تفاوت عجیب میان زنان و مردان | آخرین شواهد علمی

نوشته شده برای at 8:52 ب.ظ
1146 0

تفاوت زن و مرد بر زندگی فردی و زندگی مشترک افراد تاثیر شایان توجهی دارد. شاید احساس می کنید که شوهرتان فردی بی توجه می باشد که به جزئیات دقت نمی کند. ممکن است وقتی همسرتان سرگرم انجام کارهای دیگر است عصبانی و بداخلاق شود و وقتی با او صحبت می کنید جواب شما را ندهد.

از طرف دیگر خانم ها ممکن است در مورد یک موضوع چندین بار صحبت کنند یا وقتی برای خرید به بازار میروند چند ساعت در بازار بگردند و آخر از همان مغازه اول خرید کنند.

 تفاوت های زن و مرد در کودکی

تفاوت های بین زن و مرد از ماه سوم جنینی شروع میشود و ترشح هورمون های مردانه و زنانه، شکل‌گیری دستگاه جنسی، دستگاه عصبی و مغز را تحت تاثیر خود قرار می دهد که باعث تغییر در رشد مغز و ذهن کودک از همان جنینی می شود.

به طور کلی می توان گفت که دختران از همان ابتدا علاقه دارند از دیگران محافظت و مراقبت کنند. این موضوع را می توان از شیوه بازی هایشان فهمید.

درحالیکه پسران از خراب کردن اسباب بازی هایشان احساس ناراحتی نمی کند و حتی این کار را تکرار می کنند.

البته رفتار دخترانه و پسرانه می تواند برای جنس مخالف هم رخ دهد هنگامی که خواهر و یا برادر با جنسیت مخالف دارند. اما شدت آن زیاد نیست.

برای مثال دختری که علاقه به بازی با تفنگ یا ماشین دارد، معمولا برادر بزرگتر داشته و رفتار او از آن ها تاثیرات رفتاری می گیرد یا همبازی هایش پسر باشند برخی رفتار پسرانه به او منتقل می شود.

نکته جالب روانشناسی این است که دخترانی که میان پسران بزرگ می شوند شخصیت مستقل و جنگجو پیدا کرده و پسرانی که با دختران بزرگ می شوند روحیه ای لطیف و اخلاقی مهربان پیدا می کنند.

 

 تفاوت های اجتماعی زن و مرد

تفاوت های اجتماعی از آموزش های نقش‌های جنسیتی در کودکان شروع می شود و در بین فرهنگ ها و جوامع مختلف متفاوت است:

مثلاً در برخی از جوامع پسران احساسات خودشان را به طور متفاوت نشان می دهند و خشن تر هستند، این در حالی است که دختران آرام می خندند، در کارهای خانه کمک می کنند و با اسباب بازی هایشان درست بازی می کنند.

در کل در بیشتر جوامع از رفتارهای پسرانه استقبال بیش تری می شود و از دخترانی که شبیه پسرها رفتار می کنند کم تر حمایت می گردد که ریشه در تبعیض های جنسیتی دارد.

 مهم ترین تفاوت های بین زن و مرد

  • دوئل تاریخی مرد و زن

قدیمی ترین تفاوتی که بین زنان و مردان بوده، احساسی بودن زنان و منطقی بودن مردان است.

احساسات برای مردان مهم است اما روانشناسان معتقدند که احساسات پشت سر مردان و روبه روی زنان است، یعنی زنان احساسات و عواطف خود را بیشتر نشان می دهند و مردان کمتر آن را بروز می‌دهند. از طرف دیگر مردان دیرتر احساساتی می‌شوند و منطقی رفتار می‌کنند.

 

  • قدرت کلام زن و مرد

شکل گیری کلام در دختر و پسر از همان آغاز متفاوت است به گونه‌ای که دختران دایره لغت بیشتری دارند و در دوران بزرگسالی از کلمات بیشتری استفاده می کنند.

اما مردان تعداد کلمات کم تری برای بیان احساسات خود به کار می گیرند که همین مسئله نشان می دهد مردان کمتر عاطفی هستند.

 مثلا وقتی از مردی می پرسید لباسم چگونه است؟

می گوید خوبه! قشنگه! اما یک زن ممکنه جواب های متفاوتی بدهد. فوق العاده است، خیلی نازه، عالیه، بهت میاد. شاید شما فکر کنید که این طرز جواب دادن شوهرتان یک توهین به شماست اما مطمئن باشید که او قصد توهین ندارد.

  • مراقب مرزهای قلمرو مرد باشید.

 مردان هم مانند هم جنسان دیگر خود برای خودش قلمرو دارد باید برای ورود به قلمرو آن ها اجازه بگیرید در غیر این صورت نباید به حریم آن ها وارد شوید به خاطر داشته باشید که برخی از مردان دوست ندارند در مورد مسائل کاری یا شخصی آن ها صحبت شود و اگر هم در این صحبت کنند دوست ندارند راهکاریرا دریافت کنند.

  • حرف زدن

 زنان دوست دارند در مورد کارهایشان حرف بزنند ولی نه به خاطر این که به هدفی برسند و یا نتیجه بگیرند فقط از شما می خواهند که به صحبت های آن ها گوش دهید.

بنابراین وقتی همسر شما از شما می خواهد به حرف های او گوش دهید بدون گفتن هیچ حرفی به درد و دل های او گوش دهید و از زاویه دید او به موضوع نگاه کنید.

  • تفاوت فیزیکی مغز

معمولا مردان نمی توانند همزمان چند کار را با یکدیگر انجام دهند و این موضوع به دلیل تفاوت فیزیکی مغز آن هاست که ضعیف تر می باشد.

مثلاً ممکن است مردی در حال انجام دادن کاری باشد و همسرش با او تماس بگیرد و با او در مورد یک مسئله عاطفی صحبت کند اما آقا توانایی این کار را ندارد و ممکن است او را همراهی نکند.

  • کل در برابر جز

 مردان کلی نگر و زنان جزئی نگر هستند. خانم ها معتقدند که مردان بی دقت هستند اما اینطور نیست.

مثلا ممکن است خانمی لباس هایش را عوض کرده ویا تغییراتی در چهره خود داده باشد. مرد می داند که او زیباتر شده‌ اما نمی‌تواند تک‌تک تغییرات را متوجه شود. باید بدانید که ساختار مغز و ذهن همسرتان به این گونه است.

تفاوت زن و مرد - تفاوت مردان و زنان

  • تفاوت های مرتبط با نقش جنسیتی

 بسیاری از تفاوت های مردان و زنان به نقش‌های جنسیتی آن ها بستگی دارد.

اگر آن ها دیدگاه سنتی در مورد نقش های خود داشته باشند، تفاوت بین آن ها بیشتر می‌شود. به طورمثال تفاوت در استقلال و وابستگی. اگر شما سبک زندگی سنتی را در پیش بگیرید باید بپذیرید که استقلال مردان بیشتر است.

  • عوامل اجتماعی موثر بر تفاوت های زن و مرد

بسیاری از تفاوت هایی که بین زن و مرد وجود دارد به دلیل آموزش و نوع تربیت آن هاست به طور مثال زنان در مهارت های کلامی استعداد دارند.

این موضوع به خاطر فعالیت زیاد نیمکره چپ آن ها است در مقابل مردان در فعالیت های ریاضی پیشرفت بهتری دارند که نشان دهنده این است که نیمکره راست آن ها فعالیت بیش تری دارد.

با این حال تحقیقات نشان داده است که مغز انسان انعطاف پذیر است و تحت تاثیر محیط قرار می گیرد. بنابراین تفاوت های مغزی زن و مرد بیشتر از اینکه ذاتی و طبیعی باشد به آموزش ها و تربیت بستگی دارد.

به همین دلیل است که دختران به خاطر نقش های جنسیتی در کودکی بیشتر قصه گویی یا خاله بازی می کنند و نیمکره چپ آن ها بیشتر فعال می شود. بازی با مکعب و خانه سازی از سوی دیگر نیمکره راست آن ها را تقویت می کند.

 تفاوت های شناختی زنان و مردان

برخی از افراد معتقد هستند که تفکر و تصمیم گیری برای مردان با دقت بیشتری انجام می شود اما آیا این موضوع از نظر علمی نیز تایید شده است؟

تصمیم گیری تا حد زیادی به این بستگی دارد که فرد تا چه حد تحت تاثیر احساسات و عواطف خود قرار می گیرد.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در هنگام اضطراب و استرس یا عصبانیت نمی توانید تصمیم درستی بگیرید برای همین است که مردانی که نمی توانند خشم خود را کنترل کنند یا زنانی که نمی‌توانند غم و اندوه خود را مدیریت کنند در تفکر و تصمیم گیری دچار مشکل می‌شوند.

 

 ذهنیت زنانه و مردانه پیرامون جنسیت

امروزه مفهومی به اسم ذهنیت زنانه و مردانه شکل گرفته است که به توانایی بهبود درک متقابل از جنس مقابل اشاره دارد و به انسان می آموزد که زنان و مردان با وجود تفاوت هایی که دارند باز هم انسان هستند و جامعه نباید به آن ها فشار وارد کند و یا امری را به آن ها تحمیل کند.

مثلاً باور غلطی که مردان نباید گریه کنند.

اگر این باور در جامعه رواج پیدا کند فرد دیگر نمی تواند احساسات واقعی خود را بیان سازد. در این حالت فشار سنگینی به آن ها وارد می شود و زمینه را برای اختلالات روانی فراهم می‌کند.

همچنین این باورغلط که دختران نمی توانند در رشته ریاضی موفق تر از پسران باشند می تواند سرنوشت آن ها را به کل تغییر دهد.

استفاده از ذهنیت زنانه و مردانه در زندگی زناشویی به افراد کمک می کند با دیدی دیگر به زندگی نگاه کرده و سختی های زن و مرد را بیشتر درک کنند. در دراز مدت این موضوع کمک می‌کند که صمیمیت در بین زوجین بیشتر گردد.

آخرین یافته ها علمی در مورد تفاوت زن و مرد

آیا زن و مرد یکسان هستند؟  برخی اعتقاد دارند که اگر فرهنگ ها نبودند تفاوتی میان زن و مرد وجود نداشت و آن ها یکسان بودند.

مطالعات دانشگاه اسنتفورد آمریکا (Women and Men Differencesنظری کاملا متفاوت دارد. زنان و مردان در زندگی خود ساختار مغزی متفاوتی دارند و این به دلیل هورمون های استروئیدی جنسی است.زنان استروژن تولید کرده و هورمون تستوسترون و چند مورد مشابه به طور کلی آندروژن تلقی می شود.

نکته مهم، مردانی که به طور طبیعی در رحم رشد می کنند با یک هورمون بزرگ تستوسترون در اواسط بارداری مواجه می شوند و نه تنها اعضای بدن و نسبت آنها بلکه مغز آنها را نیز به شکل دائمی در می آورد. (نقص ژنتیکی باعث اختلال در تأثیر تستوسترون در سلولهای انسان نر در حال رشد می شود و باعث تغییر در یک برنامه بدن زنانه می شود.) به طور کلی، نواحی مغزی که از نظر اندازه بین زن و مرد متفاوت هستند (مانند آمیگدالا و هیپوکامپ) حاوی غلظت های زیادی از گیرنده های هورمون های جنسی هستند.

تلاش زیادی شده تا تفاوت های فرهنگی زن و مرد از بین برود و این تفاوت ها را فرهنگی بنامند ولی هالپرن ارزیابی اجمالی ارائه می دهد و بیان می کند که : “نقش فرهنگ صفر نیست. نقش زیست شناسی صفر نیست.” هر دو در تفاوت زن و مرد نقش مهمی دارند.

منبع : تفاوت عجیب میان زنان و مردان | آخرین شواهد علمی

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: تفاوت عجیب میان زنان و مردان | آخرین شواهد علمی. آخرین ویرایش: ژانویه 29, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=5235

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *