درمان افسردگی با گیاهان دارویی، داروهای گیاهی ضد افسردگی و شادی آور

نوشته شده برای at اکتبر 30, 2021
305 0

درمان افسردگی با گیاهان دارویی، داروهای گیاهی ضد افسردگی و شادی آور

آیا درمان افسردگی با گیاهان دارویی امکان پذیر می باشد؟ افسردگی یک نوع اختلالات روانی می باشد که به خاطر آن فعل و انفعالات شیمیایی مغز دستخوش تغییر می شود و فرد از نظر روانی با مشکلات گسترده ای رو به رو می شود که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خلق پایین
  • بی لذتی
  • کمبود اشتها
  • مشکلات خواب
  • مشکلات تمرکز
  • حافظه
  • احساس بی معنایی در زندگی
  • افکار مرگ و خودکشی

برای بهبود این وضعیت درمان های شناخته شده ای وجود دارد که می توان به مواردی مانند درمان شناختی رفتاری و استفاده از داروهای ضد افسردگی اشاره کرد، هم چنین داروهای گیاهی یک نوع عنصر کمکی می باشند و نمی توان آن ها را جایگزین درمان های اصلی کرد.

در ادامه این مقاله توضیحاتی در مورد درمان افسردگی و گیاهان دارویی بیان می شود پس تا انتها این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید.

درمان افسردگی با گیاهان دارویی، حقیقت یا فریب؟

بسیاری از افراد ادعا می کنند که با استفاده از داروهای گیاهی یا پیروی از برخی از رژیم های غذایی می توان افسردگی را درمان کرد، برای بررسی صحت این ادعا باید در مورد اختلال افسردگی درک بهتری پیدا کرد و توجه داشت که افسردگی یک نوع اختلال روانی می باشد و با احساسات غم و ناراحتی روزمره متفاوت است.

زمانی که فرد به اختلال افسردگی دچار می شود حداقل به مدت ۲ هفته پیاپی احساس غم شدیدی دارد و نمی تواند از زندگی اش لذت ببرد علاوه بر این شخصی که مبتلا به افسردگی است علاوه بر مشکلات خلقی، علائم دیگری را تجربه می کند که عبارت اند از:

  • مشکلات خواب
  • اشتها
  • اختلال در حافظه
  • فقدان انرژی
  • کاهش تمرکز
  • احساس بی ارزشی و افکار مرگ و خود کشی

هم چنین اختلال افسردگی باعث می شود تا بدن انسان از نظر شیمیایی تغییراتی در آن ایجاد شود و سطح برخی از انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین و نوراپی نفرین کاهش می یابد.

از زمان گذشته تا به امروز برای درمان افسردگی روش های متفاوتی بیان شده است که کارایی هر کدام از آن ها با استفاده از تحقیقات علمی مورد بررسی قرار گرفته است، امروزه خط اول درمان افسردگی روش روان درمانی به کمک رویکرد شناختی رفتاری می باشد.

این روش درمانی زمانی که با داروهای ضد افسردگی ترکیب شود، می تواند به پایدارترین نتایج منتهی شود در این میان از گیاهان دارویی نیز استفاده می کنند و از آن ها به عنوان روش های کمکی بهره می برند اما باید توجه داشته باشند که گیاهان دارویی به تنهایی کافی نمی باشد و نمی تواند جایگزین مراجعه به روانشناس و یا روانپزشک باشند.

درمان افسردگی با گیاهان  دارویی، معرفی انواع گیاهان دارویی موثر در افسردگی

برای این که روند درمان افسردگی سرعت بیشتری داشته باشد می توان از رژیم غذایی که باعث افزایش ترشح سروتونین در بدن می شود استفاده کرد، از این رو مصرف برخی از گیاهان دارویی توصیه می شود، در ادامه این مقاله به چند مورد از مهم ترین این گیاهان اشاره کرده ایم:

  1. گیاه اسطوخدوس

برخی از گیاهان دارویی آرامش بخش می باشند و یکی از شناخته ترین گیاهان دارویی که باعث بهبود شرایط خلقی و تمدد اعصاب می شود گیاه اسطوخدوس نام دارد، این گیاه در زبان انگلیسی به لاوندر معروف می باشد و به شکل های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد که در این خصوص می توان به دمنوش، لوسیون، اسپری و برخی از عطرها اشاره نمود.

مصرف گیاه اسطوخدوس باعث کاهش تنش شده و مشکلات خواب را بهبود می بخشد، گیاهان دارویی در کنار داروها و روان درمانی می توانند استفاده شوند و نقش مفید و موثری در بهبود افسردگی دارند.

  1. درمان افسردگی با گیاهان دارویی، سنبل الطیب

یکی دیگر از داروهای مفید در درمان افسردگی ریشه سنبل الطیب می باشد این گیاه باعث بهبود بی خوابی می شود و هم چنین احساس افسردگی را کاهش می دهد، در مصرف سنبل الطیب دقت بسیاری داشته باشد زیرا این دارو نباید همزمان با داروهای خواب آور و داروهای ضد افسردگی مصرف شود در صورتی که با آن ها استفاده شود عوارض جانبی داروها را تشدید کرده و تغییراتی در هشیاری فرد ایجاد می کند.

 

  1. جنسینگ

یکی از رایج ترین گیاهان دارویی که برای بهبود افسردگی تجویز می شود جنسینگ نام دارد، این دارو تاثیرات مثبتی بر روی فرد می گذارد و باعث بهبود وضعیت خواب، کاهش استرس و بهبود عملکرد ذهنی او می شود و از این رو افسردگی کاهش می یابد.

هم چنین این گیاه دارویی اثرات مثبتی بر روی سلامت روان فرد می گذارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن انسان می شود و مشکلاتی مانند قند خون، مشکلات جنسی و چاقی را بهبود بخشیده و برای آن ها موثر است.

  1. درمان افسردگی با گیاهان دارویی، گیاه بابونه

گیاه بابونه یکی از گیاهانی می باشد که برای بهبود وضعیت روحی انسان کمک کننده است و بر اساس بررسی های انجام شده این گیاه برای رفع مشکلات خواب، بهبود وضعیت خلقی، کاهش اضطراب و ارتقای عملکرد جنسی استفاده می شود و هم چنین این گیاه به عنوان گزینه مکمل در برنامه افسردگی قرار می گیرد.

  1. آویشن

در گیاه آویشن مقدار قابل توجهی تریپتوفان وجود دارد که منبع خوبی برای ترشح سروتونین در بدن می باشد، در صورتی که کاهش سروتونین یابد با علائم افسردگی در ارتباط بوده و اگر از مواد غذایی و دارویی که میزان ماده سروتونین را در بدن افزایش می دهند استفاده شود بر درمان مشکلات روانشناختی ناشی از افسردگی اثرگذار خواهد بود.

۶٫درمان افسردگی با زعفران معجزه ای جایگزین دارو

زعفران به خاطر طعم و عطرش در سفره های ایرانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد اما کمتر ایرانی در مورد اثرات درمانی زعفران خبر دارد، زمانی که فرد زعفران استفاده می کند بر روی انتقال دهنده های عصبی تاثیر می گذارد و در این حالت سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین می تواند به عنوان یک دارو برای درمان اختلالات افسردگی، اضطراب و اختلال خواب مورد استفاده قرار گیرد.

زعفران یک ماده با ارزش است و عوارض نامطلوب دارویی را به همراه ندارد، به همین دلیل شما می توانید از آن در نوشیدنی ها ( شربت، چای، قهوه و غیره)، شیرینی ها، خورشت ها، کباب و یا هر شکل دیگری که تمایل دارید از آن استفاده کنید و از فواید آن بهره ببرید.

۷٫درمان افسردگی با گیاهان دارویی، رزماری

رزماری یک گیاهی می باشد که از برگ های آن به عنوان طعم دهنده به مواد غذایی مانند سیب زمینی و گوشت استفاده می شود بر اساس بررسی های انجام شده اگر به صورت منظم از این ماده استفاده شود می تواند این گیاه اثرات ضد افسردگی داشته باشد و باعث بهبود خلق و خو شود و بر روی خلق فرد اثرات مثبتی بگذارد.

منبع : درمان افسردگی با گیاهان دارویی، داروهای گیاهی ضد افسردگی و شادی آور

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: درمان افسردگی با گیاهان دارویی، داروهای گیاهی ضد افسردگی و شادی آور. آخرین ویرایش: اکتبر 30, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=7629

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *