هوش هیجانی را بشناسید؟

نوشته شده برای at می 18, 2023
101 0

هوش هیجانی را بشناسید؟

درک و به کارگیری هوش هیجانی یک سیر تاریخی دارد و برای داشتن یک سبک موفق زندگی معیار بیسار مهمی می باشد پس برای زندگی بهتر باید هوش هیجانی خود را تقویت کنید.

بسیاری از انسان ها وقتی با آن ها به گفتگو می پردازیم بسیار شاد، خوشبخت و پر انرژی هستند و ارتباطات آن ها قوی و دوستانه می باشد اما بعضی از افراد هستند که بیشتر زمان را به گرفتاری هایشان اختصاص می دهند و در مورد آن ها حرف می زنند.

با هوش هیجانی می توانیم بفهمیم که چقدر انسان ها خوب عمل میکنند و چقدر از آن خوشبخت هستند و بر اساس نظر مشاوران هوش هیجانی به ما آموزش می دهد چطور دیگران را درک کنیم و هیجانات خود را کنترل کنیم و چگونه از احساسات خود و دیگران برداشت درستی داشته باشیم.

تفاوت افرادی که از هوش هیجانی بهره ی کافی می برند و افرادی که از آن استفاده نمی کنند چیست؟

میان افرادی که از هوش هیجانی خود بهره می برند با افرادی که از آن استفاده نمی کنند تفاوت هایی وجود دارد.

افرادی که از هوش هیجانی خود استفاده می کنند می توانند احساسات و هیجانات خود را به خوبی کنترل کنند و به احساساتشان اجازه نمی دهند تا رفتارشان را تعیین کنند و احساساتشان بر روی رفتارشان اثر منفی بگذارد.

به عبارت دیگر خود فرد هیجاناتش را به خوبی هدایت می کند و نمی  گذارد تا هیجانات هدایت گر او باشند.

فردی که از هوش هیجانی بهره نمی برد می تواند به راحتی تسلیم احساساتش شود و احساساتش او را به هر سمتی می برد و اینکه فرد به فرمان احساساتش است پیامدهایی به همراه خواهد داشت و در نتیجه از دستش کاری ساخته نیست و  می گوید کاری نمی توانم انجام دهم.

افرادی که دارای هوش هیجانی هستند می توانند به خوبی عمل کنند و هوشمندی هیجانی باعث می شود تا بر افکار و کلامتان کنترل داشته باشید، افراد می توانند با به کارگیری برخی از ویژگی ها به فردی تبدیل شوند که از هوش هیجانی بالایی دارند و به خوبی می توانند هوش هیجانی خود را تقویت کنند.

چگونه هوش هیجانی را به کار ببریم؟

افرادی که دارای هوش هیجانی هستند می توانند راحت تر و قوی تر با دیگران ارتباط برقرار کنند و ارتباط بهتری با دیگران داشته باشند.

بر اساس نظر مشاوران هوش هیجانی ۴ مهارت را شامل می شود که عبارت است از:

شناسایی هیجانات:

ما با هیجانات می توانیم حوادث مهمی که در دنیای پیرامون اتفاق می افتد را بشناسیم و با دادن اطلاعات از طریق هوش هیجانی در جریان این حوادث قرار گیریم.

ما برای اینکه بتوانیم ارتباط درستی با دیگران برقرار کنیم باید هیجانات خود و دیگران را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم به درستی عمل کنیم و رفتاری مناسب داشته باشیم.

کاربرد هیجانات:

احساسات ما، فکرمان را درگیر می کند به عبارت دیگر طرز فکرمان و اینکه در مورد چه چیزهایی فکر می کنیم به احساستمان مربوط می شود و تحت تاثیر آنها قرار می گیرد.

هنگامی که حوادثی اتفاق می افتد احساسات ما به افکار ما جهت می دهد و ما را آماده می کند تا در صورت لزوم واکنش نشان دهیم و به ما کمک می کند تا افکار خود را به طور درست و صحیح به کار بگیریم تا مشکل را به خوبی رفع کنیم.

 

درک هیجانات:

هیجانات بر اساس عوامل طبیعی و تحت تاثیر آن به وجود می آیند و رخداد های تصادفی نیستند، زمانی که ما هیجانات را به خوبی بشناسیم می توانیم حوادث اطرافمان را راحت تر درک کنیم و از هیجانات برای درک راحت تر محیط اطراف استفاده کنیم.

کنترل هیجانات:

هیجانات دارای اطلاعات هستند و وظیفه جمع آوری اطلاعات را انجام می دهند آن ها بر روی افکار تاثیر می گذارند و از این طریق باعث می شوند تا بر روی ذهن اثر گذاشته و فرمان را به ذهن انتقال دهند هنگامی که ذهن فرمان را دریافت کند، بدن می تواند عملکرد خود را آغاز کند.

بنابراین ما بر اساس اطلاعات استدلال های هوشمندانه ای را انجام می دهیم و مشکل را به درستی حل می کنیم.

به همین دلیل هر نوع هیجانی چه خوشایند باشد و چه ناخوشایند، آن ها را می پذیریم و راهبردهایی را انتخاب می کنیم که مناسب شرایط باشد و میزان هوشمندی احساسات ما را نشان دهد.

فاکتورهای هوش هیجانی

هوش هیجانی دارای برخی از فاکتورها می باشد که با بررسی هر کدام از آن ها می توانیم متوجه شویم که هر کدام چه میزان بر روی هوش هیجانی اثر می گذارند، در ادامه به معرفی هر کدام از آن ها می پردازیم.

اگر انسان خودآگاهی کافی داشته باشد و خودآگاهی او رشد کند در این هنگام می تواند به درستی احساسات خود را درک کند و درک درستی از رفتاری که انجام می دهد داشته باشد به عبارت دیگر خودآگاهی رشد کند درک انسان از احساس و رفتار او افزایش می یابد.

در این هنگام اگر انسان به درک درستی از خودآگاهی برسد می توان برای رسیدن به خواسته هایش، زندگی خود را تغییر دهد و با اصلاح خود زندگی بهتری داشته باشد و در زمینه خواسته هایش رشد کند.

اگر فرد تفکر روشنی نسبت به خود و آینده اش داشته باشد و بداند چه چیزهایی از زندگی می خواهد در این هنگام به یک توانمندی می رسید که بتوانید به طور آگاهانه و فعالانه خواسته های خود را به واقعیت تبدیل کنیم و به خواسته های خود برسید.

زمانی که شناخت کافی نسبت به خودتان ندارید در سطح هیجانات درونی و باورهای منفی خود باقی می مانید و به افکار نادرست و منفی خود اجازه می دهید تا اعمال و احساسات شما را تعیین کنند.

هیجانات استرس آور

هنگامی که با هیجانات استرس آور رو به رو می شوید مهارت ها، ویژگی ها ، عادت ها و نگرش هایی وجود دارند که شما را انعطاف پذیر می کنند و باعث می شوند که پرانرژی و شاد باشید که به آن خود کنترلی می گویند.

اگر فرد بتواند انعطاف پذیری هیجانی خود را تقویت کند و این را به خوبی آموزش ببیند زمانی که با استرس رو به رو می شود می تواند سلامت خود را بهبود بخشد و با مشکلاتی دچار نشود.

مورد دیگر انگیزش می باشد افرادی که برای انجام کاری انگیزه لازم را دارند دارای انرژی و نیرو هستند و می توانند به نتایج مثبت برسند و زمانی که با مشکلاتی رو به رو شدند برای رسیدن به هدف می توانند به خوبی تلاش کنند تا هدف آن ها محقق شود.

بر اساس نظر مشاوران با همدلی کردن می توانید احساسات طرف مقابل را به خوبی درک کنید و از نظر احساسی خود را جای او قرار دهید تا بتوانید حس درک بهتری در کنارش داشته باشید.

داشتن مهارت های اجتماعی بسیار برای فرد مهم می باشد و چون انسان یک موجود اجتماعی است باید به خوبی مهارت های اجتماعی را یاد داشته باشد در غیر اینصورت به خاطر فقدان مهارت های اجتماعی به فردی منزوی، مضطرب و افسرده تبدیل می شود.

منبع : هوش هیجانی را بشناسید؟

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: هوش هیجانی را بشناسید؟. آخرین ویرایش: می 18, 2023. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=12821

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *