بازسازی رابطه بعد از خیانت | بازگشت به زندگی عادی

نوشته شده برای at 7:39 ب.ظ
291 0

متأسفانه خیانت یکی از دردناک ‌ترین تجارب زندگی بشریت است و می‌توان گفت کمتر حسی به ‌اندازه آن دردناک است. در این قسمت قصد داریم با روش‌های بازسازی رابطه بعد از وقوع خیانت، آشنا شویم.

دکتر شرلی گلاس، متخصص ترمیم روابط زناشویی و درمان خیانت معتقد است: فهمیدن بی‌وفایی و دروغی که توسط همسر شما گفته ‌شده اعتماد میان شما را کاملاً از بین می‌برد.

او در ادامه می‌گوید: خیانت می‌تواند طی چند لحظه، امن‌ترین و لذت‌ بخش‌ ترین مکان دنیا را ناامن کند. معمولاً هر کسی که به همسرش وفادار نبوده در ابتدا سعی دارد همه‌چیز را انکار کند، اما ماه پشت ابر نمی‌ماند و این خیانت بالاخره افشا می‌شود. خود فرد نیز تحت فشار است و شما مضطرب، این شرایط به‌ خودی‌ خود برای از پا درآوردن زندگی عاشقانه و پر آرامش شما کافی است.

وقتی از اصل خیانت مطلع شدید پس‌ از فروکش کردن احساسات عصبانیتتان، سعی کنید از گفته‌های این مقاله و منابع علمی در این ‌باره استفاده کنید تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

موفقیت در بازسازی رابطه پس‌ از خیانت

در ادامه سیزده ویژگی افراد موفق در بازسازی رابطه پس‌ از خیانت را شرح می‌دهیم :

۱)همسران خیانتکاری که بعداً موفق به بازسازی رابطه پس‌ از رابطه می‌شوند، زودتر از هرچیزی حقیقت را به‌ صورت جزئی و کلی به همسر خود می‌گویند و منتظر نمی‌شوند چیزی برملا شود.

وقتی همسر شما به‌ صورت داوطلبانه به کرده خود اعتراف می‌کند، شانس بازسازی و بقای این زندگی را افزایش می‌دهد. وقتی همه این اتفاقات به رضایت همسر خیانت‌کار اتفاق می‌افتد همسر خیانت دیده هر چقدر هم از این رفتارها رنجیده باشد راحت‌تر می‌تواند اعتماد کند.

وقتی فرد خیانت‌کار تصمیم به گفتن حقیقت دارد اولین گام برای اعتمادسازی را طی می‌کند و در مقابل اگر خیانت توسط همسر فرد یا اطرافیان افشا شود اعتماد کردن بسیار سخت‌تر خواهد بود. وقتی فرد توسط یک  شخص از بی‌وفایی همسر خود مطلع می‌شود به‌ سختی می‌تواند دوباره اعتماد کند و فرد معتقد است اگر فلان شخص قضیه خیانت تو را به من نمی‌گفت تو هم نمی‌گفتی.

۲)وقتی فرد به پیشنهاد دیگران، خیانت به همسر را آغاز می‌کند فرد خیانت‌کار می‌تواند به‌ سرعت اعلام پشیمانی و شرمندگی کند و شخصا موضوع را به همسرش اعلام کند.

در بازسازی رابطه پس‌ از خیانت، نه ‌تنها نحوه اعتراف کردن، بلکه عکس‌ العمل‌های همسر عهدشکن نیز اهمیت دارد.

وقتی رفتار خیانت بار فرد توسط عوامل دیگری افشا شود، فرد به شدت احساس شرمندگی می‌کند و این شرمندگی می‌تواند فرد را در مسیر اعتمادسازی تا حدودی یاری کند افرادی که در این‌ باره موفق هستند سعی می‌کنند که حقیقت را با جزئیات برای همسر خود بگویند و در نتیجه همسر خیانت دیده نیازی برای کنکاش و سوال و جواب بیشتر نمی‌بیند. وقتی همسر خیانت دیده شرمندگی و اندوه را در چهره همسر خود می‌بیند، سعی می‌کند کمی به او اعتماد کند و تلاش می‌کند او را هم کمی آرام کند. وقتی همسر آسیب‌دیده از همسر خود دروغ‌های بزرگ و انکار بشنود سخت‌تر می‌تواند به همسر خود و ادامه زندگی اعتماد کند.

بازسازی رابطه بعد از خیانت

۳)وقتی خیانت آشکار شد همسر خیانت‌کار باید نفر سوم رابطه را از زندگی خود بیرون کند.

در این‌ صورت لازم است فرد از برقراری هر تماسی اعم از تماس‌های تلفنی، پیامکی و ایمیل و یا دیدن و حضوری خودداری کند. همسران خیانت دیده نسبت به خیانت دوباره همسرشان بسیار هوشیار هستند و در صورت ادامه رابطه شما، اصلا نمی‌توانند اعتماد کنند. همسران موفق در این زمینه می‌کوشند تا میان خود و دوستان و همکاران یک حریم بکشند تا چیزی زندگی آن‌ها را تهدید نکند.

بهبود رابطه پس از خیانت

در بعضی مواقع دل بریدن از نفر سوم برای فرد خیانت‌کار بسیار سخت و غیرممکن است. برای ترمیم رابطه پس‌ از وقوع خیانت لازم است به بعضی از این مسائل بپردازیم :

1) همسر خیانت‌کار ممکن است از پذیرفته شدن توسط همسر خود مطمئن نباشد

2) همسر خیانت‌کار از برآورده‌ شدن خواسته‌هایش توسط همسر خود مطمئن نیست

3) همسر خیانت‌کار ممکن است برای نفر سومی که به رابطه واردشده ناراحت و نگران باشد

متأسفانه بعضی اوقات افراد خیانت‌کار تمایل دارند رابطه خود را با نفر سوم ادامه دهند تا وقتی‌که از همسر خود طلاق گرفتند او را نیز از دست نداده باشند. البته باید توجه کنید که ترمیم رابطه شما با وجود نفر سوم در رابطه ممکن نیست.

4) همسران موفق مسئولیت تمام رفتارهای خود را می‌پذیرند. این جمله به این معناست که هیچ عذر و بهانه‌ای برای ملامت و سرزنش همسر وفادار وجود ندارد. افراد موفق سعی می‌کنند تا از مشاوره و منابع علمی برای غلبه به توجیهات خیانت خود استفاده کنند. آن‌ها قصد دارند تمام اشتباهات خود را جبران کنند. معایب همسر، توجیه پسندیده‌ای برای خیانت نخواهد بود چون هیچ‌کسی آن‌ها را مجبور به برقراری این رابطه مشروع نکرده بود.

5) افراد موفق سعی می‌کنند تا علت خیانت خود را با مشورت یک روان درمانگر شناسایی کنند. تجربیات تلخ کودکی گاه می‌تواند منجر به خیانت کردن فرد در بزرگسالی شود. متأسفانه بعضی افراد خیانت‌کار با این بهانه که با نفر سوم وارد رابطه جنسی کامل‌ نشده اند مسئولیت اشتباه خود را نمی‌پذیرند و یا حتی این‌ موضوع را خیانت نمی‌دانند.

6) افراد موفق با شجاعت کامل به گناه و تقصیر خود اعتراف می‌کنند و برای ترمیم رابطه و جلب اعتماد همسر آسیب‌دیده خود، انگیزه و اشتیاق زیادی از خود بروز می‌دهند وقتی فرد خیانت‌کار مسئولیت اشتباه خود را قبول می‌کند و در مقابل کسانی که به آن‌ها خسارت زده ابراز پشیمانی می‌کند، همسر خیانت دیده آرامش خود را به ‌مرور به دست می‌آورد و از سرزنش کردن همسر خیانت‌کار خود دست برمی‌دارند.

7) همسران موفق در میان صحبت‌های خود، سعی می‌کنند از این عبارات استفاده کنند: من واقعاً از رفتار خود متأسفم، من عمیقاً از آزار رساندن به تو پشیمانم، من در قبال تو مسئول هستم و نباید تو را ناراحت کنم، اگر به گذشته برمی‌گشتم هیچ‌وقت چنین کاری را نمی‌کردم و غیره

این جملات بهتر است از صمیم قلب و با احساس بیان شوند تا همسر شما متوجه عمق پشیمانی شما شود. همسران خیانت‌کار ناموفق، دائماً سعی می‌کنند آسیب وارد شده بر همسر خود را جزئی و کوچک جلوه بدهند و از همسر خود می‌خواهند سریعاً آن‌ها را ببخشد.

8) همسران موفق در پی رفع آسیب‌های واردشده بر همسر خود هستند. همسران خیانت‌کار در درک همسر خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

یا از شدت پشیمانی قادر نیستند میزان آسیب وارده بر همسر خود را بفهمند و یا آن‌ قدر بی‌خیال و حق ‌به‌ جانب می‌باشند که نمی‌توانند همسر خود را درک کنند.

البته افراد موفق با علاقه و درک بسیار زیادی به درد دل‌های همسر خود گوش می‌سپارند. این افراد با شنیدن صحبت‌های سوزناک همسر خود، ناراحتی زیادی از خود نشان می‌دهند و سعی دارند همسر خیانت دیده خود را آرام کنند. آن‌ها کاملاً متوجه هستند که صبر و حمایت همه چیز را ترمیم خواهد کرد.

9) افراد موفق نسبت به رنج واردشده بر همسرشان بیشتر از گناه خود، پشیمان و شرمنده هستند. افراد موفق به‌خاطر اندوه همسر خود بسیار غمگین می‌شوند. احساس گناه باید به ‌خاطر زشتی عمل و قبح آن روی دهد و نه به‌خاطر احساس اذیت همسر. فرد ‌خیانت دیده شدیداً احتیاج دارد که مورد همدلی و توجه همسر خود قرار بگیرد و تمایل دارد ندامت شوهر خود را ببیند.

10) همسران واقعی، قادرند به‌ صورت طبیعی با همسر خود همدلی کنند و شهامت عذرخواهی برای ترمیم رابطه خود را دارند. وقتی یک فرد خطاکار احساس پشیمانی کند و نسبت‌ به کرده خود حالت تدافعی بگیرد و در تصورات خود غوطه‌ور شود ،نمی‌تواند آن‌ طور که شایسته است همسر خود را درک کند. همسران موفق آسیب‌های وارده بر همسر خود را به‌ خوبی حس می‌کنند و به‌ خاطر رنج همسر خود نیز ناراحت هستند.

افراد رنج‌ دیده ممکن است احساسات خود را با کمی پرخاشگری و طغیان بروز دهند. همسران موفق از این پرخاشگری فرار نمی‌کنند و همسر رنج ‌دیده خود را درک می‌کنند. وقتی فردی حریم خانواده را می‌شکند و با کس دیگری رابطه برقرار می‌کند اعتماد همسر خود را نسبت ‌به خود از دست می‌دهد. خیانت درباره همسر خود می‌تواند زندگی شما را نابود کند و جایی برای عذرخواهی و جبران نیز نگذارند. همسران موفق از احساس شک همسر خود عصبانی نمی‌شوند و سعی می‌کنند با ملایمت و خوش‌ رفتاری برای همسر خود اعتماد ایجاد کنند.

11) همسران موفق حساسیت همسر خود را نسبت‌ به افراد، رخدادهای مختلف و همچنین اشیایی که برای او یادآور خیانت همسر خود هستند را مدیریت می‌کنند و سعی می‌کنند هیچ‌ وقت همسرشان را آزار ندهد. برای مواردی که یادآور خیانت همسر هستند و همسر آسیب‌دیده را بیش‌ از پیش آزار می‌دهند همسران موفق با مشورت با همسر خود می‌کوشند این موارد آزاردهنده را از سر راه خود بردارد. مثلاً اگر فرد آسیب‌دیده مشاهده شاهد خیانت همسر خود روی تخت‌ خوابشان بوده تمایل دارد تا آن تختخواب را از خانه بیرون ببرد. همسران موفق نیز در مقابل این این تجربیات مقاومت و پرخاشگری نمی‌کند.

اگر همسر خیانت‌کار با این کارها مخالفت کند اوضاع از وضعیت فعلی خراب ‌تر می‌شود و فرآیند اعتمادسازی انجام نمی‌پذیرد. همسران موفق در برخورد با چنین موقعیت‌هایی سعی می‌کنند عوامل ناراحت‌کننده را از بین ببرند و بعد با انجام کارهای جبران‌کننده مانند خرید کادو، مسافرت و غیره  اعمال بد خود را جبران کنند و در نتیجه همسر آسیب ‌دیده احساس آرامش پیدا می‌کند و کم‌کم اعتماد می‌کند.

12) همسر آسیب‌دیده باید در مقابل رابطه همسر خود با افرادی که سابقه خوبی ندارند و موجه نیستند کمی حساس باشد، دوستانی که خیانت همسر شما را تایید می‌کنند و یا خود در آن نقش دارند برای رابطه‌ شما کمی خطرناک هستند. همسر موفق سعی می‌کنند تا از چنین دوستان دوری کند و با افراد موجه معاشرت کند. همسر موفق به انجام چنین کارهایی برای قلب رنجور همسر خود احترام قائل می‌شوند و بذر اعتماد را در دل او می کارد. اگر هر دو زوج به‌ صورت هم‌ زمان یا به فاصله بسیار کمی به همدیگر خیانت کرده باشند، موقعیت بهبود سخت و پیچیده‌ای خواهند داشت. این نوع زوج‌ها همدیگر را عصبانی می‌کنند، مخصوصاً اگر یکی از آن‌ها تلاش کند تا یکی را متقاعد کند که رنج بیشتری را متحمل می‌شود و یا همدیگر را محکوم می‌کنند که کار تو بدتر از من بود. در این موارد سعی می‌کنیم آن‌ها را به توافق برسانیم.

  • هیچ مقایسه‌ای نباید صورت بگیرد
  • رنج زوجین به‌ صورت جداگانه باید بررسی شود

خیانت به هر شکلی باشد ناراحت‌کننده و آسیب ‌زاست. هر دوی آن‌ها حق دارند آرامش خود را به دست بیاورند و طرف مقابل باید از آن‌ها عذرخواهی کند. این نوع همسران باید به نوبت حرف‌های همدیگر را بشنوند و از هم عذرخواهی کنند و به همدیگر اطمینان بدهد می‌تواند دوباره زندگی پر آرامشی را شروع کنند.

13) همسران موفق همواره می‌کوشند تا از حال همسر خود باخبر شوند و نسبت ‌به وسواس‌های فکری همسر خود مطلع هستند. همسران ناموفق تلاشی برای حل تعارضات ذهنی همسر خود نمی‌کنند و امید دارند تعارضات به‌ صورت جادویی و به‌ یک‌ باره حل شود. این افراد از صحبت کردن درباره مشکلات اکیداً خودداری می‌کند و معتقد هستند صحبت در این موارد همه‌چیز را بدتر می‌کند. در صورتی‌ که در اشتباه هستند صحبت در این موارد برای همسر آسیب‌ دیده تا حدودی التیام‌بخش است.

در ذهن همسر آسیب ‌دیده دائماً فکر و تصورات مربوط به خیانت درحال پخش است. معمولاً اکثر کسانی که خیانت می‌بینند برای مدتی به وسواس فکری مبتلا می‌شوند و در ذهن خود با این افکار ناراحت‌کننده درحال جنگ و درگیری هستند.

تصویرسازی خیانت همسر افراد را دچار تنش‌های روانی می‌کند و باعث می‌شود رنج بسیار زیادی را تحمل کنند. خیانت در این موارد باعث می‌شود همسر خیانت دیده دائماً برای خیانت گوش ‌به‌ زنگ باشد و محیط را بازرسی کند. این افراد آن‌قدر ازنظر عصبی ضعیف می‌شوند که با شنیدن کوچک‌ ترین صدایی مانند زنگ در، زنگ تلفن و غیره ممکن است از جا بپرند و بخواهند تماس و رفت ‌و آمدهای شما را کنترل کنند.

همسران آگاه و موفق نیز به این اعمال همسر خود خرده نمی‌گیرند و درک می‌کنند که او در شرایط خوبی نیست.

بازسازی و ترمیم رابطه پس‌از خیانت

عدم برقراری رابطه جنسی بعد از وقوع خیانت توسط زوجین، یکی از علل بروز مشکلات برای زوجین به حساب می‌آید که خیلی از خانواده‌ها از این مساله شکایت دارند.

اکثر افراد با این سوال مواجه خواهند شد که آیا لازم است زندگی مشترک را ادامه دهیم و آن را دوباره بسازیم، یا باید به آن برای همیشه خاتمه دهیم. شاید شما هم تصور کنید اکثر خیانت‌ها در نهایت به طلاق زوجین منجر می‌شود اما با این‌ وجود بسیاری از زوجین در نهایت تصمیم می‌گیرند زندگی مشترک خود را دوباره و از اول بسازند و با راهنمایی‌های یک متخصص موفق نیز خواهند شد. البته همیشه شرایط یکسان نیست و در بعضی مواقع طلاق برای یک رابطه حکم درمان و تنها چاره را دارد.

ماندن و ساختن یا طلاق

برگشت به شرایط قبلی بعد از خیانت همسر، یک چالش سخت است که نمی‌توان برای آن سریعاً تصمیم گرفت. بازسازی یک رابطه مستلزم همکاری و تفاهم دو طرفه است. از قبل از اینکه هر تصمیمی در این ‌باره بگیرید بهتر است از خود بپرسید:

در کجای این رابطه ایستاده‌اید

آیا این زندگی مشترک ارزش ماندن و جنگیدن دارد؟

آیا به خیانت تسلیم شده‌اید یا می‌خواهید از این راه برگردید؟

البته شروع دوباره زندگی مشترک پس‌ از خیانت، پروسه زمان ‌بر است که دو طرف رابطه را یک زوج آسیب‌پذیر و رنجور تشکیل داده اند. شروع این روند درمانی وقتی عملی  می شود که همسر خیانت‌کار از کرده خود پشیمان باشد و برای تلاش اشتباهات خود اقدام کند. اگر شما نیز قصد دارید خیانت همسر خود را ببخشید و زندگی مشترک خود را نیز متولد کنید بهتر است از پاسخ موارد زیر اطمینان پیدا کنید.

۱)آیا رابطه همسر شما با نفر سوم کاملاً خاتمه ‌یافته؟

۲)آیا نسبت ‌به وفاداری و خیانت دوباره همسر خود مطمئن هستید؟

۳)چطور اطمینان پیدا کرده اید که خیانت همسر شما ادامه ندارد؟

۴)آیا می‌توانید به همسر خود اعتماد کنید و این رابطه را دوباره بسازید؟

ممکن است طی این پروسه طولانی نسبت ‌به همدیگر مشکوک شوید و یا احساس کنید نسبت ب همسر خود هیچ اعتمادی ندارید. از این موضوع نتیجه می‌گیریم که اگر قصد دارید در این مسیر وارد شوید لازم است ارزش رابطه خود را کاملاً محک بزنید. برگشت به زندگی مشترک پس‌ از خیانت تواضع و اعتماد به‌ نفس، پشتکار و صداقت زیادی می‌طلبد.

مراحل موثر برای از نو ساختن زندگی پس‌ از خیانت همسر

برای این‌که پس‌ از وقوع خیانت به زندگی مشترک خود بازگردید باید مراحل بازسازی را آغاز کرده باشید اگر این سه مرحله را با همکاری همدیگر و با موفقیت پشت سر گذاشته می‌تواند به این زندگی اعتماد کنید

۱) صداقت

در شروع دوباره یک زندگی  صداقت از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌توان گفت عدم وجود آن زندگی را بی ‌معنی می‌کند. همسر خیانت‌کار لازم است ماجرای خیانت را با جزئیاتش برای همسر خود توضیح داده و نسبت ‌به آن عمیقاً احساس پشیمانی کند. اگر همسر خیانت‌کار کوتاهی‌های همسر خود را علت خیانت بداند، یعنی هنوز صلاحیت دوباره زندگی را پیدا نکرده. از طرف دیگر نباید احساسات خود را به همسرش بگوید و سوالات خود را درباره همه‌چیز مطرح کند چون ممکن است تحمل شنیدن جزئیات رابطه برای شما سخت باشد اما لازم است آن را بدانید تا برای شروع یک رابطه جدید آماده و مهیا باشید. زوجین باید نقاط آسیب‌پذیر خود و یکدیگر را بشناسند و توقعاتی که از هم دارند را نیز بدون هیچ پنهان ‌کاری بازگو کنند.این مرحله باید بعد از اعلام پشیمانی همسر صورت بگیرد.

۲) تعهد

خیانت کردن تعهد میان زوجین را پایمال می‌کند. پس لازم است دوباره به همدیگر تعهد دهید همسری که خیانت کرده لازم است تعهد دهد که برای او زندگی مشترک اولویت دارد و تا همیشه به همسر و فرزندان خود وفادار است. بخشیدن خیانت و زنده شدن روابط زناشویی بعد از ایجاد تعهد ایجاد خواهد شد. طی این مرحله زوجین می‌آموزند باید چگونه چالش‌های زندگی را حل کنند و مشکلات زناشویی را به خارج از خانه منتقل نکند.

۳) صمیمیت

وقتی صمیمیت عاطفی و جنسی به خانه برگردد رابطه زوج نیز به‌ گرمی سابق خواهد شد. در مرحله آخر بازسازی رابطه زوجین باید مطمئن و مصمم باشند که تا آخرین لحظات زندگی در کنار هم بمانند و روابط خود را صمیمانه باقی نگه دارند البته صمیمیت جنسی زوجین هنگامی ایجاد می‌شود که صمیمیت عاطفی زوجین بجا باشد و صمیمیت عاطفی زوجین موجب می‌شود رابطه دچار ضعف نشود.

بازسازی رابطه بعد از خیانت

چگونه خیانت همسر خود را ببخشیم

شروع دوباره رابطه با بخشش و گذشت آغاز می‌شود. اگر قصد دارید در رابطه بمانید لازم است گذشت کنید و به جلو حرکت کنید. آیا مطمئن هستید می‌توانید کاملاً همسر خود را ببخشید برای بخشیدن خیانت به جلوی آینه بروید.

بخشش تا حدود زیادی نیازمند زمان است پس نباید توقع داشته باشید سریعاً بتوانید با آن کنار بیایید و همسر خود را ببخشید، برای اینکه بخشش راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود لازم است مشکلات زناشویی و اختلافات خود را بررسی کنیم و متوجه شویم چه چیزی زمینه ‌ساز خیانت بوده ‌است.

می‌توان گفت وقتی خیانت صورت می‌گیرد هر دو نفر در بروز آن دخیل هستند، چون معمولاً برخی مشکلات بسترساز خیانت در آینده می‌شود، پس اگر فکر می‌کنید تمام خود را در رابطه خرج کرده‌اید ولی خیانت اتفاق‌ افتاده پس بنابراین، دلیل خیانت هوس و تنوع ‌طلبی فرد بوده و در نتیجه ماندن شما در این رابطه و بازسازی آن بی‌فایده خواهد بود.

باید عملکرد خود را صادقانه بررسی کنید

آیا شما و عملکردتان هیچ نقشی در ایجاد خیانت نداشته‌اید؟ وقتی سهم خود در خیانت همسرتان را متوجه شوید بخشش او راحت‌تر خواهد شد.

سریعاً نبخشید

بخشش باید در زمان مناسب انجام شود، سعی نکنید برای این کار عجله کنید زیرا عجله در خیانت، بخشش را بی‌ارزش آسان جلوه می‌دهد و موجب می‌شود خیانت دوباره و حتی چند باره تکرار شود.

باید زمانی خیانت همسر خود را ببخشید که همه مسائل را حذف کرده‌اید و با آن‌ها کنار آمده‌اید، پس به خودتان زمان دهید تا بتوانید با خیال راحت نسبت به همه چیز تفکر کنید.

 چگونه اعتماد از بین‌ رفته بعد از خیانت را ترمیم کنیم

اعتماد مهم‌ترین فاکتور یک رابطه زناشویی است که به‌ مرور زمان ایجاد می‌شود و وقتی خدشه ‌دار شود ترمیم آن به ‌سادگی نخواهد بود. اعتماد در یک زندگی در نتیجه توجه، احترام و احساس امنیت ایجاد می‌شود. اعتماد به این معناست که همسر را کاملاً بشناسید و احتیاج به بررسی رفتار او نداشته باشید. وقتی به همسر خود اعتماد دارید و خیانت صورت می‌گیرد تصویر خوب او به کل خراب می‌شود و بازسازی آن به‌ راحتی نخواهد بود .

بعد از خیانت فرد حس امنیت، داشتن حامی و باارزش بودن را از دست می‌دهد و در عوض سرشار از ترس و اضطراب می‌شود. ترمیم اعتماد بعد از خیانت همسر از دشوارترین مراحل برای بازگشت به زندگی مشترک است. برای ترمیم این رابطه باید زمان و انرژی زیادی مصرف کنید چون همه‌چیز ویران‌شده و باید همه‌چیز را از نو بسازید. در ادامه راهکارهای معرفی خواهیم کرد و بازسازی اعتنا به شما کمک خواهد کرد.

۱)توجه به دلایل و بهانه‌های خیانت کردن

دل‌جویی سریع خیانت، تمرکز همسر خیانت دیده را مختل می‌کند، از طرفی فراموش کردن آن نیز برای رابطه شما قدم مثبتی نیست. فهمیدن علت دروغ‌گویی و خیانت از زبان شخص خیانت‌کار شما را یاری می‌کند تا تصمیم بگیرید دوباره به او اعتماد کنید یا خیر. در اغلب موارد همسرانی که به همسر خود خیانت کرده‌اند سعی می‌کنند موضوع را از همسر خود پنهان کند و زندگی مشترک خود را از دست ندهند، اما این پنهان‌کاری به‌ هیچ‌وجه قابل‌ توجیه نیست وقتی همسر شما ابراز پشیمانی کرد و آن را نزد شما اعتراف کرد فرآیند اعتمادسازی آسان‌تر می‌شود.

۲)بیشتر با هم ارتباط داشته باشید

ارتباط برقرار کردن با همسر پس‌ از وقوع خیانت به نسبت قبل سخت‌تر خواهد بود، چون هر دو طرف ترجیح می‌دهند از همدیگر دور شوند این دور شدن باعث می‌شود بازسازی رابطه صورت نگیرد. در این‌ صورت زوجین باید درباره‌ی احساسات و رنجی که متحمل شدند با هم حرف بزنند تا زودتر به همدیگر اعتماد پیدا کنند وقتی در این مرحله است نباید چیز پنهانی بین شما وجود داشته باشد.

۳)تمرین برای بخشش پس‌ از وقوع خیانت

تمرین برای بخشش پس‌ از وقوع خیانت یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب می‌شود اعتماد از بین رفته کم‌کم احیا شود. زوجین باید همسر خود را کاملاً ببخشند و او را ملامت نکنند. بخشش به شما کمک می‌کند تعارضات و فشارهای ذهنی خود را از بین ببرید و با خیال آسوده به زندگی مشترک خود ادامه دهید. بخشیدن به این معنی نیست که خیانت را کوچک بشمارید شما بخشیدن قدرت خود را در حل مشکلات و همسر خود نشان می‌دهید چون با بخشش همسر خود بگو زمان می‌دهید تا با اشتباهات خود کنار بیاید و از آن اشتباه عبرت بگیرد.

۴)سکوت کردن ممنوع

وقتی قصد دارید زندگی مشترک خود را دوباره آغاز کنید باید هر ابهامی دارید بررسی کنید. اگر موضوعات مطرح نکرده و سر به ‌مهر باقی بماند با گذشت زمان سخت‌تر و بزرگ‌تر خواهند شد.

۵)به همدیگر فرصت دهید

بازسازی اعتماد بعد از وقوع خیانت همسر یک پروسه بسیار طولانی است پس لازم است در این‌ باره با همسر خود صمیمانه و صبورانه رفتار کنیم.

۶)توجه به نیازهای همسر خیانت دیده

شما باید به نیازهای فرد خیانت دیده توجه کنید و بی ‌تفاوت نباشید. اگر همسر شما تقاضا کرد تا بیشتر از خیانت خود و ماجرای آن بگویید از این کارتان امتناع نکنید، صداقت شما موجب می‌شود این اعتماد سریع‌تر شکل بگیرد البته ممکن است این‌ نیاز غیرمنطقی به‌ نظر برسند مثلاً همسر شما درخواست کند گوشی موبایل یا لپ‌تاپ شما را بررسی کند در این‌ صورت نباید مقاومت کنیم و با مهربانی خواسته او را اجابت کنید.

آیا فراموش کردن خیانت امکان‌پذیر است

خیانت در ذهن فرد خیانت دیده خلأ و آسیب ایجاد می‌کند که جبران آن به‌ راحتی امکان‌پذیر نیست اما فراموش کردن آن نیز غیرممکن است در واقع شما زمانی قادرید خیانت همسرتان را فراموش کنید که او را کاملاً بشناسید و با این قضیه کنار بیایید.

زوجین موظف‌ هستند که نسبت‌ به شناخت خود نیز اقدام کنند و برای ارتقای شخصیت خود عمیقاً تلاش کند شما وقتی می‌توانید خیانت همسر خود را فراموش کنید که قبلاً او را بخشیده باشید اگر به این صورت نباشد خیانت فراموش نمی‌شود و در گوشه‌ای از ذهن پنهان می‌شود شما باید مشکلات اساسی زندگی خود را بشناسید و درصدد رفع آن‌ها برآیید.

آیا بعد از خیانت دوباره عشق میان زوجین به وجود می‌آید؟

بازسازی رابطه عاطفی پس‌ از خیانت شدیداً دردناک است پس لازم است در این مسیر آماده و مجهز باشید.

 دل‌جویی همسر خیانت‌کار بعد از خیانت درواقع اولین قدم برای بازسازی رابطه است. برای بهتر پیمودن این مسیر حتما این موارد را در نظر داشته باشید:

۱)همسر خیانت‌کار باید قول بدهد که رابطه خود را با نفر سوم قطع کند.

۲)هر دو طرف باید به‌ یکدیگر تعهد دهند که یکدیگر را اولویت زندگی قرار دهند.

۳)اگر نفر سوم تلاش کرد ارتباطی با همسر خیانت‌کار برقرار کنند همسر خیانت‌کار باید این‌ موضوع را سریعاً به همسر خود اطلاع دهد.

۴)فرد خیانت‌کار باید همه جزئیات رابطه خود با نفر سوم  را شرح دهد و چیزی را پنهان و مخفی نکند.

۵)همسر خیانت‌کار باید به همسر خود نشان دهد تا چه اندازه نسبت‌ به او توجه دارد و برای او عزیز است.

۶)هر دوی زوجین باید به مهارت گوش دادن توجه ویژه داشته باشند گوش دادن یعنی من نسبت‌ به تو بی‌اهمیت نیستم.

۷)همسر خیانت‌کار باید با عمل خود نشان دهد مسئولیت خطاهای خود را پذیرفته و از او عذرخواهی و دل‌جویی می‌کند.

۸)زوجین نباید در این مسیر عجله داشته باشند.

۹)زوجینی که آسیب‌ دیده‌اند و غم بزرگی در سینه دارند نباید این احساسات منفی خود را سرکوب کنند.

موفقیت در این مسیر به وسیله یک متخصص محقق می‌شود.

چه زمانی می‌گوییم طلاق تنها راه چاره است ؟

ما نمی‌توانیم برای همه رابطه‌های خراب‌شده دستور ترمیم و بازسازی بدهیم چون شرایط ها با هم متفاوتند. در بعضی مواقع همسر خیانت‌کار از کرده خود پشیمان نیست و یا خود را مقصر اصلی این قضیه نمی‌داند. در این شرایط نباید برای حفظ زندگی بیهوده تلاش کنید.

 چهار عامل نشان می‌دهد تلاش شما برای نگه داشتن این زندگی بیهوده است:

۱) وقتی همسر خیانت‌کار از اعمال خود دفاع می‌کند

وقتی همسر شما مسئولیت اشتباه خود را نمی‌پذیرد نباید بیهوده تلاش کنید.

۲)رابطه همسر شما با نفر سوم همچنان ادامه دارد

تا وقتی رابطه نامشروع آن‌ها ادامه‌دار باشد تلاش برای حفظ این زندگی کاملاً بی‌معنی است اگر همسر شما ادعا می‌کند قصد دارد این رابطه را به‌ مرور قطع کند بهتر است تلاشی برای حفظ این رابطه نکنید.

۳)همسر خیانت‌کار برای حفظ زندگی شما تلاشی نکند

بی‌تفاوتی همسر شما نسبت‌ به وضع زندگی نشان می‌دهد بین شما احساسی وجود ندارد و عمر رابطه شما سر رسیده‌ است.

۴)دروغ و پنهان‌کاری

اگر همسر شما همچنان نسبت‌ به مسائلی پنهان‌کاری می‌کند یا دروغ می‌گوید پس برای شما فرد مناسبی نیست و نباید تلاش کنید به او دوباره نزدیک شوید.

جمع‌بندی

گاهی زوجین تصمیم می‌گیرند زندگی مشترک خود را پس‌ از وقوع خیانت بازسازی کنند و همه‌چیز را از نو شروع کنند. البته این مسیر بسیار طولانی و زمان‌بر است و مشورت با یک متخصص در این زمینه الزامی است. هر دوی زوجین با آمادگی باید آمادگی خود را در این زمینه اعلام کند و هر دو برای این زندگی تلاش کنند اگر این تلاش یک ‌طرفه باشد همه‌چیز بیهوده خواهد بود.

منبع : بازسازی رابطه بعد از خیانت | بازگشت به زندگی عادی 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: بازسازی رابطه بعد از خیانت | بازگشت به زندگی عادی. آخرین ویرایش: نوامبر 15, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=7794

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *