دانشمندان مواد شیمیایی را کشف کرده اند که می توانند سلول های گلوبوبلاستوم را از بین ببرد

دانشمندان مواد شیمیایی را کشف کرده اند که می توانند سلول های گلوبوبلاستوم را از بین ببرد

554 0

محققان نشان داده اند که سلول های تومور مغزی تهاجمی که پس از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در آزمایش های آزمایشگاهی از خود بیمار گرفته شده اند، گرفته شده است.

این مطالعه می تواند اولین گام در مقابله با سرطان هایی مانند گلیوبلاستوما باشد، که در اوایل سال جاری میلادی به مرگ داس تسا جولز منجر شد.

تحقیقاتی که توسط دانشگاه لیدز انجام شد، دریافتند که مواد شیمیایی مصنوعی به نام KHS101 توانستند منبع انرژی سلولهای تومور را از گلوبوبلاستوم بردارند و منجر به مرگ سلول ها شد.

منتشر شده در Science Translational Medicine ، این پژوهش نشان دهنده یک گام مهم در مقابله با این بیماری است که یکی از کشنده ترین سرطان ها است و نرخ بقای پنج ساله آن کمتر از 5 درصد است.

هر ساله بیش از 2000 نفر مبتلا به گلیوبلاستوما در انگلستان تشخیص داده شده و اخیرا در پارلمان به عنوان بیماری مورد بحث قرار گرفته اند که به طور فوری نیازمند بهبود در گزینه های درمان است.

در ابتدا توسط شورای تحقیقات پزشکی تامین مالی شده است، مطالعات جدید نشان می دهد نتایج امیدوار کننده ای که ممکن است منجر به توسعه یک درمان برای مبارزه با سرطان مغز در سال های آینده شود.

دکتر هیکو واردها، از دانشگاه لیدز که تیم تحقیقاتی بین المللی را رهبری کرد، گفت: “وقتی این تحقیق را آغاز کردیم، فکر می کردیم KHS101 ممکن است رشد گلوبوبلاستوما را کُند کند، اما ما شگفت زده شدیم که سلول های تومور عمدتا خود را تخریب می کنند وقتی در معرض آن قرار بگیرند.

“این اولین گام در یک روند طولانی است، اما یافته های ما راه را برای توسعه دهندگان مواد مخدر آغاز می کند تا تحقیقات در مورد استفاده از این مواد شیمیایی را آغاز کند و امیدواریم یک روز آن را برای گسترش زندگی مردم در کلینیک فراهم کنیم.”

این مطالعه نشان داد که این ماده شیمیایی باعث اختلال در میتوکندریها و متابولیسم درون سلولهای تومور شده و تأمین انرژی را که باعث نابودی آنها می شود را قطع می کند.

برای آزمایش اینکه آیا KHS101 می تواند از مانع خون مغزی در پستانداران عبور کند، برای جلوگیری از سرطانهای مغزی ضروری است، سلولهای توموری از انسان به موش منتقل می شوند. مانع خون به مغز  بسیاری از مولکول ها و به شدت محدود گزینه های درمان می افزاید.

این ماده شیمیایی با موفقیت از سلولهای مغزی عبور کرده و به میزان قابل توجهی کاهش رشد تومور (حدود 50 درصد) در موشهایی که تحت درمان با KHS101 قرار دارند نسبت به کسانی که دارونما دریافت می کنند، منجر به افزایش بقاء می شود. مهم این است که سلول های مغز طبیعی با این ماده شیمیایی تأثیری نداشته باشند.

تیم همچنین بررسی کرد که KHS101 موثر بر پروفیل های ژنتیکی مختلف سلول های تومور و بین تومورهای مختلف در بیماران متفاوت است. تنوع ژنتیکی در تومورها تلاش برای شناسایی درمان در گذشته را پیچیده کرده است، اما تیم بر این باور است که تمام تغییرات آزمایش شده از سلول های زیربیتی گلیوبلاستوما به درمان پاسخ داده شده است.

پروفسور ریچارد گیلبرتسون، پژوهشگر سرطان متخصص تومور مغزی انگلستان که در تحقیق دخیل نبود، گفت: “درمان گلیوبلاستوما برای چندین دهه اساسا تغییر نکرده است، بنابراین نیاز به تحقیقات پیش از موعد می باشد که برای شناسایی و مشخص کردن داروهای بالقوه جدید می باشد.

“در حالی که یافته های تشویقی، به عنوان یک ماده شیمیایی آزمایشی است، آزمایش های دقیق تر و اصلاح KHS101 ضروری است قبل از اینکه آزمایشات در افراد آغاز شود.”

تحقیقات بیشتر در مورد خواص KHS101 ممکن است دانشمندان کشف کنند تا مواد مشابهی را کشف کنند که باعث اختلال در منابع انرژی نیز می شود و باعث نابودی سلول های تومور می شود و به همین دلیل گستره وسیعی از گزینه های درمان در مبارزه با تومورهای مغزی را گسترش می دهد.

منبع:تاپ نیوز،1397

بازنشر(Cite this article as):
سارا نظری مقدم. تاپ نیوز: دانشمندان مواد شیمیایی را کشف کرده اند که می توانند سلول های گلوبوبلاستوم را از بین ببرد. آخرین ویرایش: آگوست 22, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=2597

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *