آزادی در خانواده | در خانه خود به شکوفایی برسید

240 0

آزادی در خانواده، در خانه خود به شکوفایی برسید

آزادی در هر خانه ای معنی خاص خودش را دارد و یکی از مسائلی است که با توجه به تربیت، محیط، تحصیلان و فرهنگ دیدگاه های متفاوتی نسبت به آن وجود دارد، یکی از اصول اصلی برای رشد افراد در جامعه آزادی می باشد.

مردان و زنان باید بتوانند به راحتی نظراتشان را بیان کنند و از بیان ایده های خود ترس نداشته باشند، در صورتی که آن ها قادر نباشند علایق شان را دنبال کنند چگونه می توانند برای خود و جامعه شان مفید باشند؟

توجه داشته باشید که شناسایی استعداد ها و توانایی بالقوه بدون آزادی امکان پذیر نمی باشد.

در صورتی که والدین و فرزندان ندانند چطور به خواسته های خود برسند مشکلات بسیاری در زندگی و خانواده سالم آن ها به وجود می آید البته توجه داشته باشید که برای رسیدن به این خواسته ها، آگاهی و کسب مهارت لازم و ضروری می باشد.

در این شرایط مراجعه به مشاور خانواده لازم و ضروری است زیرا راهکارهای اساسی برای حل مشکلات را در اختیار شما قرار می دهد و به درمان اختلالاتی که مانع از آرامش و سعادت خانواده می شود می پردازد.

آزادی در محیط خانواده

به طور ساده آزادی درون خانواده به آزادی هایی گفته می شود که منبع قدرت خانواده (پدر یا مادر) برای فرزند و دیگر اعضای خانواده ایجاد می کنند، این آزادی ها شامل موارد زیر می شود:

  • بیان و اظهارنظر درباره مسائل مهم خانواده
  • بیان عقیده
  • انتخاب نوع پوشش
  • آزادی رفتار
  • انتخاب مسیر زندگی

 

آزادی پدر در خانواده

یکی از مسائلی که برای حفظ سلامت خانواده باید به آن پرداخته شود آزادی مردان در خانواده می باشد از زمان های قدیم قدرت خانه در دست مردان بوده است و در صورتی که مرد این قدرت را به همسرش واگذار می کرد به او لقب زن زلیلی می دادند و او را مسخره می کردند.

البته به مرور زمان دیدگاه افراد نسبت به زندگی تغییر کرده است و سعی شده برای آزادی مردان چهارچوب هایی مشخص شود اما با وجود این که در این زمینه تغییراتی به وجود آمده است اما باز هم پدر و مرد در خانه به عنوان ناخدای کشتی هستند و قدرت خانه تا حدودی در دست آن ها می باشد.

آزادی مادر در خانواده

آزادی زنان در خانواده یکی از مسائل بحث برانگیزی می باشد که در میان جوامع مختلف اختلاف نظرهایی را به وجود آورده است و باعث هرج و مرج در میان آن ها شده است.

در زمان های قدیم بسیاری از زنان از حقوق خود اطلاعی ندارند و زندگی شان با سختی های زیادی رو به رو بوده است اما امروزه با تغییراتی که در جایگاه زنان ایجاد شده، زنان تا حدودی راحت تر می توانند از حق و حقوق شان دفاع کنند.

امروزه برخی از زنان هستند که قادر به دفاع از خودشان نمی باشند و مورد آزار و خشونت خانگی قرار گرفته و با محدودیت های زیادی رو به رو می شوند.

در خانواده هایی که زنان در این حد محدود هستند و قدرت حرف زدن و تصمیم گیری ندارند، فرزندان به خوبی رشد نخواهند کرد زیرا نقش مادر در تربیت فرزندان از اهمیت بالایی برخوردار است.

توجه داشته باشید که نقش مادر در تربیت فرزندان، بر روی سلامت و شخصیت فرزندان بسیار تاثیرگذار می باشد. مادری که نتواند از خود دفاع کند و خود را اسیر محدودیت های ناعادلانه کند مسلما الگوی تربیتی مناسبی برای مقتدر و محکم بودن فرزندش نخواهد بود.

در این شرایط فرزندان حس ترحم نسبت به مادر و حس کینه و انتقام جویی نسبت به پدر را در ذهن خود پرورش می دهند و نتیجه این نوع تربیت فرزندانی خواهد شد که دچار اختلالات روانی است و در آینده با مشکلات بسیاری رو به رو می شود.

آزادی فرزندان در خانواده

جدای از حد و مرزهای زن و مرد، آزادی فرزندان در خانواده بیشتر مورد توجه والدین و خانواده می باشد. در صورتی که فرد نتواند در جامعه نقش موثری داشته باشد و در نقش های مختلف به صورت تاثیر گذار عمل نکند، مستقیما به خانواده و تربیتی که از دوران کودکی در او شکل گرفته است وابسته می باشد.

 

فرزندانی که محدودیت های زیادی در خانواده داشته اند در جامعه نمی توانند به درستی فعالیت کنند و دارای شخصیت وابسته، سرخورده، پرخاشگر، بی هدف و بی انگیزه می شود.

برعکس فرزندانی که در خانواده آزادی بسیاری داشته اند و این آزادی در حد افراطی بوده است دارای ویژگی هایی مانند نداشتن شفقت و مهارت همدلی، خود محوری، اختلال شخصیت خودشیفته و درگیر مشکلات و انحرافاتی در زندگی شخصی شان می شوند.

  1. آزادی پسران

دادن آزادی بیش از حد به پسران تبعات بسیاری به همراه خواهد داشت و خطرناک تر می باشد، زیرا پسران در آینده عنصر اصلی خانواده می باشند و باید آمادگی لازم برای پذیرش مسئولیت های خانه و همسر خود را داشته باشند.

در صورتی که آزادی پسران در خانواده به صورت افراطی باشد مشکلاتی در آینده برای آن ها به وجود می آورد و باعث عدم مسئولیت پذیری آن ها نسبت به همسر و فرزندشان شده و ممکن است به سمت روابط فرازناشویی و اعتیاد بروند زیرا از همان کودکی هیچ چارچوب و الگوی تربیتی برای آن ها مشخص نشده است.

در صورتی که پسران با سلب آزادی رو به رو شوند و والدین محدودیت های بسیاری برای آن ها ایجاد کنند در این حالت اعتماد به نفس آن ها کاهش یافته و در آینده نمی توانند در مورد شغل، رشته تحصیلی و انتخاب شریک زندگی شان تصمیم قاطع و صحیحی بگیرند.

  1. آزادی دختران

دختران حساس تر هستند و به همین دلیل باید والدین به آن ها توجه ویژه ای داشته باشند و دختران به اندازه پسران از حقوقی مساوی برخوردار شوند. در صورتی که دختران بیش از اندازه محدود شوند و به طور مداوم مورد کنترل قرار گیرند باعث شکل گیری عقده ها و احساس کمبود در آن ها خواهد شد.

همین مسئله باعث می شود تا دخترانی که محدودیت زیادی داشته اند در بزرگسالی به مادرانی بدون اعتماد به نفس تبدیل شوند و ممکن است برای جبران عقده های گذشته، آزادی های بسیاری را در اختیار فرزندشان قرار دهند.

برخی از آن ها با دیدگاه روشن فکری به قضیه نگاه کرده و هیچ گونه آزادی از آن دختر دریغ نمی کنند و انگیزه آن ها از این کار تربیت دخترانی با اعتماد به نفس برای آینده می باشد.

در صورتی که آزادی دختر باید در چهارچوب خاص خودش باشد تا سلامت او در تمام زمینه ها حفظ گردد و آزادی افراطی و تفریطی مشکلاتی برای آینده او به همراه خواهد داشت.

سخن آخر

با توجه به مطالب بیان شده آزادی برای هر یک از اعضای خانواده لازم و ضروری می باشد و در صورتی که به صورت افراط و تفریط باشد به جامعه آسیب وارد می کند.

بنابراین زوجین باید از همان اوایل ازدواج برای این که یک خانواده موفق داشته باشند در مورد مسائل مختلف با یکدیگر تبادل نظر کرده و در زمان های ناراحتی و تنش برای حفظ پایداری خانواده شان به مشاوره خانواده مراجعه کنند و از طریق روش های صحیح اختلافات و مشکلاتشان را حل نمایند.

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان

مسئله آزادی در خانواده بسیار مهم می باشد و یکی از دغدغه های خانواده است؛ چرا که فرزندان از آزادی خود ناراضی اند و والدین از موضع شان کوتاه نمی آیند و برای آن ها محدودیت هایی را ایجاد می کنند.

همانطور که بیان شده است در مسئله آزادی افراط و تفریط نباید باشد و در این شرایط باید از رواشناس کمک بگیرید تا راه صحیح و درست را به شما آموزش دهد.

در این راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان از کادری مجرب و با تجربه تشکیل شده است که به صورت تلفنی و حضوری مشاوره می دهند.

امروزه شرایط مشاوره را به صورت تلفنی مهیا کرده اند تا افراد در هر کجا که هستند بتوانند با متخصصان و روانشناسان در ارتباط بوده و برای مشکلات شان راهنمایی های تخصصی و صحیحی دریافت نمایند.

منبع : آزادی در خانواده | در خانه خود به شکوفایی برسید

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: آزادی در خانواده | در خانه خود به شکوفایی برسید. آخرین ویرایش: دسامبر 26, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8179

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *