افسردگی بر روی بویایی تاثیر می گذارد

افسردگی بر روی بویایی تاثیر می گذارد

نوشته شده برای at 6:28 ب.ظ
707 0

تاپ نیوز :در صورتی که شما دچار افسردگی شوید، بخشی از ذهن که مربوط به حس بویایی است، نسبت به وضعیت نرمال کوچکتر خواهد شد. این پدیده می تواند توضیح دهد که چرا اکثر اختلال های روان شناختی بر روی حس بویایی تاثیر گذار هستند و این شرایط باعث می شود که در حین درمان اختلال بویایی، درمان افسردگی هم باید صورت بگیرد.

افسردگی، اسکیزوفرنیا، و اختلال عاطفی فصلی عبارت از موارد تاثیرگذار بر روی حس بویایی می باشند. محققان دانشگاه علوم پزشکی درسدن[1] به منظور بررسی کردن دلیل این موضوع، افراد تحت آزمایش – که 21 نفر از آنها دارای افسردگی عمده بودند و 21 نفر از آنها افسرده نبودند – را در معرض یک ماده شیمیایی دارای بوی ضعیف قرار دادند که این بو به تدریج افزایش می یافت و این کار تا جایی ادامه می یافت که این افراد بتوانند آن را بو کنند.

همچنین محققان با استفاده از تصویر برداری رزونانس مغناطیسی، پیاز بویایی افراد داوطلب را بررسی کردند – بخشی از مغز که مربوط به احساس بو کردن می باشد.

افراد غیر افسرده می توانستند این مواد شیمیایی را در سطحی بو بکشند که به صورت قابل توجهی کمتر از سطحی بود که افراد افسرده می توانستند بو بکشند. همچنی افراد افسرده دارای پیاز بویایی کوچکتری بودند، که به طور متوسط 15 درصد کوچکتر بود.

همچنین محققان به این نتیجه رسیدند که هر چقدر افسردگی فرد بیشتر باشد، پیاز بویایی وی  کوچکتر خواهد بود. همچنین این تاثیرات می تواند مصرف شدن داروهای ضد افسردگی توسط افراد را نشان بدهد.

در خون

محققان بیان کرده اند که احتمالا حجم پیاز بویایی و افسردگی از طریق نوروجنسیز یا رشد نورون جدید در مغز، به یکدیگر مرتبط می شوند. افسردگی منجر به پیشگیری از نوروجنسی در بخش هایی از مغز، همانند بخش دم اسبی می شود و اغلب افرا افسرده داری سطوح کمتری از یک مواد شیمیایی در خونشان هستند که عامل عصب گرای ایجاد شده از مغز نامیده می شود؛ این عامل منجر به تقویت نوروجنسیز می شود.

نویسنده ارشد این مطالعه، توماس هومل[2] معتقد است که این کار صورت گرفته در درمان افسردگی هم موثر می باشد. همچنین وی بیان کرده است که حجم پیاز بویایی می تواند به عنوان یک سنجش هدفمند از موثر بودن درمان مورد استفاده قرار بگیرد.

[1] Dresden

[2] Thomas Hummel

بازنشر(Cite this article as):
دکتر ندا. تاپ نیوز: افسردگی بر روی بویایی تاثیر می گذارد. آخرین ویرایش: اکتبر 6, 2019. https://psychology.e-teb.com/?post_type=post&p=4888

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *