کووید و از دست دادن بویایی

228 0
محققان در حال یادگیری بیشتر در مورد چگونگی خفه کردن بوی ویروس SARS-CoV-2 هستند – و چگونه ممکن است آن را احیا کنند.
پس از عفونت COVID-19، برخی از افراد به لطف آموزش بویایی توانایی خود را در درک بوها بازیابی کرده اند. اعتبار: فابیو بوچیارلی / نیویورک تایمز / چشم

محققان سرانجام در حال پیشرفت در درک اینکه چگونه ویروس کرونا SARS-CoV-2 باعث از دست دادن بویایی می شود، پیشرفت می کنند. و بسیاری از درمان‌های بالقوه برای مقابله با این بیماری تحت آزمایش‌های بالینی از جمله استروئیدها و پلاسمای خون هستند.

زمانی که نشانه‌ای از COVID-19 بود، اختلال بویایی با تکامل ویروس کمتر رایج می‌شود. والنتینا پارما، روانشناس در مرکز حواس شیمیایی مونل در فیلادلفیا، پنسیلوانیا، که در دو سال اول همه‌گیری به سوالات ناامیدکننده بیماران کمک کرد، می‌گوید: «صندوق‌های دریافتی ما مانند گذشته پر از آب نیستند.

عوارض کووید بر بو و طعم: آنچه دانشمندان انجام می دهند و نمی دانند

مطالعه ای که در ماه گذشته منتشر شد ، 616318 نفر را در ایالات متحده که مبتلا به کووید-19 بوده اند مورد بررسی قرار داد. این نشان داد که در مقایسه با افرادی که به ویروس اصلی آلوده شده بودند، افرادی که به نوع آلفا (نخستین نوع نگرانی ایجاد شده) مبتلا شده بودند، 50 درصد به احتمال زیاد دچار اختلال شیمی حسی بودند. این احتمال برای نوع بعدی دلتا به 44 درصد و برای آخرین نوع، Omicron به 17 درصد کاهش یافت.

اما همه اخبار خوب نیستند: بخش قابل توجهی از افرادی که در اوایل همه‌گیری آلوده شده‌اند، هنوز اثرات شیمیایی حسی را تجربه می‌کنند. مطالعه 2 در سال 2021، 100 نفر را که موارد خفیف کووید-19 داشتند و 100 نفر که مکرراً آزمایش آنها منفی بود، دنبال کرد. بیش از یک سال پس از عفونت، 46 درصد از افرادی که کووید-19 داشتند هنوز مشکلات بویایی داشتند. در مقابل، تنها 10 درصد از گروه کنترل دچار کاهش بویایی شده بودند، اما به دلایل دیگر. علاوه بر این، 7 درصد از افرادی که آلوده شده بودند هنوز در پایان سال از دست دادن کامل بویایی یا “آنوسمی” داشتند. با توجه به اینکه بیش از 500 میلیون مورد COVID-19 در سراسر جهان تأیید شده است، ده ها میلیون نفر احتمالاً مشکلات بویایی طولانی مدت دارند.

برای این افراد، کمک به این زودی ها ممکن نیست. پارما می‌گوید: فعالیت‌های ساده‌ای مانند چشیدن غذا یا بوییدن گل‌ها اکنون از نظر احساسی واقعاً آزاردهنده هستند.

هسته های درهم

یک تصویر واضح تر از نحوه ایجاد این اختلال در SARS-CoV-2 باید به ایجاد درمان های بهتر برای این بیماری کمک کند. در اوایل همه‌گیری، یک مطالعه نشان داد که ویروس به سلول‌های بینی به نام سلول‌های sustentacular حمله می‌کند که مواد مغذی و پشتیبانی از نورون‌های حس‌کننده بو را فراهم می‌کنند .

از آن زمان، سرنخ هایی در مورد اینکه چه اتفاقی برای نورون های بویایی پس از عفونت می افتد، به دست آمد. محققانی از جمله بیوشیمیدان استاوروس لوموارداس در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک، افرادی را که بر اثر کووید-19 فوت کرده بودند، بررسی کردند و دریافتند که اگرچه نورون‌های آنها دست نخورده بود، اما گیرنده‌های کمتری برای تشخیص مولکول‌های بو در غشاء نسبت به معمول داشتند .

کووید و مغز: محققان در مورد چگونگی ایجاد آسیب در نظر نمی گیرند

این به این دلیل بود که هسته‌های نورون‌ها به هم ریخته بودند. به طور معمول، کروموزوم‌های این هسته‌ها در دو بخش سازمان‌دهی می‌شوند – ساختاری که نورون‌ها را قادر می‌سازد تا گیرنده‌های بوی خاص را در سطوح بالا بیان کنند. اما زمانی که تیم به نورون های کالبد شکافی شده نگاه کردند، لومورداس می گوید: «معماری هسته ای غیرقابل تشخیص بود.

مطالعات دیگر نشان می دهد که چرا فقط برخی از افراد دچار کاهش بویایی طولانی مدت می شوند. در ماه ژانویه، یک تیم تحقیقاتی 5 مورد کشف یک جهش ژنتیکی را در افراد گزارش کردند که با تمایل بیشتر به از دست دادن بویایی یا چشایی مرتبط بود. این جهش – تغییر به یک “حرف” یا پایه DNA – در دو ژن همپوشانی به نام‌های UGT2A1 و UGT2A2 یافت شد. هر دو پروتئین‌هایی را کد می‌کنند که مولکول‌های بو را پس از شناسایی از سوراخ‌های بینی حذف می‌کنند. اما هنوز مشخص نیست که SARS-CoV-2 چگونه با این ژن ها تعامل می کند.

همچنین شواهدی مبنی بر تغییرات پایدار در مغز افراد مبتلا به کاهش بویایی وجود دارد. در مطالعه ای که در 6 مارس منتشر شد ، 785 نفر در بریتانیا دوبار مغزشان را اسکن کردند. حدود 400 نفر بین اسکن ها به کووید-19 مبتلا شدند، بنابراین دانشمندان توانستند تغییرات ساختاری را مشاهده کنند. بازماندگان COVID-19 تغییرات متعددی از جمله نشانگرهای آسیب بافتی در نواحی مرتبط با مرکز بویایی مغز را نشان دادند. مشخص نیست که چرا این مورد بوده است، اما یک احتمال عدم وجود ورودی است. دانیل رید، متخصص ژنتیک در مونل، می گوید: «وقتی ورودی بینی را قطع می کنیم، مغز آتروفی می شود. این یکی از واضح ترین چیزهایی است که در مورد طعم و بو می دانیم.

درمان در آزمایش

در این بین، بسیاری از درمان ها اغلب در آزمایشات بالینی کوچک در حال بررسی هستند. اما هنوز روزهای اولیه است، بنابراین تنها چیزی که اکثر محققان در حال حاضر توصیه می کنند، آموزش بویایی است . به بیماران نمونه‌هایی از مواد با بوی قوی داده می‌شود تا بو بکشند و سعی کنند شناسایی کنند، با هدف ترمیم سیگنال‌های بویایی. رید می‌گوید، با این حال، به نظر می‌رسد که این روش تنها با افرادی که از دست دادن نسبی بویایی دارند کار می‌کند. پارما می افزاید، این بدان معناست که به یک سوم افرادی که پس از کووید-19 دچار اختلال حسی شیمیایی شده اند کمک می کند.

هزینه واقعی سلامتی همه گیری: چقدر از زندگی ما کووید به سرقت رفته است؟

بسیاری از محققان برای یافتن درمان برای دیگران، در حال بررسی استروئیدها هستند که التهاب را کاهش می دهند. شناخته شده است که COVID-19 باعث التهاب گسترده می شود که ممکن است در اختلال بویایی نقش داشته باشد. بنابراین، در تئوری، استروئیدها می توانند کمک کنند – اما، در عمل، نتایج ناامید کننده بوده است. به عنوان مثال، یک مطالعه 2021 8 به 100 نفر مبتلا به آنوسمی پس از کووید آموزش بویایی داد. 50 نفر از آنها نیز اسپری بینی با استروئید مومتازون فوروات دریافت کردند، در حالی که 50 نفر دیگر این کار را نکردند. تفاوت معنی داری در نتیجه بین دو گروه وجود نداشت.

امکان درمانی دیگر پلاسمای غنی از پلاکت است. این از خون خود بیماران ساخته شده و سرشار از مواد بیوشیمیایی است که ممکن است القای بهبودی باشد. یک مطالعه آزمایشی که در سال 2020 9 منتشر شد ، هفت بیمار را دنبال کرد که پلاسمای غنی از پلاکت به بینی‌شان تزریق شد: پنج بیمار پس از سه ماه بهبودی نشان دادند. به طور مشابه، پیش چاپی که در فوریه امسال منتشر شد، 10 نفر 56 نفر را دنبال کردند و دریافتند که پلاسمای غنی از پلاکت آنها را نسبت به بوها حساس تر می کند. کارل فیلپات، متخصص بینی و سینوس در دانشگاه آنگلیا شرقی، نورویچ، بریتانیا، می‌گوید: اما این اعداد «واقعاً کمی» هستند. یک تیم مستقر در ایالات متحده اکنون در حال راه اندازی یک مطالعه بزرگتر است.

برخلاف واکسن‌های کووید-۱۹، که به دلیل حمایت عظیم دولت با سرعت بی‌سابقه‌ای آزمایش شدند، درمان‌های اختلال عملکرد حسی شیمیایی پس از کووید در حال افزایش است. فیلپات در مراحل اولیه یک مطالعه کوچک روی ویتامین A است که آزمایش‌های قبلی نشان داده‌اند که می‌تواند به سایر اشکال از دست دادن بویایی کمک کند. فیلپات می‌گوید: «واقعیت این است که این مطالعه بقیه سال جاری طول می‌کشد، و احتمالاً ما را تا اواسط سال آینده پیش از تجزیه و تحلیل داده‌ها و گزارش آن‌ها می‌برد.» “اگر ما سود مثبتی پیدا کنیم، کار بعدی ما درخواست بودجه بیشتر برای انجام آزمایشی کامل است.”

doi: https://doi.org/10.1038/d41586-022-01589-z

منابع

  1. Coelho، DH، Reiter، ER، French، E. & Costanzo، RM Otolaryngol. سرگ گردن . https://doi.org/10.1177/01945998221097656 (2022).
  2. Boscolo-Rizzo، P. et al. راینولوژی 59 ، 517-527 (2021).
  3. بران، دی اچ و همکاران. علمی Adv. 6 ، eabc5801 (2020).
  4. Zazhytska، M. و همکاران. سلول 185 ، 1052-1064.e12 (2022).
  5. شلتون، جی اف و همکاران. ژنت طبیعت. 54 ، 121-124 (2022).
  6. Douaud، G. و همکاران. Nature 604 ، 697-707 (2022).

     

بازنشر(Cite this article as):
گروه محتوایی دکتر آزمندیان. تاپ نیوز: کووید و از دست دادن بویایی. آخرین ویرایش: ژوئن 15, 2022. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=10168

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *