جاه طلبی خوب است یا نه؟ دختر فکر میکند

جاه طلبی خوب است یا نه؟

84 0

آیا جاه طلبی چیزی است که برای رسیدن به آن نیاز داریم؟ کیفیتی که باید توسعه یابد – یا حتی می تواند مانع شود؟ و چقدر خیلی زیاده؟ تاپ نیوز دقیقاً معنی جاه طلبی را توضیح می دهد و نکاتی را در مورد چگونگی یافتن تعادل مناسب ارائه می دهد.

برای برخی، “جاه طلب” خوانده شدن یک تمایز است، یک فضیلت مرتبط با موفقیت و موفقیت . دیگران تمایل دارند “جاه طلبی” را با رقابت، سرسختی و ذهنیت بی رحمانه مرتبط کنند – چیزی که به ویژه دلسوزانه یا ارزش تلاش برای آن را داشته باشد.

اصطلاحات متعددی وجود دارد که ارتباط نزدیکی با جاه طلبی به عنوان یک ویژگی شخصیتی دارد، به عنوان مثال. به عنوان مثال ، عزم، جاه طلبی، تمایل به انجام، غیرت، تعهد، انگیزه، پشتکار، تلاش و انضباط. در حالی که اینها تا حد زیادی فضایل مثبت در نظر گرفته می شوند، مفهوم جاه طلبی، با تداعی هایی مانند طمع، اعتیاد یا جاه طلبی، مفهوم منفی نیز دارد، به خصوص وقتی صحبت از افراط می شود. «اصلاً جاه‌طلبی نداشتن» تفاوتی بیش از «مغز بودن در جاه‌طلبی» نیست. همانطور که اغلب اوقات، به نظر می رسد جاه طلبی در مورد تعادل سالم بین “خیلی زیاد” و “خیلی کم” باشد .

جاه طلبی چیست؟

پس آیا جاه طلبی کیفیتی است که باید تشویق شود؟ ابزار ارزشمندی برای شکل دادن فعالانه به زندگی ما و موفقیت؟ و چگونه جاه طلبی در رفتار نشان داده می شود؟

طبق دایره المعارف آنلاین استانگل برای روانشناسی و آموزش، جاه طلبی به معنای “تلاش برای اهداف شخصی مانند عملکرد، موفقیت، شناخت، نفوذ، دانش یا قدرتی است که در شخصیت یک فرد تثبیت شده است” (Stangl, 2022).

مهمتر از همه جاه طلبی یعنی داشتن هدف. پیش نیاز این است که بدانید چه می خواهید – به چه چیزی می خواهید برسید، چگونه می خواهید باشید یا به کجا می خواهید بروید. هدف را می توان به روش های بسیار متفاوتی تعریف کرد. در زمینه حرفه ای، موفقیت، موفقیت، شناخت، نفوذ، رهبری، شهرت، دانش یا قدرت، به عنوان مثال. ب- در قالب یک سمت خاص یا عنوانی مانند «رئیس»، مدیر عامل یا مدیر کل و همچنین در قالب عناوین تحصیلی، حقوق بالا یا سایر مراحل شغلی قابل اندازه گیری .

با این حال، اهداف می توانند به توسعه شخصی، یک مدل زندگی خاص، چشم انداز آینده نیز اشاره داشته باشند: خانه ای با باغ، خانواده، سرگرمی، سفر، بدن خودتان. اگر اراده برای رسیدن به هدف و ایده سود مورد انتظار بسیار بالا باشد، این هدف با جاه طلبی دنبال می شود. فرد جاه طلب حاضر خواهد بود تا راه های زیادی را طی کند، سخت کار کند، تلاش کند، فداکاری کند و از چیزهای دیگر چشم پوشی کند، زیرا هدف کانون اقدامات فرد است.

چه چیزی افراد را جاه طلب می کند؟

جاه طلبی، به معنای نیاز به یادگیری، توسعه یا پیشی گرفتن از خود، در حال حاضر یک گرایش ژنتیکی در بیان آن است . با این حال، اجتماعی شدن برای رشد جاه طلبی کودک تعیین کننده است ، به طور دقیق تر تصمیمات درونی که کودک در نتیجه تعامل با شخصیت های دلبستگی نزدیک خود می گیرد. به عنوان مثال، اگر والدین چیزی بالاتر از حد متوسط ​​از فرزند خود بخواهند و توجه و قدردانی خود را به دستاوردها یا نتایج فرآیندهای تلاش گره بزنند، این می تواند به جاه طلبی بیش از حد در کودک منجر شود. در این صورت ممکن است تنها زمانی احساس ارزشمندی و دوست داشتنی کند که بهترین یا بی عیب و نقص باشد.به محض اینکه اینطور نیست، دچار احساس حقارت می شود یا احساس شکست می کند. در بزرگسالی، این فرد سعی می کند با گرایش به کمال گرایی بر خود تردید و احساس حقارت غلبه کند، همیشه در تلاش برای قرار گرفتن در سکو، داشتن موقعیت های بالا، داشتن قدرت، شکستن رکوردها، انباشت ثروت، ایجاد شهرت است. .

اما برعکس آن نیز امکان پذیر است: اگر والدین همه چیز را از کودک بگیرند، او را تشویق به خودمختاری نکنند، به او اعتماد نکنند یا حتی خواسته ای نداشته باشند، ممکن است فرصت تجربه خودکارآمدی در رابطه با تسلط را از او سلب کنند . چالش ها یا دستیابی به دستاوردها با این حال، هر دو عامل مهمی برای ایجاد اعتماد به نفس خوب پایدار هستند. برای توسعه یک جاه طلبی سالم، سطح سالمی از تقاضا، تشویق و بازخورد برای دستاوردها باید انتخاب شود. میل و شادی را در عملکرد و موفقیت منتقل کنید، اما تسلیم انگیزه های نادرست شایسته سالاری اغراق آمیز، نه در برابر مالیات کم و نه زیاد.

با جاه طلبی برای موفقیت؟

ارتباط نزدیک با واژه جاه طلبی، مفهوم موفقیت است، بر اساس این شعار: اگر جاه طلب باشید، موفق خواهید شد، یا برعکس: اگر می خواهید موفق باشید، به جاه طلبی نیاز دارید. و در واقع: جاه طلبی انگیزه برای عملکرد عالی را افزایش می دهد و تضمین می کند که استعدادهای ذاتی می توانند رشد کنند و اهداف شخصی قابل دستیابی باشند.

جاه طلب بودن فواید زیادی دارد. علاوه بر ترویج سایر ویژگی‌های شخصیتی که نوید موفقیت می‌دهند، مانند نظم، افزایش سطح پشتکار، خلاقیت و نه به ندرت، صبر، مبارزه مداوم برای ادعای خود به ایجاد احساس رضایت‌بخش غرور کمک می‌کند و حتی با احساسات پاداش می‌گیرد. شادی آن احساسات خوشایند تأثیر مثبتی بر مغز دارند زیرا برای دستیابی از طریق اتصالات عصبی مناسب برنامه ریزی شده است. از این حیث، جاه طلبی نه تنها به احترام دیگران منجر می شود، بلکه باعث افزایش احترام به خود و اعتماد به نفس می شود.به طور خلاصه: جاه طلبی ما را وادار می کند به دنبال چالش باشیم، از تلاش یا ناراحتی دوری نمی کنیم و شکست ها به جای تسلیم شدن ما را تشویق می کنند. علاوه بر این، جاه طلبی اغلب به چندین حوزه از زندگی سرایت می کند، به طوری که فرد سالم و جاه طلب همیشه از چندین راه سود می برد.

چقدر زیاد است؟

تعادل خوبی بین جاه طلبی سالم وجود دارد که ما را به عملکرد، پیگیری اهداف و دستیابی به موفقیت ترغیب می کند و جاه طلبی اغراق آمیز یا کور که می تواند ما را تنها و فرسوده کند.

اگر جاه طلبی به عنوان یک استراتژی جبرانی برای عزت نفس پایین عمل کند، می تواند ویژگی های خود خرابکاری را به خود بگیرد. زیرا عزت نفس باید به روز شود، بیش از همه در تصویر خود. اگر خودارزیابی همچنان بد باشد، جبران جاه‌طلبی می‌تواند منجر به مارپیچ نزولی به فرسودگی شغلی شود: هرچه موفقیت‌های بیشتری به دست آید، شناخت بیشتری از خارج برای دستاوردها و اهداف خود دریافت کند، جاه‌طلبی برای رسیدن به حتی بیشتر تشویق می‌شود. بیشتر به دست آورید و حتی بیشتر به رسمیت شناخته شوید. این انگیزه منجر به چرخه ای ناسالم می شود که در آن به تلاش بیشتر و بیشتر به امید حفظ عزت نفس از طریق اعتبارسنجی خارجی نیاز است.این می تواند منجر به وابستگی به تقویت خارجی شود. در این مورد، جاه طلبی تلاشی است برای جبران کمبودهای خود. هر کسی که امروز به دنبال چنین شناختی است، اغلب آرزوی پذیرش در دوران کودکی خود را داشته است، که در آن زمان دریافت نکرده است. پایدارتر و سالم‌تر است که روی تعریف خود ارزشی بر اساس عوامل دیگری که ربطی به موفقیت، موفقیت، موقعیت یا قدرت ندارند، کار کنیم. 

هنگامی که جاه طلبی از کنترل خارج شود، بیش از حد، کور، سختگیرانه یا حتی بیمارگونه باشد، می تواند عواقب ناخوشایندی برای زندگی شخصی، شغلی و حتی سلامتی شما داشته باشد.دارند. می تواند بر رفتار و شخصیت تأثیر بگذارد، به عنوان مثال. ب- به صورت سرسختی، لجبازی، عدم انعطاف و عدم سهولت در اجرای پروژه ها یا تصمیم گیری ها. علاوه بر این، می تواند به زندگی خصوصی آسیب برساند، زیرا شراکت، خانواده و دوستان یا رابطه سالم با خودمان نادیده گرفته می شود، حتی اختلافات و جدایی ها. اگر فرد بیش از حد جاه طلب برای مدت طولانی اهدافی را برای خود تعیین کند که بسیار بالا هستند – چه از نظر حرفه ای و چه خصوصی – و سپس آنها را از دست بدهند، اعتماد به نفس و عزت نفس مورد حمله قرار می گیرد. در درازمدت، نگرش «من کاملاً باید به xyz برسم، در غیر این صورت من هیچ کس نیستم!» یا «اول یا بازنده!» می‌تواند باعث علائم استرس جسمانی و روان‌تنی شود.مانند سردرد، اختلالات خواب، مشکلات کمر، مشکلات معده و غیره منجر به بیماری هایی مانند اختلالات خوردن، افسردگی یا فرسودگی می شود.

این ویژگی ها می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که جاه طلبی شما ممکن است اشکال ناسالم داشته باشد:

  • وقتی فشاری که برای موفقیت و رسیدن به اهداف به خود وارد می‌کنید آنقدر زیاد می‌شود که دائماً در برابر زمان کار می‌کنید، بیش از حد کار می‌کنید یا استرس دارید و به سختی وقت آزاد دارید.
  • زمانی که دیگر نمی توانید به غیر از رسیدن به هدف بعدی فکر کنید، انجام دهید یا درک کنید،
  • وقتی همه چیز در زندگی فقط حول محور تبلیغات بعدی، معامله بعدی، بزرگترین مشتری و سایر زمینه های زندگی، افراد یا دیدگاه ها کاملاً نادیده گرفته می شود، می چرخد.
  • اگر زندگی خصوصی، دوستی و شراکت یا سلامتی شما از جاه طلبی شما رنج می برد،
  • اگر عزت نفس شما تقریباً منحصراً به عملکرد، موفقیت و شناخت مرتبط است، این نه تنها باید حرفه ای باشد، بلکه می تواند به طور خصوصی از طریق بهره وری اغراق آمیز نیز بیان شود.
  • اگر با نادیده گرفتن مرزها، نادیده گرفتن نیازها، گوش ندادن به سیگنال‌های هشدار فیزیکی، مصرف داروهای تقویت‌کننده یا خواب‌آور، مجبور به نوشیدن الکل برای استراحت، داشتن توقعات بیش از حد از خود، و فکر کردن خروج، پوشاندن اشتباهات،
  • اگر رفتار بی ملاحظه ای نسبت به دیگران نشان می دهید: مبارزه با آرنج برای موفقیت حرفه ای، پنهان کردن اطلاعات از دیگران، کنار گذاشتن خانواده و دوستان برای حرفه خود، درک هر موقعیتی به عنوان یک مبارزه، احساس رنجش، تهمت زدن به دیگران،
  • هنگامی که شما در معرض خطر عجله از یک مقصد به مقصد دیگر قرار می گیرید و تمام زیبایی های مسیر را از دست می دهید.

از هیچ، هیچ چیزی نمی آید؟ چرا جاه طلبی کم صدمه می زند…

جایی که اصلاً جاه طلبی وجود ندارد، هیچ انگیزه ای وجود ندارد. نقطه مقابل تعصب “جاه طلبانه” بیش از حد جاه طلبانه، کسی است که نمی تواند شروع کند، هیچ هدف یا انگیزه ای برای اقدام ندارد و فقط بی هدف در جریان زندگی می چرخد. بر خلاف آنچه اغلب تصور می شود، فقدان جاه طلبی را نباید با تنبلی یکی دانست، دلایل فقدان انگیزه یا فقدان استقامت ممکن است عمیق تر باشد. نشانه هایی وجود دارد که به شما نشان می دهد که جاه طلبی شما جای پیشرفت دارد.

این ویژگی‌ها ممکن است نشان دهند که شما جاه‌طلبی ندارید و در نتیجه به خودتان آسیب می‌رسانید:

  • اگر احساس می کنید میل کمی برای مقابله یا تغییر چیزها دارید
  • اگر هیچ هدف یا چشم اندازی از آینده ندارید که ارزش تلاش برای آن را داشته باشد،
  • اگر پروژه ها، روابط یا برنامه ها را به تعویق می اندازید یا بعد از مدت کوتاهی آنها را قطع می کنید،
  • اگر از تمام نشدن هیچ کاری رنج می برید،
  • اگر متوجه شدید که حتی شکست ها یا شکست های کوچک شما را دلسرد می کند و شما را از هدفتان دور می کند،
  • اگر مدام فکر می کنید “به هر حال این کار فایده ای ندارد” و جرات ایجاد یا استفاده از فرصت ها را ندارید،
  • اگر مکرراً توسط مافوق یا دوستان و خانواده به شما گفته می شود که می توانید کمک بیشتری کنید،
  • وقتی احساس می کنید خیلی کمتر از حد توان خود زندگی می کنید،
  • اگر هر کس دیگری در محیط شما با وجود شرایط مشابه به طور حرفه ای یا خصوصی از شما عبور کند،
  • اگر زندگی شما عمدتاً شامل روال هایی است که شما را ناراضی می کند،
  • اگر برای مدت طولانی چیزی جدید را امتحان نکرده اید،
  • اگر نمی دانید هنوز می خواهید در زندگی به چه چیزی برسید،
  • اگر تصمیم گیری برای شما دشوار است
  • زمانی که ترجیح می دهید هیچ کاری انجام ندهید تا اینکه در مسیر اشتباه قرار بگیرید.

نتیجه 

در دوز مناسب، جاه طلبی می تواند تسریع کننده موفقیت، شغل و پیشرفت باشد . با این حال، اگر بیش از حد یا کم مصرف شود، تلاش برای موفقیت نیز می تواند مضر باشد. همانطور که اغلب اتفاق می افتد، بستگی به تعادل مناسب دارد، که در مورد جاه طلبی نیز شامل تعادل سالم بین چالش بیش از حد و کم چالش است.

اگر اصولاً خود را فردی جاه طلب می دانید، اما در برخی از زمینه های زندگی برعکس است، این می تواند نشان دهنده این باشد که در این زمینه ها در قدرت خود نیستید. شاید ارزش نگاه کردن دقیق‌تر به اینجا را داشته باشد، به همین دلیل است که در زمینه مورد بحث جاه‌طلبی ندارید . شاید هدف آن چیزی نباشد که واقعاً می خواهید، چه چیزی واقعاً برای شما مهم است؟ یا شاید ایده های شما در طول زمان تغییر کرده است، اما هدف به روز نشده است؟ به جای اینکه به کار بر خلاف قدرت خود ادامه دهید، بررسی کنید کمبود درایو از کجا می آید.

اگر متوجه کمبود جاه طلبی در خود یا دیگران شدید، علل آن را بخوانید . همچنین خواهید فهمید که چه چیزی او را تشویق می کند، چه چیزی او را کند می کند و چگونه می توانید جاه طلبی خود را به طور هدفمند افزایش دهید.

 

بازنشر(Cite this article as):
گروه محتوایی دکتر آزمندیان. تاپ نیوز: جاه طلبی خوب است یا نه؟. آخرین ویرایش: جولای 17, 2023. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=13456

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *