منبع داستان: مواد ارائه شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا . توجه: محتوا را می توان برای سبک و طول ویرایش کرد.

برخورد با حواس پرتی دیجیتال

581 0

بر طبق تحقیقات ارائه شده در کنفرانس سالانه انجمن روانشناسی آمریکا، زندگی دیجیتال ما ممکن است ما را بیشتر از حیرت، دور و تخلیه کند.

به عنوان مثال، حتی استفاده از تلفن کوچک در طول یک وعده غذایی با دوستان، به اندازه کافی باعث شد که دینر ها خودشان را ناراحت کنند و لذت بردن از تجربه خود را کاهش دهند.

ريان دوایر، مدير ارشد دانشگاه بريتيش کلمبيا گفت: “افرادی که اجازه استفاده از تلفنهایشان در طول شام را داشتند مشکلی نداشتند، “عوامل موثر بر روابط دهه های تحقیق در مورد شادی به ما می گویند که جذب مثبت با دیگران برای سلامتی ما حیاتی است. تکنولوژی مدرن ممکن است شگفت انگیز باشد، اما می تواند به راحتی ما را کنار بگذارد و از لحظات ویژه ای که ما با دوستان و خانواده اش داریم، جدا کنیم.”

دوایر و همکارانش دو مطالعه انجام دادند ، یک آزمایش میدانی در یک رستوران و یک نظرسنجی. آزمایش رستوران شامل بیش از 300 بزرگسال و دانشجویان دانشگاه ونکوور، بریتیش کلمبیا بود. شرکت کنندگان یا از آنها خواسته شد تلفن های خود را روی میز با زنگ یا لرزش نگه دارند و یا تلفن های خود را خاموش و آنها را در یک ظرف بر روی میز در طول غذا قرار دهند.

پس از خوردن، شرکت کنندگان پرسشنامه ای را با جزئیات احساسات اجتماعی، لذت، حواس پرتی و خستگی، و همچنین میزان استفاده از تلفن و آنچه که در تلفن های همراهشان در طول غذا انجام می داد، تکمیل کردند.

محققان دریافتند افرادی که گوشی های خود را به راحتی در طول آزمایش تجربه کرده اند، نه تنها از تلفن های همراه خود استفاده می کردند، بلکه آنها نیز احساس ناراحتی کردند و از تجربه کمتر لذت می بردند.

بخش نظرسنجی شامل بیش از 120 شرکت کننده از دانشگاه ویرجینیا بود. شرکت کنندگان پنج بار در روز به مدت یک هفته مورد بررسی قرار گرفتند و از آنها خواسته شد تا در 15 دقیقه قبل از تکمیل پرسشنامه، احساس کنند و آنچه را که انجام می دانند گزارش دهند.

نتایج نشان داد افرادی که احساسات بیشتری در هنگام تعاملات چهره به چهره داشتند بیشتر احساس ناراحتی می کردند اگر از گوشی های هوشمند خود در مقایسه با روابط بین فردی استفاده می کردند در حالی که از گوشی های هوشمند خود استفاده نکردند. دانش آموزان همچنین گفتند که اگر آنها در تلفن خود بودند، لذت بردن و علاقه بیشتری به تعامل خود احساس می کردند.

الیزابت دون، از دانشگاه بریتیش کلمبیا، و همکارانش در این مطالعه و ارائه کننده سمپوزیوم گفت: “یافته های تحقیق به ویژه از نظر اثرات منفی استفاده از تلفن در میان دانشجویان دانشگاهی، که معمولا به عنوان بومیان دیجیتال شناخته می شود، بسیار قابل توجه است.” . “ما تصور می کردیم که این نسل در کار چند وظیفه ای بین استفاده از تلفن های خود و تعامل با دیگران موثر خواهد بود، اما ما متوجه شدیم که حتی میزان استفاده از تلفن هم متوسط، مزایای ارتباط با دیگران را تحت تاثیر قرار داده است.”

مطالعه دیگری که در این جلسه ارائه شد، نشان داد افرادی که تمایل دارند زمان کمتری در رسانه های اجتماعی صرف کنند نسبت به افرادی که بیشتر خود محکم و نارسائی هستند.

علاوه بر این، افراد مبتلا به هوش هیجانی پایین تر و یا افرادی که مشکل شناسایی، توصیف و پردازش احساسات خود را دارند، از رسانه های اجتماعی بیشتر از کسانی که با احساسات خود ارتباط بیشتری دارند استفاده می کنند.

سارا کنرث، PhD، از دانشگاه ایندیانا گفت: “افرادی که احساسات خود و دیگران را ناراحت می کنند ممکن است راحت تر از اینترنت باشند.” “ما فکر می کنیم که ممکن است تعاملات مبتنی بر متن را ترجیح دهند که به آنها فرصت بیشتری برای پردازش اطلاعات اجتماعی و عاطفی می دهد.”

این مطالعه بر مبنای تحقیقات قبلی انجام شده است.طبق نظر Konrath، عملا هیچ تحقیقی درباره اینکه چگونه هوش هیجانی مربوط به استفاده از رسانه های اجتماعی است، انجام نشده است.

او و همکارانش داده ها را از چهار مطالعه بیش از 1200 شرکت کننده در بزرگسالان تجزیه و تحلیل کردند و از مقیاس های موجود برای ارزیابی روحیه، همدلی، هوش هیجانی و شناخت احساسات استفاده کردند. مطالعات همچنین سوالاتی را در مورد بررسی شرکت کنندگان در فیس بوک، توییتر و اینستاگرم پرسیدند.

محققان بر این باورند که افرادی که بیشتر همدردی می کنند، کمتر از کسانی که به دنبال مراقبت و آرامش نسبت به دیگران هستند کمتر از تویتر استفاده می کنند. همچنین افرادی که احتمال بیشتری داشتند جهان را از دیدگاه دیگران ببینند زمان زیادی را صرف فیس بوک و نمایش مشخصات عمومی نمی دانستند. یکی دیگر از یافته های جالب این بود که افرادی که در آزمون خواندن شرکت کردند  از احساسات دیگران در تویتر و فیس بوک کمتر استفاده می کردند.

برعکس، افرادی که بیشتر اعتیاد آور هستند و کسانی که تجربیات عاطفی دیگران را تحت تأثیر قرار می دهند بیشتر وقت خود را در تمام سه سایت رسانه های اجتماعی گذرانده اند.

کونتر گفت: “آیا احساس عاطفی بیشتر و هوشمندانه تر باعث می شود مردم از رسانه های اجتماعی جلوگیری کنند یا افرادی که کمتر همدردی می کنند، بیشتر به آن توجه می شود؟ این نیز ممکن است مخالف باشد: شاید اغلب استفاده از رسانه های اجتماعی باعث اختلال در همدلی و هوش هیجانی شود.”ما نمی توانیم علت این مطالعه را تعیین کنیم. ما برای تحقیق بیشتر باید بدانیم چگونه تکنولوژی دیجیتال آنلاین بر روی افراد تاثیر می گذارد، برای بهتر یا بدتر.”

تحقیقات دیگر نشان دادند که قبل از نوجوانی پس از پنج روز بدون نشستن در جلوی صفحه نمایش، دانش آموزان قبل از نوجوانی در طول خواندن نکات غیر کلامی از همتایانشان بهتر می شدند و شرکت کنندگان در دوره های تعامل شخصی با چت های ویدئویی، چت صوتی و پیام های فوری مشغول بودند.

منبع داستان:

موارد ارائه شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا . توجه: محتوا را می توان برای سبک و طول ویرایش کرد.

بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: برخورد با حواس پرتی دیجیتال. آخرین ویرایش: آگوست 24, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=2718

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *