Alogia آلوژیا آلوجیا اختلال فکر

الوژیا چیست؟ اختلال فکر به معنی عدم اندیشیدن است؟ درمان دارد؟

102 0
الوژیا علامتی است که باعث می شود کمتر صحبت کنید، کلمات کمتری بگویید یا فقط در پاسخ به دیگران صحبت کنید. این علامت زمانی رخ می دهد که اختلال در ساختار یا فعالیت مغز در انگیزه صحبت کردن و نحوه استفاده از احساسات در ارتباط با دیگران اختلال ایجاد کند. این معمولاً نشانه ای از شرایط سلامت روان یا مسائل عصبی است.

بررسی اجمالی

الوژیا چیست؟

الوژیا  Alogia یونانی به معنای “بدون کلمات” است. گاهی اوقات به آن “فقر گفتار” نیز می گویند. در این مورد، «فقر» به مفاهیم اقتصادی مانند پول یا ثروت اشاره نمی کند. این بدان معناست که کمتر صحبت می‌کنید، کلمات کمتری استفاده می‌کنید، صحبت کردن بیشتر طول می‌کشد یا احتمال کمتری برای صحبت کردن دارید، مگر اینکه کسی ابتدا با شما صحبت کند.

آلوژیا ممکن است به دلیل یک بیماری مغزی مانند زوال عقل یا اختلال طیف اوتیسم رخ دهد . کارشناسان آن را به عنوان یک علامت منفی طبقه بندی می کنند. در این زمینه، منفی به معنای بد نیست. در عوض، به این معنی است که این علامت شامل کاهش توانایی، از دست دادن آن توانایی یا عدم داشتن آن توانایی در ابتدا است.

 

علل احتمالی

شایع ترین علل الوژیا چیست؟

کارشناسان دقیقاً نمی دانند که چرا alogia اتفاق می افتد. با این حال، آنها گمان می کنند که این به فرآیندهای مغز شما برای بازیابی خاطرات یا فرآیندهای مرتبط با خودانگیختگی، احساسات و زبان گفتاری مربوط می شود.

علل Alogia به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

علل عصبی

Alogia می تواند اتفاق بیفتد زیرا مناطقی از مغز شما آنطور که انتظار می رود کار نمی کنند. هنگامی که این مورد است، معمولاً به دلیل آسیب ناشی از شرایطی مانند زوال عقل، بیماری آلزایمر ، بیماری هانتینگتون یا آسیب مغزی تروماتیک (TBI) است . اما آلوژیا همچنین می تواند به این دلیل اتفاق بیفتد که شما عصبی هستید ، یعنی مغز شما متفاوت از آنچه انتظار می رود توسعه یافته یا کار می کند. اختلال طیف اوتیسم نمونه‌ای از علت احتمالی آلوژی در فردی است که واگرای عصبی دارد.

علل سلامت روان

صحبت کردن نیاز به فعالیت و همکاری خاص بین بسیاری از مناطق مغز دارد. برخی از شرایط سلامت روان که فعالیت مغز را مختل می کنند، می توانند در این هماهنگی اختلال ایجاد کنند. این شامل:

مراقبت و درمان

الوگیا چگونه درمان می شود؟

درمان alogia حول محور درمان هر چیزی است که باعث ایجاد یا کمک به آن می شود. بسیاری از شرایطی که باعث آن می شوند قابل درمان هستند، اما برخی از آنها قابل درمان نیستند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند شما را در مورد گزینه های درمانی موجود راهنمایی کند.

عوارض یا خطرات احتمالی عدم درمان آلوژیا چیست؟

Alogia می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی بگذارد. از آنجایی که می‌تواند در هر بخش از زندگی شما که شامل ارتباط است یا به آن بستگی دارد تداخل داشته باشد، می‌تواند بر دوستی‌ها و روابط شما، توانایی شما برای کار در کنار دیگران و موارد دیگر تأثیر بگذارد.

آیا می توان از عذرخواهی جلوگیری کرد؟

بیشتر موارد الوژیا به دلایلی اتفاق می‌افتد که قابل پیش‌بینی نیستند یا کارشناسان هنوز کاملاً آن را درک نکرده‌اند. تنها یک علت، آسیب تروماتیک مغزی، قابل پیشگیری است.

بهترین راه برای جلوگیری از آلوژی ناشی از TBI استفاده از تجهیزات ایمنی برای محافظت از سر در صورت لزوم است. کلاه ایمنی هم در کار و هم در فعالیت های اوقات فراغت یک آیتم ایمنی بسیار مهم است. محدودیت‌های ایمنی مانند کمربند ایمنی نیز حیاتی هستند.

چه زمانی باید با دکتر تماس گرفت

چه زمانی باید alogia توسط پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی درمان شود؟

آلوژیا علامتی نیست که بتوانید آن را خودتان تشخیص دهید یا خودتان درمان کنید. اگر متوجه شدید که یکی از عزیزان کمتر صحبت می کند، صحبت کردن با او و تشویق او به مراجعه به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ایده خوبی است.

بسیاری از شرایطی که باعث آلوژی می شوند – به ویژه شرایط طیف اسکیزوفرنی – می توانند مناطقی در سراسر مغز شما را مختل کنند. این اختلالات می توانند بر توانایی شما در تشخیص علائم یا علائم در خود ( آنوزوگنوزیا ) تأثیر بگذارند. این بدان معناست که بعید است تشخیص دهید که شرایطی دارید که می تواند باعث ایجاد الوژیا یا خود الوژیا شود.

سوالات متداول اضافی

Alogia در مقابل آفازی – تفاوت چیست؟

Alogia و Aphasia شباهت هایی دارند، اما بسیار متفاوت هستند. اگر شما alogia دارید، توانایی واقعی شما در صحبت کردن تحت تأثیر قرار نمی گیرد. افراد مبتلا به آفازی نمی توانند صحبت کنند زیرا در قسمت هایی از مغز شما که صحبت کردن و زبان را کنترل می کند مشکلی وجود دارد. افرادی که الوژیا دارند مشکلی با توانایی گفتاری خود ندارند. اما آنها به دلیل اختلالاتی در مغزشان که انگیزه صحبت کردنشان را تحت تاثیر قرار می دهد صحبت نمی کنند.

ارتباط بین الوژیا و افسردگی چیست؟

افسردگی یک وضعیت سلامت روان است که به طرق مختلف بر مغز شما تأثیر می گذارد. این فقط بر روحیه شما تأثیر نمی گذارد. همچنین می تواند بر توانایی شما در احساس برخی از احساسات و ایجاد انگیزه برای انجام کارهای خاص تأثیر بگذارد. علائم منفی، از جمله آلوژیا، با افسردگی امکان پذیر است.

سایر علائم منفی که مشابه (یا ممکن است همراه با) آلوژیا باشند عبارتند از:

  • صاف کردن عاطفی (کاهش نمایش احساسات در حالات چهره یا نحوه تعامل شما با دیگران).
  • کاهش تأثیر صوتی (کاهش احساسات در نحوه صحبت کردن، مانند صحبت کردن به صورت یکنواخت یا “مسطح”).
  • طفره رفتن (فقدان انگیزه).
  • بی علاقگی (عدم علاقه).
  • آنهدونیا (کاهش توانایی احساس لذت یا لذت).
  • اجتماعی بودن (اجتناب از تعاملات اجتماعی).

یادداشتی از تاپ نیوز 

Alogia چیزی فراتر از این است که کمتر صحبت کنیم یا چیز زیادی برای گفتن نداشته باشیم. این یک علامت مرتبط با مغز از شرایطی است که شامل آسیب یا اختلال در فعالیت مغز یا تفاوت در نحوه رشد مغز شما است.

اگر نگران کسی هستید که به نظر می رسد کمتر صحبت می کند، بهتر است او را تشویق کنید که به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کند. بسیاری از علل آلوژی نیز بر توانایی شما در تشخیص علائم بیماری تأثیر می گذارد. مراجعه به یک ارائه دهنده اولین قدم برای تشخیص و درمان است. در نهایت، ممکن است این همان چیزی باشد که آنها برای یافتن کلماتی برای بیان یک بار دیگر نیاز دارند.

بازنشر(Cite this article as):
گروه محتوایی دکتر آزمندیان. تاپ نیوز: الوژیا چیست؟ اختلال فکر به معنی عدم اندیشیدن است؟ درمان دارد؟. آخرین ویرایش: سپتامبر 23, 2023. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=14017

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *