درمان زوال عقل با امواج صحیح صدا

درمان زوال عقل با امواج صحیح صدا

676 0

امواج اولتراسوند اعمال شده به کل مغز باعث بهبود عملکرد شناختی در موش با شرایط شبیه سازی دمانس عروقی و بیماری آلزایمر است. این تحقیق که توسط دانشمندان دانشگاه توکوک در ژاپن انجام شده است، نشان می دهد که این نوع درمان نیز ممکن است برای انسان مفید باشد.

گروهی که توسط هیروکای شیموکاوا کارشناس متخصص قلب شناسایی شده است، دریافتند که استفاده از سونوگرافی پالس با شدت کم (LIPUS) به کل مغز موش ها، ایجاد سلول های خونی و بازسازی سلول های عصبی را بدون عوارض جانبی آشکار می کند.

Shimokawa می گوید: “درمان لیپوس یک فیزیوتراپی غیر تهاجمی است که می تواند برای بیماران سالخورده بدون ریسک و بدون نیاز به عمل جراحی یا بیهوشی استفاده شود و می تواند بارها و بارها مورد استفاده قرار گیرد.”

Dementia حدود 50 میلیون نفر در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و 10 میلیون مورد جدید در هر سال رخ می دهد. اما در حال حاضر هیچ درمان دارویی در دسترس برای آلزایمر عروقی و یا بیماری آلزایمر و شایع ترین علل زوال عقل موجود نمی باشد. همچنین سلول هایی که عروق خونی مغزی را پوشش می دهند، محکم بسته بندی می شوند و مانع از خونریزی مغزی می شود که مولکول های بزرگ از عبور بافت مغز جلوگیری می کند. این نوع داروها و درمان های سلولی را که می تواند در درمان زوال عقل ایجاد شود، محدود می کند.

شیموکاوا و تیم او مطالعات قبلی را انجام داده اند که نشان می دهد LIPUS بهبود تشکیل رگ های خونی را در خوک ها با ایسکمی میوکارد بهبود می بخشد، وضعیتی که جریان خون آن به قلب کاهش می یابد. مطالعات دیگر گزارش کرده اند که LIPUS تولید پروتئین های موجود در سلول های عصبی را افزایش می دهد و باعث رشد و پیشرفت عصب می شود. تمرکز بر درمان LIPUS در یک ناحیه مغز به نام هیپوکامپ، که در حافظه دخیل است، نیز بهبود یافته است که باعث بهبود وضعیت زوال عقل در موش می شود، اما جزئیات چگونگی این کار نیاز به تحقیق بیشتر دارد.

گروه Tohoku University می خواستند بدانند که آیا کل مغز به جای LIPUS متمرکز در درمان مدل های موشهای مبتلا به زوال عقل اثر می گذارد یا خیر، و در صورت وجود، در سطح مولکولی برای رسیدن به آن، اتفاق می افتد؟

آنها دریافتند که اختلال شناختی در موشها به طور قابل توجهی بهبود یافته و شرایط مشابه شبیه به آلزایمر عروقی و بیماری آلزایمر است که لیپوس به مدت سه ساعت در هر دقیقه به مدت 20 دقیقه به کل مغز تزریق می شود. موش هایی که دمانس عروقی را در روز اول، سوم و پنجم پس از یک عمل جراحی که جریان خون مغز را محدود می کند، درمان می شود. موش هایی که با شبیه سازی بیماری آلزایمر در انسان به مدت 11 ماه تحت درمان با 11لیپوس  قرار گرفتند.

 

در سطح مولکولی، ژن های مربوط به سلول های خونی،  سلول های خونی را روشن می کنند. همچنين  آنزيمي که در ساخت رگ خونی وجود دارد و پروتئيني که در بقاء و رشد سلول عصبی دخيل است افزايش می دهد.

محققان نتیجه می گیرند که مطالعه خود، که اخیرا در مجله Brain Stimulation منتشر شده است ، اولین شواهد تجربی را ارائه می دهد که درمان کلیه مغز LIPUS به طور قابل توجهی اختلالات شناختی را بدون عوارض جانبی جدی با افزایش سلول های خاص مرتبط با آسیب شناسی دمانس بهبود می بخشد.

اولین آزمایش های بالینی برای ارزیابی اثربخشی و ایمنی درمان LIPUS در حال انجام است.

منبع

  1. Kumiko Eguchi, et al, 2018. Whole-brain low-intensity pulsed ultrasound therapy markedly improves cognitive dysfunctions in mouse models of dementia – Crucial roles of endothelial nitric oxide synthase. Brain Stimulation; DOI: 10.1016/j.brs.2018.05.012
بازنشر(Cite this article as):
دکتر دلارام رسولی مکرمی. تاپ نیوز: درمان زوال عقل با امواج صحیح صدا. آخرین ویرایش: آگوست 13, 2018. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=2200

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *