سوء استفاده در رابطه

آیا در رابطه از من سو استفاده می شود؟

آزار خانگی تقریباً یک سوم زنان جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. مردم آن را می بینند، در مورد آن می شنوند اما متأسفانه، تنها تعداد کمی جرات مبارزه و دفاع در مقابل خشونت خانگی را دارند.

حتی امروزه نیز بسیاری از مردم هستند که ترجیح می دهند در مورد این وضعیت ساکت بمانند. آزار خانگی می تواند اثرات نامطلوبی بر کسانی که آن را تجربه کرده اند و کل جامعه به همراه داشته باشد. برخی از متخصصان زندگی خود را وقف افزایش آگاهی و مبارزه در مورد این موضوع قریب الوقوع کرده اند که هم مردان و هم زنان را نگران می کند.

آزار خانگی به رفتاری گفته می شود که در آن یک فرد یا افراد دیگری به شیوه ای خشونت آمیز یا توهین آمیز در محیط خانگی رفتار می کند. سوء استفاده کنندگان و بازماندگان می توانند هم مرد و هم زن باشند. با این حال، اکثریت زیادی از افرادی که آزار خانگی را تجربه می کنند، زنان هستند.

درمان می تواند به شما کمک کند تا با ترس های خود روبرو شوید.

در چند دهه اخیر، مفهوم خشونت خانگی مورد توجه قرار گرفته است و در سرتاسر جهان هم به عنوان یک موضوع بسیار جدی و حتی جرم شناخته می شود. با این حال، قوانین علیه آزار خانگی از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت است که یافتن راه درست برای از بین بردن این موضوع را چالش برانگیز می کند.

سوء استفاده در رابطه

علل سوء استفاده خانگی

هیچ دلیل یا پاسخ واقعی در مورد اینکه چرا کسی از همسر یا فرزندان خود سوء استفاده می کند وجود ندارد. اما می توان گفت این به میل به قدرت و کنترل توسط سوءاستفاده‌گر خلاصه می‌شود. افراد سوء استفاده گر برای به دست آوردن و حفظ قدرت و کنترل هر کاری لازم را انجام خواهند داد.

وجه اشتراک اساسی دیگر بین سوء استفاده کنندگان این است که آن ها معتقدند همیشه حق با آن هاست و کار اشتباهی انجام نمی دهند. این باور اغلب با عوامل دیگری مانند مشکلات سلامت روان یا اختلال مصرف مواد همراه است.

با گذشت زمان، برخی افراد ممکن است در چرخه سوء استفاده به دام بیفتند و باور کنند که مقصر شرایطی هستند که در آن قرار دارند.

چرخه سوء استفاده:

جدول زمانی و دفعات مراحل درون چرخه می تواند در هر رابطه متفاوت باشد. اما، همیشه از یک الگوی خاص پیروی می کند که شامل مراحل زیر می شود:

مرحله ۱: تشدید

در این مرحله، استرس ناشی از زندگی روزمره (یعنی کار، بچه‌ها، نگرانی‌های مالی و غیره) شروع به افزایش کرده و باعث ایجاد فشار و تنش می‌شود. این باعث می شود که افراد سوء استفاده گر نسبت به اطرافیان خود احساس رنجش پیدا کرده و تصور کنند که نیازهایشان برآورده نمی شود.

در این مرحله، آن ها شروع به جستجوی هر بهانه ای برای دعوا می کنند. طول این مرحله می تواند به کوتاهی چند ساعت یا تا چند ماه برسد.

مرحله ۲: خشونت

هنگامی که تنش طی مدتی از طریق یک سلسله آزار روانی یا کلامی به نقطه شکست رسید، به رفتار خشونت آمیز نسبت به شریک زندگی یا فرزندانشان دست می زنند. این مرحله همچنین می تواند از چند ساعت تا چند هفته یا ماه ادامه یابد و شامل طغیان های خشونت آمیز، دعوا و درگیری های فیزیکی است.

مرحله ۳: ماه عسل

هنگامی که خشونت از بین می رود، آزارگر وارد مرحله پشیمانی می شود. در برخی موارد، سوء استفاده کننده به سادگی آنچه را که اتفاق افتاده نادیده می گیرد. اما به طور کلی، آن ها نسبت به اعمال خود احساس گناه شدیدی نشان می دهند و قول می دهند که دیگر این کار را انجام ندهند!

آن ها حتی ممکن است برای بخشش التماس کنند و از عشق، محبت، هدیه یا از تهدید به خودکشی استفاده کنند تا آن ها را متقاعد کنند که فرصتی دوباره به رابطه بدهند. افراد سوء استفاده گر ممکن است در مورد آنچه اتفاق افتاده احساس سردرگمی یا گناه کنند و بارها بیان کنند که دیگر هرگز تکرار نخواهد شد.

پس از این، دوره ای از صلح و ثبات نسبی آغاز می شود. با این حال، این مرحله آرامش قبل از طوفان است. با گذشت زمان، مرحله ماه عسل شروع به کوتاه‌تر و کوتاه‌تر شدن می‌کند تا زمانی که کاملاً از بین برود.

انواع خشونت خانگی

وقتی صحبت از آزار خانگی به میان می‌آید، نمی توان قانونی برای همه صادر کرد. برخلاف تصور عمومی، خشونت خانگی همیشه به این معنی نیست که کبودی یا جای زخم بر روی بدن دیده شود بلکه خشونت و سوء استفاده در همه اشکال و اندازه ها وجود دارد. انواع معمول‌تر سوء استفاده در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

فیزیکی:

آزار فیزیکی، مانند: کتک زدن، مشت، لگد، سوزاندن، خفه کردن و غیره. همچنین می تواند شامل حبس کردن شریک زندگی خود در خانه یا رها کردن او در مکان های دورافتاده بدون راه برگشت باشد.

عاطفی:

استفاده از دروغ و احساسات برای بروز احساسات عاطفی در فرد مقابل.

جنسی:

درخواست یا اجبار به رابطه جنسی و اعمال جنسی بر خلاف میل شخصی از طریق زور، خشونت یا ارعاب. سوء استفاده جنسی (به ویژه تجاوز زناشویی) یکی از رایج ترین انواع سوء استفاده است.

در این شرایط آزارگر احساس نمی کند که برای آنچه که «حق» خود می داند به رضایت شریک زندگی خود نیاز ندارد. همچنین ممکن است از تصاویر یا ویدئوهای جنسی برای باج گیری و کنترل دیگران استفاده کند.

آزار کلامی:

توهین یا آزار از طریق کلمات، بی احترامی و تحقیر شخص دیگر در ملاء عام.

مالی:

هدف این نوع سوء استفاده محدود کردن آزادی فردی از طریق ابزارهای اقتصادی است. این را می‌توان با برداشتن کارت‌های اعتباری، محدود کردن دسترسی به پول در بانک، یا ممانعت از کار شریک زندگی نشان داد. با محدودیت مالی فرد آزارگر کنترل زندگی را به دست گرفته و شانس فرار یا مستقل شدن آن ها را محدود می کند.

 

علائم آزار خانگی

تضادها و اختلافات بخشی طبیعی از یک رابطه سالم و محترمانه است. بنابراین درک اینکه چه هنگامی سوء استفاده شروع می شود دشوار است. سوء استفاده کنندگان، از نظر ظاهری، می توانند بسیار جذاب باشند. بنابراین، ممکن است فرد بدون اینکه متوجه شود در دام یک رابطه بد قرار بگیرد. اما اطرافیان در اکثر مواقع علائم را تشخیص دهند.

اگر فکر می‌کنید که شما یا کسی که می‌شناسید مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اید، بهتراست به نشانه های زیر توجه کنید:

  • حسادت کنترل‌کننده یا مالکانه. برای مثال، آزارگر دائماً شما را بررسی می‌کند، می‌پرسد کجا هستند، با چه کسی هستند و غیره و اگر در دسترس نباشد یا وقت خود را با دوستان دیگر سپری کنید، عصبانی می‌شود.
  • انزوا. فرد سواستفاده گر به طور کامل شما را منزوی می کند، بنابراین شما جز او کسی را نخواهید داشت. به عنوان مثال، او ممکن است از کار کردن، ملاقات دوستانن، خانواده یا شرکت در فعالیت های اجتماعی امتناع کند. انزوا روش دیگری برای اعمال کنترل کامل است.
  • رفتار انتقادی. فرد آزارگر شریک زندگی خود را به صورت کلامی تحقیر می کند یا به او توهین می کند. آن ها از لباس، ظاهر و انتخاب های شریک زندگی خود انتقاد می کنند تا آن ها را تحقیر کنند.
  • با بررسی تماس‌های تلفنی، ایمیل‌ها، خواندن و مرور چیزهای شخصی و غیره به حریم خصوصی نفوذ می‌کند.
  • سرزنش. فرد سوء استفاده گر با گفتن جملاتی مانند «اگر به من گوش می دادی، مجبور نبودم تو را بزنم» راهی برای سرزنش شریک زندگی خود پیدا می کند.
  • تهدید. آزارگر با استفاده از تهدید دیگران را کنترل می کند، به عنوان مثال، گفتن جملاتی مانند، اگر مرا ترک کنی، خود را می کشم باعث می شود که دیگران بدلیل احساس گناه کنار او بمانند.
  • خشونت. آزارگر در هنگام عصبانیت یا زمانی که تحت تأثیر مواد مخدر یا الکل است، خشونت آمیز و مخرب می شود و بعد دلیل رفتار خود را مواد مخدر می داند

در حالی که بسیاری از علائم ذکر شده در بالا روانی هستند و همیشه قابل مشاهده نمی باشند، علائم فیزیکی زیر ممکن است نشان دهنده این باشد که فرد در حال تجربه آزار و سوء استفاده است:

  • تغییر در ظاهر. به عنوان مثال، مو، لباس، یا آرایش آن ها تغییر می کند و حتی ممکن است احساس کنید دیگر خودشان نیستند.
  • تغییر در شخصیت. برای مثال، فردی که قبلاً شاد بود ممکن است ناگهان گریه کند، غمگین شود یا عصبی و ترسیده باشد.
  • عدم اعتماد به نفس یا عدم علاقه ناگهانی به فعالیت های روزانه، دوستان، مدرسه یا محل کار.
  • دوری از دوستان و خانواده
  • کنسل کردن برنامه‌ها و فقط وقت گذراندن با همسر خود.
  • کبودی یا خراشیدگی
  • افزایش مصرف مواد مخدر یا الکل
  • افسردگی

اکثر افرادی که درگیر خشونت می شوند برخی از ویژگی های ذکر شده در بالا را در اوایل یک رابطه نشان می دهند. گاهی اوقات، افراد تمایل دارند آن ها را به حساس بودن همسر خود نسبت بدهند. اما در واقع، این علائم هشدار دهنده سوء استفاده خانگی می باشند.

ممکن است بخاطر آبرو افراد از بروز مشکلات خود خودداری کنند. در چنین مواردی، اعضای خانواده باید تلاش کنند تا فرد را از وضعیتی که دارد آگاه کرده و به هر نحوی که می توانند به او کمک کنند.