درمان اعتیاد به اینترنت و راه های جهانی موفق

نوشته شده برای at ژوئن 19, 2021
290 0

درمان اعتیاد به اینترنت

درمان اعتیاد به اینترنت چگونه است؟ آیا می توان به افرادی که وابستگی بسیار زیادی به اینترنت دارند برای ترک فضای مجازی به آن ها کمک کرد و یاری رساند؟ اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی از مشکلات رایج در دنیای امروزه می باشد شاید این مشکل برای خودتان شناسایی شده باشد و یا در اطرافیانتان دیده باشید که وابستگی زیادی به اینترنت دارند. بر خلاف آن بسیاری از افراد فکر می کنند که اعتیاد به اینترنت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد زیرا این افراد توانایی آن ها برای انجام کارهای روزانه از بین می رود و باعث می شود تا زمان زیادی را از دست بدهند.

اگر شما هم احساس می کنید که وابستگی زیادی به اینترنت پیدا کرده اید و احساس خطر می کنید و اینترنت باعث شده تا در زندگی شما خللی ایجاد شود می توانید این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید و با استفاده از راهکارهای عملی از این مشکل رهایی یابید و استفاده از اینترنت را کاهش دهید.

راهکارهای عملی برای درمان اعتیاد به اینترنت

در ادامه این مقاله به ۸ راهکار عملی برای درمان اعتیاد به اینترنت اشاره شده است که در صورتی که به این راه حل ها توجه کنید و به آن ها عمل کنید برای درمان اعتیاد به اینترنت برای شما سودمند خواهد بود.

  1. پذیرفتن، قدم اول در درمان اعتیاد به اینترنت

در ابتدای درمان برای هر گونه اعتیادی به خصوص اعتیاد به اینترنت باید ابتدا مسئله را به عنوان یک مشکل بپذیرید و طرز فکرتان را تغییر دهید و قبول کنید که در حال آسیب زدن به خودتان هستید و وقت خود را هدر می دهید. تا زمانی پذیرش صورت نگیرید درمان نیز شروع نخواهد شد.

  1. درمان اعتیاد به اینترنت، پیدا کردن عامل زیر بنایی

با خودتان صادق و رو راست باشید و علت اصلی استفاده زیاد از اینترنت را در خودتان بیابید  و در خود کنکاش کنید که علت استفاده بیش از اندازه شما از اینترنت چه چیزی می باشد؟ برای فهم این موضوع باید به روانشناس مراجعه کنید و از او کمک بخواهید و زمانی که علت اصلی را پیدا کردید به فکر درمان آن باشید، در بسیاری موارد گذراندن بیش از حد زمان در فضای مجازی به خاطر علت دیگری می باشد.

به عنوان مثال احتمال دارد افرادی به علت کاهش اعتماد به نفس در رویارویی با انسان ها در دنیای واقعی، به ارتباطات مجازی روی می آورند و از طریق مجازی با دیگران در ارتباط هستند.

افرادی که دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند احتمال دارد به خاطر مهارت پایین در برقراری روابط اجتماعی و یا تجربیات تلخ گذشته در هنگام برقراری ارتباط با دیگران و مواردی از این قبیل باشد، در بسیاری از اوقات باعث می شود تا اختلالاتی مانند افسردگی بر فرد چیره شود و منجر شود تا رابطه مجازی را به صورت نصفه و نیمه ادامه دهد و توانایی برقراری رابطه در دنیای واقعی نداشته باشد.

علاوه بر این ممکن است به علت وجود مسائل دیگری مانند اختلال شخصیت اجتنابی فرد نتواند ارتباط واقعی را تشکیل دهد و در این زمینه ناتوان باشد و به همین دلیل بیش از اندازه از اینترنت استفاده کند و درگیر آن باشد.

  1. به پیامد های اعتیاد به اینترنت فکر کنید

بسیاری از افراد وابستگی بیش از حد به اینترنت و اعتیاد به آن را جدی نمی گیرند و نسبت به پیامدهای آن آگاهی لازم را ندارند و همین امر باعث می شود تا دیرتر برای درمان و یا پیشگیری از پیامد های این مساله اقداماتی را انجام دهند، در نتیجه اعتیاد به اینترنت در آن ها شدت زیادی پیدا می کند.

از جمله پیامد های رایج در اعتیاد به اینترنت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از دست دادن شغل
  • از دست دادن روابط عاطفی
  • مشکلات مالی
  • مشکلات روحی و روانی متعدد مانند احساس تنش مزمن، اضطراب و افسردگی
  1. محدود کردن زمان استفاده از اینترنت

یکی از راهکارهای موثر برای درمان اعتیاد به اینترنت داشتن برنامه ریزی مشخص در زندگی می باشد، در صورتی که در عمل کردن به برنامه ریزی موفق نبودید می توانید از اعضای خانواده کمک بگیرید تا در صورت لزوم به شما تذکر دهند.

علاوه بر این بهترین کار این است که به تدریج زمان استفاده از اینترنت را کاهش دهید مثلا هر دفعه نیم ساعت از دفعه قبل کمتر از اینترنت استفاده کنید.

به این منظور می توانید از برنامه ها و نرم افزار های زمان سنج استفاده کنید و ساعت زنگ دار خود را کوک کنید تا بعد از یک ساعت به صدا درآید تا شما متوجه شوید که زمان استفاده از اینترنت به پایان رسیده است همچنین راهکارهای دیگری هم وجود دارد مثلا حجم اینترنت کمتری خریداری کنید و یا حجم خود را محدود کنید و حجم روزانه بخرید و خودتان را ملزم بدانید که روزی تنها یک بار در شبانه روز اینترنت بخرید.

  1. استفاده از تشویق و تنبیه برای درمان اعتیاد به اینترنت

یکی از راهکار های عملی و موثر برای درمان اعتیاد به اینترنت تشویق و تنبیه کردن می باشد، بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده از تشویق موثر تر می باشد و اگر فقط در زمان معین شده از اینترنت استفاده کردید به خودتان پاداش دهید و تشویق کنید، پاداش می تواند هر چیزی که شما از آن لذت می برید باشید مثلا می توانید به خاطر این کار به سینما بروید یا خودتان را دعوت کنید و خوراکی خوشمزه ای برای خود بخرید.

  1. پیدا کردن سرگرمی در خارج از فضای مجازی

ممکن است با خودتان فکر کنید که استفاده از اینترنت و فضای مجازی تنها سرگرمی شما می باشد و به جز آن سرگرمی دیگری ندارید اما اگر کمی خلاقیت به خرج دهید می توانید سرگرمی های سودمندی برای خود بیابید  به عنوان مثال می توانید به پیاده روی بروید، مطالعه نمایید، در باشگاه ورزشی عضو شوید، یک رشته ورزشی که به آن علاقه دارید انجام دهید، یک هنر یاد بگیرید و یا در حیطه شغل و رشته تحصیلی تان دوره ای را بگذرانید این برنامه ها مفید می باشند و به طور صحیح وقت شما را پر می کنند و برای سلامت و بهبود زندگی تان مفید خواهند بود.

  1. بیشتر کردن ارتباط با خانواده و دوستان

یکی از موثرترین راه ها برای درمان اعتیاد اینترنتی رابطه چهره به چهره با عزیزان و آشنایان می باشد زیرا بسیاری از مواقع اعتیاد به اینترنت به خاطر کمبود ارتباطات سالم و موثر در زندگی می باشد و در صورتی که برای بهبود این روابط تلاش کنید به صورت غیر مستقیم وابستگی شما به اینترنت کاهش می یابد و بیشتر به صورت واقعی با دیگران در ارتباط خواهید بود.

  1. سعی کنید کمتر سمت کامپیوتر و گوشی خود بروید

سعی کنید وسایلی که باعث می شود با دنیای مجازی در ارتباط باشید کمتر لمس کنید به عنوان مثال زمانی که گوشی خود را در دست می گیرید و با انواع نوتیفیکیشن ها بر روی صفحه گوشی رو به رو می شوید وسوسه می شوید تا همه آن ها را مورد چک قرار دهید و حس می کنید هر لحظه چیزی در جریان است و شما از آن بی خبر می باشید در صورتی که گوشی را کمتر در دست بگیرید و از آن دور باشید در این صورت کمتر وسوسه خواهید شد و برای این که تماس ها و پیام های مهم خود را از دست ندهید می توانید گوشی ساده ای که قابلیت اتصال به اینترنت ندارد را برای خودتان تهیه کنید.

درمان اعتیاد به اینترنت، بی اثر بودن راهکار ها

ممکن است برای رهایی از اینترنت تلاش های بسیاری انجام دهید اما نتوانید از آن مشکل به تنهایی رهایی یابید و در این هنگام برای درمان وابستگی شدید به اینترنت نیازمند خدمات حرفه ای می باشید و در این حالت باید از روانشناس کمک بگیرید او به شما کمک خواهد کرد تا ریشه مشکل خود را بشناسید و با حل کردن آن به صورت صحیح به درمان اعتیاد به اینترنت بپردازید.

 

همچنین درمانگر به شما کمک می کند تا به طور موثرتر و صحیح تری با وسوسه های استفاده از اینترنت رو به رو شوید و با آن ها مقابله کنید به عنوان مثال درمان هایی نظیر درمان شناختی – رفتاری که توسط درمانگر و روانشناس صورت می گیرد یکی از موثرترین روش ها در درمان اعتیاد به اینترنت به شمار می آید.

اگر فرزندتان درگیر این مسئله است

اگر فرزندتان درگیر اعتیاد به اینترنت شده است در این صورت می توانید توصیه های زیر را به کار بگیرید.

به کار فرزندتان نظارت داشته باشید و به این نکته توجه کنید که بیش از حد او را مورد کنترل قرار ندهید و از روش های سر سختانه و که با زور و قدرت همراه است استفاده نکنید زیرا روابطتان با فرزندتان دچار چالش می شود و در این صورت مطلوب نخواهد بود، سعی کنید رفتاری صحیح و قاطعانه داشته باشید نه زور گویانه.

در کنار رفتار قاطعانه همدلی و محبت را چاشنی روابط خود با فرزندتان قرار دهید تا نتیجه بهتری بگیرید برای رفتار صحیح می تواند از مشاوران کودک و خانواده کمک بگیرید تا در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

چرا مرکز مشاوره

استفاده از خدمات روانشناسی تاثیر بسیاری در درمان اعتیاد به اینترنت دارد اما امروزه بسیاری از افراد به دلایل متعددی مانند کمبود زمان، مشکلات رفت و آمد و مسائل مالی و معذب بودن در حضور روانشناس از خدمات روانشناسی به صورت حضوری بهره مند نمی شوند و در نتیجه با مشکلاتی رو به رو خواهند شد.

مراکز مشاوره از متخصصان و روانشناسان باتجربه تشکیل شده است و به شما کمک می کند تا خدمات مشاوره ای را به صورت اینترنتی و تلفنی دریافت نمایید.

منبع : درمان اعتیاد به اینترنت و راه های جهانی موفق

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: درمان اعتیاد به اینترنت و راه های جهانی موفق. آخرین ویرایش: ژوئن 19, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=6322

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *