درخشیدن نور جدید بر روی غده پنبه ای

درخشیدن نور جدید بر روی غده پنبه ای

558 0

هنگامی که پرورش ماهی بدون پروتئین خاصی صورت می گیرد، نیمکره های مغز به طور متقارن تولید می شوند و ملاتونین هورمون خواب تولید نمی شود. این نتایج اخیرا توسط متخصصان زیست شناسی فرایبورگ ترسا شلتلسکر و پروفسور دکتر ولفگانگ دایرور در مجله توسعه منتشر شده است . تحقیقات خود راجع به غدد پینه آل، ارتباط ژنتیکی بین عدم تقارن چپ و راست و چرخه های روز و شب را نشان داده اند.

غده پنبه ای یک ساختار کوچک است که در انسان در درون مغز قرار دارد اما در ماهی های دریایی به طور مستقیم تحت جمجمه قرار دارد. با این وجود، عملکرد اولیه آن در ماهی و انسان محافظت می شود: انتشار ملاتونین به صورت شبانه  صورت می گیرد، در حالی که غده ی انسانی انسان از طریق چشم ها نور روز را تشخیص می دهد، غده تیغ ماهی مستقیما نور را حس می کند. محققان با استفاده از ابزارهای پیشرفته ژنتیک، ژیروسکوپ را تولید کردند که دیگر نمی تواند پروتئین homeobox خاص (Brain-specific Bocca) تولید کند. در ماهی هایی که دارای این پروتئین نبودند، سلول های حساس به انسولین غده تیروئید به طور طبیعی رشد نمی کردند و ملاتونین تولید نشدند. مطالعات پیشین نشان داد که کمبود ملاتونین در ماهی قزل آلا باعث اختلال در چرخه خواب می شود. به این ترتیب، ماهی ها نشانه هایی شبیه به آنچه که مردم در اثر تغییر شغل در شب و یا استفاده بیش از حد از تلفن های هوشمند شبانه تجربه می کنند، نشان دادند.

کمبود Bsx عواقب جذاب دیگری در مغز دارد. در روز دوم رشد جنین، گروه کوچکی از سلولها به طور معمول از غده پنجم و تقریبا همیشه به سمت چپ مغز مهاجرت می کنند. این سلول ها باعث ایجاد بافت اطراف می شوند تا ویژگی های نیمه سمت چپ مغز را توسعه دهند. هنگامی که Bsx کم است، این سلول ها شکل نمی گیرند و مغز دو نیمه راست را ایجاد می کند. اگر چه این مطالعه بر توسعه جنین متمرکز است، اما فرصت های جدیدی برای مطالعات رفتاری نیز فراهم می کند. به تازگی، به عنوان مثال، یک گروه تحقیقاتی آمریکایی دریافتند که ماهی هایی با مغزهای متقارن اختلالات رفتاری را نشان می دهند که اضطراب شدید را تفسیر کرده اند.

در دهه های گذشته، پرنده ماهی چهارگانه  که یکی از محبوب ترین ارگانهای مدل برای مطالعات ژنتیکی است. این گیاه به سرعت رشد می کند، زنان در هر هفته 300 تخم مرغ را می پوشانند، که هر کدام می توانند در 12 تا 16 هفته به بلوغ برسند. شفافیت جنین به این معنی است که سلولهای جنین در حال رشد می توانند به طور مستقیم حتی تا مراحل اولیه ماهی مشاهده شوند. به عنوان یک مهره دار، آنها دارای بسیاری از ژن هایی است که در انسان مشابه و یا یک عمل مشابه دارند.

گروه تحقیقاتی ولفگانگ دایرور، فرایندهای سیگنالینگ را در طول توسعه ماهی در چارچوب خوشه برتری BIOSS – مرکز مطالعات سیگنالینگ بیولوژیکی بررسی می کند. خط جدید ماهی قزل آلا وکمبود Bsx می تواند به عنوان یک سیستم مدل برای تحقیقات آینده در مورد نقص در توسعه غده پنبه ای و ناهنجاری های رفتاری ناشی شود.

منبع:

مواد ارائه شده توسط دانشگاه فرایبورگ

بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: درخشیدن نور جدید بر روی غده پنبه ای. آخرین ویرایش: سپتامبر 2, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=3098

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *