علل کمرویی چیست؟ چرا در مدرسه و اجتماع کم رویی هستید؟

نوشته شده برای at 10:50 ق.ظ
277 0

برای پاسخ به سوال، چرا در مدرسه و اجتماع کم رویی هستید؟ باید ابتدا سوال علل کمرویی چیست؟ را پاسخ بدهم. از نظر روانشناسی  توجه داشته باشید که کمرویی یک ویژگی ارثی محسوب نمی شود بلکه در اثر روابط نادرست بین فردی در مراحل اولیه رشد در خانه و مدرسه پدیدار می شود. در متن زیر به مواردی که باعث ایجاد کمرویی می شوند می پردازیم.

علل کمرویی چیست؟

کمرویی ناشی از ترس

کم رویی ناشی از ترس عموما در زمان نوزادی شکل می گیرد. مطالعات نشان می دهد که ترس در این سن به دلیل بودن کنار افراد غریبه شکل می گیرد.

آشنایی با افراد پس از شش ماهگی رخ می دهد و در آن زمان مغز نوزاد برای تشخیص افراد رشد لازم را پیدا می کند و ترسش از دیگران برطرف می شود.

خانواده و فرزندان کمرو

محیط خانواده، تجاربی که کودک در سنین پایین به دست می آورد و محیط مدرسه اصلی ترین نقش را در شکل گیری شخصیت دارند. در این دوره کودک به رفتار والدین خود بسیار دقت می کند و از آن ها الگو می گیرد و زمانی که این الگوها مضطرب باشند و روابط اجتماعی موفقی نداشته باشند بدون شک کودکان هم از آن ها الگو برداری می کنند.

عامل دیگری که ممکن است کودکان را به سمت کمرویی سوق دهد، کمال گرایی والدین است. انتظارات نامعقول والدین از فرزندانشان و مجبور کردن آن ها به حضور در موقعیت های اجتماعی، رفتار خصمانه، تهدید و حمایت های غیر ضروری باعث بروز کمرویی در کودکان می شود.

دوگانگی و تعارض در رفتارهای والدین هم ممکن است باعث ایجاد کشاکش درونی در کودک و اختلال در رشد او شده که در نهایت به اضطراب و کمرویی ختم می شود.

علل کمرویی نشانه انزو و گوشه گیری کودک

تاثیر کم رویی بر تک فرزندان و فرزندان اول خانواده

کمرویی در میان تک فرزندان و فرزندان اول خانواده بیش تر از سایر کودکان دیده می شود. البته این بدین معنی نیست که تمام تک فرزندان یا فرزندان اول خانواده دچار کمرویی می شوند.

کمرویی در این افراد زمانی به وجود می آید که والدین قادر نباشد، فرزندان را به شکل مناسب تربیت کنند. معمولا تک فرزندان یا فرزندان اول خانواده با افراد بزرگسال بیش تر از همسن و سالان خود در ارتباط هستند و در ارتباط با همسن و سالان خود مشکل دارند.

معمولا والدین از تنها فرزند یا اولین فرزند خود توقعات بالایی دارند که همین توقعات و اعمال فشار باعث ایجاد اضطراب و کمرویی در کودکان می شود و کودک به مرور احساس ارزشمندی خود را از دست می دهد.

مدرسه و تقویت کمرویی

مدرسه به عنوان اولین تجربه کودک از مکان های رسمی نقش اساسی در تقویت یا درمان کمرویی دارد و متاسفانه در بسیاری از موارد مشاهده می شود که کمرویی کودکان در مدرسه تقویت می شود.

در غالب موارد سکوت مضطربانه کودک به عنوان یک ویژگی و صفت پسندیده محسوب می شود و با تایید های معلم یا سایرین تقویت می شود. به طور مثال نمره انضباط بالا در مدارس معمولا به دانش آموزان کمرو تعلق می گیرد.

تشویق هایی مانند این که معلم شخصی را ساکت و آرام بخواند و از بقیه هم بخواهد آنگونه باشند باعث می شود که کودک به یک شخصیت کاملا کمرو و منفعل تبدیل شود.

علل کمرویی کودک

موارد زیر باعث ایجاد یا تقویت کمرویی در کودکان می شود.

  • فشارهای روانی،
  • تهدید،
  • رقابت های ناسالم،
  • کمال جویی ها،
  • تنبیه،
  • تقویت روحیه تسلیم پذیری
  •  کنترل کردن رفتارهای کودک

توجه داشته باشید که این رفتارها بیش تر زمانی دیده می شود که کودک به دلیل مشکلات عاطفی نیاز به تایید و تشویق معلم داشته باشد.

فشارهای اجتماعی یکی از علل کمرویی

علاوه بر خانواده و مدرسه، اجتماع هم می تواند در ایجاد کم رویی نقش داشته باشد.

موارد زیر می توانند زمینه ساز رفتارهای گوشه گیرانه باشند.

  1. آسیب های اجتماعی،
  2. فشارهای گروهی،
  3. کنترل های شدید،
  4. تقویت شخصیت انفعالی،
  5. ترویج خشونت
  6. برتری طلبی های قومی و نژادی

منبع : علل کمرویی چیست؟ چرا در مدرسه و اجتماع کم رویی هستید؟ 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: علل کمرویی چیست؟ چرا در مدرسه و اجتماع کم رویی هستید؟. آخرین ویرایش: نوامبر 25, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=7912

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *