پوسیدگی دندان

علل پوسیدگی دندان و درمان خانگی

168 0

پوسیدگی دندان: چیست، انواع، پیشگیری و درمان چگونه است؟ بهداشت دهان و دندان یک جنبه اساسی برای حفظ سلامت دهان و دندان و جلوگیری از مشکلات بعدی مانند پوسیدگی دندان است.

هر 6 یا 12 ماه یک بار بررسی و تمیز کردن دندان ضروری است تا دندان های ما تمیز و سالم بمانند.

با این حال، زمانی که این کار انجام نمی شود و/یا بهداشت دهان و دندان بیمار ناکافی یا ناکافی است، زمانی است که به اصطلاح پوسیدگی دندان ظاهر می شود.

پوسیدگی دندان چیست؟

علت پوسیدگی دندان با وجود مسواک زدن چیست؟

این یک ناحیه آسیب دیده در سطح دندان است که به دلیل تجمع باکتری هایی که اسید ترشح می کنند ایجاد می شود ، اما این می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که در ادامه خواهیم دید.

به طور معمول، هنگامی که شما حفره دارید، می توانید یک سوراخ یا سوراخ کوچک در دندان ببینید که سیاه و زرد می شود. بنابراین، اگر این مورد را در هر یک از دندان های خود مشاهده کردید، برای بررسی به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

انواع پوسیدگی دندان |تشخیص پوسیدگی دندان در خانه

همه آنها یکسان نیستند و بنابراین، بسته به نوع پوسیدگی و پیچیدگی مورد، درمان می تواند یکی یا دیگری باشد.

اینها برخی از مواردی هستند که معمولاً در دندانپزشک خوب خود می بینیم:

پوسیدگی های سطحی : پوسیدگی هایی هستند که در سطح قطعه دندانی ظاهر می شوند و در نتیجه شایع ترین آنها هستند. معمولاً با مشاهده تغییر رنگ سطح دندان و همچنین یک سوراخ کوچک به راحتی تشخیص داده می شوند.
پوسیدگی دندان : پوسیدگی هایی هستند که به ویژه در کودکان و نوجوانان تشخیص داده می شوند و در شیارهای دندان قرار دارند.
پوسیدگی هایی که ریشه دندان ها را درگیر می کند : این پوسیدگی ها به ریشه معروف هستند و یکی از خطرناک ترین آنها هستند زیرا معمولاً باعث از دست دادن دندان می شوند.
حفره های عود کننده: این حفره ها به عنوان حفره هایی شناخته می شوند که پس از پرکردن دندان دوباره ظاهر می شوند یا ناحیه مجاور پرکردگی را تحت تاثیر قرار می دهند.
پوسیدگی بین دندانی یا بین دندانی : به این دلیل شناخته می شوند که در شکافی که دو دندان را از هم جدا می کند تشکیل می شوند. در این سوراخ ها معمولا اگر از نخ دندان یا برس های بین دندانی استفاده نشود، پلاک های باکتریایی جمع می شوند.

علائم پوسیدگی دندان

همانطور که قبلا ذکر کردیم، علل ظاهر این مشکل دندانی می تواند بسیار متنوع باشد. دندان پوسیده معمولاً به دلیل رعایت نکردن بهداشت کافی ظاهر می شود .

اگر 2 تا 3 بار در روز دندان های خود را مسواک نمی زنید و از مسواک بین دندانی، نخ دندان یا شستشوی دهان استفاده نمی کنید، ممکن است در طول روز باقی مانده غذا و باکتری هایی داشته باشید که می توانند باعث بروز این مشکل شوند.

برای مثال، با خوردن و نوشیدن غذاهای شیرین، باکتری هایی که ممکن است در دهان خود داشته باشید، اسیدی آزاد می کنند که به مینای دندان حمله کرده و در دراز مدت باعث ایجاد حفره می شود.

درمان دندان های دارای حفره

در کلینیک دندانپزشکی ما در آلیکانته، بسته به عمق یا شدت آسیب، انواع مختلفی از درمان را ارائه می دهیم.

به طور معمول، هنگامی که دندانی را با پوسیدگی تشخیص می دهیم، ابتدا آن را به طور کامل تمیز می کنیم و سپس شکاف باقی مانده را با مواد زیست سازگار پر می کنیم . این همان چیزی است که به عنوان پر کردن دندان شناخته می شود .

با این حال، روش های دیگری که ما نیز بسته به مورد استفاده می کنیم عبارتند از:

کشیدن دندان یا مولر پوسیده. زمانی انجام می شود که مورد بسیار پیشرفته باشد و راه حل دیگری قابل اعمال نباشد. همیشه آخرین راه حل مشکل است.
پالپوتومی . زمانی انجام می شود که پوسیدگی دندان در یک دندان شیری بسیار پیشرفت کرده باشد و بسیار شبیه به ریشه دندان در بزرگسالان است. بنابراین این درمان توسط دندانپزشک اطفال انجام می شود.
ریشه دندان . زمانی که پوسیدگی گسترده است و پالپ دندان را تحت تاثیر قرار می دهد در بزرگسالان انجام می شود. این درمان برای تمیز کردن کانال های ریشه و از بین بردن عفونت انجام می شود.

چگونه از بروز پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟

پیشگیری بهترین راه حل برای جلوگیری از ایجاد حفره در دندان ها یا دندان ها و مراجعه به دندانپزشک برای پرکردن دندان است.

و این است که بهترین روش برای پیشگیری از این مشکل دهان، رعایت بهداشت روزانه است.

دندان های خود را 2 تا 3 بار در روز مسواک بزنید.
یک مسواک زدن ملایم انجام دهید، لازم نیست مسواک را فشار دهید.
از نخ دندان و/یا مسواک بین دندانی برای از بین بردن مواد غذایی بین دندان ها استفاده کنید.
از دندانپزشک خود بپرسید که آیا باید از دهانشویه استفاده کنید و کدام یک برای مورد شما مناسب است.
از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
هر 6 ماه یا یک سال یک بار برای تمیز کردن دندان مراجعه کنید.

چگونه حفره های دندان را از بین می بریم؟

هنگامی که پوسیدگی دندان بسیار سطحی است، فلوراید می تواند کمک کند، بنابراین استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید را توصیه می کنیم. با این حال، در موارد پیشرفته تر، باید به کلینیک دندانپزشکی برای پر کردن دندان یا کانال ریشه مراجعه کنید.

اگر پوسیدگی دندان درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

دندان های پوسیده باید در اسرع وقت درمان شوند. هرچه بیشتر اجازه دهید حفره پیشرفت کند، مشکل سازتر می شود و ناراحتی بیشتری برای شما ایجاد می کند و ممکن است دندان آسیب دیده را از دست بدهید.

علائم پوسیدگی دندان چیست؟

علائم می تواند عبارتند از: حساسیت به سرما یا گرما، ناراحتی یا درد هنگام گاز گرفتن، احساس فشار یا درد مداوم، حساسیت دندانی یا دندان های قهوه ای یا زرد.

بازنشر(Cite this article as):
گروه محتوایی دکتر آزمندیان. تاپ نیوز: علل پوسیدگی دندان و درمان خانگی. آخرین ویرایش: فوریه 10, 2023. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=12372

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *