آهن بیش از حد در مغز می تواند عامل بیماری آلزایمر باشد

آهن بیش از حد در مغز می تواند عامل بیماری آلزایمر باشد

584 0

محققان می گویند یک نوع آهن مگنتیت در مغز افراد مبتلا به آلزایمر دیده می شود. تشخیص اینکه چرا می تواند منجر به درمان های جدید برای بیماری شود در حال بررسی می باشد.

گتی ایماژ

یک نوع آهن به نام مگنتیت ممکن است محققان را در مسیر درمان موثرتر برای بیماری آلزایمر قرار دهد.

مگنتیت معمولا در مغز انسان پیدا نمی شود، اما محققان می گویند فلز در مغز افراد مبتلا به آلزایمر وجود دارد.

دانشمندان می گویند که مگنتیت در خوشه های پروتئین غیر طبیعی شناخته شده به عنوان پلاک آمیلوئید یافت می شود که نشان دهنده این بیماری است.

درک اینکه چرا در آنجا وجود دارد می تواند منجر به درمان موثرتر شود.

با توجه به انجمن آلزایمر ، نزدیک به 6 میلیون نفر در ایالات متحده با این بیماری زندگی می کنند. آلزایمر ششمین علت مرگ و میر در این کشور است.

این انجمن همچنین گزارش می دهد که مرگ و میر ناشی از بیماری آلزایمر بین سالهای 2000 تا 2015 12 درصد افزایش یافته است، در حالی که مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی (علت شماره یک مرگ و میر) 11 درصد کاهش یافته است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) گزارش می دهد که سن عامل خطر اصلی برای توسعه بیماری آلزایمر است، اگر چه ژنتیک نیز نقش عمده ای ایفا می کند.

دکتر اریک لارسون B. ، MPH، مدیر اجرایی موسسه قیصر Permanente واشنگتن تحقیقات بهداشت، مشخص می کند که “برخی از انواع آلزایمر، به خصوص با شروع زودرس با برخی از ژن های غیر طبیعی همراه است.”

شواهد دقیق

محققان قبلا نشان داده اند که مواد معدنی هنگامی شکل می گیرد که پروتئین آهن و آمیلوئید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

با این حال، با استفاده از امکانات X-ray Synchrotron با قابلیت اندازه گیری پیشرفته در ایالات متحده و انگلیس، تیم توانست شواهد دقیق نشان دهد که این فرآیند در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر رخ داده است.

مشاهدات منحصر به فرد در مورد فرمهای مواد معدنی کلسیم موجود در پلاک آمیلوئید همچنین ثبت شد.

دکتر جیمز هندریکس ، مدیر طرح های علمی جهانی در انجمن آلزایمر، به Healthline گفت: “آهن یک عنصر ضروری در مغز است، بنابراین برای جمع آوری اطلاعات بیشتر درباره اینکه چگونه مدیریت آن می تواند بیماری آلزایمر را تحت تاثیر قرار دهد، حیاتی است.”

نه زیاد و نه خیلی کم

برای چندین دهه، آهن کمبود عمده تغذیه ای در ایالات متحده بود، بنابراین بسیاری از غذاها به طور مرتب با آهن تقویت می شوند.

غذاهای کودک، غلات صبحانه، نان، حتی برنج و ماکارونی، آهن اضافه کرده اند.

کمبود آهن در حال حاضر به احتمال زیاد در نوزادانی که منحصرا تغذیه با شیر مادر، و همچنین زنان قاعدگی و باردار، گیاهخواران سختگیرانه و افرادی که داروهایی را مصرف می کنند که باعث خونریزی داخلی و یا دخالت در جذب آهن می شوند، بیشتر است.

با این حال، آهن رژیم غذایی بیش از حد با بیماری هایی مانند دیابت، سرطان و بیماری های قلبی همراه است.

یک مطالعه اخیر از دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس (UCLA) همچنین سطح آهن بالا را به بیماری آلزایمر مرتبط کرده است.

محققان گفتند که اتصال ممکن است به این دلیل باشد که آهن بیش از حد می تواند باعث استرس اکسیداتیو شود، نوع آسیب هایی که مغز به ویژه حساس است.

نقش ضروری آهن

هاندریکس می گوید مهم است که درک کنیم که مطالعه اخیر نشان می دهد که خوردن غذاهای حاوی آهن سبب بیماری آلزایمر می شود.

لارسون روشن می کند که این مطالعه در مورد آهن رژیم نیست.

“این مطالعه در مورد یک روش جدید برای کشف نقش احتمالی آهن است که ممکن است در پلاک هایی که مشخصه بیماری آلزایمر هستند را بررسی کند.”

در مورد نقش آلزایمر، او می گوید: “قابل توجه است که ما بسیاری از مردم که بدون هیچ گونه شواهدی از زوال عقل، حتی به اواخر زندگی، که همچنین این پلاک ها را داشته اند، را پیدا کرده اند.”

هندریکس می گوید :مطالعات اخیر نشان داده است که کمبود آهن می تواند بر حافظه تاثیر بگذارد، هرچند نقش مهمی در حفظ مغز و سیستم عصبی دارد.

“این تحقیقات اولیه است و ما هنوز نمی دانیم که چطور آهن به پلاک آمیلوئید می رسد. اما هادریکس گفت: مصرف آهن رژیم غذایی می باشد که می تواند بر سلامت تاثیر بگذارد.

آیا می توانیم از بیماری آلزایمر جلوگیری کنیم؟

لارسون معتقد است که هیچ راهی مطلق برای جلوگیری از آلزایمر وجود ندارد که ما بتوانیم با واکسن از بیماری فلج اطفال جلوگیری کنیم.

هندریکس تاکید می کند که بیشتر ژنتیک است که تعیین کننده این بیماری است. با این حال، استراتژی هایی وجود دارد که ممکن است کمک کنند.

“ما می دانیم که رژیم مدیترانه ای می تواند به نفع خود باشد. ورزش منظم نیز کمک می کند. “هندریکس گفت. “برای قلب و مغز شما هم خوب است.”

منبع : تاپ نیوز،1397

بازنشر(Cite this article as):
سارا نظری مقدم. تاپ نیوز: آهن بیش از حد در مغز می تواند عامل بیماری آلزایمر باشد. آخرین ویرایش: آگوست 16, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=2447

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *