عدم وجود خواب ممکن است به عامل خطر برای بیماری آلزایمر مرتبط باشد

عدم وجود خواب ممکن است به عامل خطر برای بیماری آلزایمر مرتبط باشد

528 0

بر اساس یک مطالعه کوچک که توسط محققان موسسه ملی سلامت انجام شده است، تنها یک شب خواب از دست رفته منجر به افزایش فوری بتا آمیلوئید، یک پروتئین در مغز مرتبط با بیماری آلزایمر شد. در بیماری آلزایمر، پروتئین های بتا آمیلوئید با هم ترکیب می شوند تا پلاک آمیلوئید را تشکیل دهند که یکی از مشخصه های این بیماری است.

در حالیکه حاملگی حاد باعث افزایش سطح بتا آمیلوئید مغزی در موش می شود، کمتر در مورد تاثیر محرومیت از خواب در انباشت بتا آمیلوئید در مغز انسان شناخته شده است. این مطالعه یکی از نخستین کسانی است که نشان می دهد خواب ممکن است نقش مهمی در ترشح بتای آمیلوئید انسان ایفا کند.

جورج ف. کوب، Ph.D.، مدیر موسسه ملی الکل، گفت: “این تحقیق بینش جدیدی را درباره تاثیرات بالقوه مضر کمبود خواب در مغز ایجاد کرده و پیامدهای آن را برای تشخیص بهتر بیماری در بیماری آلزایمر فراهم می کند. سوء استفاده و مشروبات الکلی (NIAAA)، بخشی از موسسه ملی بهداشت، که این مطالعه را تأمین مالی می کند.

بتا آمیلوئید محصول زیستی متابولیک موجود در مایع بین سلول های مغزی است. در بیماری آلزایمر، بتای آمیلوئید با هم به ایجاد پلاک آمیلوئید می انجامد، که منجر به ارتباط بین نورون ها می شود.

هدایت شده توسط Drs. احسان شکری کجوری و نورا دی. ولکوف از آزمایشگاه NIAAAl  می باشد. Neuroimaging، این مطالعه در حال حاضر در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم است. دکتر Volkow همچنین مدیر موسسه ملی سوء مصرف مواد در NIH است.

محققان با استفاده از توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) برای فهمیدن ارتباط احتمالی بین تجمع بتا آمیلوئید و خواب، اسکن مغز از 20 فرد سالم که در سن 22 تا 72 سالگی بعد از یک شب خواب راحت و محرومیت از خواب ( بیدار شدن در حدود 31 ساعت) انجام دادند . آنها بعد از دست دادن شب خواب در ناحیه مغز، از جمله تالاموس و هیپوکامپ، مناطق بسیار آسیب پذیر به آسیب در مراحل اولیه بیماری آلزایمر، افزایش بتا آمیلوئید حدود 5 درصد را دریافت کردند.

در بیماری آلزایمر، بتا آمیلوئید حدودا 43 درصد در افراد مبتلا نسبت به سالخوردگان بالغ افزایش می یابد. ناشناخته است که آیا افزایش بتا آمیلوئید در شرکت کنندگان در مطالعه پس از یک شب استراحت فرو می رود.

محققان همچنین دریافتند که شرکت کنندگان در مطالعه با افزایش بیشتر بتا آمیلوئید پس از محرومیت از خواب، خلق و خوی بدتری را نشان می دهند.

دکتر Shokri-Kojori گفت: “با وجود اینکه نمونه ما کوچک بود، این مطالعه تاثیر منفی محرومیت از خواب را بر بار بتا آمیلوئید در مغز انسان نشان داد. مطالعات آینده برای ارزیابی تعمیم پذیری به یک جمعیت بزرگ و متنوع ضروری است.”

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که ارتباط بین اختلالات خواب و خطر آلزایمر توسط بسیاری از دانشمندان به عنوان “دو طرفه” در نظر گرفته می شود، زیرا افزایش بتا آمیلوئید همچنین ممکن است منجر به اختلالات خواب شود.

منبع:

موارد ارائه شده توسط NIH / موسسه ملی سوء مصرف الکل و مشروبات الکلی 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: عدم وجود خواب ممکن است به عامل خطر برای بیماری آلزایمر مرتبط باشد. آخرین ویرایش: سپتامبر 26, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=4101

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *