خطر ابتلا به انواع سرطان با موادمخدر غیر ممکن است؟

نوشته شده برای at 9:22 ب.ظ
304 0

مواد مخدر و سرطان، خطر ابتلا به انواع سرطان

رابطه مواد مخدر و سرطان از موضوعات بسیار می باشد که باید به آن ها توجه کرد، در صورتی که مصرف مواد مخدر افزایش یابد بر روی سلامت روانی، امنیت اجتماعی و سلامت جسمانی فرد اثر می گذارد و آن ها در معرض خطر قرار می دهد یکی از آن خطرت بروز بیماری های لاعلاجی مانند سرطان می باشد.

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است مواد مخدر تا ۹۰ درصد باعث بروز سرطان ریه و ۳۰ درصد باعث سرطان مثانه، دستگاه گوارش و سرطان های دیگر شده است، در ادامه این مقاله به بررسی تاثیر مواد مخدر بر روی سرطان می پردازیم و اگر در مورد مواد مخدر نیاز به راهنمایی دارید می توانید از مشاوره ترک اعتیاد در این زمینه کمک بگیرید.

مواد مخدر و سرطان؛ نقش عامل نیکوتین

سرطان نوعی از بیماری می باشد که در بسیاری از اوقات خارج از کنترل انسان است و بر اثر ژنتیک، سن، سابقه خانوادگی، دلایل ارثی و نوسانات هورمونی در افراد به وجود می آید و تنها بخش قابل توجهی از آن در کنترل انسان می باشد.

نیکوتینی که در مواد مخدر وجود دارد به تنهایی خطر ابتلا به سرطان را به میزان زیادی افزایش می دهد و اگر نیکوتین به همراه الکل مصرف شود این خطر را دو برابر  می کند و زمانی که مواد مخدر با مشروبات الکلی ترکیب شود باعث به وجود آمدن سرطان های دهان، حنجره، گلو و مری می شود زیرا هنگامی که فرد الکل مصرف می کند الکل به دستگاه ایمنی اجازه نمی دهد تا سموم بدن را به راحتی دفع نماید و زمانی که سموم بدن در یک جا جمع شد سرطان به وجود می آید. عواملی مانند روش مصرف، ترکیب مواد مخدر و چگونگی تولید آن ها در بروز شدت و ضعف سرطان نقش بسیاری دارد.

سرطان و مواد مخدر تزریقی

افراد معتاد مواد مخدر را به شیوه های متفاوتی مصرف می کنند اما بعضی از آن ها ماده مخدر را به شیوه تزریقی مورد استفاده قرار می دهند که خطرناک ترین روش مصرف می باشد و معمولا معتادان از سرنگ های یکدیگر برای تزریق مواد استفاده می کنند و این امر باعث می شود تا دچار هیپاتیت C شوند.

زمانی که افراد معتاد از سوزن های مشترک استفاده می کنند باعث می شود تا با خون آلوده تماس داشته باشد و به این ترتیب زمینه برای ابتلا به هپاتیت فراهم شود و اگر شخصی که گرفتار این بیماری شده است متوجه نشود و مورد درمان قرار نگیرد هیپاتیت در او پیشرفت کرده و باعث بروز نوعی سیروز و سرطان کبد می شود. به طور کلی سوء مصرف هر گونه مواد مخدری به واسطه تزریق دیر یا زود خطر ابتلا به سرطان را در پی خواهد داشت و مشکلاتی را برای فرد به وجود خواهد آورد.

تاثیر شیشه، کوکائین و اکستازی

مواد مخدری که با سرطان ارتباط بیشتری دارد و باعث سرطان می شوند عبارت اند از شیشه، کوکائین و اکستازی. افرادی که کوکائین استفاده می کنند سرطان لنفوم به میزان زیادی در آن ها افزایش می یابد، تولید کنندگان کوکائین معمولا آن را با ماده دیگری مانند فناستین مخلوط می کنند تا وزن بیشتری داشته باشد و سود بیشتری را به دست آورند؛ در صورتی که استفاده از فناستین باعث ابتلا به سرطان هایی کلیوی می شود.

 

برای تولید و ساخت ماده مخدر شیشه از سموم شیمیایی بسیاری استفاده می کنند که یکی از این سموم کارسینوژن نام دارد و برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان بسیار سرطان زا می باشد و این ماده خطرناک در سیگار نیز یافت می شود و هم چنین در تهیه اکستازی از سافرول استفاده می کنند که خطر ابتلا به تومور های سرطانی را بالا می برد.

خطرات غیر مستقیم مواد مخدر

خطرات غیر مستقیم با مواد مخدر و سرطان مسئله ی بسیار مهمی می باشد، در بسیار اوقات افرادی که به طور غیر مستقیم با مواد مخدر در ارتباط هستند مشکلات جدی همچون سرطان را تجربه می کنند یکی از این خطرات غیر مستقیم قرار گرفتن در معرض دود سیگار می باشد.

سالانه افراد غیر سیگاری زیادی هستند که به دلیل مصرف سیگار اطرافیان به انواع سیگار مبتلا می شوند و جان خود را از دست می دهند و هم چنین افرادی که در آزمایشگاه یا آشپزخانه های تولید مواد قرار دارند و یا برای مدت کوتاهی از آن دیدن می کنند در معرض شدید این آلودگی قرار می گیرد و بیشتر مستعد بروز انواع سرطان می باشند.

درمان اعتیاد به مواد مخدر

بر اساس مطالبی که بیان شده است مصرف مواد مخدر عوارض و بیماری های بسیاری را به همراه دارد و به همین دلیل درمان اعتیاد و ترک مصرف مواد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد  و اگر به صورت غیر اصولی و خود درمانی، درمان شود عوارض شدید تری را به همراه خواهد داشت. برای موفق شدن در ترک اعتیاد باید از مشاور و مراکز ترک اعتیاد کمک بگیرید و توصیه می شود تمام مراحل ترک زیر نظر پزشکان و متخصصان ترک اعتیاد صورت گیرد تا عوارض ترک اعتیاد به حداقل برسد، زیرا درمان اعتیاد سخت است و بدون کمک مشاور و مراکز ترک اعتیاد تقریبا غیر ممکن می باشد.

مرکز مشاوره روانشناسی ستاره ایرانیان

بر اساس مطالبی که بیان شده است کمک گرفتن از خدمات تخصصی در فرایند ترک اعتیاد بسیار اهمیت دارد و در صورتی که از خدمات مشاوره ای استفاده نشود احتمال موفقیت در ترک اعتیاد کاهش می یابد، اما لازم نیست حتما از خدمات کمپ های ترک اعتیاد بهره مند شوید بلکه می توانید با دریافت مشاوره های تلفنی و شرکت در جلسات درمانی کلینیک های ترک اعتیاد مشکل خودتان را حل نمایید.

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان در زمینه های مختلف روانشناسی اعم از خانواده، ازدواج، اعتیاد، جنسی، کودک، مشاوره، شغلی، تحصیلی و غیره خدمات جامع روانشناسی را انجام می دهد.

همچنین مشاوران به صورت تلفنی، اینترنتی به مراجعان امکان می دهند تا از خدمات بهره مند شوند و در کمترین زمان از بروز ترین متخصصین استفاده کنند.

منبع : خطر ابتلا به انواع سرطان با موادمخدر غیر ممکن است؟

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: خطر ابتلا به انواع سرطان با موادمخدر غیر ممکن است؟. آخرین ویرایش: سپتامبر 6, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=7117

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *