تشخیص همسر مناسب | همسر خوب چه ویژگی هایی دارد؟

نوشته شده برای at 7:34 ب.ظ
425 0

در این مطلب به شما در تشخیص همسر مناسب کمک می کنیم. همسر خوب چه ویژگی هایی دارد؟ هنگام انتخاب دوست یا همسر جدید، بیش تر افراد به سمت کسانی گرایش پیدا می کنند که شباهت زیادی با همسر یا نامزد قبلی آن ها دارد، با این تفاوت که تنها ظاهر آن ها فرق می کند.

یافتن همسر مناسب

ما اغلب جذب کسانی می شویم که به نظر ما بهترین هستند و پس از مدتی متوجه می شویم که آن ها بسیار آشنا هستند. اما این سوال که آیا آن ها برای ما مناسب هستند یا نه؟ اغلب مواقع نمی توان به راحتی به این سوال پاسخ داد.

برای تفهیم این موضوع از یک مثال استفاده می کنم، پدر سارا مردی به شدت پرمدعا و حمایت گر بود و این موضوع الگوهای سارا برای مرد زندگی اش را تحت تاثیر قرار می داد. البته او هیچ وقت خواهان چنین رابطه ای نبود ولی خواه ناخواه پدرش را تنها الگوی زندگی خود می دانست.

پس از آشنایی با سپهر او متوجه شد که تمام ویژگی های سپهر مانند پدرش است و این موضوع برای او نگران کننده بود. سپهر روزی چند بار با او تماس می گرفت به شدت حسود بود. حتی اسم کوچک او نیز مانند پدرش بود.

او پس از جلسات روان درمانی متوجه شد که این الگوهای غلط چگونه شکل گرفته اند و موفق شد تا رابطه ای که دوست دارد را شکل دهد.

 

در طول جلسات درمان بسیار از من پرسیده می شود که:

  1.  « چرا هرکس سراغ می می آید خیانت کار است؟»
  2.  یا «چرا هرکس نسیب من می شود کنترل گر و خودخواه است؟»

اگر با این افراد صحبت کنید حتما متوجه می شوید که پسرهای خوبی هم در زندگی آن ها وجود داشته اند اما آن ها با بی توجهی آن ها را از خود رانده اند.

به عبارت دیگر می توان گفت که افراد خوب و سالم برای آن ها جذابیت لازم را ندارند.

نمی توان گفت که این اتفاق تصادفی است، زیرا تصادف یک یا دو بار اتفاق می افتد. در حقیقت ما در اینجا باید به دنبال یک الگو ناخودآگاه باشیم. سوال اصلی این است « چرا برخی از افراد پسریا دختر های نامناسب را برای دوستی انتخاب می کنند؟»

علت های مختلفی می توان برای این موضوع یافت. یکی از اصلی ترین دلیل ها این است که این شخصیت بد تجلی گر پدر یا مادر آن ها است. به طور مثال ممکن است پدرشان در کودکی آن ها را یا مادرشان را می زده و آن ها این موضوع را مشاهده کرده اند، بنابراین ناخودآگاه پسرانی را انتخاب می کنند که دست بزن دارند و کنترل گر هستند.

در متن بالا چند بار از کلمه ناخودآگاه استفاده شد. برای تفهیم این موضوع بهتر است که معنای این کلمه را بدانید.

تاثیر ضمیرناخودآگاه در انتخاب همسر

ضمیرناخودآگاه مکانی است که افکار، احساسات و خاطراتی که ما از وجود آن ها آگاه نیستیم، در آن جای دارد. این افکار معمولا بسیار دردناک هستند و ما قدرت رویارویی با آن ها را نداریم، به همین دلیل است که آن ها را از ضمیر خودآگاه به ناخودآگاه منتقل می کنیم.

برای یافتن ریشه این الگوهای ناخودآگاه باید خود را بشناسید و تجارب گذشته را چه تلخ و چه شیرین مرور کنید. الگوهایی که مدام در زندگی شما تکرار می شوند از ضمیر ناخوآگاه ریشه می گیرند و باید آن ها را از ضمیر ناخودآگاه به خودآگاه انتقال دهید.

این کار باعث می شود که نقش قربانی را رها کنید و مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرید. در اینجا تمرینی برای این کار آورده شده است که در جلسات مشاوره معمولا برای یافتن الگوهای غلط در ضمیر ناخودآگاه از آن استفاده می کنم.

 

تحلیل رابطه با همسر مناسب

هدف: در این تمرین شما بررسی و تحلیل می کنید که چرا جذب افراد اشتباه شده اید و اشکال رابطه شما با آن ها در چه چیزی بوده است؟ به این ترتیب شما می توانید رابطه خود را بازنگری کنید.

یک برگه جلوی خود بگذارید و اسم تمام کسانی را که با آن ها آشنا بوده اید به صورت افقی بنویسید، زیر هر اسم به صورت عمودی صفاتی را یادداشت کنید که مورد پسند شما نیستند. دور صفاتی که بین آن ها مشترک است خط بکشید.

نمونه جدول تحلیل رابط های قبلی

علی خیانت | بزدل
آرمین بی شخیصت | بزدل
ارشیا عصبانی | بزدل
سهند خیانتکار | دروغگو | بزدل

در اینجا می توانید این الگو را به دست آورید و متوجه شوید که چرا ضمیرناخودآگاه شما جذب چنین افرادی می شود.اگر بتوانید این الگوهای روشن را متوجه شوید راحت تر از دام این روابط خارج می شوید.

گودال های تاریک در رابطه

هنگام عبور از خیابان در گودالی می افتید، این گودال بسیار تاریک و ترسناک است و طول می کشد تا از آن خلاص شوید.

هنگام عبور از خیابان دیگری باز در گودال می افتید این بار هم بسیار طول می کشد تا از آن نجات پیدا کنید و باز هم تقصیر شما نیست.

بار سوم هنگام عبور از چهارراهی در گودال بزرگی می افتید، افتادن در چاه و گودال برای شما عادی شده است و مقصر هستید. این بار سریع از رابطه بیرون می آیید.

هنگام عبور از خیابانی دیگر چاهی بر سر راه شما قرار دارد ولی به راحتی از آن می گذارید.

تمرین برای تشخیص همسر مناسب

مشخصات ناخودآگاهانه ی مرد مورد علاقه شما

بهترین راهی که می تواند شما را از این گودال ها دور کند این است که روابط خود را بر روی کاغذ بیاورید. تمرین پیش را به خاطر دارید؟ این بار سعی کنید مانند یک تبلیغ نیازمندی ویژگی هایی که ذهن ناخودآگاه شما به دنبال آن است را بنویسید به طور مثال:

نیازمندی ها: مردی بی مسئولیت، بددهن، غیرمتعهد و پرخاشگر

فردی که در بروز احساسات خود ناتوان بوده و آن را در غالب خشم بروز می دهد.

به یاد داشته باشید که ویژگی های فردی را بنویسید که به آن جذب می شوید نه کسی که ادعا می کنید خواهان آن هستید.

اغلب ما نمی دانیم که چرا این افراد را انتخاب می کنیم و فکر می کنیم که این موضوع تصادفی است یا بدشانس هستیم. اما اینگونه نیست، تا زمانی که آگاهی کامل را در این زمینه پیدا نکنید همواره چنین افرادی را به خود جذب می کنید.

مراجعی به نام نرگس داشتم که به دلیل رفتارهای پدرش جذب مردانی می شد که با او بدرفتاری می کردند، در واقع او به این بدرفتاری عادت کرده بود. او نمی توانست به افرادی که با الگوهای ذهنی او سازگار نبودند، اعتماد کند.

برای همین مدام سراغ کسانی می رفت که برای او آشنا بودند، البته که این افراد نامناسب و حتی خطرناک بودند اما نرگس با آن ها احساس راحتی می کرد.

ضمیر ناخودآگاهتان با ترس از ناشناخته ها شما را به دردسر می اندازد.

در تمرین بعدی شما بااین ضمیر بیش تر آشنا می شوید.

تشخیص همسر مناسب | همسر خوب چه ویژگی هایی دارد؟

تمرین تاثیر ناخودآگاه شما

ناخودآگاه شما دوست دارد که الگوهای شناخته شده را مدام تکرار کند.

به طور مثال فردی که در ازدواج اول خود با خیانت روبرو می شود ممکن است این پیام را دریافت کند که « تو سزاوارد خیانت هستی و تمام مردها خیانت کار هستند» این فرد ناخودآگاه به دنبال افراد خیانت کار می گردد و این الگو را تکرار می کند.

یا فرض کنید شما با کسی آشنا می شوید که با شما تماس نمی گیرد، در این حالت شما این فرصت را دارید که ارتباط خود را با او قطع کنید و با مرد یا زنی وارد رابطه شوید که به شما احترام می گذارند. اما الگوهای غلط ممکن است شما را در این رابطه نگه دارند.

برای درک بهتر تاثیرات ناخودآگاه، سوالات زیر را در یک برگه بنویسید و به آن ها پاسخ دهید.

  • الگوی شما چیست؟
  • ناخودآگاه
  • اگر قرار باشد با کسی ازدواج کنید که با این الگوها همخوانی نداشته باشد از چه چیزی می ترسید؟
  • اگر قرار بود رابطه متفاوتی را تجربه کنید چه واکنشی نشان می دادید؟
  • چگونه می توانید ناخودآگاه خود را قانع کنید که به باید به فرد متفاوتی جذب شوید؟

تغییر این الگوها بسیار سخت است اما غیر ممکن نیست.

اولین گام در این راه آگاهی از این برنامه و الگوها است. با آگاهی شما از وجود گودال ها مطلع می شوید و می توانید راه خود را عوض کنید.

حتما تاکنون در مورد قانون جذب شنیده اید. در این قانون گفته می شود که شما باید به چیزهایی تمرکز کنید که می خواهید نه چیزهایی که نمی خواهید. در مقالات بعدی به شما کمک می کنیم تا صفات دلخواه خود را جایگزین این صفات کنید.

تغییر الگوهای غلط در ازدواج

مراجعی به نام سینا داشتم که در کودکی اضافه وزن زیادی داشت و تمام بچه ها او را مسخره می کردند، این زورگویی ها حتی تا دبیرستان و دانشگاه نیز ادامه پیدا کرده بود.

او باور نداشت که هیچ زنی بتواند او را دوست داشته باشد و در جلسه اول مشاوره به من گفت « فکر نکنم هیچ وقت کسی بتواند مرا دوست داشته باشد اگر هم روزی همسری پیدا کنم حتما بخاطر پول من خواهد بود» در طی جلسات او متوجه شد که بسیاری از افرادی که اضافه وزنی بیش از او دارند ازدواج کرده اند و خوشبخت هستند.

پس از چند جلسه سینا این باور خود را تغییر داد و نوشت:

همسر آینده من زیبایی های مرا خواهد دید و بخاطر چیزی که هستم به من عشق خواهد ورزید.

باورهای قدیم خود را نگاه کنید، اگر به نظرتان به درد شما نمی خورد یک جدید بنویسید. به طور مثال در داستان سارا که در ابتدا ذکر شد الگوی منفی پدر او بود و او همیشه به دنبال مردی به آن شکل می گذشت.

بنابراین او برای باور جدید خود نوشت:

اکنون به مردی جذب خواهم شد که مرا همان طور که هستم می پذیرد و به من احترام می گذارد

 

تمرین تغییر باور و الگوهای غلط

در ملاقات با مردان یا زنان جدید از چه موضوعی وحشت دارید؟

بسیاری از افراد هنگام آشنایی با مردان و زنان جدید ترس ها و نگرانی های زیادی را تجربه می کنند و احساس می کنند که همواره طرد خواهند شد یا مورد خیانت قرار خواهند گرفت.

اگر نسبت به تمام افراد چنین دیدی داشته باشید دیگر نمی توانید بسیاری از احساسات زیبا را تجربه کنید. چنین افکار منفی باعث می شوند که نتوانید همسر ایده آل خود را پیدا کنید.

برای تغییر باور و الگوهای غلط از تمرین زیر کمک بگیرید.

متن زیر نمونه ای از کار یکی از مراجعینم است که پدرش همیشه به مادرش خیانت می کرده و به همین دلیل می ترسید که مردهای دیگر نیز او را ترک کنند.

ترس: پدرم رابطه نامشروع داشت بنابراین تمام مردها همینگونه هستند و به من خیانت خواهند کرد.

باور قدیم: ملاقات با افراد جدید بسیار سخت است و قرار است بارها دل من را بشکنند و به من خیانت کنند.

باور جدید: تمام مردها زنان را ترک نمی کنند و می توانم همسر ایده آل خودم را پیدا کرده و از زندگی لذت ببرم.

این سه گام را طی کنید، در ابتدا سعی کنید خاطرات دردناک روابط قبلی خود را مرور کرده، الگوهای اشتباه را شناسایی کنید و سپس آن ها را جایگزین کنید.

پس از آن متنی مانند مثالی که ذکر شد بنویسید، برای پیدا کردن باورهای قدیمی کافی است که به کسانی که در گذشته انتخاب کرده اید نگاه کنید. سعی کنید این الگو را کمرنگ کنید،

اندیشه های منفی را دور بریزید و یک بار برای همیشه دوستی های جدید را تجربه کنید، با این کار می توانید نگاه جدیدی به روابط و به زندگی خود پیدا کنید. متخصص روانشناس نیز در این راه می تواند به شما کمک کند.

منبع : تشخیص همسر مناسب | همسر خوب چه ویژگی هایی دارد؟

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: تشخیص همسر مناسب | همسر خوب چه ویژگی هایی دارد؟. آخرین ویرایش: ژانویه 16, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=5163

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *