کنسرت در مقابل آددلول: مقایسه در کنار هم

کنسرت در مقابل آددلول: مقایسه در کنار هم

573 0

داروهای مشابه

Concerta و Adderall داروهایی هستند که برای درمان اختلال بیش فعالی کمبود توجه ( ADHD ) مورد استفاده قرار می گیرند . این مواد مخدر باعث فعال شدن مناطق مغز شما می شود که مسئولیت تمرکز و توجه را دارند.

Concerta و Adderall نامهای تجاری داروهای عمومی هستند. شکل کلی کنسرت متیل فنیدات است .  از مخلوط چهار “آمفتامین” نمک مختلف با هم برای ایجاد یک نسبت 3 به 1  دگزامفتامین و لووآمفتامین مورد استفاده قرار می گیرد.

مقایسه دو طرفه این دو دارو ADHD نشان می دهد که آنها از بسیاری جهات مشابه هستند. با این حال، چند تفاوت وجود دارد.

ویژگی های داروی

Concerta و Adderall کمک می کند تا بیش از حد فعال و اقدامات تحریک کننده در افراد مبتلا به ADHD را کاهش دهد. آنها هر دو داروهای محرک سیستم عصبی مرکزی هستند. این نوع دارو کمک می کند تا فعالیت پایدار در ADHD را کنترل کند، و همچنین کمک می کند تا اقدامات تکان دهنده ای را که در افراد مبتلا به نوع خاصی از ADHD رایج است، کنترل کنید.

یک ماده کنترل شده و داروی است که توسط دولت تنظیم می شود. اگر یک داروی کنترل شده را مصرف کنید، پزشک باید از مصرف دارو شما مراقبت کند. هرگز ماده ای کنترل نشده را به هیچ کس دیگری تحویل ندهید.

اگر این دارو را برای بیش از چند هفته مصرف کرده اید، قبل از مصرف این دارو بدون صحبت با پزشک خود متوقف نکنید. برای جلوگیری از علائم ترک اعتیاد، مانند اضطراب، عرق، تهوع و خواب، باید به آرامی دارو را از بین ببرید.

این دارو دارای پتانسیل سوء استفاده زیاد است. این بدان معنی است که شما می توانید به این دارو معتاد شوید. مطمئن شوید که این دارو را دقیقا همانطور که دکتر شما به شما گفته است، بپذیرید. اگر سوالی یا نگرانی دارید، با دکتر خود صحبت کنید.

مصرف

کنسرت فقط به عنوان یک قرص طولانی عرضه موجود است. Adderall در دسترس است به عنوان یک دارو فوری آزاد و گسترش یافته است. در فرم فوری انتشار، مجددا دارو را به سیستم شما منتقل می کند. در فرم منتشر شده، کپسول به آرامی مقادیر کوچک دارو را در بدن شما در طول روز آزاد می کند.

اگر پزشک شما Adderall را تجویز کند، ممکن است در ابتدا شما را در فرم فوری منتشر کند. اگر فرم فوری را بپذیرید، احتمالا به بیش از یک دوز در روز نیاز دارید. در نهایت، آنها ممکن است شما را به فرم گسترش انتشار تغییر دهند.

اگر یک داروی طولانی مدت را مصرف کنید، ممکن است فقط یک روز در طول روز برای کنترل علائم خود نیاز به یک دوز داشته باشید.

دوز استاندارد هر یک از داروها روزانه 10-20 میلی گرم شروع می شود. با این حال، دوز خود را به عوامل خاص بستگی دارد. این شامل سن شما، مسائل مربوط به سلامت دیگر شما و نحوه واکنش به دارو است. کودکان اغلب دوز کمتری نسبت به بزرگسالان دارند.

همیشه دوز خود را به اندازه مصرف کنید. اگر به طور مرتب بیش از حد مصرف کنید، این داروها همچنین خطر ابتلا به اعتياد را به همراه دارند.

چگونه داروها را مصرف کنید

هر کدام از داروها را با آب بشویید. شما می توانید آنها را با یا بدون غذا مصرف کنید. برخی افراد ترجیح می دهند داروهای خود را با صبحانه مصرف کنند تا شکم خود را ناراحت نکنند.

اگر در Adderall بلعیده اید، ممکن است کپسول را باز کنید و دانه ها را با غذا مخلوط کنید. با این حال، کنسرت را برش ندهید.

عوارض جانبی آنها چیست؟

کنسرت و Adderall بسیاری از عوارض جانبی بالقوه را به اشتراک می گذارند. بعضی ها جدی هستند به عنوان مثال، هر دو دارو می تواند رشد کودکان را کُند کند . پزشک کودک شما ممکن است در طول درمان قد و وزن فرزند شما را ببیند. اگر پزشک شما اثرات منفی را در نظر بگیرد، ممکن است فرزند شما دارو را  برای مدت زمان طولانی استفاده کند.

اگر عوارض جانبی از یک دارو دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک ممکن است داروهایتان را عوض کند یا دوز خود را تنظیم کند. عوارض جانبی رایج کنسرت و آددلول عبارتند از:

سردرد

سرگیجه

دهان خشک

تهوع ، استفراغ یا ناراحتی معده

تحریک پذیری

تعریق

عوارض جانبی جدی هر دو دارو می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد قفسه سینه

تنگی نفس

انگشتان دست و پا یا انگشتان پا و یا انگشتان پا که به رنگ سفید یا آبی تبدیل می شوند

غفلت

افزایش خشونت یا افکار خشن

توهم شنوایی (مانند صدای شنیدن)

رشد سریع کودکان را کاهش می دهد

کنسرت همچنین ممکن است نعوظ دردناکی را در مردان ایجاد کند.

چه کسی باید از Concerta یا Adderall اجتناب کند؟

شاید بزرگترین تفاوت بین داروها این است که چه کسی باید از هر کدام از آنها را اجتناب کند. کنسرت و آددلول برای همه مناسب نیستند. بسیاری از داروها و شرایط بهداشتی وجود دارد که می تواند راه درمان داروها را تغییر دهد. به همین دلیل ممکن است شما نتوانید یک یا هر دو دارو مصرف کنید.

کنسرت یا Adderall را انتخاب نکنید اگر شما:

گلوکوم داشته باشد

اضطراب یا تنش

به راحتی تحریک شوید

به مواد مخدر حساسیت دارند

داروهای ضد افسردگی MAOI را مصرف کنید

کنسرت را در صورت داشتن موارد زیر مصرف نکنید:

تیک موتور

سندرم تورت

سابقه خانوادگی سندرم Tourette’s

Adderall را در صورت داشتن:

علائم بیماری قلبی عروقی

آرتروز اسکلروز پیشرفته

فشار خون متوسط ​​تا شدید

پرکاری تیروئید

سابقه اعتیاد به مواد مخدر یا سوء استفاده

هر دو دارو همچنین می تواند فشار خون شما و نحوه عملکرد قلب شما را تحت تاثیر قرار دهد. آنها ممکن است باعث مرگ ناگهانی افراد مبتلا به مشکلات قلب ناشناخته شود. در طول درمان با این دارو ممکن است پزشک شما فشار خون و عملکرد قلب را بررسی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با دکتر خود صحبت کنید.

همچنین هر دو داروها داروهای بارداری رده C هستند . این بدان معنی است که برخی مطالعات حیوانی به بارداری آسیب رسانده اند، اما داروها به اندازه کافی در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته اند تا بدانند که آیا آنها برای بارداری انسان مضر هستند. اگر باردار هستید، برای تغذیه با شیر مادر و یا برنامه ریزی برای بارداری، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا باید از این داروها اجتناب کنید یاخیر.

هزینه، در دسترس بودن و بیمه

کنسرت و آددلول هر دو داروهای نام تجاری هستند. داروهای نام تجاری معمولا بیشتر از نسخه های عمومی آنها هزینه می کنند. به طور کلی، طبق بررسی کالج پزشکی Baylor ، Adderallگران تر از کنسرت است، با این حال، شکل عمومی Adderall ارزان تر از شکل کلی کنسرت است.

با این حال، قیمت مواد مخدر بستگی به عوامل بسیاری دارد. پوشش بیمه، موقعیت جغرافیایی، دوز و عوامل دیگر می تواند بر روی قیمت شما پرداخت شود.

مقایسه نهایی

کنسرت و Adderall در درمان ADHD بسیار شبیه هستند. بعضی از افراد ممکن است به یک دارو بهتر از دیگران پاسخ دهند. مهم است که سابقه کامل بیماری خود را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. برای همه داروها، ویتامین ها، و یا مکمل هایی که می خورید، به آنها بگویید. این به پزشک شما کمک خواهد کرد داروهای مناسب را برای شما تجویز کند.

  • Adderall (آمفتامین؛ دکستروآمفتامین). (2014). 
    drugpriceinfo.com/adderall-prices
  • Adderall (CII). (2007). 
    accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/label/2007/011522s040lbl.pdf
  • نقص توجه / بیش فعالی (ADHD): مبانی. (2016). 
    nimh.nih.gov/health/publications/attention-deficit-hyperactivity-disorder/index.shtml#pub6
  • کنسرت (متیل فنیدات). (2014). 
    drugpriceinfo.com/concerta-prices
  • کنسرت (methylphenidate HCl) قرص های باز شده CII. (nd) 
    accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/label/2007/021121s014lbl.pdf
  • دکستروآمفتامین و آمفتامین (مسیر خوراکی). (2017). 
    Mayoclinic.org/drugs-supplements/dextroamphetamine-and-amphetamine-oral-route/description/drg-20071758
  • متیل فنیدات (مسیر خوراکی). (2017). 
    Mayoclinic.org/drugs-supplements/methylphenidate-oral-route/description/drg-20068297
  • راهنمای داروی: Adderall XR CII. (2007). 
    accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/label/2007/021303s015lbl.pdf
بازنشر(Cite this article as):
سارا نظری مقدم. تاپ نیوز: کنسرت در مقابل آددلول: مقایسه در کنار هم. آخرین ویرایش: آگوست 16, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=2463

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *