینجا گنجانده شده است، اما در عین حال شما یک برنامه مشخص برای چگونگی انجام آن در ذهن دارید.

شما می توانید به این هدف دست یافتنی برسید. این شانس اجرا را افزایش می دهد، زیرا مهم ترین سؤالاتی که می تواند شما را از اقدام باز دارد (دقیقاً چه؟ چه زمانی؟ از کجا؟ از چه زمانی؟) قبلاً با این فرمول بندی اهداف پاسخ داده شده است. روش موسوم به SMART که طبق آن اهداف باید «مشخص»، «قابل اندازه‌گیری»، «جذاب»، «واقع بینانه» و «محدود به زمان» باشند، اصولاً برای تعریف اهداف نیز مفید است. 

5. اهداف قابل دستیابی را تعیین کنید

شاید شما فاقد جاه طلبی هستید، زیرا اهدافی که در ذهن دارید – آگاهانه یا ناخودآگاه – بسیار بلند و بسیار دشوار هستند که می تواند منجر به بی انگیزگی و تسلیم شدن زودهنگام شود. برای اینکه بتوانید در توپ باقی بمانید و بتوانید موفقیت‌ها را جشن بگیرید، قطعاً باید اهدافی را برای خود تعیین کنید – حداقل برای شروع – که احتمال می‌دهید دست یافتنی باشند. 

برای ماندن در ورزش، می توانید به جای آنچه در بند 4 فرموله شده است، با برنامه شروع کنید: “امشب ساعت 7 بعدازظهر می روم دور دیوار دویدن..” شاید هنوز نتوانید تصور کنید، از این به بعد واقعا هر کدام برای یک هفته دویدن، اما امروز، برای این یک بار… حتی افراد غیرورزشی هم می توانند این کار را انجام دهند. 

6. از کوچک شروع کنید تا عمل کنید

با گام‌های کوچک و اهدافی که خوش‌بین هستید شروع کنید. به این ترتیب مانع سرکوب شدن را کاهش می دهید و در عوض به خود اجازه می دهید احساس غرور خوبی داشته باشید زیرا به تدریج به اهداف خود می رسید. از طریق تجربه بسیاری از موفقیت‌های کوچکتر، اعتماد به نفس بیشتری نسبت به توانایی‌های خود و جاه‌طلبی برای دستیابی به اهداف حتی بیشتر یا بالاتر ایجاد می‌کنید. به هر مرحله در مسیر رسیدن به هدف بزرگ خود نگاه کنید، به عنوان مثال. ب. تغییر شغل به عنوان یک نقطه عطف. اولین قدم می تواند به عنوان مثال: “ایجاد لیستی از فعالیت های جالب” یا “اشتراک در آگهی های استخدام در بورس های آنلاین کار” باشد. هنگامی که این مرحله برداشته شد، نه تنها ورودی جدیدی برای تحقیق خود دریافت خواهید کرد، بلکه با پیشنهادهای کاری مشخص انگیزه خواهید گرفت. 

7. حالت هدف را تجسم کنید

تا حد امکان رنگارنگ و ملموس تصور کنید که زندگی شما چگونه خواهد بود و مهمتر از همه، وقتی به هدف خود رسیدید چه کسی خواهید بود. چه احساسی خواهید داشت، کجا خواهید بود، محیط شما چگونه خواهد بود، چه خواهید کرد، چه خواهید گفت، چه کسی با شما خواهد بود؟ خود را در وضعیت سه ماه دیگر قرار دهید که به مرحله اول رسیده اید. یا زمانی که کتاب تمام شده‌ای را که می‌خواهید بنویسید در دست دارید، زمانی که شغلی را که می‌خواهید انجام دهید پیدا کردید، زمانی که رابطه‌ای را که می‌خواهید زندگی می‌کنید، یک سال آینده رویاپردازی کنید. برای اینکه انگیزه داشته باشیم، باید بتوانیم تصور کنیم که کاری که انجام می دهیم ارزشمند خواهد بود و بهترین راه برای انجام این کار از طریق تصاویر ذهنی است. به تخیل خود اجازه دهید تا رویاپردازی کنید. 

8. انتظارات از خودکارآمدی را تقویت کنید

مطالعات انجام شده با دانش آموزان نشان می دهد که توسعه هدفمند انتظارات خودکارآمدی می تواند به انگیزه بالاتر، عملکرد بالاتر و همچنین به جاه طلبی فزاینده منجر شود. با رعایت نکات 5 و 6 می توانید یاد بگیرید که چگونه انتظارات خودکارآمدی خود را توسعه دهید. 

9. تحمل ناامیدی را توسعه دهید

ما همیشه به چیزی که می‌خواهیم نمی‌رسیم و همیشه به چیزی که قصد انجامش را داریم نمی‌رسیم. هرکسی که تمایلی به اعتراف به این حقیقت ندارد و برایش سخت است که بپذیرد شکست بخشی از زندگی است، احتمالاً تحمل سالمی برای ناامیدی ایجاد نکرده است. در صورت شکست ها و شکست ها، یک دنیا به سرعت فرو می ریزد، در موارد شدید شما کل پروژه را رها می کنید و هیچ چیز جدیدی را شروع نمی کنید، که بعداً می تواند مانند کمبود جاه طلبی به نظر برسد. برای ایجاد تحمل ناامیدی، باید یاد بگیرید که ناامیدی مرتبط با شکست (درک شده) را تحمل کنید – و سپس ادامه دهید. بنابراین دفعه بعد که به دلیل اینکه چیزی آنطور که فکر می‌کردید پیش نرفت، آزرده، افسرده یا ناامید شدید: به احساس فضایی بدهید، بگذارید باشد. و روز بعد دوباره امتحان کنید «هر روز یک نمایش جهانی است!» می تواند یک باور مفید باشد.

10. یک سیستم دوستان ایجاد کنید

تحت تاثیر قرار گرفتن توسط دوستان، آشنایان یا همکاران کاری در صورت یک مانع کوچک، بی انگیزگی یا سقوط در جاه طلبی می تواند الهام بخش جاه طلبی شما باشد. آیا می خواهید به عنوان مثال برای مثال، اگر در حال گذراندن دوره های آموزشی بیشتر هستید، به این فکر کنید که از چه کسانی از محیط خود می توانید برای همان دوره الهام بگیرید تا سپس به جاه طلبی های یکدیگر دامن بزنید. 

11. موفقیت های جزئی را جشن بگیرید و به آنها پاداش دهید

“هر کسی که می تواند کار کند باید بتواند مهمانی هم بکند” – یا حداقل قدردان دستاوردهایش باشد. نه تنها موفقیت بزرگ یا هدف به دست آمده مهم است، بلکه تلاش، تعهد، اولین مانع کوچک یا یک قدم نیز مهم است. خیلی وقت‌ها ما نادیده می‌گیریم که قبل از رسیدن به هدف واقعی چقدر تلاش کرده‌ایم و در نتیجه منبع مهمی از انگیزه را از خود سلب می‌کنیم. بنابراین: به خود اجازه دهید حتی نقاط عطف کوچک را تصدیق کنید و همیشه به خود افتخار کنید. ذهنیتی به دست آورید که به جای هدف فقط بر رشد تمرکز کند و برای پیشرفتتان با چیزهای کوچک به خودتان پاداش دهید.

نتیجه کنترل جاه طلبی

جاه طلبی سودمند است و ارزش تلاش برای آن را دارد، تا زمانی که در محدوده سالم باشد. از سوی دیگر، هر دو «خیلی زیاد» و «خیلی کم» می‌توانند پیشرفت شما را کاهش دهند یا حتی تأثیرات منفی بر سلامتی و زندگی اجتماعی شما داشته باشند. با وجود تمام عزم و انگیزه، ارزش دارد هر از گاهی به خود یادآوری کنید که یک زندگی موفق بسیار بیشتر از موفقیت و موفقیت است.این تنها با آنچه ما به دست آورده ایم تعریف نمی شود – و آنچه که به عنوان موفقیت به حساب می آید تصمیم شخصی هر فرد است. بهره وری تنها یکی از حوزه های بسیاری است که به یک زندگی رضایت بخش و شاد کمک می کند، حتی مهم تر از آن همسویی با ارزش ها و نیازهای خود و همچنین روابط موفق – با خود و دیگران است.

بازنشر(Cite this article as):
گروه محتوایی دکتر آزمندیان. تاپ نیوز: کنترل جاه طلبی. آخرین ویرایش: جولای 17, 2023. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=13451

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *