اثر در معرض قرار گرفتن تابش در کمبود هورمون

اثر در معرض قرار گرفتن تابش در کمبود هورمون

672 0

محققان دانشگاه سینسیناتی (UC)، در همکاری با بیمارستان عمومی ماساچوست، در یک مطالعه جدید، تأثیر قرار گرفتن در معرض تابش در توسعه کمبود هورمون در کودکان مبتلا به تومورهای مغزی را بررسی کرده اند.

این نتایج که در نسخه 17 خرداد 2018 منتشر شده از مجله Clinical Oncology منتشر شده ، شواهدی را ارائه می دهند که بیشتر به حداقل رساندن دوز رادیوتراپی به هیپوتالاموس و غده هیپوفیز کمک می کند و پیش بینی خطر عوارض هورمونی برای کسانی که به وسیله رادیوتراپی برای تومورهای مغزی درمان می شوند.

هیپوتالاموس ناحیه پیشانی است که فعالیت غده هیپوفیز را هماهنگ می کند و با هم تعدادی از هورمون های بدن را تنظیم می کنند که کنترل رشد، متابولیسم، عملکرد آدرنال و عملکرد گنادی را کنترل می کنند.

رالف واتنر، دكتراي تخصصي، استاديار گروه راديولوژي و نويسنده سرطان، مي گويد: “اطلاعات بسيار زيادي براي تعيين پاسخ دوز پرتودرماني به هيپوتالاموس و غده هيپوفيز در بيماران كودكان و جوان مبتلا به تومورهاي مغز وجود ندارد. در این مطالعه “ما رابطه بین دوز تابش برای این ساختار مغز و توسعه اختلال عملکرد غدد درون ریز در این جمعیت مورد بررسی قرار گرفت.”

واتنر می گوید داده های اندازه گیری دوزیمتری  ، محاسبه و ارزیابی دوز جذب یونیزه و جذب بدن انسان و اطلاعات بالینی از 222 کودک و نوجوان (جوانتر از 26 سال) با تومورهای مغزی درمان شده با رادیوتراپی پروتون در سه مطالعات آینده نگر (2003 تا 2016) هماهنگ با بیمارستان عمومی ماساچوست ، کرده اند.

اشعه ماوراء بنفش پروتون یک نوع از درمان تابش برای انواع خاصی از سرطانها و لنفومها است. مزیت عمده ای نسبت به فرم های سنتی پرتو درمانی این است که توانایی آن برای پرتودرمانی به یک تومور با دقت قابل توجهی است و بافت های سالم را از بین می برد. مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی و مرکز مراقبت از سلامت پروتون درمانی تنها امکانات آن نوع محلی و تنها یکی از 28 کشور در این کشور است.

کمبود هورمون های مختلف از جمله هورمون رشد، هورمون تیروئید، هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک و گنادوتروپین ها با استفاده از سرم جمع آوری شده از بیماران همراه با علائم بالینی آنها تعیین شد و دوز تابش با استفاده از برنامه های درمان برای این بیماران محاسبه شد. مدل های آماری با استفاده از این داده ها برای برآورد اثر دوز تابش و سن بروز کمبود هورمون رشد استفاده شدند.

“رادیوتراپی برای تومورهای مغزی ناشی از کمبود هورمون در بعضی از بیماران است و کودکان به خصوص این عوارض جانبی بالقوه حساس هستند. ما توانستیم داده ها را از 189 کودک و بزرگسال جوان مبتلا به پروتون درمانی در [ماساچوست شمالی عمومی]، با واتنر می گوید: میانگین پیگیری 4 سال (بین 0.1 تا 13 سال) بزرگترین مطالعه و اولین بار با بیماران دریافت پروتون درمانی برای انواع تومورهای مغزی است. “در میان این بیماران، میزان هر نوع کمبود هورمون در 4 سال 8/48 درصد بود اما این به شدت با دوز تابش و سن در زمان درمان ارتباط داشت.”

وی ادامه داد: “این حمایت قوی برای مزایای فن آوری های پرتوی پیشرفته مانند پروتون درمان برای درمان تومورهای مغزی، به خصوص در بیماران جوان تر، ادامه می یابد. “این داده ها به پزشکان کمک خواهد کرد که پزشکان پیش بینی خطر کمبود هورمون رشد، هورمون تیروئید، کورتیکواستروئیدهای آدرنال و استروئیدهای جنسی را در بیماران خود دریافت کنند که به وسیله اشعه ماوراء بنفش برای تومورهای مغزی بر اساس سن بیمار و دوز تابش به هیپوتالاموس و غده هیپوفیز پیش بینی می شود. پزشکان می توانند از این مدل ها برای کمک به حرکت در برنامه ریزی درمان خود و شناسایی بیماران استفاده کنند که بیشتر از تکنولوژی پیشرفته مانند پروتون درمان استفاده می کنند که می توانند تومور را درمان کنند در حالی که بافت سالم طبیعی سالم تر می شود. ”

منبع:تاپ نیوز،1397

بازنشر(Cite this article as):
سارا نظری مقدم. تاپ نیوز: اثر در معرض قرار گرفتن تابش در کمبود هورمون. آخرین ویرایش: آگوست 22, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=2568

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *