هنر در چشم تماشاگر است

هنر در چشم تماشاگر است

873 0

یک محقق از دانشگاه جیمز کوک در استرالیا دریافت کرده است که وضعیت ذهنی یک فرد بر روی نحوه نگاه آنها به هنر تاثیر می گذارد.

نیکول توماس، مدرس روانشناسی JCU، گفت که همان قطعه آثار هنری می تواند تحسین یا رد شدن از افراد مختلف را جذب کند. او ادامه داد: “یک توضیح شهودی این است که شخصیت و شیوۀ نمایش آثار هنری ما به ترجیحات ما برای هنر خاص کمک می کند.”

این کار با همکاری دکتر توماس علی سیمپسون در دانشگاه فلیندرز آغاز شد. داوطلبان به لحاظ روانشناختی نسبت به شخصیت خود ارزیابی شدند و سپس تصاویر هنری انتزاعی را نشان دادند. از آنها خواسته شد تصاویر را ارزیابی کنند و بگویند چقدر آنها برای آنها هزینه می کنند. جنبش های چشمگیر شرکت کنندگان پس از نگاه به تصاویر، ردیابی شدند.

دکتر توماس گفت که ارتباط بین صفات شخصیتی و ترجیحات هنری قبلا به خوبی شناخته شده است. به عنوان مثال دانشمندان می دانستند که افراد نابارور هنری انتزاعی و پاپ را جذاب تر می کنند. او به عنوان روانشناسان شناختی گفت: محققان به ویژه مکانیسم توجه و ادراک علاقه مند بودند. ما دریافتیم که افرادی که تمایلی به روانکاوی دارند توجه بیشتری به سمت چپ یک تصویر دارند و کسانی که دارای ویژگی های مرتبط با اسکیزوفرنی هستند کمتر در بالای تصویر دیده می شوند.”

او گفت این مهم بود، زیرا با افرادی که دارای روان رنجوری هستند، با تفاوت های شناختی شناخته شده همخوانی دارد. “به عنوان مثال، ما تمایل به نگاه اول به سمت چپ تصاویر داریم و این واقعیت است که این افراد زمان بیشتری را صرف نگاه کردن به سمت چپ به طور کلی نشان می دهد برای آنها کنار گذاشتن توجه خود دشوار می باشد. در مقابل، کسانی با گرایش های اسکیزوفرنی خفیف بر اساس یک استراتژی اسکن کاملا متفاوتی متکی بوده است. تمایل به تمرکز بر قسمت پایین تصویر، قبلا با نقص  کنترل و تمرکز شده است.”

به طور کلی، در عوض افراد با این ویژگی های شخصیت خاص، به طور کلی، حرکت های چشمگیر شرکت کنندگان در ردیف سمت راست بالا از زمینه بصری آنها متمرکز شده است.

نیمکره راست مغز نقش مهمی در پردازش عاطفی ایفا می کند. آثار هنری ذاتا عاطفی هستند و واکنش های احساسی ناشی از آثار هنری انتزاعی ممکن است باعث شود مردم توجه خود را در ردیف سمت راست بالا متمرکز کنند تا این پردازش احساسی را بهتر درگیر کنند.

دکتر توماس گفت که فعال سازی نیمکره راست مغز نیز با پردازش فوق العاده ای در فضایی همراه است که اکتشاف کامل تر آثار انتزاعی را تشویق می کند.

منبع:

موارد ارائه شده توسط دانشگاه جیمز کوک

بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: هنر در چشم تماشاگر است. آخرین ویرایش: سپتامبر 26, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=4105

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *