بایدها و نبایدهای ارتباط با فرد افسرده

نوشته شده برای at 8:57 ب.ظ
470 0

دانستن اینکه در ارتباط با فرد افسرده است چه بگوییم یا نگوییم همیشه آسان نیست. بسیاری از افراد هنگامی که کنار این افراد قرار می گیرند نگران و ناراحت می شوند و نمی توانند به خوبی با آن ها ارتباط برقرار کنند. در این مقاله در مورد ارتباط با فرد افسرده نکات مهمی را ارائه می دهیم.

چه چیزی باید به فرد افسرده بگوییم؟

اولین نکته ای که باید رعایت کنید این است که فرد افسرده را تنها نگذارید. بسیاری از افراد نمی دانند که باید به فرد افسرده چه بگویند به همین دلیل از او فاصله می گیرند. در حالی که این امر غلط می باشد، بسیاری از افراد افسرده احساس تنهایی عمیقی دارند و دنبال کسی می گردند که به درستی با آن ها ارتباط برقرار کند.

خودتان را سرزنش نکنید به آن ها بگویید که کنار آن ها هستید، تحقیقات در این زمینه نشان داده است که افراد افسرده تمایل دارند دیگران را به عقب پس بزنند ولی شما باید به آن ها نشان دهید که در کنار آن ها خواهید ماند. البته دقت داشته باشید که فضای کافی و لازم را به آن ها بدهید. در گفت و گو با فرد افسرده به موارد زیر دقت کنید:

1.به آن ها بگویید که ترک شان نمی کنید.

به آن ها بگویید که کنارشان هستید و با عمل خود نیز این امر را نشان دهید. به خاطر داشته باشید که این امر به فرد افسرده کمک می کند تا به درمان علاقه بیش تری داشته و امیدوار تر شود.

به آن ها نشان دهید که از آن ها محافظت و مراقبت می کنید، آن ها را در آغوش بکشید، نوازش شان کنید و اجازه دهید احساسات خود را بروز دهند. به آن ها نشان دهید که برای شما مهم و با ارزش هستند.

2.به آن ها نشان دهید که احساسات آن ها را درک می کنید.

به هیچ عنوان احساسات آن ها را غیرواقعی نخوانید و به خاطر داشته باشید که برای آن ها بسیار سخت می باشد که احساسات خود را به شما بگویند بنابراین با آن ها همدلی کنید. برای این کار لازم نیست که مثال هایی از بلاهایی که سر خودتان آمده است بزنید تنها به آن ها بگویید که احساسات آن ها قابل درک می باشد و به آن ها کمک کنید تا به شما تکیه کنند.

3. از آن ها بپرسید که چگونه می توانید به آن ها کمک کنید.

افسردگی مشکلات زیادی برای جسم و روح انسان ایجاد می کند، بنابراین فردی که درگیر افسرده است به کمک نیاز دارد بنابراین از او بخواهید که راهی برای این کار پیش پای شما بگذارد. ممکن است دوست شما کمک شما را پس بزند یا بگوید که نیاز به کمک ندارد، شاید دوست شما به حدی پریشان باشد که نتواند راهی برای کمک به شما ارائه دهد، در این شرایط می توانید سوالات زیر را از او بپرسید و به وسیله این سوالات راهی برای کمک به دوستتان پیدا کنید:

  1. آیا در انجام کارها یا مسئولیت ها نیاز به کمک دارد؟
  2. آیا دوست دارد که برای مدتی پیش او بمانید و او را تنها نگذارید؟
  3. آیا دوست دارد که از روانشناس و درمانگر کمک بگیرد؟

می توانید سوال خود را کمی خصوصی تر کنید به طور مثال به جای اینکه بگویید« به کمک احتیاج ندارید؟» بگویید« دوست داری شنبه با یکدیگر وقت بگذرانیم و صحبت کنیم؟» گاهی کمکی که دوستتان نیاز دارد ممکن است از نظر دوستتان مقبول نباشد.

4.از آن ها بخواهید که از مشاور کمک بگیرند.

بسیاری از افراد افسرده تصور می کنند که کسی نمی تواند به آن ها کمک کند و به همین دلیل به مشاور مراجعه نمی کنند، این بینش درست نمی باشد. برخی از افراد نیز از دارو درمانی هراس داشته یا تصور می کنند که ممکن است به مصرف این قرص ها اعتیاد پیدا کنند.

حتما دوستتان را تشویق کنید و از آن ها بخواهید تا از مشاور کمک بگیرند، حتی اگر در برابر این امر مقاومت کردند خودتان به روانشناس مراجعه کنید و وضعیت دوستتان را برای او بگویید تا به شما کمک کند به دوست خود کمک کنید.

به دوست خود اطمینان دهید که افسردگی قابل درمان بوده و افراد بسیاری درگیر آن می باشند.

5. از آن ها بپرسید که آیا دوست دارند با شما صحبت کنند.

بسیاری از افرادی که افسرده هستند دوست دارند که با کسی در مورد این موضوع صحبت کنند یا مشکلات خود را با کسی در میان بگذارند.

بهترین شخص برای این کار درمانگر می باشد اما بسیاری از افراد احساس می کنند که درمانگر کمکی به آن ها نمی کند برای همین به اطرافیان خود روی می آورند.

سعی کنید از آن ها بپرسید که آیا دوست دارند با شما صحبت کنند و به درستی و با دقت به صحبت های آن ها گوش دهید.

سعی کنید هنگام گوش دادن به صحبت های آن ها میان حرفشان نپرید یا آن ها را نصیحت نکنید تنها با تمام وجود به حرف آن ها گوش داده و به آن ها نشان دهید که برای شما مهم هستند.

6. به آن ها اطمینان دهید که نقص و ضعفی ندارند.

کسانی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند اغلب احساس نقص و ضعف دارند که این امر طبیعی می باشد زیرا افسردگی یک اختلال فلج کننده محسوب می شود که زندگی فرد را مختل می کند.

به آن ها نشان دهید که نقصی ندارند و می توانند بر بیماری خود غلبه کنند. به دوست خود اطمینان دهید که افسردگی تنها ناشی از عدم تعادل بیوشیمی در مغز می باشد و این امر به معنای ضعف آن ها نیست.

7. به آن ها امید دهید.

هرکسی در زندگی چیزی دارد که به آن دل خوش می کند، این چیز می تواند عشق، خانواده، دوست، اطرافیان، آینده خوب یا هر چیزی باشد. این امید را دوباره در زندگی دوستتان پررنگ کنید.

برای این کار می توانید خاطرات گذشته را مرور کنید، فیلم ها و عکس های گذشته را نگاه کنید و به این وسیله حسی که در آن زمان داشتند را برای آن ها زنده کنید و به آن ها یادآوری کنید که می توانند دوباره انرژی خود را به دست آورند.

اگر دوست یا همسر شما کسی را از دست داده است بهتر است این کار را انجام نداده یا در انجام آن دقت کنید تا با دیدن عکس های مربوط به آن شخص بیش تر ناراحت و نگران نشود.

بایدها و نبایدهای ارتباط با فرد افسرده

چه چیز هایی نباید به فرد افسرده بگوییم؟

به آن ها نگویید که باید بیشتر تلاش کنند، به آن ها نگویید که باید بیش تر تلاش کنند یا به اندازه کافی تلاش نمی کنند. اینکه به آن ها بگویید به اندازه کافی تلاش نمی کنند روحیه آن ها را تخریب می کند و باعث می شود فرد احساس افسردگی بیش تری پیدا کند.

توجه داشته باشید که افسردگی نیز مانند بسیاری از بیماری ها ممکن است ایجاد شود شما هیچ وقت به فردی که مبتلا به دیابت است نمی گویید که به اندازه کافی تلاش نمی کنند. بنابراین نباید به افراد افسرده هم چنین حرفی بزنید. تنها با کمک راه هایی که ارائه شد سعی کنید به آن ها نزدیک شوید و به آن ها کمک کنید.

2. آن ها را باور کنید

گلنون دویل، نویسنده آمریکایی می گوید: “افرادی که نیاز به کمک دارند اغلب شبیه افرادی هستند که نیازی به کمک ندارند.” ممکن است از ظاهر افراد افسرده مشخص نباشد که به کمک شما نیاز دارند. نباید به این افراد بگویید:

  • افسرده به نظر نمی رسی.
  • به نظر نمی رسد که غمگین باشی.

بسیاری از افراد تلاش زیادی می کنند تا ظاهر خود را حفظ کنند و با این کار افکار خود را از دیگران پنهان می کنند. اگر دوستتان انقدر احساس نزدیکی با شما دارد که از احساسات خود به شما می گوید حتما او را درک کنید.

افراد ممکن است به دلایل زیر افسردگی خود را پنهان کنند:

  • آن ها ممکن است خجالت بکشند یا احساس گناه داشته باشند.
  • ممکن است نگران شوند که دیگران تصویر بدی از آن ها پیدا کنند.
  • ممکن است نگران شوند که دیگران آن ها تنها بگذارند یا دیگر آن ها را دوست نداشته باشند.

بنابراین اگر واکنش بدی نشان دهید این شجاعت را از او می گیرید.

3. او را رها نکنید

دردی که می کشد را درک کنید و او را تنها رها نکنید. دوست یا همسر افسرده شما شرایط سختی را پشت سر می گذارد و نیاز دارد که کنار او باشید. اغلب اوقات افسردگی دلیل خاص و مشخصی ندارد و همین موضوع باعث درگیری بیش تر فرد مبتلا به افسردگی می شود.

سعی کنید به شیوه های مختلف کنار دوستتان باقی بمانید. افراد افسرده اغلب تنها هستند و نیاز دارند که با کسی حرف بزنند حتی اگر این موضوع را با زبان بیان نکنند.

4. او را سرزنش نکنید

هرگز فرد افسرده را برای حال بد خود سرزنش نکنید یا خطاهای گذشته را به یاد او نیاورید. این کار باعث می شود که فرد دیگر در مورد احساسات خود با شما صحبت نکند.

متاسفانه گاهی اوقات افسردگی علاوه بر این که روح و روان فرد را تحت تاثیر قرار می دهد به جسم او نیز آسیب می زند. بسیاری از افراد در دورده افسردگی درد مزمن را تجربه می کنند که هیچ دلیلی ندارد. برخی از علل ابتلا به فوبیا شامل:

  • ژنتیک
  • عوامل محیطی
  • استرس و اضطراب

برخی از عوامل دیگر نیز مانند تغییر سبک زندگی، یا مسائل دیگر می تواند باعث تشدید افسردگی بشود.

5. «به آن فکر نکن»

بسیاری از افراد به فرد افسرده می گویند که به چیزی که آن ها را ناراحت می کند فکر نکند اما این موضوع به همین سادگی نیست که به نظر می رسد. ممکن است افراد افسرده با نشخوار فکری دست و پنجه نرم کنند. این افکار که حالت وسواس گونه دارند می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و فرد کنترلی بر آن ها نداشته باشد.

بنابراین سعی کنید دوستتان را مشغول نگه دارید و نگذارید تنها بماند این افکار در هنگام تنهایی شدت بیش تری دارند و فرد را بسیار ناراحت و نگران می کنند.

6. «من می دانم که چه احساسی داری»

همدلی همان طور که گفته شد کمک زیادی به فرد افسرده می کند اما این که سعی کنید به صورت غیرواقعی احساسات فرد افسرده را درک کنید ممکن است نتیجه عکسی به همراه داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که افسردگی تنها تجربه درد و غم معمولی نمی باشد و نمی توان افسردگی را با ناراحتی مساوی و برابر دانست. علائم افسردگی به طور خلاصه شامل موارد زیر می باشد:

  • روحیه غمگین، مضطرب و نگران
  • احساس ناامیدی یا درماندگی
  • احساس گناه یا بی ارزشی
  • تحریک پذیری
  • از دست دادن علاقه یا لذت از فعالیت هایی که قبلا لذت بخش بودند
  • تغییر در الگوی غذایی، از جمله کاهش وزن یا افزایش وزن
  • خستگی
  • آهسته حرکت کردن یا صحبت کردن
  • بی قراری
  • مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری
  • اختلال در خواب
  • فکر به مرگ یا خودکشی، از جمله اقدام به خودکشی
  • دردهای جسمی یا مشکلات گوارشی بدون دلیل (از جمله سردردهای مکرر، گرفتگی عضلات، یا درد یا موارد دیگر)

7. «این نیز می گذرد»

بسیاری از مواقع ما تلاش می کنیم که حال بد دیگران را با گفتن جمله این نیز می گذرد بهتر کنیم اما این کار برای افراد افسرده بی فایده می باشد.

گذر زمان برای این افراد معنای خاصی ندارد و حتی آن ها را عصبی و ناراحت می کند اما تغییری در حال آن ها ایجاد نمی کند. بنابراین از گفتن این جمله یا جملات مشابه با آن خودداری کنید.

منبع : بایدها و نبایدهای ارتباط با فرد افسرده

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: بایدها و نبایدهای ارتباط با فرد افسرده. آخرین ویرایش: می 13, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=5891

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *