همه چیز درباره افسردگی پس از خیانت همسر

نوشته شده برای at 12:22 ب.ظ
334 0

افسردگی پس از خیانت مشکلی است که بسیاری از زوجین را درگیر خود می کند و ممکن است باعث طلاق یا اختلال میان زوجین شود، اگر پس از خیانت زوجین با مشاور مشورت نکنند ممکن است با افسردگی پس از خیانت مواجه شوند. در این مقاله راه های کنار آمدن و درمان افسردگی پس از خیانت ذکر شده است.

وقتی زوجین نسبت به یکدیگر متعهد و صمیمی باشند و برای بهبود زندگی مشترک از هر جهت تلاش کنند، به آرامش و رضایت بیشتری دست پیدا خواهند کرد و در نتیجه احساس امنیت خواهند کرد. اما متاسفانه در بعضی موارد، زوجین نسبت به یکدیگر از هیچ لحاظ احساس تعهد ندارند و به خیانت جنسی و عاطفی دست می زنند که در نتیجه باعث مرگ زندگی عاشقانه و پر آرامش خود می شوند.

بهتر است در ابتدا با مفهوم خیانت به صورت کلی آشنا شویم:

رسیدن به آرامش بعد از خیانت

خیانت زناشویی به عملی ناشایست اطلاق می شود که طی آن هنجار شکنی و تعهد شکنی توسط یکی از زوجین صورت بگیرد و فرد با شخص سومی رابطه حسی یا جنسی داشته باشد. هر زوجی هنگام ازدواج عهد می بندد که به یکدیگر متعهد باشند و نیازهای یکدیگر را تامین کنند. هر گاه عملی برخلاف این تعهد صورت گیرد خیانت محسوب می شود. در واقع خیانت همان بی وفایی است.

متاسفانه این روزها شاهد افزایش آمار خیانت و طلاق هستیم. شاید بعضی افراد گمان کنند خیانت کردن فقط برقراری رابطه جنسی با فردی به غیر از همسر است، در صورتی که حتی هم کلام شدن با فردی که قصد صحبت های عاشقانه و برقراری رابطه عاطفی با شما دارد چه به صورت رو در رو و چه به صورت مجازی، خیانت محسوب می شود.

خیانت اثرات زیان باری به روح فرد آسیب دیده خواهد داشت که یکی از آنها افسردگی است.

بعد از خیانت همسر چه کنیم

واکنش هر کسی نسبت به خیانت و عوارض پس از آن متفاوت است که هر مورد را بررسی خواهیم کرد.

واکنش زنان:

بعضی از زنان پس از فهمیدن حقیقت تلخ خیانت ممکن است به دلیل نداشتن حامی سعی کنند زندگی خود را به همان صورت حفظ کنند و خشم و احساس خود را در نطفه خفه کنند. این سرکوب کردن ممکن است به ابتلای فرد به افسردگی منجر شود. معمولا این واکنش، توسط خانم های خانه دار و خانم هایی که حامی و پشتیبانی ندارند نشان داده می شود.

واکنش مردان:

اکثر مردان پس از فهمیدن خیانت شریک زندگی خود شدیدا دچار خشم و کینه می شود و تمایل دارند هرچه سریع تر به رابطه خود خاتمه ببخشند. می توان گفت گذشت زن ها نسبت به مردها در این قضیه بیشتر است.

معمولا فرد خیانت دیده پس از فهمیدن موضوع خیانت، زندگینامه و عملکرد خود را بررسی می کند. معمولا خانم ها در این مواقع سریعا خود را سرزنش می کنند و اعمال خود را علت این خیانت می دانند. گاهی اوقات زن حتی ممکن است خود را فردی کم ارزش تلقی کند. مردان پس از فهمیدن خیانت همسر خود بی کفایتی جنسی خود را عامل این خیانت می دانند اما به نسبت زنان کم تر نشخوار فکری می کنند.

چرا پس از خیانت همسر دچار افسردگی می شوید؟

نشخوارهای فکری و مقصر دانستن خود در خیانت همسر ممکن است فرد را به ورطه افسردگی بکشاند. خیانت ممکن است آسیب های دیگری مانند احساس اضطراب، عدم اعتماد به نفس و خود کم بینی، استرس بعد از حادثه، روان پریشی و غیره را به وجود بیاورد اما احساس افسردگی شایع ترین آن هاست.

جالب است بدانید پس از وقوع خیانت فقط فرد خیانت دیده آسیب نمی بیند و ممکن است فرد خیانت کار نیز ممکن است به علت احساس عذاب وجدان و پشیمانی دچار افسردگی و نشخوار فکری شود.

افسردگی پس از خیانت شوهر

همان طور که پیش تر گفتیم خیانت کردن آسیب های روانی زیان باری برای فرد خواهد داشت اما یکی از مهم ترین این آسیب ها افسردگی است.

طبق تحقیقاتی که انجام شده میان افسردگی و خیانت زناشویی رابطه ای بسیار قوی کشف شده. در این صورت سه حالت وجود خواهد داشت.

حالت اول: فرد پیش از خیانت همسرش به بیماری افسردگی مبتلا بوده. در این صورت افسردگی پیشگویی کننده خیانت همسر است.

حالت دوم: فرد پس از فهمیدن حقیقت تلخ خیانت به افسردگی دچار می شود که در این صورت می فهمیم افسردگی در نتیجه خیانت همسر به وجود آمده است.

حالت سوم: در این حالت فرد پیش از وقوع خیانت همسرش به افسردگی مبتلا بوده و پس از فهمیدن خیانت افسردگی اش شدت پیدا کرده که در این صورت مشخص می شود خیانت نیروی محرک افسردگی بوده است

در تمام حالاتی که ذکر شد شروع و پیگیری درمان ضروری است.

با درمان افسردگی می توانید یک زندگی سالم و بی دغدغه از نو آغاز کنید.

ایا بعد از خیانت میشود زندگی کرد

فرد خیانت دیده غم و اندوه خود را به شکلی برای دیگران توصیف می کند انگار بدترین اتفاق دنیا برایش افتاده و انگار دنیا به آخر رسیده. این اشخاص اگر شاهد مرگ همسرشان بودند راحت تر می توانستند با شرایط کنار بیایند و از لحاظ روحی روان سالم تری داشتند. فرد خیانت دیده احساس درماندگی می کنند و امید دیگری به زندگی ندارند چرا که معتقدند همه آرزوهایشان نقش بر آب شده. البته باید توجه کنید که هر فرد بنا به نوع خیانتی که متحمل شده و با توجه به شخصیتی که دارد واکنش متفاوت نشان خواهد داد.

وقتی فرد خیانت دیده معتقد باشد زندگی به هر قیمتی باید حفظ شود و فقط یکبار باید ازدواج کند صدها برابر آسیب پذیر تر از فردی است که معتقدند است دنیا به آخر رسیده و می تواند شریک عاطفی دیگری برای خود انتخاب کند.

البته بعضی از افراد از نظر شخصی آسیب پذیر تر از دیگر افراد هستند.

مشاهده ی وقایع شرم آور

وقتی فردی در زندگی ناگهان خیانت را با چشمان خود می بیند ضربه شدید روحی را تجربه می کند. فرد با این مشاهدات مورد تحقیر قرار می گیرد و امکان ابتلایش به افسردگی، چندین برابر می شود.

طبق تحقیقات انجام شده اگر فرد پس از فهمیدن خیانت همسرش خودش برای جدایی اقدام نکند و پیشنهاد جدایی را از طرف همسرش دریافت کند احتمال افسردگی بیشتری خواهد داشت.

در مورد مردان نیز، معمولا هنگامی به افسردگی مبتلا می شوند که در مورد خیانت همسرشان مردد باشند و اطمینان کامل نداشته باشند. یعنی آگاه شدن از خیانت برای آنها آسان تر از شک و تردید در این رابطه است

طبق بحثی که تا الآن داشتیم نتیجه می گیریم که خیانت زناشویی تهدیدی جدی برای زوجین به حساب می آید و اثرات جبران ناپذیری بر زندگی مشترک زوجین و حال روحی آنان خواهد داشت. پس بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق هر کاری از دستمان بر می آید انجام دهید. اما وقتی صورت گرفت باید چه نوع درمانی انجام دهیم؟

درمان افسردگی پس از خیانت روش های مختلفی دارد از جمله:

  •  زوج درمانی گروهی
  • زوج درمانی
  • درمان رفتاری ـ شناختی
  • رفتار درمانی

همه چیز درباره افسردگی پس از خیانت همسر

تاثیر زوج درمانی برای درمان افسردگی پس از خیانت

وقتی همسر خیانت کار به معنای واقعی از عمل ناشایست خود پشیمان باشد و قصد بازسازی رابطه را داشته باشد از زوج درمانی استفاده می کنیم. نکته بسیار مهم در اثرگذاری زوج درمانی همراهی هر دوی زوجین است. اگر حتی یک نفر از آن ها برای بازسازی رابطه تلاشی نکنند بازسازی رابطه غیر ممکن خواهد بود.

فواید زوج درمانی گروهی برای درمان افسردگی پس از خیانت به همسر

زوج درمانی عبارت است از تجمیع زوج هایی با تجربیات مشابه و به اشتراک گذاشتن ویژگی های زندگی مشترک با یکدیگر. فایده این درمان این است که این افراد احساس غربت کمتری می کنند و فکر نمی کنند این مشکل فقط مختص خودشان است و تا حدودی به همدیگر دلگرمی می دهند. وقتی در این مسئله احساس همراه بودن با دیگران را داشته باشند تحمل و هضم خیانت برایشان آسان تر خواهد بود و ممکن است از تجربیات همدیگر استفاده کنند.

اهمیت درمان رفتاری ـ شناختی یا cbt در درمان افسردگی پس از خیانت همسر

همان طور که پیش تر گفتیم وقتی فرد متوجه خیانت همسر خود می شود ممکن است شروع به نشخوار فکری کند و دائما عباراتی مانند: من لیاقت این زندگی را نداشتم، من بی ارزش هستم، من لایق این علاقه نبودم و غیره را با خود تکرار کند و با همین افکار پوچ خود را افسرده و بیمار کند.

درمان رفتاری ـ شناختی این افکار پوچ و بیهوده شما را اصلاح می کند و با تغییر باورهای شما افسردگی را پله پله از بین می برد.

تاثیر رفتار درمانی برای درمان افسردگی پس از خیانت

هنگامی که هر دوی زوجین تمایل دارند خود را اصلاح کنند و رابطه را از نو بسازند رفتار درمانی کارساز خواهد بود. در این روش به زوجین توصیه هایی درباره صمیمیت و تعهد بیشتر ارائه می شود.

برخی موارد موثر در  رفتار درمانی را با همدیگر مرور می کنیم:

1) آگاهی دادن به زوجین درباره اختلافات طبیعی زندگی مشترک و مشکلات روحی پس از آن

2) افزایش ارتباطات مثبت از طریق تعامل های سازنده با یکدیگر

3) آگاهی بخشیدن به افراد در زمینه پذیرش تفاوت های زوجین

4) آموزش به آنها برای جلوگیری از وقایعی مانند تهدید و سرزنش همدیگر

5) تلاش برای تحریکات اذیت کننده

6) اصلاح افکار منفی درباره همه چیز

7) برنامه ریزی در جهت حل مشکلات زناشویی

8) استفاده از دارو درمانی به همراه زوج درمانی می تواند تا حدود زیادی به حل مشکل شما کمک کند البته باید توجه کنید که دارو درمانی به تنهایی نمی تواند مشکل شما را حل کند و دارو درمانی، افسردگی و علائم مربوط به آن را تعدیل می کند تا فرد هنگام درمان و حضور در جلسات درمان آمادگی بیشتری داشته باشد.

چگونه می توان افسردگی بعد از خیانت همسر را از بین برد

اگر شما هم احساس می کنید پس از خیانت شوهر خود افسرده و مضطرب هستید بهتر است هر چه سریع تر به متخصص مربوطه مراجعه کنید و روند درمان را هر چه سریع تر آغاز کنید.

فراموش نکنید که خیانت ناگوار و تلخ است اما مشکلی درمان پذیر است.

بهترین روش های درمان افسردگی بعد از خیانت همسر

وقتی حقیقت خیانت آشکار شد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قادر به ادامه این زندگی نیستید؟ قصد دارید زندگی خود را بازسازی کنید؟ در این مقاله با افسردگی پس از خیانت بیشتر آشنا خواهیم شد.

افسردگی پس از وقوع خیانت همسر چگونه ایجاد می شود؟

وقتی فرد نسبت به خیانت همسر خود اطلاع پیدا می کند انواع احساسات منفی به ذهنش وارد می شوند. پس از گذشت چهار مرحله افسردگی به وجود شما رسوخ می کند. این مراحل را به ترتیب مرور می کنیم:

1) شوک و انکار

2) احساس گناه و خشم

3) چانه زنی

4) تامل و افسردگی

اگر بتوانید این مراحل را به همین ترتیب طی کنید به حقیقت ماجرای خیانت دست پیدا می کند. البته گذراندن و درمان و هضم افسردگی پس از خیانت، فرآیندی زمان بر است.

با شنیدن این خبر ممکن است به شما شوک وارد شود و اصلا باور نکنید کسی که چندین سال شریک غم و شادی شما بوده حالا به شما خیانت کرده است. ممکن است این قضیه برای شما قابل باور باشد اما دوست نداشته باشید آن را قبول کنید.

وقتی در معرض این اتفاق قرار بگیرید می توانید آن را باور کنید و به همین دلیل خشم بسیار زیادی وجود شما را فرا خواهد گرفت. ممکن است در کنار این احساس خشم خود را نیز سرزنش کنید و کمبودهای خود را دلیل خیانت همسر بدانید..

در این مرحله علاوه بر همسرتان از خودتان نیز عصبانی هستید چون مدام در ذهن خود ای کاش و اگر مرور می کنید و خود را مقصر صد در صد می دانید.

هنگامی که این افکار منفی بر ذهن شما چیره شود در نهایت دچار افسردگی می شوید. ناراحتی و غم آخرین مرحله و آخرین واکنش پس از خیانت است که موجب می شود از خود و بقیه بپرسید حالا بعد از خیانت او چه باید بکنم؟

در حین دوران افسردگی پس از خیانت همسر ممکن است احساسات مختلفی مانند احساس گناه، احساس خجالت، احساس شرم، احساس عصبانیت و غم و ناراحتی را تجربه کنید و حتی ممکن است احساس عشق و نفرت را به صورت همزمان تجربه کنید. ممکن است تصور کنید این احساس از بین نخواهد رفت و شما مجبور هستید تا آخر عمر با همین حس زندگی کنید در صورتی که اینطور نیست.

طبق تحقیقات انجام شده درمان افسردگی پس از خیانت همسر هجده ماه تا دو سال زمان می برد و پس از آن احساس غم و ناراحتی کاملا از بین می رود. پس نگران این مسئله نباشید.

راه های درمان احساس افسردگی پس از خیانت همسر

درمان از بین بردن ناراحتی فرد خیانت دیده به صورت یک شب و کوتاه مدت ممکن نیست پس توجه داشته باشید قرار نیست در زمان کم معجزه اتفاق بیفتند اما می تواند کاربردی باشد. در این زمینه روش های مختلفی برای درمان وجود دارد اما اگر می خواهید زودتر از افسردگی خلاص شوید اول از همه زمان را در نظر بگیرید.

خود را رها کن و بگذار غمگین بشوی در درمان افسردگی

حس اندوه و غم در فردی که خیانت دیده اولین حسی است که به سراغ او خواهد آمد. برای درمان این افسردگی نباید خود را ملامت و سرزنش کنید. اگر تمایل دارید گریه کنید و غمگین باشید مانع خود نباشید و خود را رها کنید.

ممکن است اطرافیان به شما توصیه کنند ناراحت نباشید و سعی کنید از احساسات منفی دور شوید اما فراموش نکنید تا زمانی که به اندازه کافی سوگواری نکنید و به خود زمان ندهید نمی توانید از این مرحله سربلند بیرون بیایید.

مقابله کردن با این احساس چیزی را عوض نمی کند و در شما تغییر مثبتی به وجود نمی آورد فقط در فراسوی قلب و ذهن شما پنهان می شود.

حس از دست دادن زندگی مشترک و شریک زندگی بسیار ناراحت کننده است و احتیاجی نیست آن را انکار کنید پس تلاش نکنید با آن بجنگید.

بسیاری از افراد تصور می کنند خودشان شخصا علت خیانت هستند. به عنوان مثال اگر ظاهر قشنگ تری داشتند و یا اگر به مقدار بیشتر با همسر خود رابطه جنسی داشتند خیانت اتفاق نمی افتاد. در صورتی که این افراد فقط خود را نسبت به مسیر درمان دور می کنند.

وقتی فردی خیانت می کند کنترلی بر اخلاق و امیال خود ندارد پس شما نمی توانید خود را مقصر این قضیه بدانید.

با تنهایی مواجه شو

پس از احساس غم و ناراحتی احتمالا احساس تنهایی می کنید و نا امید هستید. کسی که چندین سال با او زندگی کرده اید و با هم صمیمی بوده اید برای همیشه از زندگی شما رفته و دیگر امکان ندارد که برگردد.

وقتی احساس تنهایی می کنید و دلتان نمی خواهد دوستان و آشنایان را ببینید اما رها شدن شما فقط از عهده خودتان بر می آید. باید آرام آرام به خود فرصت دهید به زندگی برگردید.

احساسات خود را بشناس و سعی کن آن ها را تخلیه کنید

نباید خود را در غار نا امیدی حبس کنید. احساسات بروز نداده شما تبدیل به نا امیدی می شود و شما را به نابودی می کشاند. وقتی حس غم با ناامیدی ترکیب می شود نجات از این حال مشکل خواهد بود.

وقتی تمام احساسات منفی به شما هجوم آوردند سعی کنید آن ها را متوقف کنید و سه بار نفس عمیق بکشید. از طریق بینی هوا را به داخل بکشید و از طریق دهان آن را با آرامش کاهش دهید.

این روش گاهی اوقات به بهبود حال شما کمک می کند اما اگر از آن نتیجه ای نگرفتید می توانید احساسات منفی خود را به روی کاغذ بیاورید و آن ها را از دهن خود تخلیه کنید.

به سلامت جسمی خود کمک و برای آن تلاش کنید

برای خود یک برنامه سالم روزانه تنظیم کنید. به تغذیه غذایی خود اهمیت دهید به اندازه کافی بخوابید و برای ورزش و نرمش وقت بگذارید عادات سالم باعث می شود به زندگی خود احساس بهتری داشته باشید. انجام دادن عادات سازنده به آرامش ذهن شما نیز کمک خواهند کرد.

اگر احساس می کنید به تنهایی رغبت به انجام این کارها ندارید از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده کمک بگیرید و به صورت همزمان یک زندگی سالم را تجربه کنید.

زمانی را فقط برای خودت در نظر بگیر

برای ترمیم احساسات پس از خیانت همسر احتیاج دارید زمانی را برای تفریح و پرداختن به امور مورد علاقه خود در نظر بگیرید.

می توانید این زمان را صرف اموری کنید که جدید هستند و برای شما تازگی دارند. این نوع تفریح ها می توانند افکار شما را مدیریت کنند.

علت مسئله را درک کن

در نظر بگیرید که همه ی وقایعی که در زندگی شما رخ می دهند نمایانگر مشکلات نیستند. گاهی افراد در روابط به دلیل خود بینی و یا بی توجهی به تبعات بعد از آن به خیانت دست می زنند.

اگر به هر دلیل قصد دارید به زندگی مشترک خود ادامه دهید لازم است دلیل و علت خیانت همسر خود را ریشه یابی کنید. باید مشکلات را شناسایی کنید و همه آجر ها را از نو و روی هم سوار کنید.

حتی اگر قصد ادامه زندگی با شریک زندگی خود را ندارید شناسایی مشکلات زندگی در روابطی که قرار است در آینده داشته باشید تاثیر مثبت خواهد داشت.

سعی کنید ببخشید در درمان افسردگی پس از طلاق

شاید پیش خود فکر کنید که بخشیدن کسی که به شما خیانت کرده کاملا غیر ممکن به نظر می رسد اما رها شدن از اتمسفر بعد از خیانت، فقط و فقط با بخشش ممکن است.

شما باید بیاموزید اتفاقات را بپذیرید و رها کنید. بخشش تنها راهی است که امکان پیشرفت و حرکت رو به جلو را به شما می دهد. شاید تصور کنید سخت است اما رهایی پس از بخشش به قدری شیرین است که ارزشش را خواهد داشت.

احتیاجی نیست به تنهایی با مشکلات بجنگید

برای درمان افسردگی پس از خیانت همسر احتیاجی به تنهایی نیست

اگر به تنهایی قادر نیستید تا مرحله به مرحله با مشکلات بجنگید بهتر است با یک مشاور مشورت کنید تا حل مشکل خود را آسان کنید.

صحبت کردن با یک متخصص مطمئنا نتیجه بخش تر و سریع تر خواهد بود پس سعی نکنید خود را در تنهایی حبس کنید و با کمک یک مشاور مشکلات خود را یکی پس از دیگری حل کنید.

نتیجه گیری

احساس غم و اندوه پس از خیانت یکی از طبیعی ترین واکنش های فرد خیانت دیده است. در این مراحل سعی نکنید جلوی سوگواری کردن خود را بگیرید. اگر به اندازه کافی غم و اندوه خود را تخلیه نکنید نمی توانید از این مرحله با موفقیت عبور کنید. در این راه زمان زیادی نیاز دارید پس توقع یک معجزه کوتاه مدت را نداشته باشید تنها با بخشش و عفو فردی که به شما خیانت کرده می توانید به زندگی پر آرامش خود باز گردید.

منبع : همه چیز درباره افسردگی پس از خیانت همسر 

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: همه چیز درباره افسردگی پس از خیانت همسر. آخرین ویرایش: اکتبر 14, 2021. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=7494

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *