بد غذایی کودکان | دلیل و درمان بد غذایی کودک

نوشته شده برای at فوریه 3, 2022
213 0

بد غذایی کودکان، دلیل و درمان بد غذایی کودک

یکی از مسائلی که ذهن والدین را درگیر خودش دارد، موضوع بد غذایی کودکان می باشد، برخی از کودکان دچار بی اشتهایی می باشند و هر گونه غذایی را نمی خورند و بیشتر به غذاهای مخصوص مانند شیرینی جات و یا آب میوه ها تمایل دارند و تمایلی به خوردن سبزیجات و گوشت نشان نمی دهند.

در صورتی که کودک از مواد مغذی و مفید استفاده نکند رشد طبیعی نخواهد داشت او باید در سن رشد از مواد غذایی تغذیه کند تا انرژی لازم برای فعالیت ها و سوخت و ساز بدن به دست آورد و رشد و وزن مناسب را داشته باشد، از طرف دیگر اگر والدین برخورد نامناسبی با کودک شان نداشته باشند و او را به اجبار و زور به غذا خوردن وادار کنند موجب لجبازی و تنفر آن ها از غذا خواهد شد.

البته قبل از هر چیزی برای تغذیه مناسب باید دید که کودک در چه مرحله رشدی قرار دارد، بعد از آن راهکارهای مناسبی را برای رفع بد غذایی کودک در نظر بگیرید و برای بد غذایی او اقداماتی را انجام دهید.

دلیل بد غذایی کودکان

برای این که بد غذایی کودکتان را درمان کنید باید ابتدا منشا آن را بیابید به طور معمول دلیلی که باعث بد غذایی کودکان می شود شیوه فرزند پروری می باشد.

یکی از دلایل بدغذایی کودکان، شیوه نادرستی است که والدین برای غذا دادن به کودک شان به کار می برند، به طور مثال برخی از والدین از غذا به عنوان تنبیه کودک استفاده می کنند و زمانی که کودک کار اشتباهی می کند او را مجبور می کنند تا غذایی که دوست ندارد را بخورد، در حالی برای تنبیه کودک باید از روش های سالم استفاده کرد و این روش مناسب تنبیه کودک نمی باشد.

در صورتی که ساعت دقیق غذا خوردن کودک رعایت نشود و کودک برنامه غذایی درستی نداشته باشد، کودک تمایلی به خوردن غذا نخواهد داشت و از اهمیت غذا خوردن برای کودک کم می شود، اگر در محیط های شلوغ و پر تنش کودک را مجبور به غذا خوردن کنید کودک آرامش کافی نخواهد داشت و اشتهای خود را از دست می دهد.

هم چنین بسیاری از مادران با ظرف غذا دنبال کودک شان می دوند توجه داشته باشید که اصرار بیش از حد، کودک را کلافه می کند و کودک دیگر اشتیاقی به غذا خوردن نخواهد داشت. از دیگر دلایلی که باعث بدغذایی کودک می شود می توان به استقلال طلبی کودک اشاره نمود زیرا بسیاری از آن ها دوست دارند قاشق را در دست بگیرند و خودشان به طور مستقل غذا بخورند.

برای این که روش های غذا خوردن کودک تان را اصلاح کنید باید از مشاوره کودک کمک بگیرید تا با استفاده از راهکارهای مناسب به شما کمک کند و تغییرات کاربردی ایجاد نماید.

توجه داشته باشید در برخی از موارد ممکن است کودک به دلیل اسهال، ورم گلو، عفونت ادراری و بی اشتهایی عصبی دچار بد غذایی شود که در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم را انجام دهد.

انواع بد غذایی در کودکان

ممکن است کودکتان به برخی از غذاها علاقه داشته باشد و با میل و اشتیاق بخورد اما برخی دیگر را دوست نداشته باشد و تمایلی به خوردن آن نشان ندهد.

در این مواقع با او به جر وبحث و جنگ نپردازید بلکه اگر به تغذیه کودک تان اهمیت می دهید غذاهای مختلفی را به او پیشنهاد دهید و توجه داشته باشید که تغذیه کودک بسیار مهم می باشد و از نیازهای اساسی و اولیه کودکان است.

در ادامه این مقاله به برخی از غذاهای مفیدی که کودکان تمایلی به آن ندارند را بیان می کنیم و بیان راهکارهای مناسبی برای خوردن آن ها توسط کودک می پردازیم.

نخوردن سبزیجات از انواع بد غذایی کودک

بسیاری از کودک در حالی که مزه سبزیجات را نچشیده اند و آن را امتحان نکرده اند به خاطر بوی بدشان آن ها را دوست ندارند و ممکن است آن ها را بخورند و تف کنند، در این شرایط والدین باید مواظب واکنش شان باشند و واکنش تندی نداشته باشند بلکه در روز دیگر به کودک تان پیشنهاد بدهید تا سبزیجات بخورد.

 

همیشه سعی کنید به کودکتان حق انتخاب بدهید و در مورد انتخاب سبزیجات با کودکتان مشورت کنید و نظر او را بپرسید، ممکن است کودکتان سبزیجات سبز را دوست نداشته باشد اما از سبزیجات نارنجی و قرمز در سالادها خوشش بیاید و بتواند به صورت خام از آن ها استفاده کند.

کودکی که تنها آب میوه می خورد

بسیاری از کودکان در طول روز غذا نمی خورند و تنها به مصرف آب میوه، شیر یا نوشابه می پردازند، این شرایط می تواند بسیار آسیب زا باشد، برای کودکان تا ۶ سالگی مصرف ۱۷۵ گرم نوشیدنی کافی است، نوشیدنی های صنعتی که به آن ها شکر اضافه می شود برای کودکان مضر می باشد.

به همین دلیل لازم است که نوشابه را از دسترس کودکان دور کنید هم چنین به مرور هر روز میزان آب را بیشتر کنید.

کودکی که تنها به شیرینی جات تمایل دارد

برخی از کودکان به خوردن غذاهای شیرین علاقه بسیاری دارند و بیشتر تمایل دارند تا شیرینی جات و شکلات بخورند، مواظب میزان شیرینی جاتی که مصرف می کنند باشید زیرا منجر به چاقی در کودک می شود، سعی کنید برای میان وعده ها از غذاهایی که به طور طبیعی شیرین هستند مانند ماست کم چرب، میوه، موز منجمد یا انگور، برش های سیب با کره بادوم زمینی استفاده کنید.

در صورتی که سلامتی کودکتان برای شما مهم می باشد که شیرینی جات در خانه نگه ندارید و سعی کنید از دسترس کودکتان دور باشد.

 

بد غذایی کودک هایی که فقط به تنقلات مضر اشتیاق دارد

کودکانی که به طور مداوم از چیپس و پفک استفاده می کنند دیگر جایی برای خوردن غذاهای اصلی ندارند و دچار بی اشتهایی می شوند، .

نهار و شام خود را به طور کامل بخورد و از مصرف هله هوله دور شود و در صورتی که برای هله هوله بهانه گیری کرد بر روی برنامه غذایی خود پایبند باشید و تا می توانید از میوه، سبزیجات و خوراکی های مفید تر به او بدهید.

 توجه داشته باشید خوردن خوراکی هایی مانند پفک و چیپس یک بار در ماه اشکالی ندارد و نباید مصرف آن به طور کلی برای کودکان منع شود.

نکاتی برای درمان بد غذایی کودک

 

  • سعی کنید غذا خوردن را برای کودکتان سرگرم کننده کنید و غذای او را با قالب های مختلف برش بزنید و هم چنین از رنگ های متنوعی در غذا استفاده کنید تا کودک جذب آن ها شود.
  • زمانی که به کودکتان غذاهای جدید پیشنهاد می دهید، مایوس نشوید زیرا بسیاری از کودکان پس از ۱۰ الی ۱۵ بار بالاخره غذای جدید را امتحان می کنند، زمانی که غذاهای جدیدی را پیشنهاد می دهید ابتدا با لقمه های کوچک شروع کنید و سپس غذاهایی که به آن علاقه دارد را برای او بپزید.
  • سعی کنید غذاهایی که تمام اعضای خانواده می خورند به او بدهید، و آن عضوی از خانواده که با اشتیاق غذا می خورد را در کنار کودک بد غذا بنشانید تا برای خوردن غذا وسوسه شود.
  • کودکانی که در پختن و آماده سازی غذا به شما کمک می کنند تمایل بیشتری دارند تا آن غذا را بخورند به همین دلیل به کودکتان اجازه دهید تا وارد آشپزخانه شود و با نظارت و حفظ امنیت به شما کمک کند، به طور مثال کارهایی مانند پوست کندن نخود فرنگی، پهن کردن خمیر، شستن کاهو یا کارهای آسان آشپرخانه را به او بدهید.
  • در امر غذا دادن به کودک بیش از اندازه اصرار نکنید، غذا را جلوی او قرار دهید و به او بگویید که فعلا همین غذا برای او آماده کرده اید و اگر آن را نخورد گرسنه می ماند و غذای دیگری هم فعلا آماده نیست تا او بخورد. بعد کودکتان را به حال خودش رها کنید تا مراحل گرسنگی را بگذراند بعد از چند دفعه او مجبور می شود غذا را بخورد.

نکات مهم در درمان بد غذایی کودک

گاهی اوقات کودک بسیار بدغذا است و با راهکارهایی که بیان کردیم بد غذایی او درمان نمی شود، این مسئله برای والدین به یک دغدغه تبدیل شده است در این شرایط باید از مشاورین و روانشناسان تخصصی کمک بگیرید.

روانشناس با بررسی همه جانبه، به درمان و علت یابی آن می پردازند، موضوع تغذیه در رشد کودک اهمیت بسیاری دارد زیرا تغذیه ی مناسب یکی از نیازهای اساسی کودکان است در این شرایط باید هر چه زودتر برای رفع بدغذایی کودک اقداماتی صورت گیرد تا کودک بتواند رشد لازم را داشته باشد.

منبع : بد غذایی کودکان | دلیل و درمان بد غذایی کودک

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: بد غذایی کودکان | دلیل و درمان بد غذایی کودک. آخرین ویرایش: فوریه 3, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=8527

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *