تحقیقات نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان مغز رو به افزایش می باشد

تحقیقات نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان مغز رو به افزایش می باشد

649 0

یک مطالعه جدید در مجله موسسه ملی سرطان نشان می دهد که CT اسکن، که معمولا در تصویربرداری پزشکی استفاده می شود، ممکن است خطر تومورهای مغزی را افزایش دهد.

استفاده از اسکن کامپیوتری (CT) در طول دو دهه گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است. سی تی اسکن ها به میزان قابل توجهی قابلیت های تشخیصی را بهبود می بخشد (که نتایج بالینی را بهبود می بخشد) اما آنها دوز بالاتری از تابش را نسبت به سایر آزمایشات ارائه می دهند. بنابراین حفاظت از تابش امر نگران کننده ای است، به خصوص در میان کودکان، که ممکن است دوز بالاتری دریافت کنند، نسبت به بزرگسالان و نسبت به بدخیمی های مرتبط با تابش حساس تر هستند و زمان بیشتری برای نشان دادن اثرات  خطر بالقوه نیاز می باشد.

شایعترین بدخیمی های ناشی از رادیواکتیویته در کودکان و نوجوانان، لوسمی و تومورهای مغزی هستند. محققان به این نتیجه ریسک تومورهای لوسمی و مغزی را در معرض تابش از CT در دوران کودکی بررسی کردند.

برای یک گروه در سطح کشور از 168،394 کودک هلندی که یک یا چند سیستم اسکن را بین سال های 1979 تا 2012 دریافت کردند، محققان بر اساس میزان ریکاوری میزان بروز سرطان و وضعیت حیاتی را به دست آوردند. آنها تمام بخشهای رادیولوژی مبتنی بر بیمارستان هلندی را برای بررسی واجد شرایط بودن و مشارکت بررسی کردند. در هلند، CT اسکن کودکان تنها در بیمارستان ها انجام می شود.

بروز سرطان کل 1.5 برابر بیشتر از حد انتظار بود. برای همه ی تومورهای مغز ترکیبی، و برای تومورهای بدخیم و غیرقطعی مغز به طور جداگانه، روابط دوز واکنش با دوز تابش به مغز مشاهده شد. خطرات نسبی به بالاترین میزان دوز برای دو تا چهار برابر افزایش می یابد. محققان هیچ ارتباطی با لوسمی مشاهده نکردند. دوز رادیواکتیو برای مغز استخوان، که در آن لوسمی حاصل می شود، کم بود.

محققان هشدار داده اند که این الگو خطر ابتلا به سرطان بیش از حد ممکن است ناشی از نشانه ها باشد، زیرا میزان شیوع تومورهای مغزی در گروه سنی بالاتر از جمعیت عمومی است. سی تی اسکن گاهی اوقات برای شناسایی شرایط مرتبط با افزایش خطر تومور استفاده می شود. به دلیل این که کودکان سی تی اسکن ممکن است با خطر ابتلا به سرطان همراه باشند.

محقق اصلی این تحقیق، مایکل هاپتمن، “مطالعات اپیدمیولوژیک سرطان با استفاده از دوزهای کم تابش پزشکی چالش برانگیز است.” با این وجود، ارزیابی دقیق از اطلاعات و شواهد دیگر مطالعات نشان می دهد که افزایش تابش های مرتبط با CT باعث افزایش خطر تومور مغزی می شود. توجیه دقیق CT اسکن کودکان و بهینه سازی دوز، همانطور که در بسیاری از بیمارستان ها انجام می شود، برای کاهش خطرات ضروری است. ”

منبع داستان:

موارد ارائه شده توسط دانشگاه آکسفورد ایالات متحده آمریکا. 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: تحقیقات نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان مغز رو به افزایش می باشد. آخرین ویرایش: آگوست 27, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=2835

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *