مراحل استئوآرتریت زانو

مراحل استئوآرتریت زانو

552 0

مراحل استئوآرتریت

استئوآرتریت (OA) به پنج مرحله تقسیم می شود. مرحله 0 به زانو طبیعی و سالم اختصاص دارد. بالاترین مرحله، 4، به OA شدید اختصاص دارد. OA که به این پیشرفته تبدیل شده است احتمالا موجب درد شدید و ایجاد اختلال در حرکت مشترک می شود.

مرحله 0

مرحله 0 OA به عنوان “طبیعی” سلامت زانو طبقه بندی می شود. مفصل زانو هیچ نشانه ای از OA و عملکرد تومور بدون هیچ گونه اختلال یا درد نشان نمی دهد.

درمان ها

درمان مرحله 0 OA لازم نیست.

مرحله ی 1

فرد مبتلا به OA مرحله 1 رشد بسیار ناگهانی استخوان را نشان می دهد. اسپورهای استخوانی رشد بُنی است که اغلب در جایی که استخوان ها در همجوشی یکدیگر ملاقات می کنند، توسعه می یابد.

فردی که مرحله اول OA را تجربه می کنند، به علت کم شدن جزئی اجزای مفصل، درد و ناراحتی ایجاد نمی کند.

درمان ها

بدون علائم بیرونی OA برای درمان، بسیاری از پزشکان نیازی به انجام تستهای OA مرحله 1 ندارند.

با این حال، اگر شما مستعد ابتلا به آرتروز یا در معرض خطر افزایش یافته است، دکتر شما ممکن است به شما توصیه می کنند که مکمل، مانند گلوکزامین و کندرویتین، و یا شروع یک ورزش عادی برای تسکین هر گونه علائم جزئی از OA و به سرعت پیشرفت از آرتریت حاصل می شود.

مرحله 2

مرحله 2 OA زانو یک مرحله “ملایم” وضعیت است. اشعه X از مفصل زانو در این مرحله رشد استخوان بیشتر را نشان می دهد، اما غضروف معمولا هنوز هم سالم است، یعنی فضای بین استخوان ها طبیعی است و استخوان ها مالش نمی کنند یا درهم می شکنند.

در این مرحله، مایع سینوویال نیز معمولا در سطح کافی برای حرکت طبیعی مشترک وجود دارد.

با این حال، این مرحله که مردم ممکن است ابتدا علائم درد را بعد از یک روز طولانی از پیاده روی یا دویدن شروع کنند، سفتی بیشتری در مفصل هنگام استفاده از آن برای چند ساعت و یا تندرستی هنگام زانو زدن یا خم شدن احساس می کنند.

درمان ها

در مورد علائم احتمالی OA با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است پزشک شما قادر به تشخیص بیماری در این مرحله زودرس باشد. در صورت لزوم، می توانید برنامه ای برای پیشگیری از پیشرفت بیماری ایجاد کنید.

چند درمان مختلف می تواند به کاهش درد و ناراحتی ناشی از این مرحله خفیف OA کمک کند. این درمانها عمدتا غیر دارویی هستند، به این معنی که نیازی به مصرف دارو برای تسکین علائم نیست.

اگر اضافه وزن دارید، از دست دادن وزن در رژیم غذایی و ورزش، علائم جزئی را کاهش می دهد و کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد. حتی افرادی که اضافه وزن ندارند، از ورزش لذت خواهند برد.

تمرین هوازی و تمرینات کم اثر می تواند به تقویت عضلات اطراف مفصل کمک کنند که ثبات را افزایش می دهد و احتمال آسیب های اضافی مشترک را کاهش می دهد.

از بین بردن زانو زدن، نشستن یا پریدن از مفصل جلوگیری کنید. پرانتز و پیچ و تاب می تواند به تثبیت زانوی شما کمک کند. درج کفش می تواند کمک کند که برخی از فشارهایی که روی مفصل تان قرار می دهید را از بین ببرید.

بعضی از داروها ممکن است درد را در افراد تسکین دهد. اینها معمولا در ارتباط با درمان های غیر دارویی مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال، اگر برای تسکین درد از NSAID ها یا استامینوفن (مانند تیلنول) استفاده کنید، باید ورزش کنید، از دست دادن وزن و محافظت از زانو خود را از استرس غیر ضروری، امتحان کنید.

درمان طولانی مدت با این داروها ممکن است باعث مشکلات دیگر شود. NSAIDs می تواند زخم معده، مشکلات قلبی عروقی، و آسیب کلیه و کبد را ایجاد کند. مصرف دوزهای بالاتر استامینوفن ممکن است باعث آسیب کبدی شود.

مرحله 3

مرحله 3 OA به عنوان “متوسط” OA طبقه بندی شده است. در این مرحله، غضروفی بین استخوان ها آسیب دیدگی را نشان می دهد و فاصله بین استخوان ها باریک می شود. افراد مبتلا به OA مرحله 3 زانو ممکن است هنگام راه رفتن، دویدن، خم شدن یا زانو درد مکرر داشته باشند.

آنها همچنین ممکن است سفتی مفصلی را پس از نشستن برای مدت زمان طولانی یا بیدار شدن در صبح تجربه کنند. تورم مفصلی ممکن است پس از دوره های طولانی حرکت نیز وجود داشته باشد.

درمان ها

اگر درمان های غیر دارویی انجام نشود و یا  تسکین درد آنها انجام نشود، پزشک ممکن است تزریق کورتیزون را توصیه کند. کورتیزون، استروئید که به طور طبیعی توسط بدن شما تولید می شود، نشان داده است که درد ناشی از OA را هنگام تزریق در نزدیکی مفصل تحت تاثیر قرار می دهد.

اثرات کورتیزون شات در دو ماه کاهش می یابد. با این حال، شما و پزشکتان باید با دقت از عکس های کورتیزون استفاده کنید. تحقیقات نشان می دهد استفاده طولانی مدت از استروئید در واقع می تواند آسیب مفصلی را بدتر کند.

اگر داروهای ضد درد و استامینوفن بیشتر موثر باشند، داروهای نسخه ای از دارو، مانند کدئین و اکسید کتون ، می توانند به کاهش درد ناشی از عود در مرحله 3 OA کمک کنند. در کوتاه مدت، این داروها را می توان برای درمان درد متوسط ​​تا شدید استفاده کرد.

با این حال، داروهای مخدر برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شود، زیرا خطر تحمل و وابستگی احتمالی وجود دارد. عوارض جانبی این داروها شامل تهوع، خواب آلودگی و خستگی است.

افرادی که به درمان های محافظه کارانه برای درمان فیزیوتراپی، کاهش وزن، مصرف NSAID ها و ضد درد ها پاسخ نمی دهند، ممکن است نامزد خوبی برای اجرای ویسکوز باشد.

ویسکوزپپپلنتها تزریق داخل مفصلی اسید هیالورونیک هستند. یک درمان معمول با ویسکوزیته نیاز به یک تا پنج تزریق اسید هیالورونیک دارد که به مدت یک هفته از یکدیگر جدا می شود. چند تزریق وجود دارد که به عنوان یک تزریق تک دوز در دسترس هستند.

نتایج تزریق ویسکوزاپازار فوری نیستند. در واقع، ممکن است چندین هفته طول بکشد تا اثر کامل درمان احساس شود، اما امراض از علائم معمولا چند ماه طول می کشد. همه به این تزریق ها پاسخ نمی دهند.

مرحله 4

مرحله 4 OA “شدید” در نظر گرفته شده است. افراد در مرحله 4 OA هنگام حرکت یا حرکت مفصل زانو درد و ناراحتی زیادی را تجربه می کنند.

این به این دلیل است که فضای مشترک بین استخوان ها به طور قابل توجهی کاهش می یابد؛ غضروف تقریبا به طور کامل از بین رفته است، و جناغ سفت و احتمالا بی حرکت می شود. مایع سینوویال به طور چشمگیری کاهش می یابد و دیگر به کاهش اصطکاک در میان قطعات متحرک یک مفصل کمک نمی کند.

درمان ها

جراحی اصلاح استخوان یا استئوتومی یک گزینه برای افرادی است که دارای OA شدید زانو هستند. در طی این جراحی، یک جراح استخوان را در بالا یا پایین زانو کوتاه می کند تا آن را کوتاه کند، آن را بلند کند یا هماهنگ شود.

این جراحی وزن بدن شما را از نقاط استخوان جابجا می کند، جایی که بزرگترین رشد استخوان و آسیب استخوان رخ داده است. این جراحی اغلب در بیماران جوان انجام می شود.

جایگزینی کامل زانو و یا آرتروپلاستی، آخرین گزینه برای اکثر بیماران مبتلا به OA شدید زانو است. در طی این روش جراح مفصل آسیب دیده را حذف می کند و آن را با یک دستگاه پلاستیکی و فلزی جایگزین می کند.

عوارض جانبی این جراحی شامل عفونت در محل برش و لخته شدن خون می باشد. بازیابی از این روش طول می کشد چند هفته یا چند ماه و نیاز به درمان فیزیکی و شغلی گسترده است.

ممکن است جایگزین زانوی آرتریتی شما در پایان مشکلات OA زانو شما نباشد. ممکن است برای جراحی اضافی یا حتی جایگزینی زانو در طول عمر خود نیاز به عمل جراحی داشته باشید، اما با زانوهای جدیدتر، ممکن است برای چندین دهه ادامه داشته باشد.

منابع مقاله:

  • بوتون، جی. م. (2011، دسامبر). استئوآرتریت: درمان 
    hopkinsarthritis.org/arthritis-info/osteoarthritis/oa-treatments/
  • مزایای ورزش برای استئوآرتریت. (nd) arthritis.org / living-with- arthritis/ exercise/benefits/exercise-knee- 
    osteoarthritis.php
  • بیددل، ه.، لیدز، AR و Christensen، R. (2014، جولای). استئوآرتریت، چاقی و کاهش وزن: شواهد، فرضیه ها و افق ها – یک مرور کلی.بررسی چاقی، 15 (7)، 578-586 
    ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4238740/
  • جزوه در مورد سلامت: استئوآرتریت. (2016، مه) 
    niams.nih.gov/health_info/osteoarthritis/
بازنشر(Cite this article as):
سارا نظری مقدم. تاپ نیوز: مراحل استئوآرتریت زانو. آخرین ویرایش: آگوست 15, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=2407

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *