اعتیاد در نوجوانان و ترک فوری توسط خانواده

نوشته شده برای at 7:08 ب.ظ
343 0

اعتیاد در نوجوانان، راه های پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان

اعتیاد در نوجوانان یکی از دغدغه های خانواده های امروزی می باشد برخی از آن ها به دنبال روش های درمانی برای ترک  و برخی دیگر به فکر محافظت از نوجوانان در برابر اعتیاد به مواد مخدر می باشد، در واقع استفاده از مواد مخدر در میان نوجوانان طرفداران بسیاری دارد که بخش مهمی از آن به عواملی مانند محیط و تربیت خانوادگی افراد بستگی دارد و بخشی از آن ها مربوط به کنجکاوی نوجوانان می شود.

اعتیاد به مواد مخدر نشانه های مشخصی دارد و آسیب های جبران ناپذیری به فرد وارد می کند و بر روی زندگی آن ها اثر می گذارد، بهترین راه محافظت از نوجوانان در برابر اعتیاد پیشگیری کردن می باشد که با انجام دادن روش های مناسبی صورت می گیرید.

در ادامه مقاله به بررسی کامل اعتیاد در نوجوانان و راهکارهای مناسب برای پیشگیری و درمان آن می پردازیم.

اعتیاد در نوجوانان، دلایل گرایش نوجوانان به مواد مخدر

متاسفانه استفاده از مواد مخدر در میان نوجوانان طرفداران بسیاری دارد و خانواده های زیادی هستند که درگیر مشکلات و آسیب های اعتیاد هستند، برای پیشگیری و درمان اعتیاد در ابتدا باید علل گرایش به مواد مخدر را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید راحت تر روش های درمانی مناسب را انتخاب کنید.

برای گرایش نوجوانان به مواد مخدر و اعتیاد دلایل بسیاری وجود دارد که برخی از مهم ترین آن ها در ادامه این مقاله بیان شده است.

استرس و اضطراب در نوجوانان

اضطراب و استرس بالا یکی از عوامل مهم در گرایش نوجوانان به مواد مخدر می باشد که برای به دست آوردن آرامش به سمت مواد می روند و اضطراب نوجوانان می تواند دلایل متعددی داشته باشد که عبارت اند از مشکلات تحصیلی، مشکلات خانوادگی و غیره.

فرد بعد از مصرف به آرامش و خوشی کاذبی می رسد و این باعث می شود نوجوان به مصرف مواد مخدر علاقه مند شود، والدین باید در زمینه استرس فرزندشان هوشیار باشند و قبل از این که فرزندشان گرفتار مواد مخدر شود و یا به راه های اشتباه کشیده شود با کمک گرفتن از روانشناس استرس و اضطراب او را کاهش دهند.

عصبانیت و پرخاشگری

خشونت و پرخاشگری از ویژگی هایی می باشد که در میان پسران نوجوان به دلیل اقتضای سن و جنسیت آن ها بروز می یابند، خانواده باید تمام تلاش خود را بکنند تا با روش های تربیتی صحیح و مناسب نوجوان خود را به آرامش دعوت کنند و خشم و پرخاشگری آن ها را مورد کنترل قرار دهند.

در صورتی که پرخاشگری نوجوانان به درستی کنترل نشود او به سمت گروه های بزهکار و مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می کند، یکی از مهم ترین مهارت های مورد نیاز برای نوجوانان مهارت کنترل خشم و عصبانیت می باشد که باید به آن ها آموزش داده شود.

زمینه خانوادگی اعتیاد

اولین الگوی افراد در زندگی آن ها والدینشان می باشد بچه ها از والدین خود الگو برداری می کنند و شخصیت خودشان را بر مبنای رفتار والدین می سازند، در صورتی که در خانواده آن ها سابقه اعتیاد وجود داشته باشد احتمال قرار گرفتن نوجوان در معرض اعتیاد نیز افزایش می یابد.

وسوسه ها و فشار گروه همسالان

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در تصمیمات نوجوانان ، دوستان او می باشند، آن ها برای آن که در جمع همسالان خود مورد پذیرش قرار بگیرند هر کاری انجام می دهند و تلاش می کنند تا خود را به انواع گوناگونی با گروه همسالان خود هماهنگ کنند.

توصیه می شود تا والدین گروه دوستان فرزندشان را بشناسند و بر آن ها نظارت کافی داشته باشند و سعی کنند با نوجوان روابط صمیمانه داشته باشند و از وابستگی آن ها به گروه همسالان و دوستان ناباب آن ها کاهش دهند زیرا دوستان تاثیر بسیاری در اعتیاد دارند.

اعتماد به نفس پایین در نوجوانان

نوجوانی دوره ورود از کودکی به بزرگسالی می باشد و به همین دلیل تغییراتی از لحاظ فیزیکی،روانی و اجتماعی در فرد به وجود می آید و بر روی اعتماد به نفس او اثر می گذارد، نوجوانان در این دوره اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و برای این که فشار های روانی و ذهنی خود را کاهش دهند به سمت مصرف مواد مخدر کشیده می شوند و همچنین بسیاری از دختران برای این که وزن آن ها کاهش یابد به سمت مصرف شیشه گرایش پیدا می کنند، تناسب اندام از جمله مواردی می باشد که به طور مستقیم بر روی اعتماد به نفس تاثیر می گذارد.

اعتیاد در نوجوانان، عوارض اعتیاد به مواد مخدر در نوجوانان

مواد مخدر باعث نابودی بدن و روان افراد می شود و در نوجوانان این آسیب ها بسیار بیشتر می باشد زیرا آن ها در سنین رشد هستند و بر مواد مخدر بر روی رشد آن ها تاثیر می گذارد، شایع ترین عوارض اعتیاد به مواد مخدر در نوجوانان به شرح زیر بیان شده است.

اعتیاد در نوجوانان، عوارض جسمی

  • علائم حیاتی غیر طبیعی
  • تضعیف سیستم ایمنی
  • بیماری های کلیوی
  • فشار خون بالا
  • مشکلات ریوی
  • آسیب کبدی
  • حملات قلبی

اعتیاد در نوجوانان، عوارض روحی و روانی

  • تشدید نشانه های روحی و روانی موجود
  • مشکل در داشتن توانایی های ذهنی و تمرکز داشتن
  • خشم و پرخاشگری
  • پارانویا ( شکاکی)
  • تحریک پذیری
  • افسردگی
  • اضطراب

اعتیاد در نوجوانان، عوارض اجتماعی

  • در برقراری با دیگران با مشکلاتی رو به رو می شونذ
  • تغییرات شخصیتی منفی
  • از دست دادن دوستان
  • مشکلات درسی
  • مشکلات قانونی

نشانه های اعتیاد در نوجوانان

نشانه های اعتیاد به مواد مخدر در نوجوانان متفاوت می باشد اما به طور کلی برخی از علائم و نشانه ها درمیان افراد مشترک است ، به طوری که علائم زیر بیشتر در نوجوانان بروز می کند.

  • انجام دادن رفتار های منفی مانند دزدی ( برای خرید مواد مخدر)
  • استفاده زیاد از عطر برای پوشاندن بوی مواد مخدر
  • افت شدید درسی و مشکلات تحصیلی
  • تغییرات شدید رفتاری و شخصیتی
  • مشکلاتی انضباطی در مدرسه
  • گشادی مردمک چشم
  • دوره های بیش فعالی
  • دروغ گفتن های مکرر
  • قرمزی چشم ها
  • فرار از مدرسه
  • تحریک پذیری

نکته: باید توجه داشته باشید که وجود همه علائم به معنی اعتیاد در نوجوانان نمی باشد و احتمال دارد به خاطر برخی از تغییرات دوران بلوغ و یا استرس شدید باشد ، برای آن که از اعتیاد نوجوان  مطمئن شوید و آن را به درستی تشخیص دهید انجام دادن تست اعتیاد ضروری خواهد بود.

محبوب ترین مواد مخدر در میان نوجوانان

معمولا نوجوانان به مواد مخدری که بیشتر در دسترس آن ها باشد گرایش پیدا می کنند اما شایع ترین و محبوب ترین مواد مخدری که میان نوجوانان مورد استفاده قرار می گیرد، ماریجوانا، اکستازی، کوکائین، شیشه، ترامادول و مشروبات الکلی می باشد به طوری کلی نوجوانان به مصرف مواد توهم زا و محرک علاقه بسیاری دارند و بیشتر به سمت آن گرایش پیدا می کنند.

راه های پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان

بهترین راه برای حفظ نوجوانان از خظر اعتیاد، پیشگیری از آن می باشد که در زیر بهترین راه های پیشگیری اعتیاد در نوجوانان شرح داده شده است.

افزایش آگاهی در نوجوانان

یکی از مهم ترین گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر عدم آگاهی آن ها در مورد عوارض و آسیب های مواد مخدر می باشد به طوری بسیاری از افراد تصور می کنند که ماده مخدر گل یا همان ماری جوانا اعتیاد آور نمی باشند و تریاک به دلیل دارا بودن مورفین خاصیت دارویی دارد.

در صورتی که نوجوانان از عوارض جبران ناپذیر مواد مخدر اطلاع نداشته باشند وظیفه والدین است تا با استفاده از روش های درست تربیتی آگاهی و اطلاعات لازم را در اختیار فرزندشان قرار دهند، همچنین مدرسه و معلمان پرورشی در شفاف سازی مواد اعتیاد آور برای نوجوانان نقش بسیاری داند علاوه بر این ها می توان از روانشناس و مشاور کمک بگیرید تا زمینه آگاه سازی نوجوانان  و آموزش روش های صحیح و کاربردی را در اختیار نوجوانان قرار می دهد.

افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس نوجوانان تا حد زیادی به تربیت والدین و رفتار آن ها بستگی دارد و اگر والدین رفتار صحیحی با نوجوانان داشته باشند، عزت نفس و اعتماد به نفس در نوجوانان افزایش می یابد و زمانی که فرد اعتماد به نفس بالایی داشته باشد خطر اعتیاد تا حد زیادی کاهش می یابد، والدین باید سعی کنند از همان کودکی اعتماد به نفس فرزندشان را پرورش دهند.

افزایش مسئولیت پذیری

مطابق با توانایی های نوجوانان مسئولیت هایی را به او بدهید این کار باعث می شود تا مسئولیت پذیری او افزایش یابد و یاد بگیرد که هر کاری عواقبی دارد، همچنین زمانی که به نوجوان مسئولیتی می دهید یاد می گیرد مسئولیت پذیر شود و زندگی او از حالت یکنواختی بیرون می آید و به این ترتیب به خاطر داشتن هیجان به سرغ مصرف مواد مخدر نخواهند رفت.

رابطه صمیمانه با نوجوان

تربیت والدین بر روی مشکلات رفتاری نوجوانان تاثیر بسیاری دارد و اگر والدین و نوجوانان با یکدیگر صمیمی باشند باعث می شود تا در هنگام رو به رو شدن با مشکلات و بحران های نوجوانی به جای پناه بردن به مواد مخدر و دوستان ناباب، در محیط روانی خانواده باقی بمانند و مهارت های حل مسئله را فرا بگیرند در این صورت مشکلات را با کمک یکدیگر حل خواهند کرد.

زمانی که والدین با نوجوانان همراه شود از خطرات اعتیاد در امان می مانند و والدین باید به حرف های نوجوان شان گوش دهند و او را به همان طور که است بپذیرند.

اعتیاد در نوجوانان، درمان اعتیاد

در صورتی که متوجه شدید که فرزند شما درگیر اعتیاد شده است و به مواد مخدر گرایش پیدا کرده در این صورت شما باید آرامش خود را حفظ کنید و از تنبیه و سرزنش کردن او بپرهیزید زیرا اگر رفتار نادرستی با او داشته باشید ارتباط صمیمانه شما از بین می رود و شرایط را بدتر خواهد کرد و در این زمان نوجوان برای ترک و رهایی از اعتیاد همکاری لازم را با شما انجام نخواهد داد.

شما باید با او صحبت کنید و به او این اطمینان را بدهید که در مسیر ترک همراه او خواهید بود و او را رها نمی کنید و همیشه حامی او خواهید بود، همچنین از قطع خودسرانه مواد و اجبار کردن نوجوان به ترک خودداری کنید زیرا ترک اعتیاد به صورت خودسرانه و با روش های سنتی امکان پذیر نمی باشد و در این صورت احتمال دارد فرد به سمت مصرف مواد مخدر برگردد.

امروزه برای ترک اعتیاد روش های متفاوتی وجود دارد که قبل از هر اقدامی باید با مشاوره ترک اعتیاد صحبت کنید تا راهنمایی های لازم را به شما بدهد و به صورت اصولی مراحل ترک اعتیاد را انجام دهید.

چرا مرکز مشاوره

مرکز مشاوره در زمینه های مختلف روانشناسی اعم ار خانواده، ازدواج، اعتیاد، جنسی، کودک، مشاوره، شغلی، تحصیلی و …خدمات جامع روانشناسی را انجام می دهد.

همچنین مشاوران به صورت تلفنی، اینترنتی به مراجعان امکان می دهد تا از خدمات بهره مند شوند و در کمترین زمان از بروز ترین متخصصین استفاده کنند.

منبع : اعتیاد در نوجوانان و ترک فوری توسط خانواده

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: اعتیاد در نوجوانان و ترک فوری توسط خانواده. آخرین ویرایش: ژوئن 18, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=6304

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *