اختلال خواب با تغییرات در ساختار مغز معمول و زوال عقل مرتبط است

اختلال خواب با تغییرات در ساختار مغز معمول و زوال عقل مرتبط است

638 0

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله تنفسی اروپا، آپنه انسدادی خواب (OSA) با تغییرات ساختاری مغز همراه است که در مراحل اولیه زوال عقل دیده می شود .

OSA، جایی که دیواره های گلو آرام و باریک در حین توقف تنفس خواب، کاهش سطح اکسیژن در خون را نشان می دهد. مطالعه جدید نشان می دهد که این کاهش اکسیژن ممکن است با کاهش لبه های مغزی و کاهش حافظه مرتبط باشد.

محققان می گویند این مطالعه شواهدی را ارائه می دهد که غربالگری افراد مسن برای OSA و ارائه درمان در صورت نیاز می تواند به جلوگیری از زوال عقل در این جمعیت کمک کند.

این مطالعه توسط پروفسور شارون ناسمیتس از دانشگاه سیدنی استرالیا برگزار شد. او گفت: “بین 30 تا 50 درصد از خطر ابتلا به زوال عقل به دلیل عوامل قابل تغییر، مانند افسردگی، فشار خون بالا، چاقی و سیگار کشیدن است. در سال های اخیر محققان دریافتند که اختلالات خواب متفاوت نیز عوامل خطر ابتلا به زوال عقل هستند. ما می خواستیم به طور خاص در آپنه انسدادی خواب و اثرات آن بر مغز و توانایی های شناختی نگاه کنیم. ”

محققان با گروهی از 83 نفر که در سن 51 تا 88 سال داشتند مشغول به کار بودند که با نگرانی نسبت به حافظه و خلق و خوی آنها دچار مشکل شده بودند اما تشخیص OSA نداشتند. هر یک از شرکت کنندگان برای مهارت های حافظه و علائم افسردگی آنها ارزیابی شد و هر یک از آنها یک اسکن مغناطیسی برای اندازه گیری ابعاد مناطق مختلف مغز داده شد.

شرکت کنندگان همچنین در یک کلینیک خواب حضور یافتند که در آن شبانه روز برای علائم OSA با استفاده از پولیسونوگرافی تحت نظارت قرار گرفتند. این تکنیک فعالیت مغز، سطوح اکسیژن در خون، ضربان قلب، تنفس و حرکات را ثبت می کند.

محققان دریافتند که بیماران مبتلا به کمبود اکسیژن در خون در حالی که در خواب بودند، عمدتا کاهش ضخامت در لوب های چپ و راست مغز را داشتند. این مناطق شناخته شده در حافظه مهم و مبتلا به زوال عقل هستند.

آنها همچنین دریافتند که این تغییر در مغز با توانایی ضعیف شرکت کنندگان در یادگیری اطلاعات جدید ارتباط دارد. محققان می گویند این اولین بار است که به صورت مستقیم نشان داده شده است.

برعکس، بیماران مبتلا به علائم OSA بیشتر احتمال دارد که ضخامت آنها در سایر نقاط مغز افزایش یابد، که محققان می گویند می تواند نشانه هایی از واکنش مغز به سطوح پایین اکسیژن با تورم و التهاب باشد.

OSA در افراد مسن شایع تر است و در حال حاضر با بیماری های قلبی، سکته مغزی و سرطان ارتباط دارد، اما می توان آن را با یک دستگاه فشار مثبت فشار هوایی (CPAP) درمان کرد که مانع بستن راه هوایی در طول خواب می شود.

پروفسور نایسمیت اضافه کرد: “ما تصمیم گرفتیم این گروه را مطالعه کنیم زیرا آنها مسن تر هستند و در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند. نتایج ما نشان می دهد که ما باید OSA را در افراد مسن بررسی کنیم. مهارت های تفکر و انجام آزمایش ها در صورت لزوم انجام می شود.

“درمان قطعی برای بیماری زوال وجود ندارد، بنابراین مداخله زودهنگام کلیدی است. از سوی دیگر، ما درمان مناسب برای OSA را داریم. این تحقیق نشان می دهد که تشخیص و درمان OSA می تواند فرصتی برای جلوگیری از کاهش شناختی باشد تا دیر شود”.

پروفسور ناسمیت و تیم او در حال حاضر روی تحقیق کار می کنند تا ببینند آیا درمان CPAP می تواند مانع از کاهش بیشتر شناختی و بهبود ارتباطات مغز در بیماران مبتلا به اختلال شناختی خفیف شود.

آندریا آلیرتی، استاد مهندسی زیست شناسی در Politecnico di Milano، ایتالیا، رئیس مجمع انجمن تنفسی اروپا در زمینه فیزیولوژی و خواب بالینی است و در تحقیق شرکت نکرد. او گفت: “ما قبلا می دانیم که همچنین اختلال خواب، OSA می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، دیابت نوع 2، حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. این تحقیق به شواهدی اشاره می کند که OSA نیز به دلایل ذهنی مرتبط است  که یک مکانیسم احتمالی برای پیوند پیشنهاد می کند ، با این حال، ما می توانیم OSA را درمان کنیم و اقدامات مانند توقف سیگار کشیدن و از دست دادن وزن می تواند خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد. ”

منبع:

موارد ارائه شده توسط بنیاد ریه اروپا .

بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: اختلال خواب با تغییرات در ساختار مغز معمول و زوال عقل مرتبط است. آخرین ویرایش: سپتامبر 2, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=3102

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *